Jozef Ivanič, riaditeľ Hotela Lesná: „Naším cieľom bolo preniesť prírodu Tatier a hrejivý pocit domova do dizajnu nášho hotela“

 Jozef Ivanič, riaditeľ Hotela Lesná: „Naším cieľom bolo preniesť prírodu Tatier a hrejivý pocit domova do dizajnu nášho hotela“

Foto: Rudolf Sladkovský

Hľadáte miesto, kde si naozaj oddýchnete od ruchu každodenného života? Hotel Lesná, prvý adult friendly hotel vo Vysokých Tatrách, ponúka presne to. Exkluzívne útočisko pre páry a všetkých, ktorí túžia po tichu, komforte a dokonalom relaxe. S priestrannými apartmánmi ako štandardom, prémiovou gastronómiou a jedinečným wellness konceptom Spa by L’Occitane prináša Hotel Lesná zážitok, ktorý osvieži telo aj myseľ. Vďaka polohe mimo hlavného turistického ruchu si môžete nerušene užívať krásu Tatier naplno. Či už na romantickom víkende, alebo pri dlhšom úniku od reality. Viac nám o hoteli porozpráva Jozef Ivanič, majiteľ a riaditeľ v jednej osobe.

Jozef Ivanič
Riaditeľom prvého slovenského adult friendly Hotela Lesná je Jozef Ivanič. Benefitmi lokality hotela v Starej Lesnej sú najmä Tatry ako na dlani. Hostia to teda majú blízko na turistiku, na lyže a rovnako aj do Popradu. ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Pán Ivanič, ako ste sa dostali k hotelierstvu? Aká bola vaša kariérna dráha?

Musíme ísť hlboko do minulosti. Už po skončení štúdií som pracoval na ekonomickom úsek. Neskôr, ešte za socializmu, to boli JRD a po revolúcii 89‘ som sa venoval medzinárodnému obchodu. Za svoje kariérne roky som sa pohyboval hlavne vo svete čísel, v tabuľkách a neskôr, ako sa hovorí, „v exceloch“. Riadil som podniky a ľudí a predtým, ako sme sa vydali cestou prevádzkovania vlastného hotela, pomáhal som iným v tatranskom regióne s akvizíciou nehnuteľností, rozbiehaním projektov alebo som priamo niektoré riadil alebo na nich inak participoval.

A jedného dňa sa naskytla príležitosť odkúpiť a zrekonštruovať starší hotel, ktorú sme využili. Ešte pred tým všetkým som bol profesionálny futbalista a dlhovlasý rebel, ktorý si myslel, že je majstrom sveta a všetko vie najlepšie. Dnes to už, samozrejme, beriem veľmi s úsmevom. No kariérne dráhy sú skutočne nevyspytateľné.

Prečo práve Tatry?

Z hľadiska medzinárodného cestovného ruchu sú dve-tri lokality na Slovensku, kde sa oplatí realizovať projekty takého formátu, rozsahu a kvality, aké sme mali v hlave. Tatry sú považované, s výnimkou niektorých špecifických kúpeľných lokalít, za top destináciu, kam chodia domáci aj zahraniční turisti. Dá sa tu pracovať s vysokým štandardom a kvalitou. No a keďže sme s touto lokalitou už mali svoje skúsenosti, rozhodli sme sa investovať práve v Tatrách.

Jozef Ivanič
„Z hľadiska medzinárodného cestovného ruchu sú dve-tri lokality na Slovensku, kde sa oplatí realizovať projekty takého formátu, rozsahu a kvality, aké sme mali v hlave. Tatry sú považované za top destináciu, kam chodia domáci aj zahraniční turisti,“ začína svoje rozprávanie o dôvodoch, ktoré ho viedli k rekonštrukcii staršieho hotela práve v Tatrách, Jozef Ivanič. ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Prečo práve Stará Lesná? Aká je jej výhoda?

Znova je to dobrá skúsenosť s lokalitou. Pre zahraničných investičných partnerov som tu kedysi pomáhal hľadať hotel, ktorý by mohli prevádzkovať, a neskôr som im pomohol s prevádzkou. A tiež som pomáhal s riadením hotelu Hills, kde som sa spoznal s Petrom Ďurčom alebo aj Erikom Volkom. Takže to bola známa pôda. A navyše má výbornú polohu. Tatry ako na dlani so všetkými výhodami, blízko na turistiku, na lyže a rovnako tak aj do Popradu. Je tu výjazd na diaľnicu a nie je tu taký pretlak turistov. Takže človek si naozaj oddýchne a stále má pekný výhľad na „Lomničák“.

