Jana Kováčová z kaviarne a pražiarne INCUPLE: Zákazníci nás podržali počas pandémie a my im to chceme vrátiť v šálke dobrej kávy

 Jana Kováčová z kaviarne a pražiarne INCUPLE: Zákazníci nás podržali počas pandémie a my im to chceme vrátiť v šálke dobrej kávy

Pred tromi rokmi sme priblížili príbeh malej rodinnej pražiarne INCUPLE v Kamanovej. Odvtedy sa rozšírili o ďalšiu prevádzku v Topoľčanoch, zriadili vzdelávacie centrum, začali robiť baristické kurzy, pokračujú v úspešnom podujatí Deň kávy a na kolená ich nezrazila ani pandémia. Vážia si komunitu svojich zákazníkov a práve im vďačia za to, že tu ešte stále sú. Ako funguje ich rodinný biznis a aké ďalšie plány majú s pražiarňou a kaviarňou INCUPLE?

Janka, jedna z majiteliek INCUPLE, je hrdá hlavne na svoju rodinu. Navzájom sa podporujú, povzbudzujú a aj z ťažkých momentov sa vedia poučiť a ísť ďalej. Zároveň má radosť zo svojich zamestnancov a v neposlednom rade z hostí, ktorí ich podržali v ťažkých časoch.

Pred tromi rokmi ste otvorili modernú mestskú kaviareň INCUPLE v Topoľčanoch a tiež akadémiu. Kam ste sa odvtedy posunuli?

Tri roky po otvorení pražiarne INCUPLE v Kamanovej sme dospeli k rozhodnutiu, že už je pravý čas posunúť sa ďalej a otvoriť ďalšiu prevádzku v Topoľčanoch. Áno, očakávania boli naozaj veľké, mali sme vybudovanú komunitu našich zákazníkov a toto sme chceli pretransformovať do novej modernej kaviarne s výberovou kávou. Zároveň sme zriadili aj vzdelávacie centrum, začali sme robiť baristické kurzy, no pár mesiacov po otvorení prišla pandémia….

Moderné priestory kaviarne INCUPLE ponúkajú nielen na výberovú kávu, ale návštevníkov sem lákajú aj ďalšie aktivity – baristické kurzy, charitatívne akcie, brunche či obľúbené podujatie Deň kávy.

Ako ste sa s tým vyrovnali?

Zozačiatku, ako u všetkých, to bol šok. Rýchlo sme sa však otriasli, zasadla rodinná rada a do niekoľkých dní, keď všetko zatvorili, sme už fungovali na všetkých frontoch. Za pár hodín sme naplno oživili náš e-shop, ktorý bol dovtedy pre nás iba doplnkovým predajným kanálom. Teraz to bolo niečo, čo nás doslova zachránilo. Ľudia, ktorí prichádzali deň čo deň do kaviarne INCUPLE a kupovali si naše čerstvé balíčky kávy, nás nesklamali. Komunikovali sme s nimi telefonicky, cez sociálne siete, prostredníctvom e-shopu. Doobeda sme spracovávali objednávky a poobede sme rozvážali a riešili e-shopový marketing. Keď povolili okienko, pracovali sme naďalej týmto spôsobom, ale lokálni zákazníci už prišli osobne. Boli jednoducho úžasní. Im vďačíme za to, že sme stále tu.😊

Počas korony oživili e-shop, ktorý ich doslova zachránil. Ako s úsmevom spomína Janka, ľudia chodili deň čo deň do kaviarne INCUPLE a kupovali si čerstvé balíčky kávy.

Dokonca počas pandémie v roku 2021 ste otvorili ďalšiu prevádzku INCUPLE. Úprimne, nebáli ste sa všetkých protipandemických opatrení, ktoré gastroprevádzkam veľmi nepriali? Ako ste fungovali počas opatrení a čo bolo pre vás najťažšie? Aké aspekty vám pomohli prekonať toto obdobie?

Áno, vyskytol sa veľmi pekný nový priestor, kde sme si vedeli predstaviť ďalšiu prevádzku. Rozhodli sme sa však, že prenecháme priestor synovcovi Jakubovi, ktorý mal ku gastru vždy blízko. Spoločnými silami sme otvorili INCUPLE coffee bar, kde sme vytvorili priestor pre kávu aj večerné drinky. Začiatky, samozrejme, neboli jednoduché, obmedzenia nedovoľovali úplne rozbehnúť a realizovať predstavy podľa plánu. V konečnom dôsledku to však hodnotíme ako dobrý krok a momentálne si každá prevádzka našla svojich zákazníkov a veľa z nich je, samozrejme, spoločných. Hlavný aspekt, ktorý nám pomohol prežiť relatívne v dobrej kondícii počas pandémie, bol teda široký okruh stálych zákazníkov, ktorí si obľúbili našu kávu a pili ju aj doma počas pandémie, a silné lokálne povedomie o značke INCUPLE.

