Tržnicu Nivy sme vždy videli ako priestor pre veľkých aj malých bez rozdielu

 Tržnicu Nivy sme vždy videli ako priestor pre veľkých aj malých bez rozdielu

Tržnica Nivy je unikátny projekt nachádzajúci sa v centre Nivy spolu s autobusovou stanicou. Je mixom rôznych prevádzok potravín, malých trhovníkov a pestrého gastra. Ide o miesto, kde jedlo a pôžitky vládnu a pomáhajú ľuďom v uponáhľanej dobe trošku spomaliť. Kto stojí za týmto konceptom a čím sa odlišuje od bežných food courtov v obchodných centrách? Porozprávali sme sa s Marošom Zelenayom, ktorý sa projektu venuje od jeho úplného začiatku aj so svojou manželkou Želkou. 

Maroš a Želka, ktorí stoja za projektom Tržnice Nivy.

Keď ste budovali obchodné centrum Nivy a Tržnicu Nivy, mali ste zámer urobiť gastrozónu inak, ako je to v ostatných nákupných centrách?

Áno, to bol už od začiatku náš plán. Keď som prišiel v roku 2006 do HB Reavisu a tvoril sa tento projekt, už vtedy bolo jasné, že v ňom musí byť veľká moderná tržnica. To bolo v čase, keď ešte u nás tržnice a farmári neboli, ako sa hovorí, „ in“. Projekt sa, samozrejme, rokmi menil, ale vždy sme plánovali, aby projekt Nív, ako novej retailovej vlajkovej lode HB Reavis, mal viaceré piliere či nohy a jedným z nich sú potraviny a gastro.

Pohľad z mezanínu na Tržnicu Nivy

Preto je tu hneď niekoľko obchodov s potravinami?

Áno, preto je súčasťou Nív veľký Lidl, praktická Malina na rýchle nákupy aj prémiové potraviny Yeme. A je tu aj Tržnica Nivy – tá sa zase skladá z menších pilierov. Sú to: silné gastro, potraviny, eventy a program aktivít, ktorý celé prostredie vypĺňa a prepája. Gastro sme chceli poňať moderne.

V centre Nivy nájdete aj prémiové potraviny Yeme, ktoré majú v priestoroch Tržnice Nivy aj svoju bezlepkovú pekáreň a raňajkové bistro s chutnou ponukou teplých aj studených farmárskych jedál, koláčov a domácich šišiek.

Čo vo vašom vnímaní znamená moderne?

Je rozdelené do viacerých častí – nájdete tu reštaurácie s výhľadom a obsluhou, rýchle občerstvenie, ale aj streetfoodové prevádzky s otvorenou kuchyňou. Z potravín tu máme špeciality, ako je bezlepková pekáreň Yeme, veľkú vinotéku Wine Planet, bezobalový obchod U vážky, ale nájdete tu aj trvalých a víkendových trhovníkov. Tržnicu Nivy sme vždy videli ako priestor pre veľkých aj malých bez rozdielu.

Tržnica Nivy je plná unikátnych konceptov, ktoré inde nie sú – napr. Marrea alebo reštaurácia Cabo, o ktorej sme písali a ktorá ponúka medzinárodnú kuchyňu.
Michael Šafárik

Šéfkuchár Michael Šafárik a reštaurácia CABO

Čítať viac >

 

Aké výhody z toho môžu mať práve malé prevádzky?

Pre malých je to dobré preto, že popri veľkých môžu postupne rásť, a tešíme sa z toho, že naozaj aj rastú. Dobrý príklad sú výrobcovia buchiet Na pare, ktorí robia aj výborné knedle. Začínali s malým farmárskym pultíkom a dnes majú v Tržnici Nivy samostatnú prevádzku so 16 štvorcovými metrami a ďalej pokračujú v raste. Podobne portugalské koláčiky Pastel de Nata. Začali v malom a zistili, že to výborne funguje a že potrebujú väčší priestor, aby mohli priniesť aj portugalské vína či jesenné polievky.

