kaviaren-spacirka-bratislava-interier-dizajn

Ako ich zasiahli opatrenia, čo robia, ako reagujú klienti. Pýtali sme sa hotelierov, prevádzkarov aj cukrárov

 

Opatrenia v boji proti COVID-19 paralyzovali spoločnosť. Ľudia, ktorí podnikajú v gastronómii si to odniesli v prvom rade – spoločne so zdravotníkmi či kultúrou. Ako zvládajú toto obdobie, na ktoré sa nedá pripraviť? Zisťovali sme situáciu medzi hoteliermi, prevádzkarmi kaviarní aj cukrármi. Každému z nich sme položili štyri rovnaké otázky, na ktorých odpovede si môžete prečítať tu. Možno vás inšpirujú, možno vám dodajú odvahu, možno len pocit, že v tom nie ste sami.

  1. Ako vás zasiahla súčasná situácia?
  2. Darí sa vám aspoň z časti pokrývať výpadok príjmov? Ak áno, ako?
  3. Podpora od štátu, vládne stimuly určené podnikateľom v gastre – ako ich vnímate, plánujete ich využiť?
  4. Aké sú reakcie klientov na vzniknutú situáciu?

Hotelieri

Zuzana Semanová, generálna riaditeľka Hotela Lomnica, Tatranská Lomnica

  1. Ako vás zasiahla súčasná situácia?

Radikálne – Hotel Lomnica je od 16. marca 2020 zatvorený a s ohľadom na vývoj aktuálnej situácie ani nedokážeme predpokladať, kedy opäť otvoríme. Prvé dva týždne od zatvorenia sme, asi tak ako väčšina hotelových prevádzok, venovali sanite. Celoplošná sanita sa v bežnej situácii robí raz či dvakrát do roka – hotely sa zatvoria na týždeň či po jednotlivých týždňoch a všetky priestory sa dôkladne čistia bez prítomnosti hostí. Tento čas sme teda využili najefektívnejšie, ako sme vedeli.

Niektorí zamestnanci tiež čerpali dovolenky. Následne od 1. 4. časť personálu, ktorá má deti a potrebuje byť s nimi doma, prechádza na karanténnu OČR, u časti sme riešili úväzkové alternatívy, a žiaľ, dospeli sme k rozhodnutiu, že približne tretinu zamestnancov musíme prepustiť. Fungovanie hotela v stave, v akom sa aktuálne nachádzame, je dlhodobo neudržateľné, no keď sa situácia normalizuje, chceme im opäť ponúknuť možnosť zamestnať.

Hotel Lomnica

  1. Aký je váš názor na podporu od štátu a navrhované vládne stimuly? Plánujete niečo využiť?

Ešte stále nie je úplne jasné, akým spôsobom a či vôbec budeme môcť využiť vládne stimuly. Denno-denne sledujeme spolu s kolegami z personálneho oddelenia vývoj situácie, hľadáme detailnejšie informácie, študujeme metodické usmernenia. Čakáme na potvrdenie návrhu, či sa aj hotelov a reštaurácií bude týkať prípadná náhrada mzdy pre zamestnancov – čo by teda aj pre nás bolo jedno z riešení, ako udržať čo najviac pracovných miest.

Prvá dáma Tatier

  1. Aké sú reakcie klientov na vzniknutú situáciu?

S hosťami komunikujeme veľmi otvorene. A musím povedať, že v 90 % dostávame krásnu pozitívnu odozvu. Mnohí pobyty iba presúvajú, riešime darčekové poukážky, vouchery…  Vnímajú to ako podporu pre nás, turizmus a cestovný ruch na Slovensku všeobecne. Samozrejme, v maximálnej možnej miere, ako si to aj oni môžu dovoliť s ohľadom na aktuálne dianie. A za to im patrí nesmierna vďaka.

dezerty

Simona Kukumbergová, Corporate Marketing Manager, Zámok Šimák, Pezinok

  1. Ako vás zasiahla súčasná situácia?

Myslím, že tak ako všetky hotely a gastro prevádzky na Slovensku, od 12. marca sa celý zámok zatvoril na základe opatrenia Ústredného krízového štábu. Dôsledne dodržiavame všetky rozhodnutia štátu a príslušných orgánov. Zatvorili sme zámockú bránu a odvtedy čakáme, kedy sa situácia upokojí a my budeme môcť opäť otvoriť zámok a privítať hostí. Pochopiteľne sme prišli o všetky tržby, čiže je to 100 % pokles tržieb, čo má na následok kroky, ktoré sme museli podniknúť, a to znížiť všetky náklady, bohužiaľ aj tie, ktoré sa týkajú zamestnancov.