Hotel Lesná

Hotel Lesná – prvý slovenský adult friendly hotel s unikátnym Spa by L'Occitane

Čítať viac >

 

Musím sa priznať, že na mňa veľmi príjemne pôsobí voľba farieb a materiálov v lobby bare aj na celom prízemí, kde sú spoločné priestory pre hostí. Kto sa postaral o interiérový dizajn Hotela Lesná?

Ďakujeme pekne. (Úsmev.) Pozdravím svoju manželku, pretože celý interiér ide z jej pera. Nakreslila a nadizajnovala kompletne všetko vrátane farieb či materiálov. Dokonca bez programov či digitalizácie, všetko robila cez makety a modely. A máme radosť, že sa vám to páči. Naším cieľom, keď sme začali o projekte uvažovať, bolo preniesť prírodu Tatier a hrejivý pocit domova aj do dizajnu hotela. Nájdete tu veľa slovenského dreva, veľké okná, aby bolo vidieť do exteriérov a hlavne na Tatry. Kamenné obklady sú z reálneho kameňa, ktorý sme skladali po kúsku, nie je to žiaden prefabrikát. Je tu veľa skla, zelene, umenia… Projekt sme plánovali takmer tri roky, takže veríme, že sa nám podarilo docieliť želaný efekt a hostia sa u nás cítia príjemne.

Foto: Rudolf Sladkovský
Jozef Ivanič nám v rozhovore ozrejmil, že za vizuálom interiéru Hotela Lesná stojí jeho manželka, ktorá nakreslila a nadizajnovala kompletne všetko, čo sa týka vnútorných priestorov. ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Prečo ste tak dlho plánovali projekt?

Má to viacero dôvodov od byrokratických až po stavebnotechnické prekresľovačky. My sme totiž na skelet obnažili pôvodnú stavbu dvojhviezdičkového hotela s cieľom dispozične meniť jeho funkcie a dostavať ďalšie časti. Samozrejme, že po odhalení sa vyrojili problémy a otázniky. Nebrali sme žiaden úver a financovali projekt hlavne z vlastných zdrojov. Nemohli sme si dovoliť chyby, pre ktoré by sme museli niečo po dvoch rokoch opravovať či rekonštruovať. Takže sme si to v duchu známeho frazeologizmu „dvakrát meraj a raz rež“ skutočne poriadne prerátali, premysleli a potom realizovali. Hlavne sme chceli budovu a prevádzku, ktorá bude mať dobrý genetický základ a jej funkčnosť, dizajn, filozofia, ale aj technické predvedenie bude vo vzájomnej symbióze.

Sú veci, vďaka ktorým ste radi, že ste na to mali čas?

Samozrejme. Musím povedať, že niekoľko podstatných vecí sa udialo počas projektovania aj počas realizácie. Často sme mali šťastie na ľudí okolo, ktorí nám na rovinu povedali, napríklad že náš nákres je „totálna kravina“. Mali sme vypracovaný projekt na exteriér, ktorý bol zhruba v duchu apartmánového mestečka naproti hotela, s ktorým sme neboli úplne stotožnení. A len tak nám z dlhej chvíle a zadarmo jedno štúdio vypracovalo iný koncept, ktorý nám odprezentovali. Hneď sme „skočili“ po ich návrhu, pretože bol oveľa lepší než ten pôvodný.

Alebo pri vzduchotechnike sme realizovali interné výberové konanie na zhotoviteľa. V komisii som bol ja, projektanti a posledný kandidát mi na rovinu povedal, že zhotoviť sa to dá, ale je to zle nakreslené. V praxi by to vôbec nefungovalo, takže nechápal, ako to niekto mohol takto navrhnúť, nevediac, že oproti nemu sedí presne ten človek. Za pár dní nám to prekreslil, vzali sme ho a v konečnom dôsledku nám ušetril kopu peňazí a problémov, hoci jeho riešenie bolo o niečo drahšie. A takto sa udialo niekoľko rôznych vecí, každá nás niekam posunula a myslím, že vo finále máme dobre zhotovený projekt. Málokto by tipol, že je už 10 rokov v užívaní. Kvalitné materiály urobia svoje.