Vínový trh – Tržnica Nivy

Našli si u vás priestor aj trhovníci?

Áno, malí trhovníci fungujú v Tržnici Nivy najmä v piatky a soboty. V piatky u nich nakupujú ľudia z okolitých kancelárií a bytov, v sobotu zase ľudia, ktorí sem chodia cielene na nákupy. Farmársky trh je zatiaľ na svojom začiatku a chceme ho postupne rozširovať. Niektorí trhovníci si u nás budujú miesto a rozširujú aj predajné dni, viacerých máme takých, čo predávajú viac dní v týždni, a ďalší menší sa pridávajú v sobotu. Naším cieľom je nárast počtu trhovníkov v piatok a v sobotu, ale aj takých, čo tu budú 7 dní v týždni. Vieme im poskytnúť kvalitné zázemie, komfort predaja, skrátka vieme pokryť všetky ich potreby. V tomto sme naozaj flexibilní. Naším cieľom je dlhodobo budovať zákaznícky zvyk, že u nás nájdu kvalitnú a trvalú ponuku lokálnych aj sezónnych potravín, za ktorými sa oplatí prísť.

„Farmársky trh je zatiaľ na svojom začiatku a chceme ho postupne rozširovať. Naším cieľom je nárast počtu trhovníkov v piatok a v sobotu, ale aj takých, čo tu budú 7 dní v týždni,“ približuje zámery s Tržnicou Nivy Maroš Zelenay.

Čím sa snažíte nalákať trhovníkov alebo prečo by mali predávať práve u vás?

Celý priestor Tržnice Nivy sme urobili pre trhovníkov maximálne komfortne: majú tu k dispozícii uzamykateľné pulty, šatne, sprchy, antikorové prípravné pulty, drezy a ďalšie veci. K tomu konštantnú príjemnú teplotu v lete aj v zime. Môžeme im poskytnúť skladové priestory, parkovanie a pohodlné zásobovanie. Ďalšou výhodou je systém jednotných POS terminálov, ktorý sme vyvinuli na mieru a obchodníkom a nám poskytuje dáta o vývoji predajov.

Čím ste sa inšpirovali pri budovaní projektu Tržnice Nivy? Mali ste nejaké vzory?

Veľa sme toho prešli v Európe – všetky tradičné trhovnícke krajiny. Pozreli sme sa na tržnice v Barcelone, v Portugalsku a snažili sme sa odvšade zobrať to najlepšie. Samozrejme, Slovensko je špecifické, keďže je tu napríklad obmedzená produkcia čerstvého ovocia a zeleniny a aj vzťah k pôde sa tu za 40 rokov narušil. Vidíme však, že veľa mladých ľudí si k nej znovu nachádza vzťah a my im chceme byť nápomocní.

Domáca sezónna a lokálna zelenina je v Tržnici Nivy 7 dní v týždni.

Aké sú ohlasy ľudí, ktorí sem chodia?

Vybudovanie zákazníckeho zvyku, teda aby sem ľudia pravidelne chodievali, je náročné, stojí to veľa času a energie a máme pred sebou ešte dlhú cestu. Museli sme riešiť mnohé situácie, s ktorými sme pri projektovaní nerátali… otvárali sme do koronového obdobia, veľa nájomcov muselo mať v decembri 2021 zatvorené, čím sa nám čiastočne rozpadol farmársky trh. Museli sme ho budovať de facto nanovo. Teraz sú to dosahy vojny na Ukrajine, stále sme v začiatkoch. Ohlasy sú však dobré. Vidíme, že keď príde trhovník s kvalitným produktom, ľudia naň hneď reagujú.

Podľa čoho vyberáte nájomcov do Tržnice Nivy? Aj ich aktívne vyhľadávate? Ako celý proces prebieha?

