Majitelia Café Štefánik: „Aj jedna káva dokáže navodiť pocit domova“

Majitelia Café Štefánik: „Aj jedna káva dokáže navodiť pocit domova“

Podaril sa im doslova husársky kúsok. Katarína Bachorová a Viktor Mészáros vybudovali v Ivanke pri Dunaji Café Štefánik, prevádzku s jedinečnou atmosférou. V dedinke blízko Bratislavy, v ktorej zúfalo chýbala kvalitná kaviareň, tak vznikol priestor pre všetky vekové generácie. S Viktorom sme sa však nerozprávali iba o tom, ako sa im v plnej zostave podarilo prežiť pandemické reštrikcie. Rozprávali sme sa tiež o tom, že aj jedna káva dokáže zahriať a pomôcť tým, ktorí to potrebujú…

Café Štefánik charita
Katarína Bachorová a Viktor Mészáros, majitelia Café Štefánik, sú súčasťou najnovšej kampane pre charitu. Pomáhať je pre nich samozrejmé. Viac o projekte “darujme dobrotu” tu.

Vďaka čomu sa vám podarilo vybudovať úspešnú prevádzku, ktorá je v širokom okolí taká obľúbená? V čom tkvie to “tajomstvo” úspechu?

Tam, kde sme, sme sa dostali vďaka ľudovému, ústnemu podaniu. Žiadne sociálne siete či marketingové kampane, ale stará dobrá, i keď tvrdo vydretá, cesta ústneho odporúčania. Našou prvotnou myšlienkou bolo vytvoriť miesto pre každého jedného z nás. Pre babky idúce z trhu, manažérov či pre mladých, ktorí k nám prídu na prvé rande. Chceli sme skrátka vytvoriť miesto, kde si každý nájde to svoje. Pretože dobrá káva nie je to jediné, veľmi dôležitá je aj atmosféra. Aby sa u nás každy cítil príjemne, načerpal energiu či poklebetil si s obsluhou. A práve dobrá obsluha je dôležitou súčasťou úspechu. Správny čašník dokáže prehodiť pár slov nielen s mladými, ale aj so staršou generáciou. Musím povedať, že máme veľké šťastie na zamestnancov, ktorí si nás vlastne našli sami. Sme na trhu 10 rokov a máme stálych zamestnancov, na ktorých sa môžeme spoľahnúť. Aj vďaka nim sa Café Štefánik posúva ďalej.

Ďalším dôležitým faktorom je udržanie zákazníkov. Nielen obsluha, ale aj my, majitelia, sa snažíme byť aktívni a nájsť si čas na kontakt so zákazníkmi. Sme na dedine, preto sme závislí od toho, aby sme zákazníkov nielen prilákali, ale predovšetkým si ich udržali. To nie je ako pri turistoch, ktorí prídu a odídu. Je oveľa náročnejšie zamerievať sa na tunajších zákazníkov. A to je úloha nielen dobrej a kvalitnej ponuky, ale aj obsluhy. A my sme na náš tím právom hrdí.

Okrem spoľahlivej obsluhy máte zrejme aj verných zákazníkov. Čo pre nich Café Štefánik v prípade, že sa situácia bude vyvíjať tým správnym smerom, plánuje v najbližšej sezóne?

Chceme obnoviť a modernizovať našu terasu, aby sme ponúkli komfort pre všetkých zákazníkov. Ak bude situácia priaznivá, čakáme väčší nárast nových zákazníkov. Tých, ktorí k nám zavítajú z prevádzok, ktoré, žiaľ, koronakrízu neustáli. Ale aj našich verných zákazníkov bažiacich po kaviarenskom živote, ktorý im už chýba. Taktiež chceme pokračovať vo víkendových raňajkách, grilovačkách, sezónnych akciách či koncertoch malých lokálnych hudobníkov. Keďže aj umenie dostalo na frak, takýmito akciami nielen pomôžeme lokálnym hudboníkom, ale zároveň sa odvďačíme našim zákazníkom v podobe príjemného zážitku. Naším cieľom pre tento rok je dať znova dokopy komunitu, ktorú sme vytvorili. A možno ju aj rozšíriť. 🙂

Café Štefánik charita SKCH

Spomínali ste ťažké obdobie pandémie, ktorá veru nehrala do karát gastropriemyslu. Čo bolo pre vás na celej situácii najťažšie?

Najťažšie bolo určite udržať si svojich zamestnancov v plnej zostave. My sme stará škola, ktorých starí rodičia učili, že si treba jeden druhého vážiť. V prvej vlne sa nám podarilo neprepúšťať a zamestnancom vyplatiť ich mzdy v plnej výške. Ako sa nám to podarilo? Je to veľa o nastavení podnikania a o tom, ako si dokážete ustrážiť financie. Financie sme riešili s rozumom a mali sme skalné rezervy. Inak by sa nám to nepodarilo. Aj na úkor toho, že sme museli kaviareň financovať z vlastných peňazí, lebo šťátna pomoc nie je natoľko adekvátna, aby dokázala uživiť všetkých zamestnancov a celý chod prevádzky. Priorita je vážiť si svojich zamestnancov.