Hotel Lesná
Pri otázke, ako dlho plánovali projekt Hotela Lesná, Jozef Ivanič vysvetlil: „Nebrali sme žiaden úver a financovali projekt hlavne z vlastných zdrojov. Nemohli sme si dovoliť chyby, pre ktoré by sme museli niečo po dvoch rokoch opravovať či rekonštruovať. Takže sme si to v duchu známeho frazeologizmu ,dvakrát meraj a raz rež‘ skutočne poriadne prerátali, premysleli a potom realizovali.“ ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Čo všetko Hotel Lesná ponúka svojim klientom?

Z hľadiska ponúkaných služieb, samozrejme, ubytovanie, reštauračné služby a wellness & spa. Čiže klasické portfólio hotelových služieb, ibaže s ambíciou robiť ich nadštandardne. Ďalej tam určite patria kongresy, kde máme kapacitu vo viacerých salónikoch v závislosti od konkrétneho typu pre 10 až 70 hostí. Dá sa u nás zorganizovať aj privátny event, svadba či iné podujatie. Podmienkou je rezervácia celého hotela, aby takéto podujatie neznižovalo komfort ubytovaných hostí.

Samozrejme, organizujeme vlastné eventy, hlavne degustačné, vínne, rôzne grilovačky a podobne. Pre dlhodobých hostí máme vlastný vernostný program Residence Lesná, kde od určitého obratu automaticky získavajú zľavy a rôzne benefity na naše služby. Súčasťou komplexu je aj „Apartmánové mestečko“, kde je možnosť zakúpenia investičného apartmánu. Oň sa môžeme starať aj my a klienti tak automaticky získavajú najvyššie členstvo a benefity vernostného programu.

S akou myšlienkou či filozofiou ste otvárali hotel?

Vedeli sme, že chceme priniesť vysokú kvalitu a vysoký nadštandard. Treba si uvedomiť, že o celom projekte sme začali uvažovať asi pred 15 rokmi. Tatry vyzerali úplne inak a nejaký fine dining či luxus vôbec nebol bežný ako dnes. Chceli sme priniesť niečo inovatívne, vlastné a byť v niečom prví. Zároveň aby to bolo späté s prírodou a hostia sa tu cítili dobre a radi sa vracali.

Hovorím, že wellness sa začína už na parkovisku, kde hosť komfortne zaparkuje, má dobre vyznačené navigačné trasy, dostatok parkovacích miest. Potom sa ubytuje, nemusí nič hľadať, všetky priestory a zóny hotela sú správne a viditeľne označené. Hosť neblúdi, pohyb po prevádzke je intuitívny a cíti sa dobre v jednotlivých zónach. Do wellness sa u nás ide priamo výťahom. Hostia teda nemusia kráčať cez pol hotela niekde naprieč lobby barom, aby sa dostali do zóny oddychu.

Jozef Ivanič
Podľa slov riaditeľa hotela Jozefa Ivaniča ponúkajú klasické portfólio hotelových služieb, no majú ambíciu robiť ich nadštandardne.  ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Rovnako efektívne máme riešený aj bar a reštauráciu, ktoré poskytujú hosťom dostatok priestoru a súkromia. Celý priestor je navrhnutý tak, že zamestnanec na bare má prehľad o celom prízemí aj s terasou. Vie, kde má koľko hostí, kto prichádza, a vďaka tomu môžeme efektívne pracovať s nižším počtom zamestnancov. Čo sa ukazuje v súčasnej personálnej kríze ako dobrý ťah, je uvažovanie o priestore a dizajne aj v takejto rovine.

Jedným z prvenstiev je aj adult friendly koncept, ktorý bol vo Vysokých Tatrách prvýkrát vo vašom hoteli.

Áno, to bolo niečo, s čím sme možno mali rovno otvoriť. Na začiatku sme neboli adult friendly a filozofiu sme zmenili za pochodu. To je vždy náročnejšie, pretože to nahnevá niektorých hostí a aj z hľadiska PR je to veľmi náročné odkomunikovať. V tom mi pomohol priateľ, ktorý je riaditeľom hotela v Poľsku, kde tiež prechádzali podobným procesom. Takže mi pomohol s tým, ako to urobiť a hlavne ako komunikačne zvládnuť situáciu. Pretože na Slovensku máme problém a podľa zákona nesmieme nikoho diskriminovať na základe veku a vlastne nikto tu nie je 100 % adult only, ako to poznáme zo zahraničia.