V ťažkých časoch pandémie im pomohli najmä zákazníci a silné povedomie o značke INCUPLE.

Váš koncept INCUPLE je rodinný – ako ste si podelili úlohy v rámci prevádzok ako rodina a jeden ucelený tím?

Kamanová je základňa, tam sa všetko odohráva…. Praženie, balenie, distribúcia, e-shop. Zároveň tu funguje kaviareň INCUPLE s coffeshopom. Syn Martin je hlavný pražiar, ktorý vytvára tzv. receptúry káv, upravuje profily a veľa veľa ochutnáva, aby v konečnom dôsledku upražená káva chutila čo najlepšie. Martinova manželka Katka je momentálne na materskej a celá rodina aj firma si užívame malého Matea. 🙂

„Syn Martin je hlavný pražiar, ktorý vytvára tzv. receptúry káv, upravuje profily a veľa veľa ochutnáva, aby v konečnom dôsledku upražená káva chutila čo najlepšie,“ vysvetľuje Janka z pražiarne INCUPLE.
praziar-martin-kovac-kamanova

Pražiar Martin Kováč: Prvú kávu som upražil na popkornovači  

Čítať viac >

Manžel takisto praží, stará sa o technickú stránku všetkých prevádzok, zabezpečuje chod, aby všetko fungovalo, ako má. Pred rokom a pol sme prijali do tímu INCUPLE ďalšieho Martina ako prevádzkara, ktorý sa svojej pozície ujal veľmi dobre. Odbremenil nás od operatívy v prevádzkach, vďaka čomu sa môžeme venovať rozvoju a stratégii firmy v dlhšom horizonte.

Každý má v rodinnom podniku svoju úlohu, ktorú zodpovedne plní, aby sa INCUPLE rozvíjalo a rástlo.

Mladší syn Michal je takisto pre firmu veľkým prínosom. Počas leta a voľna sa zapája do chodu firmy buď ako barista v prevádzkach INCUPLE a v poslednom čase aj ako marketingový špecialista na email marketing.😊 Ja osobne mám na starosti sociálne siete, marketing, ale aj účtovníctvo a vzdelávanie zamestnancov.

V INCUPLE vám pripravia takéto krásne kapučíno. A ak by ste sa podobné latté art (a nielen to) radi naučili, určite neváhajte a príďte na baristický kurz.

Spomínali ste, že chcete zákazníkovi ponúknuť špičkovú kvalitu kávy a to najlepšie, čo sa dá vypestovať a spracovať. Ako vyzerá samotný výber káv, ktoré sú súčasťou ponuky kaviarne INCUPLE?

Začína sa to výberom správnej kávy od našich dodávateľov a pražením vzoriek na vzorkovej pražičke IKAWA. Následne si robíme cupping a vyberáme tie najzaujímavejšie kávy s krásnym charakterom, ale aj také, ktoré by nám momentálne najlepšie „zapasovali“ do ponuky. Postupne sa snažíme v INCUPLE nakupovať viac kávy do ponuky formou „direkt trade“. Takéto spolupráce nám dávajú ešte väčší zmysel a hodnotu, ktorú sa snažíme preniesť na našich zákazníkov. Aj u nás Slovensku už fungujú krásne projekty, ktoré nás spájajú priamo s farmármi. A niektoré z nich boli odprezentované formou prednášky na našom Dni kávy.

Henry z Kolumbie s rodinou 🙂
Luka žijúci v Indonézii – direct trade – ALAMI COFFEE.
Janka vysvetľuje, že postupne sa v INCUPLE snažia nakupovať viac kávy do ponuky formou „direkt trade“. „Takéto spolupráce nám dávajú ešte väčší zmysel a hodnotu, ktorú sa snažíme preniesť na našich zákazníkov,“ dodáva.
„V neposlednom rade by som rada spomenula, že sme organizovali aj výstavu fotografií Kávová kríza v spolupráci s FairTrade Slovensko, a to pri príležitosti týždňa dôstojnej práce,” podotýka Janka z INCUPLE.

