Káva, na ktorej vývoji sa pracovalo viac než dva roky a k nej prémiová čokoláda LYRA. V najväčšej sieti kaviarní na Slovensku.

 Káva, na ktorej vývoji sa pracovalo viac než dva roky a k nej prémiová čokoláda LYRA. V najväčšej sieti kaviarní na Slovensku.

Je to už vyše desať rokov, čo sme ako mladí nadšenci založili portál Kávičkári.sk a za šálkou dobrej kávy sme dokázali precestovať kilometre. Sadli sme do auta a vyrazili na výlet, o ktorom sme vám priniesli reportáž. Spolu s pribúdajúcimi rokmi sa rozširoval aj kruh kávičkárskych znalcov. Z pár stovák ľudí sa stali tisíce a my sme sa ako národ zaradili medzi serióznych kávičkárov. Až tak, že aj bežné predajné miesta začali premýšľať nad tým, ako zákazníkom spríjemniť deň šálkou kávy. Lepší kávový servis už dnes nájdeme v detských centrách, ambulanciách lekárov či pneuservisoch. Aj na čerpacích staniciach. Áno, aj tam.

Kam musí z času na čas zájsť každý motorista? Predsa na čerpaciu stanicu. Preto sa líder na trhu Slovnaft rozhodol vyjsť svojim zákazníkom v ústrety a ponúknuť im vo svojom Fresh Corneri príťažlivú chuť. Na novej káve pre Fresh Corner pracovala uznávaná baristka Anita Nagy-Bertók, členka SCA, a spolu s ňou vyše dvetisíc zákazníkov. Slovnaft dal totiž svojim zákazníkom možnosť rozhodnúť o novej káve podľa svojich preferencií. K dobrej káve nakoniec zvolil prémiovú čokoládu LYRA. Ako k tomuto chutnému spojeniu prišlo, a ako na kvalitnejšiu kávu reagujú zákazníci? Prezradili nám to Tomáš Blaškovič, Retail marketing manager spoločnosti Slovnaft, a Karol Stýblo, uznávaný chocolatier a zakladateľ spoločnosti LYRA.

Karol Stýblo (vľavo) a Tomáš Blaškovič (vpravo) sa s nami stretli na čerpacej stanici blízko Nitry.

Musím sa priznať, že tento rozhovor je pre mňa trošku vtipný. Roky totiž na rôznych prednáškach tvrdím, že my, Kávičkári.sk nepíšeme o hocikom, ale o créme de la créme gastronómie. Teda žiadne benzínky a podobne. No a odrazu som na pumpe, pijem tu kávu, jem prémiovú čokoládu a robím rozhovor. Toto sa mi ako stalo? Pýtam sa skôr sama seba, ale možno mi pomôžete s odpoveďou. (smiech)

Tomáš: Všetci vieme, že pred rokmi bola situácia iná a viac-menej sme ako národ pili takmer hocičo. Na kvalitu a chuť kávy sme nejako extra neprihliadali, tobôž nie na kvalitu cukroviniek. Lenže doba aj zákazníci sa menia, a s nimi aj ich chuťové preferencie a náročnosť. Už nechceme len tak hocičo, za dobrou kávou dokonca cestujeme a vieme dať aj náležite najavo, ak nám niečo nesedí. Zmenu sme vnímali aj my. Dávame si záležať na kvalite našich motorových palív, vyrábame ich v jednej z najmodernejších rafinérii v strednej a východnej Európe, tak prečo nedopriať kvalitný pohon aj nášmu telu? Sústredíme veľkú pozornosť na kvalitu našich produktov, ktoré ponúkame zákazníkom. Výsledkom je Fresh Corner s chutným občerstvením a dobrou kávou.


Karol: A k dobrej káve patrí skvelá čokoláda. (úsmev)

K dobrej káve patrí dobrá čokoláda. Máte to tak aj vy?

To znie ako taká klasická reklama od marketéra. My dvaja sa však poznáme trošku dlhšie, dokonca si nám istý čas pomáhal aj s Kávičkári.sk a viem o tebe, že si skutočný gurmán. Koniec-koncov, máš to trošku aj v génoch. Tvojim strýkom nie je nikto iný, než Ladislav Blaškovič, riaditeľ úspešnej slovenskej Hotelovej akadémie Ľudovíta Wintera v Piešťanoch. A tu sa začína aj prvé prepojenie s tebou a Karolom.