Čo to teda v praxi znamená? Môžu k vám ísť deti? A prečo ste sa vlastne rozhodli prejsť do tohto segmentu?

Vyšpecifikovali sme si nášho zákazníka a cieľovú skupinu. Celý hotel a jeho služby sme koncipovali a šili na mieru individuálnemu bonitnému klientovi, ktorý prišiel za relaxom. Cieľom bolo, aby dostal špičkový servis, dobrú masáž, výbornú romantickú večeru, pohár dobrého vína a cez víkend si oddýchol. A tie služby sa dajú robiť buď individuálne, alebo masovo. Skúste si oddýchnuť v saune a vo wellness, keď sú tam desiatky ľudí a pobehujú tam deti. Rovnako si predstavte oddych pri večeri, kde u nás servírujeme štvorchodovku namiesto bufetovej polpenzie, trvá to nejaký čas a vyžaduje aj istú atmosféru. Nie je to úplne kompatibilné s rodinami s malými deťmi.

Preto my, rovnako ako iné adult friendly hotely, nemáme detské kútiky, animačné programy ani žiadne aktivity pre deti. Wellness od určitého času je od 15 rokov. Samozrejme, hostia s deťmi k nám môžu prísť, ale nemáme pre nich vytvorené žiadne produkty a služby. A tým sa klientela prirodzene sama vyselektuje. Ak u nás dieťa nie je v cene alebo nemá zľavu či služby, tak si pobyt neužijú ani rodičia, pretože vždy s ním niekto musí byť. A tak volia iné hotely, nie ten náš.

Jozef Ivanič
Jozef Ivanič zdôrazňuje, že koncept adult friendly navrhovali a šili na mieru individuálnemu bonitnému klientovi, ktorého cieľom bol oddych. ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Z môjho pohľadu je to super, pretože zvyšujeme tržby iným hotelom, ktoré sa môžu špecifikovať práve na rodinnú klientelu. Vďaka tomu sú všetci spokojní, lebo rodiny dostanú to, čo potrebujú. My máme viac párov a našej klientely a všetky hotely sa môžu lepšie venovať svojej cieľovke. V Starej Lesnej je niekoľko hotelov, hosť si môže vybrať ideálny na základe mnohých parametrov. A je to „win – win“ pre každého.

Ako to na začiatku vnímali vaši stáli hostia alebo verejnosť vo všeobecnosti?

Vždy, keď prichádza niečo nové a nepoznané, púta to pozornosť. Samozrejme, že niektorých to nahnevalo, ale s odstupom času to bolo najlepšie rozhodnutie. Na začiatku prevádzky bolo 90 percent sťažností týkajúcich sa hotela smerovaných práve na to, že nemáme služby a infraštruktúru nastavenú pre detského klienta. Preto sme to otočili a orientujeme sa primárne na toho dospelého. Aj na firemnej porade na mňa všetci neveriacky pozerali, ale čas mi dal za pravdu, že toto je najlepšia cesta. Otvorili sa nám cesty k inej a novej klientele, ktorá vyhľadáva oddych, súkromie a vysoký štandard poskytovaných služieb. A myslíme si, že aj rodičia by si mali z času na čas dopriať relax vo dvojici, deti poslať na prázdniny k starým rodičom a venovať sa jeden druhému. A máme aj takých hostí.

Ďalším prvenstvom aj unikátom je Spa by L’Occitane. Je to jediné takéto spa na Slovensku a svetovo asi aj jediné, ktoré je mimo päťhviezdičkového hotela. Ako sa podarila táto spolupráca?

To je ďalší úsmevný príbeh a zhoda dobrých okolností. Spa by L’Occitane je u nás na Slovensku jediné. Ako hotel kategórie ****S sme tiež unikátny, no zapadli sme im do konceptu. Hľadali sme dodávateľa na hotelovú kozmetiku, poslali sme žiadosti mnohým firmám a čakali sme ponuky, možnosti a cenníky. Z L’Occitane sa neozvali ani po dvoch ďalších dopytoch, tak sme im zo žartu poslali sťažnosť priamo na centrálu v Paríži, že nereagujú na našu žiadosť o hotelovú kozmetiku. Na ňu zareagovali, poslali nám priamo na stavbu manažérku, ktorá sa na mieste a po pozretí vizualizácií rozhodla, že okrem hotelovej kozmetiky sme ideálnym kandidátom aj na celé ich spa a procedúry.

