Václav Faltus zo Zlatého Zrnka: „Personalizované kávy ochránili Zlaté Zrnko pred koronakrízou“
Václav Faltus je zakladateľ i pražiar najoceňovanejšej slovenskej pražiarne „Zlaté Zrnko“. Bývalý ITčkár, ktorého príbeh sme pred časom priniesli, počas koronakrízy prišiel s jednoduchým nápadom, ktorý mu pomohol ustáť jeho podnikanie a aj napriek zavretým prevádzkam nemuselo prísť k prepúšťaniu. Podelil sa s nami o jeho tajomstvá.
Rozhovory týchto dní sa nedajú začať inak, než – „ako sa máte?“
Pracujem, teda sa mám dobre. V tomto neobvyklom čase máme možnosť vážiť si každý okamih, či už pracovný, alebo čas strávený s rodinou. Ja si oboje veľmi užívam a som za ne veľmi vďačný.
Ako ovplyvnil vaše podnikanie vírus COVID-19 a karanténne opatrenia?
Naše tri predajne s kávou, v obchodných centrách, sme museli zavrieť. V pražiarni, V Ivanke pri Dunaji, sme zaviedli prísne hygienické opatrenia, aby sme sa navzájom chránili. V tomto bode robí veľa aj psychika – keď máme na sebe rúška a rukavice, cítime sa bezpečnejšie a viac v pohode. Čo sa týka samotného praženia – mal som trošku obavy o to, či budeme mať dostatok zelenej kávy a či sa nám ju z Talianska podarí doviezť, keďže niektoré hranice sa postupne zatvárali. Podarilo sa nám to vďaka Slovinskému prepravcovi, ktorého kamión mohol prejsť cez zavreté Slovinsko a doručiť nám palety bez výrazného navýšenia cien,
ktoré požadovali naši prepravcovia.
Museli niektorí vaši zamestnanci zostať doma?
Áno, zamestnanci z predajní v obchodných centrách sú doma. Z vlastnej iniciatívy nám však vo voľnom čase pomáhajú s online marketingom, za čo som im veľmi vďačný.
Hoci sa IT a káva zdajú absolútne vzdialené, práve počas krízy ste dokázali zúročiť vaše skúsenosti z predchádzajúceho pracovného života a postavili ste na nohy vašu pražiareň a 10 zamestnancov. Čo vám najviac pomohlo?
Našou výhodou bolo samozrejme to, že sme už mali existujúci a dobre vyladený e-shop- www.zlatezrnko.sk, takže sme sa nemuseli venovať jeho vývoju v tomto období. Prvé dni sme začali oslovovať našich zákazníkov z predajní cez sociálne siete, aby objednávali na e-shope, po pár dňoch sa nám podarilo priam neuveriteľné – strojnásobili sme online objednávky, čím sme vykryli výpadok na predajniach. Naši zákazníci nás podržali a my sme im za to nesmierne vďační. Každý deň sme však naďalej venovali aktívnemu oslovovaniu, najmä našich známych. Nuž a potom to prišlo. Pri komunikácii skrsla myšlienka poslať kávu pre “Annu”, manželku môjho bývalého spolužiaka. Zdalo sa nám to aj fajn nápad a už o hodinku bola na našom e-shope možnosť vybrať si vlastné meno na etiketu kávy. Naše kávové zmesi máme pomenované podľa Shakespearových postáv, preto zákazníci boli na kávy s “menami” zvyknutí. V priebehu prvých dvoch týždňov sme vyrobili vyše 500 personalizovaných balíčkov káv. Bolo to niečo úžasné a tento obrovský záujem nás milo potešil. Keďže sme remeselná pražiareň, kávy balíme ručne a aj etikety si vyrábame sami, preto výroba personalizovanej kávy je pre nás veľmi jednoduchá. Nuž, ale nakoľko sme nápad chceli rozšíriť aj ďalej, tak sme na podporu drobných influencerov a blogerov sme vymysleli podporný model zľavových kódov. Ako napríklad aj váš, „kavickari“, vďaka ktorému klienti získajú 20% zľavu.
Krízový manažér, Michal Fajin, tvrdí, že počas krízy je dôležité investovať do marketingu a médií. Vy ste spustili kampane s médiami, ba dokonca ste mali reklamu v rádiu Expres. Nebáli ste sa?
Fungujeme už piaty rok a vždy máme pripravený “next step”, ďalší krok, aby sme sa priblížili novou formou k zákazníkom. Uplynulý pol rok sme mali billboardovú kampaň v Bratislave, ktorá veľmi pomohla našim predajniam, usporiadali sme menšiu „tlačovku“ pre pár novinárov, aby sme ich informovali o našich oceneniach v rámci Great Taste. Zúčastnili sme sa výbornej relácie v rádiu Slovensko, čo nám prinieslo veľký ohlas. Na rade tak bola reklama v rádiu.
Vo vašom prípade staviate veľmi aj na lokálnosti. Občania z Ivanky pri Dunaji a okolitých obcí, nedajú na vašu kávu dopustiť. Čo ste pre nich pripravili v „korona čase“?
Výhodou našej predajničky v Ivanke je aj to, že máme osobný kontakt s našimi klientami, vieme im dať ochutnať kávu, a založili sme aj recyklované obaly, do ktorých si opakovane môžu nasypať kávičku. Teraz práve recyklácia nie je možná, ale chceli sme ich potešiť a ukázať, že sme tu stále s nimi. Preto sme pred predajňu nachystali jutové prázdne vrecia, ktoré si mohli odniesť a vyrobiť si niečo v domácnosti. Vrecia sú dosť žiadané, často si ich od nás ľudia pýtajú. Mnoho z našich susedov je teraz doma a majú priestor na realizácie. A veruže sa v prvej várke podarili aj pekné dielka z jutoviny. A pritom taká drobnosť, ale poteší a ukáže, že sme v tom všetci spolu.
Robiť radosť iným prináša iste radosť aj vám…
Presne. Neradi by sme prepadali negatívnym náladám. Pozeráme dopredu a optimisticky. Chceme naďalej počúvať našich zákazníkov, oni sú pre nás najdôležitejší zdroj inšpirácie, veď všetko robíme pre nich. Oni nás posúvajú a vďaka nim sme tam kde sme. Hoci teraz je komunikácia s nimi najmä cez online chat a sociálne siete, takmer každý deň nám dávajú nové požiadavky a podnety na zlepšenie a my sa ich snažíme ihneď implementovať. Do e-shopu aby čo najlepšie slúžil a pripravíme novinky aj na znovuotvorenie predajní.
Ako sa pozeráte do budúcna?
Chceme sa posúvať dopredu, nie opačným smerom. Preto som vďačný za to, že s máme s klientami takúto otvorenú diskusiu a pomáhajú nám v progrese. Uvidíme, čo prinesie ešte aktuálna situácia, ale momentálne sme radi, že mnoho našich klientov vytrvalo, prišli i ďalší a vychutnávajú si našu kávu u seba doma. My sa im zas snažíme prostredníctvom blogu, či našich sociálnych sieti poradiť, či ukázať, ako si zo svojej kávy vedia doma pripraviť skutočný zážitok. Aj preto naše sociálne siete spravuje naša baristka Monika a nie človek z mediálnej agentúry. Ľudia tak nemusia dlho čakať a ostanú vždy fundovanú odpoveď na svoje otázky.
Zlaté Zrnko nájdete aj na instagrame.
Text: Simona Budinská
Foto: Michal Zajaček, Kristína Brezinová – Ridekyová, Tomáš Turek
Článok sme pre vás pripravili v spolupráci s pražiarňou Zlaté Zrnko.