Kríza v nás prebudila kreativitu: Spájame a meníme sa

 Kríza v nás prebudila kreativitu: Spájame a meníme sa

 

Pandémia a jej následky sú pre gastro prevádzky tvrdou skúškou. Niektoré neprežijú a tie čo prežijú, prehodnocujú svoje fungovanie a koncepty. A i keď by mnohí očakávali, že v rámci HoReCa vládne nevraživosť či konkurenčný boj, nie je to úplne tak.

Každý deň na nás „vyskakujú“ oznamy o zatvorení do odvolania, či inzeráty o odstúpení alebo predaji prevádzok. Taká je realita. Mnohí prehodnocujú, zvažujú a mohlo by sa zdať, že „hádžu“ flintu do žita. No nie je vždy všetko iba negatívne. Našli sme totiž aj viacero prevádzok, ktoré „vďaka“ korone prišli s novinkami, spoluprácami či zmenou konceptu. A my im veľmi držíme palce!

Nové nápady zostanú

Obdobie pred koronou kávičkárom prialo. Vznikali nové prevádzky s dobrou ponukou, ktorá zaujala zákazníkov a kulinári ich vyhľadávali. Silnejúci dopyt po kaviarni s kvalitnou specialty coffee cítila aj pražiareň Coffeein, a v marci 2019 otvorili svoj Coffeein Specialty Coffee shop v Bratislave na Grösslingovej. Takmer v deň svojich prvých narodenín, však museli zatvoriť, tak ako ostatní, kvôli prvej vlne korony. „Konečne sme zapadli do lokality, vytvorili sme si vzťahy medzi sebou navzájom i s našimi zákazníkmi a na týchto základoch sme chceli stavať a posúvať sa vpred čo sa týka kvality aj množstva ponúkaných služieb,“ hovorí smutne Kristína Daňová. To, že u nich nájdete top specialty coffee je vec dlho známa, no oni chceli svoju ponuku rozšíriť. „Tým, že sme aj bistro, okrem kávy sme ponúkali raňajky aj denné menu a jedno obdobie sme mali v ponuke aj teplé večere. Samozrejme boli a stále sú na výber aj rôzne druhy alkoholických a nealkoholických nápojov či koláče,“ vymenúva. V lete sa, našťastie, situácia, dočasne, zlepšila. Zákazníci mohli sedieť aj vo vnútri, vo veľkom sa využívala terasa. „Táto situácia ovplyvnila aj tržby, ktoré sa pomaličky začali približovať tým pred pandémiou. Samozrejme sme však stále pociťovali, že situácia nie je úplne bezproblémová, keďže minulé leto nás navštívilo množstvo zahraničných turistov, čo tento rok nebolo možné. Rovnako bolo veľa ľudí stále na „home-officeoch”, takže k nám tak často nechodievali na obedy,“ spomína. Druhá vlna však prišla v plnej sile na jeseň a donútila ich k viacerým zmenám. „Raňajky z našej ponuky úplne vypadli, zamerali sme sa viac streetfoodové menu, poobedňajšie menu z ponuky úplne vypadlo, skúsili sme na seba upozorniť aj donáškou a začali sme sa viac venovať sociálnym sieťam. Keďže tento rok boli zrušené vianočné trhy, rozhodli sme sa, že do našej ponuky zaradíme aj vianočný punč a kapustnicu, teda aspoň kým mohla byť používaná terasa,“vymenúva. Zo stále sa meniacich opatrení boli v smútku prevádzky ale aj zákazníci. „Stále sa meniace opatrenia nám častokrát robia veľké problémy. Jeden týždeň sa smie využívať terasa, ďalší zas nie. Zákazníci nevedia, či vôbec môžu vojsť do prevádzky a svoje objednávky na nás kričia len z dverí. Neustále sa prispôsobujeme situácii, meníme otváracie hodiny, upravujeme pracovné úväzky zamestnancov. Neustále sa meniace nariadenia nie sú mätúce len pre nás, všetky zmeny trpezlivo vysvetľujeme aj pýtajúcim sa zákazníkom,“ hovorí smutne. Chýba atmosféra plnej kaviarne, kde počuť rozhovory spokojných zákazníkov. Nevešajú to však na klinec a aj napriek tomu, že stále nikto netuší, aká bude na budúci rok situácia, všetci dúfame, že s príchodom vakcíny sa zlepší aj epidemiologická situácia a vrátime sa k bežnému fungovaniu. A také sú aj plány v Coffeein. „Čo sa týka ponuky, chceme pokračovať v zavedenom sortimente, tak ako to bolo pred pandémiou. Tešíme sa, keď budeme môcť opäť ľuďom ponúknuť raňajky či obed, ktorý si budú môcť vychutnať priamo u nás,“ nesmelo hovorí Kristína a dodáva, že kríza v nich prebudila kreativitu. „Ak sme chceli prežiť, museli sme sa prispôsobiť a prísť s novými nápadmi a službami, ktoré budeme chcieť ponechať aj po skončení pandémie.“