Prežili sme aj najťažšiu vlnu, ktorá prišla teraz pred sviatkami. Z hodiny na hodinu. Predvianočné obdobie je to najkrajšie obdobie v roku. Pre nás to však bolo najsmutnejšie obdobie, keďže kaviareň pred Vianocami zívala prázdnotou. V Café Štefánik sme zvykli robiť vianočné posedenia, ľudia si k nám prišli oddýchnuť, spomaliť, nabrať energiu. Kaviareň vtedy do bodky spĺňala svoj účel a dokázala ľudí spojiť a spomaliť. Toto nás zamrzelo, že obmedzenia prišlo práve v tomto období. No rozdýchali sme to, neprišli sme o personál a sme odhodlaní ísť ďalej. Už len dúfať, že výhliadky do budúcna budú lepšie.

Toto obdobie koronakrízy nás ešte viac utvrdilo v tom, že pomáhať je nesmierne dôležité. Snažíte sa aj vy podať pomocnú ruku tam, kde je to potrebné?

Samozrejme, snažíme sa podporovať rôzne projekty, pričom na pravidelnej báze podporujeme detskú onkológiu. Taktiež posielame 2 % z daní na benefičné akcie. Pred Vianocami, kedy je pomoc druhým skloňovaná častejšie, sa snažíme pomáhať ešte viac. Výťažky z rôznych akcií, ktoré v kaviarni Štefánik organizujeme posielame na spomínanú detskú onkológiu. Predsa len, deti sú najzraniteľnejšie a najkrehkejšie. Chceme prispieť, aby mali dobrý štart do života a šancu na šťastie. Deti sú naša budúca generácia, budúci zákazníci, skrátka naša budúcnosť.

Okrem pravidelných charitatívnych aktivít ste sa rozhodli zapojiť aj do projektu s krásnou myšlienkou „Darujte dobrotu, ktorá zahreje ľudí v núdzi“. Ako vnímate takéto charitatívne zbierky?

Ja som toho názoru, že každý by mal pocítiť teplo domova, preto mi myšlienka, že „aj jedna káva dokáže zahriať, aj jeden koláč dokáže obliecť“, prišla nádherná. Pretože presne tak to je – aj jedna káva dokáže navodiť pocit domova. Hoci iba v spomienkach, keďže káva evokuje pocit domova. Aj tá jedna káva môže niekoho naštartovať, posunúť ďalej, rozhýbať a inšpirovať niečo zmeniť. Životné príbehy a osudy sú náročné. Ako sa vraví, každá minca má dve strany. Niekedy si za svoju životnú situáciu môže človek sám, inokedy nie. Tak či onak, myslím si, že každý si zaslúži druhú šancu. Tak pomôžme, ak je to v našich silách.

Charita certifikát dobroty
Aj jedna káva dokáže zahriať, aj jeden koláč dokáže obliecť.

Počuli ste už o charitatívnom projekte „Darujte dobrotu, ktorá zahreje ľudí v núdzi“, ktorý je zastrešený Slovenskou katolíckou charitou? Stačí si odpustiť malé potešenie vo forme kávičky či koláčika a prispieť tak ľuďom v núdzi. Napríklad na takú teplú deku či hrejivú polievku. #darujtedobrotu aj vy na www.charitapomaha.sk.

 

Text: Dominika Noskovičová

Foto: Ondrej Bobek

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Dominika Noskovičová

Dominika Noskovičová

http://www.kavickari.sk

Tvor tvorivý s vášňou k písaniu, foteniu a iným kreatívnym aktivitám. Svoje študijné kroky smerovala k štúdiu divadelných, filmových a mediálnych vied na Viedenskej univerzite. A vďaka Kávičkárom mohla tieto svoje vášne spojiť s ďalším pôžitkom, akým je kvalitná káva. Inšpiráciu a múzu hľadá vo všedných veciach. Svet rada objavuje cez hľadáčik fotoaparátu, zaznamenáva s perom v ruke a vychutnáva s kvalitnou kávou v ruke. Ako každá žena a mama sa točí v nekonečnom kolotoči. Preto vyhľadáva činnosti, ktoré ju bavia a napĺňajú. Na Kávičkári.sk má Dominika na starosti najmä sekciu "Pražiarne", ktorej dodáva jej osobitý ráz a vzhľad. Ako autorka románu však svoju kreatívnu dušu potešuje aj tvorbou rozhovorov, či iných článkov na našom portáli.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články

0
Budeme radi za vaše názory, prosím zanechajte nám komentár.x
()
x