Je to proces, ktorý je relatívne zložitý a sofistikovaný. Cieľom správne skombinovaný retailový a komoditný mix, aby sme mali správne namiešanú ponuku. Potom hľadáme v každom segmente konkrétne značky. V nich hľadáme kvalitu. Sami sme aktívni, ale reagujeme aj na dopyty zvonku. Tie prechádzajú zložitým výberovým procesom, nefungujeme náhodne. Pozeráme sa na pôvod výrobkov, kvalitu, dôveryhodnosť výrobcu, na jeho skúsenosti. To však neznamená, že by sme nechceli neskúsených. Môžeme im potom ponúknuť pomocnú ruku, napríklad čo sa týka dizajnu stánkov, pomôcť s vytvorením identity, s merchandisingom tovaru, aby dobre vyzeral. S tým máme dlhoročné skúsenosti a radi ich odovzdávame našim nájomcom, aby s nami mohli rásť.

Historické traktory z Modry, fotopoint preliezka a zberateľská atrakcia v jednom – aj to nájdete v Tržnici Nivy.

Ak sa s niekým dohodnete a ide budovať prevádzku v Tržnici Nivy, máte nejaké štandardy, ako má vyzerať, či je to ponechané na ňom?

Je to aj, aj. Máme veľmi veľké očakávania, ako majú prevádzky vyzerať, a snažíme sa ich komunikovať už počas rokovaní. Na pomoc slúži naša podrobná technická a dizajnová príručka, ktorá pomôže novým nájomcom stanoviť mantinely. Naším cieľom však je, aby každá prevádzka bola najlepšou verziou samej seba. Napríklad im nehovoríme, že máte byť modrí, ale ak chcete byť modrí, tak nech je to tá najkrajšia modrá, ktorá je k dispozícii. Hovoríme im, aby sa nebáli, nech sú odvážni a vytvorili krásne veci, lebo na tie zákazník reaguje.

Cieľom je, aby každá prevádzka v Tržnici Nivy bola najlepšou verziou samej seba.

Ako vyzerá marketingová podpora nájomcov?

Marketing má na starosti moja manželka Želka, ktorá má 20-ročné skúsenosti s retailom a dlho viedla marketing sietí Aupark. Podpora prebieha v online a offline priestore. Stará sa o sociálne siete, v rámci ktorých pripravujeme kvalitný obsah aj fotografie. Realizuje eventy – od malých ochutnávok produktov, workshopov až po väčšie tematické podujatia. Napríklad sa tešíme spolupráci s portálom Sashe, s ktorým prinášame už druhé Vianoce Vianočný Sashe trh s pestrou ponukou slovenských handmade výrobkov. Mali sme s výborným ohlasom Čajový trh, Vínový, Veľkonočný, Sladký či venovaný káve alebo remeselným pivám. Vďaka týmto tematickým trhom dávame príležitosť novým trhovníkom otestovať si naše priestory tržnice.  Čo nás teší je, že mnohí s nami chcú spolupracovať aj naďalej, či už na eventovej, alebo trvalej spolupráci.

Sashe trh – Tržnica Nivy
Čajový trh a pop-up Čajovňa dobrých ľudí

Máte prehľad, kto sú zákazníci Nív a Tržnice Nivy?

Áno, už od začiatku sme sa pozorne venovali potenciálnym cieľovým skupinám a ich potrebám, aby sme projekt mohli správne pripraviť a nastaviť. Dá sa povedať, že zákaznícke skupiny Nív a Tržnice Nivy sú štyri. Prvou sú ľudia, ktorí dochádzajú do Bratislavy, keďže máme autobusovú stanicu integrovanú priamo v budove – cestujúci patria k jedným z dôležitých zákazníkov. Druhá časť sú rezidenti z okolitých obytných zón vrátane okraja Starého Mesta. Treťou, veľmi dôležitou časťou sú ľudia, ktorí pracujú v okolitých kanceláriách. Štvrtou sú klasickí „shopperi“, ktorí sa doma rozhodujú, čo chcú nakúpiť, kam pôjdu a koľko času na to minú. Nivy sme teda vystavali tak, aby tu mohol človek vybaviť, čo potrebuje, nakúpiť aj sa najesť. To všetko s ohľadom na praktickosť, ľahkú orientáciu, rýchlosť, pohodlie a zážitok z návštevy. Navyše sme dobre dostupní všemožnými spôsobmi – pešo aj všetkými dopravnými prostriedkami.