V konečnom dôsledku nám to natiahlo celý projekt o niekoľko mesiacov. Museli sme komunikovať množstvo vecí priamo s nimi a museli schváliť veľa projektových riešení, aby to bolo v ich dizajne. Moja manželka však bola veľmi šikovná a nakreslila celý wellness tak, že s ním boli spokojní. A dnes prinášame našim hosťom procedúry a programy v nevídanom nadštandarde.

V čom je Spa by L’Occitane výnimočné?

Je to silná a veľká značka, ktorá robí špičkové produkty, a to veľmi organicky, kvalitne a s dôrazom na udržateľnosť. Aj to je dôvod, prečo sa podarilo zrealizovať ich koncept u nás v hoteli, hoci nemáme päť hviezd. Rozhodne je to silný partner, ktorý môže byť pre mnohých hostí aj motiváciou prísť k nám. A je to garant kvality, pretože si starostlivo vyberá svojich partnerov, ktorí pomáhajú ďalej budovať značku.

Foto: Rudolf Sladkovský
Spa by L’Occitane je v Hoteli Lesná jediné na Slovensku. Jozef Ivanič zdôrazňuje, že ide o silnú a veľkú značku, ktorá robí špičkové produkty a má vynikajúce procedúry a certifikované masérky. Značka osobne dbá na kvalitu služieb, a preto je spa v Hoteli Lesná naozaj nadštandardným zážitkom. ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Má neskutočne prepracované procedúry a protokoly, každá jedna masérka musela prejsť ich výcvikovým programom a získať certifikát. Pravidelne ich preškoľujú a chodia na tajné návštevy, aby sledovali kvalitu. Dokonca majú vzdialený prístup do nášho systému. Kontrolujú, aby žiadna z našich zamestnankýň neodrobila viac masáží, ako je denný limit, a mali pravidelné prestávky. Pre klientov je to určite vysoký nadštandard, lebo to nie je len o masáži ako na páse, ale je to celý rituál zakončený v relaxačnej miestnosti s kvalitným čajom.

Čo všetko sa nachádza vo vašej wellness & spa zóne?

Wellness je v našej réžii, no musí spĺňať vizuálne a dispozičné nároky od našich francúzskych partnerov. Máme tri veľké sauny, ochladzovanie, vírivku, veľký relaxačný bazén s relaxačnou zónou a bar. V Spa by L’Occitane sa nachádza niekoľko separátnych priestorov na masáže zariadených v provensalskom štýle s osobitým nádychom. Každý priestor je jedinečný, vizuálne dotiahnutý do posledného detailu. Dokonca máme v ponuke aj párové masáže. Ponúkame masážne procedúry aj ikonické ošetrenia tela a tváre postavené na štyroch pilieroch holistického blaha – krása, rovnováha, regenerácia, detox. Klienti si, podobne ako v reštaurácii, vyberú z nášho spa menu presne to, čo potrebujú, a zveria sa do rúk našej certifikovanej spa terapeutky. Čaká ich nezabudnuteľný zážitok a perfektný relax.

Keď už sme pri menu a reštaurácii, aj tá vaša patrí medzi najlepšie v regióne. Je práve Peter Ďurčo kľúčovým človekom stojacim za úspechom reštaurácie?

Peter bezpochyby patrí medzi veľké mená a legendy slovenskej gastroscény. Poznáme sa dlhé roky ešte z hotela Hills a veľmi som ho chcel ako executive chefa práve v našej reštaurácii. Dohodli sme sa rýchlo. Povedal som mu, čo by som od neho chcel, on si povedal sumu a že sa mu nemám miešať do roboty (smiech) a bolo vybavené. Funguje nám to dodnes. Naším cieľom bolo robiť kuchyňu na fine diningovej a zážitkovej kuchyni. Vďaka tomu majú hostia v rámci polpenzie servírovanú štvorchodovú večeru, bohatý á la carte a dokonca aj možnosť degustačného menu vo viacerých variantoch. Máme veľmi dobre zásobený bar. Som veľký milovník vína a dali sme si záležať na jeho výbere tak, aby sme dokázali saturovať aj požiadavky veľmi náročného klienta. A čerešničkou na torte sú naše zážitkové degustácie s hosťujúcimi šéfkuchármi.

