Editoriál: Niekedy, keď sa nedá už nič iné robiť, je čas na dobro.

 Editoriál: Niekedy, keď sa nedá už nič iné robiť, je čas na dobro.

Iniciatívy, výzvy a nejasné informácie. To je to, čomu sa venujeme za posledné mesiace. Snaha o prežitie, hľadanie kľúčov, alternatív, možností. Cítite tú únavu? My áno, a to sme „len“ magazín píšuci o gastronómii.

Dá sa povedať, že na druhú vlnu sme napriek prvotnému šoku boli pripravení omnoho viac. To, s akou rýchlosťou začali vznikať terasové kútiky s ohrievačmi či prípadným, hoci často len provizórnym zastrešením, bolo naozaj prekvapujúce. Gastrosegment živí tisícky rodín na Slovensku, a tie sa rozhodli bojovať. Sú však stále prípady prevádzok, ktoré to museli vzdať, lebo nič iné im neostalo. Nemajú už navyše prostriedky, či možnosti terasy, či donášky. A tak sme videli aj výpredaje prevádzok, kde poslednýkrát prišli štamgasti a vzali si kúsok svojho obľúbeného podniku so sebou domov. Stolička z kaviarne, či obraz, pomohli mierne zvládnuť odrazu náročnú finančnú situáciu a i krok do neznáma. Či len na úrad práce.

Potom sú tu tí, ktorí zaťali zuby a bojujú. Vianočné odmeny, či len mierne prilepšenia do rodín zamestnancov sa premenili na kožušiny, deky a ohrievače. Keď som pred rokmi pracovala pre jeden online projekt, kde sme sledovali trendy nákupov, vždy sa tam odrazila aktuálna situácia – výmena pneumatík, kolobežky, či hračky pred Vianocami. Teraz im iste na päty šliapu aj takéto gastro vychytávky tejto zimy, ako spomínané ohrievače.

Nuž aby sme nezabudli, ešte tu máme tých, ktorí sa rozhodli ísť do boja. Nasadili svoju vlastnú tvár, zužitkovali svoj odrazu voľnejší čas a chceli prehovoriť. Hoci v niektorých prípadoch sa to podobalo skôr na self promo, boli aj také, ktoré priniesli pridanú hodnotu.

Ako napríklad iniciatíva známeho gastro nadšenca z Bratislavy, Ota Kóňu, ktorý na facebooku vytvoril skupinu “Pomáhame si – Gastro v korone”, kde im pravidelne skúsení podnikatelia a konzultanti prinášajú praktické rady, vysvetľujú nové schémy štátnej pomoci a vzájomne si pomáhajú v náročnom období.

Zaujimavým a veľmi dynamickým projektom je 10 pre gastro, ktoré silným vizuálnym spracovaním prináša posolstvo a rovno aj riešenia v niekoľkých bodoch.  Za projektom stojí známy slovenský gastronóm z Banskej Bystrice, Viliam Pavlovský.

Dnes sa ma suseda na ulici pýtala, ako je na tom gastro. Nuž biedne. Je to reťaz rúk a osudov. Ale stále sa nájdu ľudia, ktorí aj v tomto ťažkom období v gastronómii hľadajú dobro. Či už len v inovovaní svojich produktov a prechodu na ekologickejšiu verziu. Alebo v podpore blízkeho detského domova, či starostlivosti o zvieratká v útulku. Alebo aj v osobnom boji majiteľa v prevádzke. Verte mi, teraz vám vašu kávu robí práve on a v kuchyni varí prevádzkar. Aj to sú príbehy dnešných dní.

Za srdce ma chytila aj aktivita mlsnacava, ktorá sa snaží vyladiť svoje praženie do dokonalosti a testovacie kávy zasiela klientom s dobrým pocitom navyše. Viac než 30% z predaja totiž venuje Detskej nemocnici v Banskej Bystrici.

mlsnacava-tim-kavickari-kavickarisk

Rovnako aj my sme sa prispôsobili. Pracujeme poväčšine zo svojich domovov, ale napriek tomu sa snažíme prinášať témy, ktoré vás zaujmú aj teraz. Pridali sme viac obsahu o pro-bono aktivitách, každý týždeň prinášame i nové video i podcast z našich GastroloveTalks. Na našom Instagrame sme pre vás pripravili aj súťaž, ktorou podporíte slovenských podnikateľov z gastra a navyše môžete niečo vyhrať.

Sme toho názoru, že každý z nás má v sebe nástroj na dobro. Verím, že ste ho už našli. Počas prvej vlny sme sa spoločne smiali, že zachránime svet z gauča. Dnes môžete zachrániť ten svoj gastro svet len kúpou kávy z obľúbeného podniku, alebo objednaním obeda. Alebo aj vyšším prepitným, než ste zvykli nechať.

Všetko dobre a veľa dobra vo vašich životoch.

 

V absolútnej úcte

 

Simona,

zakladateľka portálu Kavickari.sk

 

 

 

Foto: Ondrej Bobek, Tomáš Turek archív Kavickari.sk

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Simona Budinská

Vášnivý gurmán, mama troch detí, dvoch kníh a niekoľkých bedekrov. Náhody sú jej osudom, a tak pred rokmi vznikol projekt Kávičkári.sk. S nadšením sa venuje najmä víziám, kreovaniu na portáli, ale aj new biznis. Srdcovkou je aj vzdelávanie v oblasti gastronómie v rámci projektu Gastrolove a tvorbe osobnostného PR.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články