Karol: Patril som do Lackovho prvého ročníka a asi som bol aj prvý, ktorého poslal za dvere. (smiech)
Patrí mu však obrovská poklona za to, čo všetko v rámci štúdii dokázal a koľko úžasných ľudí z gastronómie vedel vychovať.

Tomáš: Áno, s tým súhlasím, veď hotelovú akadémiu v Piešťanoch som aj absolvoval, teda aj vďaka strýkovi mám ku gastronómii skutočne blízko. Popri mojom štúdiu na vysokej škole sme dokonca so strýkom spoločne viedli kaviareň, ktorú sme sa snažili vyšperkovať do dokonalosti. Aj vďaka tejto skúsenosti som šiel pracovať na produktové oddelenie do Slovnaftu, kde som sa venoval aj novinkám v oblasti Fresh Corneru.

Napriek tomu, že pracuje na marketingovom oddelení, ku káve má blízko. Je absolventom prestížnej hotelovej akadémie a prevádzkoval i kaviareň.

Pravdepodobne aj káve…

Tomáš: Sama vieš, že ku káve mám skutočne blízko a mám rád, keď si ju viem dať jednoducho dobrú. Preto som bol veľmi zapálený pre ideu, že sa u nás začalo uvažovať o zmene kávy. Začalo sa viac premýšľať o kvalite a jej spracovaní. Vďaka Skupine MOL, do ktorej patríme, sme najväčšou sieťou kaviarní v strednej Európe a každé dve sekundy predáme jednu kávu. To nie je málo. Je to dosť na to, aby naša káva stála za to.

Nechcú byť len čerpacou stanicou. Motoristom sa snažia ponúknuť to najlepšie, i preto sa spojili s oceňovanou čokoládou LYRA z Nitry.

Ako na tom pracujete?

Tomáš: Naším cieľom je dohliadať na kvalitu kávy počas celého procesu jej výroby. Preto sme uzavreli obchodné partnerstvo s pražiarňou v Maďarsku, a tiež spolupracujeme s uznávanou baristkou Anita Nagy-Bertók, členkou SCA. V neposlednom rade sme prizvali do hodnotenia našich zákazníkov, ktorí sa mohli podieľať na výbere výsledného portfólia káv, ktoré u nás vo Fresh Corneri môžete ochutnať. Na výbere sa zúčastnilo až 2 000 zákazníkov.

Aká káva nakoniec zvíťazila?

Tomáš: V ponuke máme dva varianty. Prvý je „to go“ blend, ktorý je kombináciou robusty a arabiky so stredne svetlým pražením, pripomínajúcim talianske značky káv, ktoré patria u nás medzi tie mainstreamovejšie. Tento variant preferuje väčšina motoristov. Za barom na čerpacej stanici vám však naša vyškolená obsluha pripraví „barista“ kávu v podobe 100-percentnej single origin arabiky. Toto označenie znamená, že zrná sú z konkrétneho pestovateľského regiónu. Zrná „single“ pochádzajú z jednej oblasti. V prípade našej novej kávy Fresh Corner ide o oblasť Minas Gerais v Brazílii, kde sa dopestuje najviac kávy z celej krajiny. Nezabudli sme ani na servis. Tak ako v skutočnej kaviarni, kávu dostanete do porcelánu so sladkým bonusom – čokoládkou LYRA.

 

Hoci väčšina motoristov stále preferuje to go kávu, v mnohých Fresh Corneroch si viete vychutnať aj single origin kávu. Servírovanú do porcelánu a so sladkým bonusom, čokoládkou LYRA.

 

Predpokladám, že aj v tom si mal tak trošku ty prsty.


Tomáš: LYRA je prémiová čokoláda špičkovej kvality, ktorá má na konte množstvo ocenení. Je to poctivá slovenská firma, ktorá má skvelé meno a výborne na ňu ľudia reagujú. Vybrať si LYRU pre naše čerpacie stanice, dopriať klientom aj pri káve pocity prémiovosti bolo mojím hnacím motorom. Pri rozhodovaní, či si vybrať korporátneho lídra medzi cukrovinkami, alebo lokálneho producenta, sme sa rozhodli spojiť slovenské so slovenským. Teda „náš“ Slovnaft a LYRU.

