Editoriál: Viac dobra do týchto dní si želajme


Tento rok sa začal rozpačito. Vhupli sme do ďalšieho korona roku, do doby obmedzení, príkazov i zákazov, ale i množstva nepríjemných situácii. Majitelia podnikov sa po náročnom období dostali do psychického tlaku, kedy museli riešiť množstvo nepríjemných skutočností nielen so svojimi zamestnancami, ale čo je horšie- so svojimi hosťami. Napriek tomu, napriek ťažším časom, si zvolili cestu dobra a vybrali sa pomáhať v novej charitatívnej zbierke.

Aj jedna šálka kávy zahreje, i jeden koláč oblečie
Krásne popísaná pomoc, ktorej hodnota môže byť naozaj len v cene jednej kávy, či koláčika v obľúbenej kaviarni. Koncom minulého roka nás oslovila Slovenská Katolícka Charita s prosbou o pomoc. Tvorili kampaň pre novú zbierku na ich charitné projekty, keďže kovid zasiahol veľmi aj tento segment. Poznáte to zbieranie drobných v kostole do pokladničky? Tak práve tieto drobné, ktoré dokážu pomôcť pri fungovaní rozličných centier , tak veľmi minulý rok chýbali…
Kam putujú vyzbierané peniaze? Čo je to vlastne charita?
Slovenská Katolícka Charita toho zastrešuje naozaj veľmi veľa. Nejde len o jeden jediný špeciálny projekt, ale pod sebou má 10 arci/diecezných a eparchiálnych charít, ktoré spolupracujú na charitnom diele na Slovensku. Vyzbierané peniaze tak budú použité v charitách podľa zámeru pre: útulky, nocľahárne, nízkoprahové centrá pre ľudí bez domova, denné centrá pre hendikepované deti a dospelých, domovy pre seniorov, mobilné a kamenné hospice, komunitné centrá pre marginalizované skupiny, núdzové bývanie pre ženy a matky s deťmi, ktoré zažili domáce násilie a mnohé iné zariadenia.
Riešením by mohli byť kaviarne
Originálna kampaň s uštrikovanou kávou a koláčikom poukazuje na to, že už cena jedného koláčika dokáže niekoho obliecť a hodnota jednej kávy zas niekoho zahriať. Jej súčasťou sa stali nami oslovení kaviarnici, o ktorých sme vedeli, že pomáhajú aj počas bežných dní, nielen počas kampane do ktorej ich oslovujeme.

Niektorí zbierali peniaze pre útulky, ďalší zas vysnívané darčeky pre rodiny v hmotnej núdzi. Iní zas podporovali detské domovy. A k takýmto debatkám totiž často pri rozhovoroch s nimi prídeme a ich šľachetnosť je vskutku prekvapivá. Najmä, keď si uvedomíme, v akej situácii sa mnohí počas posledných dvoch rokov vďaka koronakríze ocitli.

Niektorí majitelia sa rozhodli dokonca zbierku podporiť trošku aktívnejšie a vytvorili aj špeciálne produkty – ako napríklad Barbora Martinusová z Rebarbory, ktorá počas celého trvania kampane (3 týždne) bude predávať špeciálny koláčik, z ktorého celá hodnota z predaja bude zaslaná na charitu.

Ako prispejem?
Ak vás kampaň zaujala, prispieť na ňu môžete jednoducho. Či už priamo z obľúbenej kaviarne, ktorá sa do zbierky zapojila a formou QR kódu na plagáte. Alebo váš príspevok môžete poslať kartou, či prevodom cez portál www.Darujme.sk, ktorý následne vyzbierané peniaze pošle na charitatívne projekty. Treťou možnosťou je prevodom na účet verejnej zbierky: SK18 1100 0000 0029 4411 6341.
Preštrikovať sa životom bez problémov niekedy nie je jednoduché. Nie každý si dokáže urobiť očko a mať v živote všetko. Obyčajné teplo domova a rodinná pohoda ako v bavlnke je niekedy presne to, čo chýba človeku ku šťastiu. Tak odpustime si jednu kávičku a pomôžme ľuďom v núdzi, aby aj ich život mal lepšiu príchuť.

Zoznam (zatiaľ) zapojených kaviarní:

Ak vás táto kampaň zaujala a radi by ste sa do nej pridali, pokojne nám napíšte a my vás radi presharujeme na našich sociálnych sieťach. Odmenou Vám bude aj certifikát Dobroty.
Text: Simona Budinská
Foto: Ondrej Bobek