Zákazníkov Tržnice Nivy môže prilákať aj ponuka exotického ovocia – napríklad Uletené ananásy v zelovoci Vego.

Kedy chodí do Tržnice Nivy najviac ľudí – počas obeda či večer?

Vyvíja sa to v čase a sledujeme to veľmi detailne. Počas pracovného týždňa je najživšie počas obeda, vtedy sa tu stretnú všetky zákaznícke skupiny. Počas víkendu je silný poobedňajší a večerný čas. Všimli sme si, že čoraz viac silnieme aj v ranných hodinách a stávame sa tiež raňajkovou destináciou.

V Bratislave je na malej ploche niekoľko nákupných centier. Ako to vnímate?

V princípe sa na to pozeráme tak, že ten, kto je najslabší, pocíti narastajúcu konkurenciu najviac. Ten, kto je silný, ju nemusí pocítiť vôbec alebo len krátkodobo. My každému hovoríme – máme takýto kvalitný produkt, toto vám môžeme ponúknuť, toto za to chceme a máte v nás dlhodobého spoľahlivého retailového partnera. Vieme, že to dlhodobo funguje. Nivy sú veľké obchodné centrum, takže tu chcú byť všetky veľké značky. Mnohé sú tu so svojimi „flagshipovými“ predajňami. Každý, kto je v Nivách, tu má svoju najkrajšiu prevádzku, čo nutne nemusí znamenať, že najväčšiu.

Počas pracovného týždňa je v Tržnici Nivy najživšie okolo obeda.

Oceňujú to, respektíve sú si toho vedomí ľudia, ktorí chodia do Tržnice Nivy?

Reakcia zákazníkov je úžasná, prekonáva naše očakávania. Nemohli sme rátať s kovidom ani s vojnou na Ukrajine. Len pri Tržnici Nivy sa dostávame na 19 000 ľudí denne.

Predsa len cítite nejako dosahy súčasnej situácie, teda inflácie, cien energií, vojny?

Budovanie takéhoto projektu je beh na dlhé trate a teraz bude asi ešte dlhší. Vidíme však, že sme vychádzali zo správnych predpokladov, že sme projekt dobre pripravili a nastavili. Čo sa týka prevádzok, určite pociťujú dosahy cien energie a inflácie.

Porady pri kávičke v Tržnici Nivy

Viete im nejako pomôcť?

Najviac im môžeme pomôcť tým, že im vytvoríme optimálne miesto na podnikanie. Že privedieme najviac ľudí, ako im kto v Bratislave môže priniesť, zákazníka, ktorý sa vracia. To je výhoda toho, že sme v kancelárskej oblasti. Ľudia sem chodia v priemere 3-krát týždenne. Nájomcom môžeme tiež pomôcť marketingom a „promotion“ centra a značiek. Dlhodobo sa venujeme mixu konceptov a značiek. Venujeme sa tomu do detailov, preto je ponuka pestrá a zákazník to oceňuje tým, že sa vracia. Týmto spôsobom sa dostaneme k dobrým výsledkom nájomcov a cez dobre výsledky nájomcov sa dostaneme k tomu, čo potrebujeme my, a to je nájomné. Takže spokojnosť je na všetkých stranách.

 

Viac o novinkách, ktoré chystá obchodné centrum Nivy a Tržnica Nivy, sa dozviete na ich Instagrame alebo Facebooku.

Fotografie: Ondrej Bobek, Martina Mlčúchová

Text: Natália Horváthová

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Natalia Horváthová

Milovníčka gastronómie, ktorá ráno nezačne inak, než so šálkou kávy. Roky sa venuje sledovaniu trendov a hodnoteniu podnikov. Vždy v obraze, so skvelým prehľadom.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články