Peter Ďurčo
Jozef Ivanič a šéfkuchár Peter Ďurčo sa poznajú už dlhé roky. Ich cieľom od začiatku bolo robiť kuchyňu na fine diningovej a zážitkovej kuchyni. ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

A práve tam smerujem. Je to niečo, čo väčšina reštaurácií organizuje vo vlastnej réžii, a hosťovačiek u nás nie je toľko a už vôbec nie zo zahraničia. Čo vás viedlo k takémuto konceptu?

Práve preto, že to takto nerobí skoro nikto, sme sa to rozhodli robiť my. Sme radi v niečom inovátorskí. Aj pre nás je zaujímavé vidieť tu iné kuchyne a prístupy k vareniu. Aj naša kuchyňa z toho profituje a niečo sa dokáže naučiť. V neposlednom rade to naši stáli klienti vnímajú ako niečo iné a nové, vďaka čomu sa im oplatí prísť. V marci bol v našom hoteli poľský šéfkuchár Marczin Filipkiewicz s michelinskými skúsenosťami. Mali sme tu však aj Talianov, Mexičanov či Španielov. Práve k tomuto večeru sa viaže úsmevná spomienka, keď nám jedna hostka na konci večera povedala, že všetko bolo super, ale preklad Petra Ďurča zo španielčiny do slovenčiny bol taký kostrbatý. Odpovedal som jej, že Peťo vôbec nevie španielsky. (Smiech.) Takže sa snažíme byť kreatívni a prinášať niečo nové.

Na aký typ kuchyne sa zameriavate?

Máme francúzske spa, medzinárodné degustácie, ochutnávky juhoamerických rumov či vínne degustácie. Naše menu a kuchyňa je mimo týchto podujatí striktne naša slovenská, lokálna. Pracuje s kvalitnými producentmi a dodávateľmi a k jedlám sa snažíme pristupovať inovatívne, ale stále s úctou k tradícii. A sem-tam to „šmrncneme“ s foie gras či hľuzovkou. Ale v menu nájdete slovenskú divinu, jahňa aj čoraz populárnejšie vnútornosti. Samozrejme, ponúkame aj alternatívy pre klientov s intoleranciami či so stravovacími obmedzeniami.

Veľkú udalosť v Hoteli Lesná predstavujú tematické degustačné večere, ktoré sú pravidelne vypredané do posledného miesta. Každý večer venujú inej svetovej kuchyni, často v spolupráci s hosťujúcimi šéfkuchármi. Naposledy organizovali degustačnú večeru pod taktovkou poľského šéfkuchára Marczina Filipkiewicza. ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Po prehliadke hotela si nie som istý, či som videl hotelové izby alebo jednoizbové byty. Takto veľkorysé izby máte ako štandard?

Znova sme chceli byť v niečom iní. Pod wellness a relaxom chápem všetko, nielen procedúry, programy a teplý bazén, ale aj široké chodby, veľké izby, dostatok parkovania a komfort pri pohybe. Izby sme dispozične a v štandarde nastavili ako dvojizbové apartmány, pričom niektoré metrážou spĺňajú rozmery jednoizbových bytov. Našou cieľovkou okrem párov a romantických pobytov je aj biznis klientela, ktorá môže ubytovaná aj na dlhší čas. Hotel sme koncipovali ako „kondo-hotel“, to znamená kuchynka, obývačka, spálňa, veľká kúpeľňa – dokonca s možnosťou inštalácie práčky pri dlhšom pobyte. Veľká izba má kopu výhod. Nie každý hosť sa vybaľuje a mnohí majú pri kratšom pobyte veci v kufroch.

Interiér dizajnovala znova moja manželka. Nosným prvkom je stále drevo, ale aj pekný obklad, kvalitná kozmetika L’Occitane či super matrace značky King Koil. Zaujímavosťou apartmánov s výhľadom na Tatry je, že majú atypické okná v spálni siahajúce takmer po podlahu. Tým sme zabezpečili, že výhľad na naše hory budú mať hostia, aj keď budú ležať na posteli. Malý detail, ale zobúdzať sa ráno so scenériou Tatier je nádhera.

Veľké okná však majú aj iný význam, však? Zo slnečnej strany ide o pasívne vykurovanie?