 

menhard-vrbov-hotel-restauracia-kavickari-kavickarisk

Ako je to s finančnou pomocou a opatreniami na uľahčenie podnikania v gastronómii v roku 2021?

Čítať viac >

Domček Medická káva Coffein a limonáda

Posilnenie v online a nové produkty

Koronakríza zasiahla nepripravených aj kokosových pôžitkárov z REDCOCO. „Rozbiehali sme predaje i v Rakúsku a odrazu sa takmer všetko zatvorilo a ľudia prestali nakupovať typ sortimentu, ktorý ponúkame. Náš retail extrémne poklesol,“ ilustruje situáciu Andrea Novosedlíková. No práve to bol, podľa nej, ten okamih, kedy si povedali, že sa viac sústredia na predaj v online priestore. „Zamerali sme sa na väčšie online kampane, spojenie sa s viacerými influencermi, zľavové kódy, či pre nás úplnú novinku newsletter,“ vymenúva. „Napriek tomu, že naše produkty sú primárne “to go”, teda hodíte si ich do tašky, keď idete cvičiť, či do auta na zahnanie hladu, dokázali sme zmeniť nákupné správanie našich klientov a objednávajú si naše produkty aj do svojich Home Officov ako zdravú mlsku. Naša kokosová voda začala zas byť populárna ako zdravý iontový nápoj počas teraz tak obľúbeného domáceho cvičenia, či inej fyzickej aktivite,“ dodáva pozitívne.  A Korona rok im dokonca priniesol aj dva nové. Skvelú vegánsku proteinovú tyčinku, ktorú vyvinuli s trénerom Janym Landlom. „Pevne dúfame, že jej podmanivá kávová chuť osloví čo najviac kávičkárov,“ hovorí s úsmevom. A vynikajúci kešu-kokosový krém, ktorý je úplne ideálny práve na domáce použitie – či už na prípravu zdravej raňajkovej kaše alebo smoothies.  „Dnes sa spätne dívam na tento rok s obrovskou vďačnosťou.  Slovenský trh sme udržali a dokonca sme získali aj nových zákazníkov. A Rakúsko? S pokorou dodávam, uspeli sme. Vraj rok trvá, kým si trh zvykne na nový produkt. Alebo tisícky rozdaných tyčiniek medzi rakúskych študentov? Tak, či onak, dnes nás nájdete i tam a predaje v Bille, Merkure či Spare pomaly stúpajú,“hodnotí na záver.

Východ drží spolu – spájame sa

Nezaháľalo sa ani v metropole východného Slovenska. Ján Hollý z košickej Yama Culinary plac, otvoril krátko pred koronarokom. „Bolo to iste niečo, s čím nikto nerátal. Zastávame však názor, že spolupráca v danej situácii je funkčnejším postojom než rebélia. Vnímame, že spoločné konzistentné úsilie môže byť najrýchlejším a najefektívnejším nástrojom ako spoločne čo najskôr prejsť na ,,druhú stranu” a vrátiť sa čím skôr do normálu,“ hovorí konštruktívne. „Samozrejme, aj pre nás je to boj o každodenné prežitie a sme vďační každému zákazníkovi, vďaka ktorému prežijeme ďalší deň. Verili sme tomu, že zákazníci, ktorí vnímajú unikátnosť konceptu, ktorý sme do košického gastra, aj zábavy na úrovni, priniesli, nás podržia. A tak aj bolo,“ hodnotí s vďakou. Východ je známy aj iným gastro projektom – Šuhajíci pri panvici. A spolupráca na seba nenechala dlho čakať. „Práve preto sme sa spojili a vytvorili spoluprácu s tiež unikátnym konceptom “šuhajíci pri panvici” s ktorým mame rovnakú filozofiu a pohľad na gastro. My sa tiež  neustále pružne prispôsobujeme, aby sme napriek situácii prinášali špičkový servis. Zážitkové gastro, ktoré je pre nás prioritou, neutrpelo ani po kvalitatívnej ani vizuálnej stránke. Sme skvelá voľba obzvlášť pre ľudí, ktorí vyhľadávajú konzistentnú kvalitu za sympatickú cenu. Síce sme počas roka 2020 fungovali len krátko v „bežnom“ režime, dokázali sme získať dôveru ľudí v rámci donášok tak, že sme im vedeli ponúknuť aj nezvyčajný produkt, a to miešané drinky. Dnes sa práve ony tešia veľkej obľube, keďže v rámci možností môžu mať naši hostia takmer plnohodnotný ,,night out” zážitok priamo vo svojej obývačke,“ dodáva pozitívne na záver.