Niektorí z nás hodnotia a rozdeľujú kávu do akostných tried a dávajú si záležať na tom, aby bola výberová. Iní zas razia názor, že dobrá káva je taká, ktorá človeku chutí – odhliadnuc od kvality. Čo je podľa vás dobrá káva a čo vás na káve najviac fascinuje?

Filozofiou našej pražiarne INCUPLE bolo od začiatku ponúkať výberovú kávu pre každého, kto má záujem o kvalitnú a čerstvo praženú kávu so zaujímavou chuťou odkazujúcou na charakter danej krajiny. Niektorí si na začiatku vyberali kávu podľa toho, či chutí alebo nechutí. Teraz, po nejakom čase je už náš zákazník vzdelanejší v oblasti kávy a vyberá si kávy aj podľa spracovania alebo stupňu praženia. A to je krásne a aj najviac fascinujúce na svete kávy – jej rozmanitosť. Rozmanitosť odrôd, krajín, chutí, spôsobov praženia a ľudí, ktorí si kávu vychutnávajú na tisíc spôsobov.

Rozmanitosť kávy je fascinujúca, pretože každý z nás si ju môže vychutnať na tisíc spôsobov.

Ktorá káva je u zákazníkov INCUPLE momentálne najobľúbenejšia? Mení sa u vás sortiment kávy v súvislosti s ročnými obdobiami?

Momentálne sú u zákazníkov veľmi obľúbené naše vlastné blendy. Či už sú to konzervatívnejšie chute vhodné na každodenné espresso, alebo sezónne blendy, ktoré vždy zaujmú svojím výrazným charakterom. Posledná novinka v kategórii blendov je vysoko kofeínová káva „power blend“. Je to zmes výberovej robusty z ostrovu Lombok a výberovej arabiky z Guatemaly. Zaujme nielen svojou schopnosťou poriadne nakopnúť, ale aj charakterom kakaa, vlašských orieškov a keksíka.

Obľúbenými kávami pražiarne INCUPLE medzi zákazníkmi je ich vlastný blend.

Blíži sa koniec roka a my prinášame pre zákazníkov INCUPLE kopu noviniek. Spomeniem hlavne obľúbený adventný kalendár či zimnú limitku Winter blend. Takisto sme práve spustili predaj kávových kapsúl, ku ktorým predávame aj kávovary. Nebudú chýbať ani špeciality ako Colombia Geisha Honey 96h, Brazil Barell Aged whisky a El Salvador Anaerobic. A veľa veľa ďalšieho😊.

Už čoskoro, v predvianočnom čase, sa návštevníci INCUPLE môžu tešiť na veľa zimných limitovaných noviniek.

Sociálne siete sú momentálne kanálom, ktorí najviac zviditeľňuje. Prúdia vám aj vďaka nim noví zákazníci? Akí ľudia zvyknú zavítať do INCUPLE a aké sú ich reakcie?

Sociálne siete sa v poslednom čase správajú veľmi nepredvídateľne. Facebook a Instagram neustále menia svoje pravidlá a algoritmy. Vyžaduje to neustále vzdelávanie aj v tejto oblasti. Napriek tomu sociálne siete vnímame ako každodenné spojenie so svojimi zákazníkmi, je to veľmi dobrý kanál na spätnú väzbu od zákazníkov. A áno, určite nám sociálne siete prinášajú nových zákazníkov, najviac však tých, ktorí osobne navštívia niektorú z našich prevádzok. Náš okruh zákazníkov je široký. Keďže sme kaviareň, ale aj coffeshop, prichádza k nám široké spektrum zákazníkov. Od mladých ľudí, ktorí prichádzajú na dobre kapučínko, cez strednú vrstvu, ktorá nakúpi okrem kávy aj doplnkový tovar, ale nie je žiadnou výnimkou, že u nás radi trávia čas starší ľudia pri šálke dobrej kávy. A to je to, čo sme chceli od začiatku. Ponúknuť výberovú kávu pre všetkých.😊A skutočne môžeme po 6 rokoch skonštatovať, že sa nám to darí.😊

V INCUPLE radi trávia čas mladí i starší návštevníci. Šálka kapučína s bohatou penou a k tomu nejaká sladká či slaná dobrota – to je predsa lákavé potešenie nielen v týchto sychravých dňoch.