Energetika našej prevádzky je kapitola sama osebe. Aj teraz, v čase návštevy počas zimných mesiacov, bola teplota v apartmáne zhruba dvadsať stupňov bez toho, aby sme vykurovali. My sme totiž pri plánovaní mali ambíciu urobiť hotel čo najviac pasívny a energeticky úsporný. Počas energokrízy sa to ukázalo ako veľmi dobré riešenie. Wellness & spa, rovnako ako technické zázemie, práčovňa či kotolňa sme umiestnili tak, aby samy svojím teplom a aktivitou vyhrievali mnohé časti hotela. Napríklad prízemie je kompletne vyhrievané zo suterénu. Keď k tomu pridáme veľké okná zo strany, tak musíme aj v zime viac chladiť ako kúriť. Podobne funguje kuchyňa. Rovnako máme vlastné okruhy ohrevu pre jednotlivé apartmány a izby, čiže pri nižšej obsadenosti sa vyhrieva len používaný apartmán. Nechýbajú solárne panely a fotovoltika. Množstvo energie si teda vyrábame sami, čo nám pomohlo pri šialených výkyvoch cien energií v ostatných rokoch.

Jozef Ivanič
„Pod wellness a relaxom chápem všetko, nielen procedúry, programy a teplý bazén, ale aj široké chodby, veľké izby, dostatok parkovania a komfort pri pohybe. Izby sme dispozične a v štandarde nastavili ako dvojizbové apartmány, pričom niektoré metrážou spĺňajú rozmery jednoizbových bytov,“ ozrejmuje veľkorysosť priestorov Hotela Lesná riaditeľ Jozef Ivanič. ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Ako ovplyvnil kovid a posledné roky hotelový biznis?

Inak ako katastrofa sa to nedá nazvať. Zavreté hotely a extrémne ceny energií, rovnako ako opatrenia pocítili a dodnes pociťujú mnohé prevádzky, ktoré nakopili dlhy. Nie je to tak dávno, čo bolo v médiách prezentované, ako mnohé prevádzky vypínali chladničky či zatvárali wellness zóny, pretože mali enormné prevádzkové náklady. Som vďačný za naše rozhodnutie ísť do niektorých energetických riešení, ktoré nám umožňujú fungovať bez obmedzení s relatívne nízkymi prevádzkovými nákladmi. Ale bez debaty posledné roky zásadným spôsobom zmenili nielen spotrebiteľské správanie, ale aj štruktúru našich hostí. A nielen našich, ale všeobecne asi v celom cestovnom ruchu. Nám sa zmenil pomer dlhodobých a krátkodobých pobytov, kde výraznú väčšinu tvoria víkendy a predĺžené víkendy a k tomu klasické sviatky či prázdniny.

Je niečo, čo s tým môžeme urobiť a zatraktívniť dovolenky na Slovensku?

V prvom rade prestať uvažovať o okolitých hoteloch ako o konkurencii. A to platí pre akýkoľvek segment. Mali by sme mať čo najviac špecifické koncepty, ktoré budú presne cieliť, aby sme si tu zbytočne nekradli hostí z jednej skupiny. My sme adult friendly, preto zvyšujeme ubytovanosť rodín u konkurencie a je to „win – win“ situácia. My ako Tatry alebo Stará Lesná by sme mali byť spoločnou konkurenciou pre Chorvátsko, Alpy či iné turistické destinácie. Cesta je v kvalite a atraktivite ponúkaných služieb pre klientov, aby vôbec neuvažovali o tom, že za relaxom budú cestovať do Maďarska a podobne. Dôležité je aj rozširovanie trhu. Do Tatier chodievalo rekreovať množstvo občanov z Ruska, ktorí tu, samozrejme, ekonomicky chýbajú. Treba sa obzerať po iných trhoch, preto máme aktuálne pripravenú kampaň a stratégiu orientovanú na poľských turistov, ktorých máme „cez kopec“.

Veľkou témou ostatných rokov je personálna kríza a výrazná poddimenzovanosť stavov v celom HORECA segmente. Ako sa s tým vyrovnávate v Lesnej?

