Servis je dôležitý: „To, že sa niekde dobre cítite vám ostáva v srdiečku…“
„Moja úloha nie je postaviť brand na mne, ja chcem predstaviť ľudí, ktorí sú skutočne dôležití. Bezo mňa to raz pôjde, bez nich nie,“ ohromil nás hneď na úvod priamočiary majiteľ Market Bistro & Café v Šamoríne, Vladimír Hanes.
Pri miestnom mestskom trhovisku sme našli jeho reštauráciu, ktorá nás svojou ponukou a filozofiou veľmi oslovila. Je miestom, kde sa ľudia radi vracajú, pretože tu nájdu chutné jedlo, milú obsluhu a priateľského majiteľa, ktorý s nimi veľmi rád prehodí pár slov. Gastro kumšt spojený s tou najkvalitnejšou, čerstvou a sezónnou surovinou premenený na chutné a inovatívne pokrmy, to je vízia, ktorú sa skúsený majiteľ Vladimír so svojím tímom snaží napĺňať. Pred rokom sa mu podarilo „priviesť“ na Žitný ostrov i známeho a uznávaného šéfkuchára. Rudolf Fejes pôsobil viac ako 10 rokov v Taliansku a v známej bratislavskej reštaurácii. Poznáte ho i z televíznych obrazoviek. „Dlho sme sa rozprávali o tom, aký príbeh tu chceme tvoriť,“ spomína Vladimír a dodáva, že práve on dáva Marketu pečať, punc kvality. „Rudo je nielen výborný kuchár, ale aj zaujímavý líder,“ zamýšľa sa a dodáva: „Viem, že to je dôležité a preto by som viac chcel ukázať príbeh našich ľudí, ktorí veľa vedia. A keď sa tu hostia cítia dobre, je to vďaka nim.“
Gastro edukácia
Na každej odpovedi skúseného manažéra je cítiť, že mu vedenie ľudí ide skutočne od ruky a veľmi dobre vie, že najdôležitejšia je spätná väzba zákazníka. „Ľudia hovoria, že máme dobré raňajky. Používame kvalitné a čerstvé suroviny, poznať to na chuti. Raňajok predávame ozaj veľa, keď je normálna doba,“ zhodnotil skromne. V kuchyni má skutočne zohratý tím, ktorý sa snaží aj o gastro edukáciu miestnych. Surovina, ktorá Market odlišuje od iných prevádzok v okolí, je napríklad čerstvá ryba. „Čerstvá ryba nie je tá, ktorú dnes niekto pripravil ale tá, ktorá nikdy nebola zmrazená a je v surovom stave doručená položená na ľade do našej kuchyne a v ten deň spracovaná. My máme dodávateľa priamo z Talianska a spolupracujeme aj s lokálnymi rybármi. Pri inom mäse a zelenine s farmármi. Sme vďační, že môžeme ďalej posúvať tento príbeh,“ hovorí Vladimír. A priznáva, že je to drahšie, ale nech. „Mrazenie je na štruktúre mäsa a chuti cítiť a preto sú u nás ryby tak chutné,“ vysvetľuje. „Doba je ťažká, museli sme reštauráciu 12 mesiacov dotovať, stálo to veľa peňazí aby sme prežili. Ale reakcie zákazníkov, ktorí nám sú verní nás motivujú ísť ďalej,“dodáva spokojne. V ponuke však nemajú len modernú stredomorskú kuchyňu. „Netreba sa vzdať tradičných jedál ale pokojne sa nebojme ho niečím ozvláštniť,“ hovorí odhodlane. Rozhodne nepatria ani medzi prevádzky, kde dostanete denné menu na tanier za 3 minúty. „Áno, u nás na menu čakáte niekedy dlhšie ako je zvykom, lebo ho pripravujeme čerstvo pre každého, mikrovlnku na ohrev u nás v kuchyni nenájdete,“ skonštatoval bývalý manažér v korporáte, ktorý má za sebou kariéru v top manažmente medzinárodného pivovaru a farmaceutickej spoločnosti.
Keď leadership zlyháva
„Nie som vyučený kuchár ani čašník. Ja som manažér, no keď to porovnám, tak riadiť gastro podnik je niekedy ťažšie ako riadiť akýkoľvek iný. Môžem ovládať mnoho leadership metód a aj tak sa raz stane, že nefunguje nič. Ale to je to zaujímavé a je to stále iná výzva“ pousmial sa. Prvý kontakt s gastrom mal už ako mladý 20 ročný chlapec. „V meste odkiaľ pochádzam som otvoril kaviareň,“ vysvetľuje. K myšlienke prémiovej reštaurácie v Šamoríne ho priviedla dnes už bývalá manželka. „Vedel som, aké je to ťažké, no zároveň som sa na to veľmi tešil,“ spomína. „Prišla táto príležitosť, vypočítal som si biznis model a narodil sa Market,“ pokračuje a dodáva, že to nebol sen, priniesol ho život ale dnes je rád. A už teraz vie, že chce otvoriť aj ďalšiu, väčšiu prevádzku. „Verím, že o rok-dva otvorím v Šamoríne aj niečo iné,“ plánuje. Rozhodne však nechce byť iba rentier a nájdete ho v jeho prevádzke denne. Pravidelných zákazníkov pozná po mene, rád s každým prehodí pár slov a počas obmedzenej prevádzky osobne rozváža denné menu.
Gastro je o emóciách
Po rokoch práce s ľuďmi vie, že dôležitý je pocit, ktorý si z podniku odnášate. „Čo môžeme odovzdať našim zákazníkom a nestojí nás to ani korunu? Pochváliť, poďakovať, usmiať sa, vyzdvihnúť pozitíva a to zanecháva nezmazateľnú stopu,“ hovorí skúsene a dodáva: “My chceme byť prvou voľbou pre čo najviac ľudí či už v rámci kávy, raňajok, obeda alebo večere. A pokojne aj pri rodinnej oslave. Je dôležité byť rýchly, úslužný, usmiaty a profesionál,“ vymenúva, prečo sa ľudia do ich prevádzky radi vracajú. „Našim cieľom je, aby sme im urobili z návštevy bez ohľadu na to, či prídu ráno, na obed alebo večer, zážitok a aby odišli nielen chutne najedení s dobrým servisom ale aby mali pocit, že sú toho súčasťou a veľmi si ich vážime a chceme aby prišli aj nabudúce,“ dodal na záver.
Market Bistro & Cafe nájdete aj na instagrame.
Text: Mária Baláž Gyuránová
Foto: Ondrej Bobek