Okrem chodu kaviarne INCUPLE organizujete aj baristické kurzy pre laickú i odbornú verejnosť, brunche, charitatívne akcie a obľúbený Deň kávy. Ako sa ujali tieto akcie medzi ľuďmi?

V najbližšom čase sa chceme zamerať práve na baristické kurzy. Pripravujeme nové materiály, vlastne celý koncept. Myslím si, že nastávajúci baristi sa majú na čo tešiť.

Hlavným cieľom podnikania je zisk, čo je prirodzené, no už od začiatku sa snažíme ľuďom priniesť vždy niečo navyše, byť spoločensky zodpovední. Aj počas pandémie sme sa snažili podporovať zdravotníkov, spolupracujeme s Nadáciou mesta Topoľčany pri organizácii zbierok, v prvé dni vojny sme zorganizovali veľkú zbierku pre utečencov z Ukrajiny.

Teraz v septembri sme po 3 rokov znovu zorganizovali obľúbený Deň kávy a musíme povedať, že to bolo úžasné. Pripravili sme pre ľudí veľa sprievodného programu od ochutnávok, prednášok, ukážok praženia a veľa veľa ďalšieho. No čo je najdôležitejšie, od ľudí sme dostali úžasné ohlasy a to je pre nás to najviac. Nový stimul ísť ďalej a pokračovať v tom, čo robíme.😊

Vynikajúce ohlasy na podujatie Deň kávy, ktoré v tomto roku organizovali po troch rokoch odmlky, ich tešia a motivujú prinášať do sveta kávy vždy aj niečo navyše. 🙂

Čo iné a zaujímavé okrem kávy nájdeme v kaviarni INCUPLE?

Praženú kávu, doplnkový baristický tovar, čokoládu, zdravé potraviny, dobré vínko, rumy…😊 Najnovšie aj nás nový merch – tričká, mikiny, tašky, ponožky – približne 90 % slovenskej produkcie. 😊 Myslím, že každý si v INCUPLE nájde niečo zaujímavé a možno aj niečo, čo by v kaviarni nečakal.

Na poličkách s doplnkovým tovarom kaviarne INCUPLE si každý nájde to svoje – majú chutné čokolády, kvalitné rumy či rôzny baristický doplnkový tovar.
… nechýba ani vlastný merch, ktorý je novinkou pre všetkých milovníkov kávy.

Je zrejmé, že stále napredujete. Ste aktuálne v štádiu, keď je kaviareň INCUPLE presne podľa vášho gusta alebo s ňou ešte máte ďalšie plány?

Neprestávame snívať. Uspokojiť sa s tým, aký je momentálny stav, nie je to naše.😊 V auguste sme do INCUPLE zakúpili novú pražičku Coffeed 25 a vidíme potenciál ďalej rásť a ponúkať našu kávu širšej komunite ľudí. Máme spolupráce s firmami po celom Slovensku, ktoré na svojich pracoviskách pijú našu kávu, a nové kapacitné možnosti nám momentálne umožňujú napredovať hlavne v tejto oblasti.

„Vidíme potenciál ďalej rásť a ponúkať našu kávu širšej komunite ľudí,“ sumarizuje plány do budúcna Janka.

Na čo ste v rámci vášho podnikania najviac hrdí, že sa vám podarilo a možno vás aj príjemne prekvapilo?

Osobne som hrdá hlavne na svoju rodinu.😊 Že sa podporujeme, povzbudzujeme, aj keď to nie je vždy ideálne, lebo nastávajú ťažšie momenty. Vždy sa však z toho dokážeme poučiť a posunie nás to ďalej. Som hrdá na našich zamestnancov, ktorí sa stali našou rodinou.😊 A som hrdá hlavne na našich zákazníkov, ktorí do INCUPLE dennodenne prichádzajú. Sú to oni, ktorí nás podržali počas pandémie, a my im to chceme vrátiť v šálke dobrej kávy. 😊

Kaviareň a pražiareň INCUPLE nájdete aj na Facebooku a Instagrame.


Text:
Katarína Kántorová

Fotografie: Ondrej Bobek

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Katka Kántorová

Zanietená jazyková redaktorka, ktorej hlavnou pracovnou náplňou je mať oči na stopkách, len čo sa na obzore objaví nejaká chybička. Od štúdia na vysokej škole až dodnes prešla rôznymi redakčnými profesiami, no s určitosťou vie, že okrem korigovania sa v živote nezaobíde ani bez písania. A, samozrejme, bez dobrej kávy a milej mačacej spoločníčky Ellie.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články