Karol, s akou konkrétnou čokoládou sa vo Fresh Corneri môžu motoristi stretnúť?

Karol: Čokolády ku káve sa snažíme sezónne obmieňať, aby naši kávičkári mali vždy chutné prekvapenie. Napríklad plnené čokoládky s príchuťami mango, lieskovcov z Piemontu, čerstvo praženej kávy alebo prírodnej vanilky. Možnosti sú rôzne a, samozrejme, nastavujeme ich aj podľa sezóny. Nechýba ani obsluhou pripravená horúca čokoláda, teda žiadny puding, ale poctivý výrobok. Milovníci našich výrobkov nás nájdu aj v podobe tabuľkových čokolád, z ktorých najobľúbenejšie na „Slovnaftkách“ sú tie s rozmerom A4.

Tomáš: S čokoládou je to trošku náročnejšie v lete. Výhodou korporátu je to, že fungujú procesy, máme skladové miestnosti i prepravu prispôsobenú potravinám, kde je zaručená teplota a LYRA výrobky tak netrpia na kvalite. Čo sa o niektorých menších predajcoch nedá povedať.

Karol: S takými väčšinou aj spoluprácu ukončujeme, keďže vo finále môže utrpieť naša čokoláda a jej dobrá povesť.

 

Len sedem ľudí na svete nosí titul Fino de Aroma Master Chef Chocolatier a Karol Stýblo z Nitry je jedným z nich. Nedávno spoločnosť LYRA oslávila sladkých 15 rokov.

Len sedem ľudí na svete nosí titul Fino de Aroma Master Chef Chocolatier a Karol Stýblo je jedným z nich… Ako sa vyberala čokoláda pre našich motoristov?

Karol: Vždy degustujeme. Veľa a dlho. Pri degustácii je dôležité nielen vyčistiť si všetky chuťové poháriky, piť čistú vodu, ale aj dodržovať špeciálny diétny režim. Jedlo dokáže naše chuťové bunky extrémne „oklamať“, teda ak chceme byť úspešní, musíme byť nároční na seba aj v tomto procese.
S našimi farmármi sa poznáme, pravidelne cestujeme na plantáže a je úžasné, koľko ľudí a procesov z rôznych kultúr sa musí prepojiť, aby vznikla naša čokoláda. Aj tá, ktorú klienti dostanú vo Fresh Corneri.

 

Ak chce vyrábať prémiovú čokoládu, musí byť na seba náročný aj v prípravách na degustácie. Slovák Karol Stýblo patrí k špičkám medzi svetovými chocolatiermi.

Tomáš, spomenul si, že ste najväčšou sieťou kaviarní v strednej Európe. Ako je to na Slovensku?

Tomáš: Na Slovensku máme 80 kaviarní Fresh Corner s barista kávou a na ďalších miestach sú profesionálne samoobslužné kávovary so servisom „to go“. Celkovo si teda môžeš vychutnať kávu až na 235 miestach. Teda áno, v počte kaviarní nemáme konkurenciu.

 

Kávu z vlastnej pražiarne si vedia motoristi vychutnať až na 235 miestach.

A je to tak aj s pitím kávy?

Tomáš: Podľa štatistík zo Skupiny MOL na Slovensku dosahujeme jeden z najvyšších predajov s priemerom nad 100 káv denne na jedno predajné miesto. Ročne sa len v rámci siete Fresh Corner na Slovensku predá vyše osem miliónov šálok kávy. To je skutočne veľmi veľa kávy. (úsmev)

 

 

Text: Simona Budinská

Foto: Ondrej Bobek

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Simona Budinská

Vášnivý gurmán, mama troch detí, dvoch kníh a niekoľkých bedekrov. Náhody sú jej osudom, a tak pred rokmi vznikol projekt Kávičkári.sk. S nadšením sa venuje najmä víziám, kreovaniu na portáli, ale aj new biznis. Srdcovkou je aj vzdelávanie v oblasti gastronómie v rámci projektu Gastrolove a tvorbe osobnostného PR.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články