yama

Prílev zákazníkov

Inšpiratívne sa k obmedzeniam, súvisiacim s pandemickými opatreniami, postavil aj Juraj Beráts, spoluzakladateľ mabets s. r. o., výhradného distribútora značky KeepCup na Slovensku. „Skorá jar roku 2020 ovplyvnila podnikanie mnohých a nové pravidlá a obmedzenia sa dotkli samozrejme aj nás. Od začiatku sme v tom však videli príležitosť na zlepšenie a zdokonalenie. Mali sme viac času, zlepšili sme niektoré procesy a spustili sme nový B2B portál pre naše distribučné značky. Systém je rýchly a reálne šetrí čas nám aj zákazníkom pri objednávaní tovaru,“ hovorí spokojne. „Obmedzenie prevádzok, len na výdaj nápojov so sebou, vyzdvihol tému ekológie a znovupoužívania ekologických obalov, a vytvoril dobrý základ pre komunikáciu našej značky KeepCup. Počas pandémie sme, paradoxne, získali viac nových zákazníkov – kaviarní, ktoré ponúkajú KeepCup aj na ďalší predaj svojim zákazníkom, čo pre nich predstavuje ďalší zdroj príjmu financií. Poháre KeepCup tak nájdete teraz na oveľa viac miestach ako tomu bolo pred rokom,“ dodáva.

Dlhy na krku, pomoc druhým a nový koncept

Oto Kóňa chcel začiatkom roka odísť z gastra a venovať sa inováciám a konzultáciám pre malých a stredných podnikateľov. Kríza všetko zmenila a namiesto plánovaného predaja firmy Nyc Corner. mu ostali len dlhy a väčšina dohodnutých projektov sa kvôli korone zrušila. No nevzdal sa. S kolegom Jakubom Noelom riskli zmeniť vychytené festivalové hotdogy a burgre za úplne nový koncept – poctivú kváskovú pizzu. Jakub sa niekoľko mesiacov hral s cestom, skúšal, testoval, vylepšoval, hľadal tie najlepšie suroviny a dal do toho všetko. S grafickým stvárnením loga pomohla Otova polovička, známa fotografka Kristiana.  Ako sama zhodnotila, je vďaka akcentu ružovej farby trocha drzý a zároveň štýlový. A je tu Slajs Pizza. Okrem toho, že Oto nezanevrel na gastro, pripojil sa počas prvej vlny do tímu dobrovoľníkov a stál pri zrode portálu korona.gov.sk. Pôsobí tiež v iniciatíve www.kompaspomoci.sk, ktorá vznikla, aby sa živnostníci a malé firmy lepšie orientovali v možnostiach finančných kompenzácií od štátu. A v neposlednom rade vytvoril na FB skupinu “Pomáhame si – gastro v korone”, kde sa snaží pomôcť ostatným kolegom v gastre. Posledné týždne pracoval s kolegami aj na nástroji Tringelt, kde si majiteľ podniku ľahko vykliká menu a môže prijímať nové objednávky na take-away či donášku. Čo je vynikajúca pomoc najmä pre tie prevádzky, ktoré pred koronou nemali s rozvozom skúsenosť.

 

Text: Mária Baláž Gyuránová

 

Foto: Kávičkári.sk a Yama Culinary plac

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Portál Kávičkári.sk vznikol v roku 2011 ako priestor pre všetkých nadšencov a milovníkov pôžitkov - dobrej kávy, jedla, zaujimavých miest a podujatí. Počas desaťročia pôsobenia priniesol stovky zauijímavých informácii, v ktorých sa rozoberala káva, slovenské pražiarne kávy, výrobcovia produktov, majitelia a prevádzkovatelia reštaurácii, šéfkuchári, ale i pomoc celému segmentu HoReCa.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články