Všade je to problém a trpíme tým aj my. Našou výhodou je, že dokážeme efektívne fungovať aj s menším počtom personálu vďaka stavebnej dispozícii a so službami zameranými na individuálneho klienta. Nájsť dobrých barmanov či ľudí do kuchyne je však skutočne problém, preto sme v našom hoteli traja z rodiny. (Smiech.) Pomáha nám spolupráca s viacerými hotelovkami a strednými školami aj duálne vzdelávanie. Aktuálne odtiaľ máme šikovné dievčatá do kuchyne aj na servis a ponúkli sme im zmluvy po škole. Dokonca sme uvažovali o vlastnom projekte odborného vzdelávania, no bola to legislatívna a byrokratická nočná mora, tak sme od toho upustili. Tento segment aktuálne zachraňujú študenti, ktorí však preferujú zahraničie alebo fyzicky menej náročné povolania, a zamestnanci z tretích krajín.

Jozef Ivanič nám priblížil spolupráce s viacerými hotelovými a strednými odbornými školami či duálne vzdelávanie, ktoré im pomáhajú s personálom. Aktuálne majú vďaka nim dievčatá v kuchyni aj na servise. ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Aké to je byť s rodinou aj v pracovnom vzťahu? Neleziete si na nervy?

Je to skôr zábavné a funguje to, ako keď prezident a premiér nemôžu letieť jedným lietadlom. Ani my ako rodina nechodíme na spoločné dovolenky, pretože máme pravidlo, aby aspoň jeden z nás bol vždy prítomný v prevádzke. Tým, že je to náš hotel, je dôležité, aby sme tu boli. Ja ako riaditeľ, syn má úsek F&B a taktiež ho pomáha riadiť a manželka je skôr súčasťou dizajnového a projektového smeru. A funguje to úplne v pohode. Nie sme spolu v práci 24/7 a potom aj doma. Máme normálne životy a hlavne víziu toho, že máme pre koho budovať a komu odovzdať tento projekt. To je zásadné.

Všimol som si, že v rámci hotela je niekoľko dverí, ktoré nikam nevedú. Je to príprava na expanziu alebo to má iný význam?

Myslel som si, že sa na to spýtate. Áno, je to tak. Považujem to asi za jedinú zásadnú chybu, ktorú sme v súvislosti s hotelom urobili. My sme totiž nakreslili projekt, ale nechceli si brať úver, tak sme hotel postavili o niečo menší s tým, že sme sa predpripravili na to, že ho budeme rozširovať. Keď sa prejdete reštauráciou, lobby barom, wellness, ale aj technickými miestnosťami, ktoré nevidno, tak sme pripravení na vyššiu kapacitu hostí. Priestorovo, vybavením, inventárom, vzduchotechnikou, energeticky. Aj vďaka tomu je komfort u nás výrazne väčší, pretože je tu reálne menej hostí, ako priestor dokáže poňať, a cez exponované termíny musíme odmietať hostí a rezervácie, lebo sme vybookovaní. Takže áno, chystáme rozširovanie a izby v lepšom štandarde, ktoré nám zvýšia kapacitu, a budeme cieliť napríklad na väčšie eventy, kongresy.

Jozef Ivanič
„Chceme sa pustiť do wellness zóny, rozšíriť ju a ešte viac skomfortniť. Ďalej dostavať ubytovaciu časť, výrazne rozšíriť kongresové možnosti, dobudovať VIP relaxačnú zónu a mnoho ďalšieho. Nechajte sa prekvapiť,“ dodáva na záver plány do budúcna riaditeľ Hotela Lesná Jozef Ivanič. ǀ Foto: Rudolf Sladkovský

Takže v najbližších rokoch vás čaká ďalší projekt?

Už pri prvotnej realizácii sme vychytali veľa múch, takže teraz verím, že to pôjde svižnejšie. Chceme sa pustiť aj do wellness zóny, rozšíriť ju a ešte viac skomfortniť. Ďalej dostavať ubytovaciu časť, výrazne rozšíriť kongresové možnosti, dobudovať VIP relaxačnú zónu a mnoho ďalšieho. Nechajte sa prekvapiť 🙂 A dovtedy pozývame čitateľov nielen na jednu z našich degustačných akcií, ale aj na romantický pobyt, masáž či výlet do Tatier. Tešíme sa na vás.

Hotel Lesná nájdete aj na Facebooku a Instagrame.

Text a fotografie: Rudolf Sladkovský

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Rudolf Sladkovský

Po rokoch sledovania portálu Kávičkári.sk sa k nám Rudolf pridal a začal pre nás fotiť. Akčný, s veľkým úsmevom, talentom a nasadením pokrýva Rudi celé Slovensko. Najnovšie sme objavili jeho nadanie pre písanie článkov. Veď posúďte sami!

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články