palffy restaurant pezinok

recepcia-simak-zamok-pezinok

  1. Darí sa vám aspoň z časti pokrývať výpadok príjmov? Ak áno, ako?

V našej situácii v podstate nie, ako zámok sme poskytovali prevažne služby. V obmedzenom režime zostala výroba vína a online eshop pre Zámocké vinárstvo, ponúkame ľuďom na zmiernenie situácie víno. (úsmev) U mňa to funguje! #svínomtozvladneme

Palffy restaurant exterier

  1. Podpora od štátu, vládne stimuly určené podnikateľom v gastre – ako ich vnímate, plánujete ich využiť?

Plánujeme, ale najskôr si všetko musíme preveriť u právnikov a prepočítať z ekonomického hľadiska, naozaj musíme všetko dobre zvážiť. Sú to ťažké rozhodnutia. Každopádne, podpora od štátu prekvapila, správy, ktoré sú promované médiami znejú sľubne, ale je veľa nástrah, preto si to musíme najskôr všetko dobre premyslieť. Každopádne, každému musí byť jasné, že schválené prvotné opatrenia od vlády určené pre podnikateľov z dlhodobého hľadiska veľmi nepomôžu.

restauracia-palffy-simak-zamok-pezinokA

  1. Aké sú reakcie klientov na vzniknutú situáciu?

Klienti sú veľmi chápaví, čo nás teší a sme za to vďační. Naši zamestnanci s nimi neprestávajú komunikovať, priebežne ich informujeme. Určite nás teší, keď klient neruší pobyt/akciu, ale presunie termín, toto je pre nás dôležité. Len klienti nám pomôžu zachrániť cestovný ruch na Slovensku, ktorého sme aj súčasťou. #neruspobytzmentermin Máme aj veľa práce s presúvaním termínov koncertov, ktoré sme mali na rok 2020 naplánovaných naozaj veľa, hľadáme náhradné termíny, čo klienti rešpektujú, z čoho sa tiež tešíme. Prajeme najmä veľa zdravia v tejto neľahkej situácii a tešíme sa, keď opäť otvoríme zámockú bránu a privítame hostí. #spolutozvladneme

martin-novak-kuchar-simak-zamok

Cukrári

Ivana Šinkovičová, Madame Patisserie, Trenčín

  1. Ako vás zasiahla súčasná situácia?

Akosi vnútorne som cítila, že niečo také bude. Proste ten šiesty zmysel u mňa funguje. Ale samozrejme, keď mám napísať správne slovo, tak: nevhodne. Keď máte našliapnuté, dopĺňate pracovný kolektív, práca ide od ruky, posledný mesiac pred dňom D sa pracovné ponuky len tak hrnú a vy musíte odmietať… a odrazu BUM. Nič. Príde chvíľa, keď sa vás pýtajú: „To čo teraz? Čo máme robiť? Dá sa zrušiť objednávka na zajtra ráno?“ Keďže 75 % výroby sú u nás kaviarňové dezerty – ostatné týždne sme robili neskutočný objem – nastal v momente problém: čo s napečeným vývozom? Ale dali sme to. Ľudia pomohli. Odrazu bola v desiatkach domácností neplánovaná oslava s koláčikmi a nikto sa nesťažoval. (úsmev)

  1. Darí sa vám aspoň z časti pokrývať výpadok príjmov? Ak áno, ako?

Úplne úprimne – „našťastie“ moje baby majú malé deti, takže úplne prirodzene prešli na OČR (iné riešenie ani nemali). Inak si to veľmi neviem predstaviť, a naozaj je to ťažké. Snažím sa aspoň ja sama – šéf, cukrár, zásobovač, administrátor stránok, obchodník, expedient v jednej osobe – na víkend napiecť ľuďom rôzne krabičky koláčikov: čím menšie, tým lepšie. Vidieť, že karanténa funguje a berú si maškrty pre seba domov, ku kávičke. Žiadne svadby, minimum osláv – keď tak v kruhu najbližších pod jednou strechou.

madame-patisserie-trencin-priprava

  1. Podpora od štátu, vládne stimuly určené podnikateľom v gastre – ako ich vnímate, plánujete ich využiť?

Čo pôjde, určite využijem. Je a bude to ťažké. Nebude to tak, ako to bolo. Bude to iné. Iná situácia si ale žiada pohnúť sa dopredu, nájsť svoj vietor a napnúť plachty. Využiť ju, využiť, čo prináša, využiť, čo dávajú a čo si vieme z toho všetkého zobrať. Aj ponaučenie. Využiť všetky nápady a myšlienky – to sú tie pravé stimuly –, ktoré sú odložené bokom, lebo na ne „nie je“ čas. Teraz je. Na všetko. Konečne. Vyrobiť darčekové poukážky, zaradiť nové druhy výrobkov, vyskúšať nové chute. A vlastne, ono sa hovorí: „Nič nie je zadarmo.“ Aj keď, teraz nás to dosť stojí. Všetkých!

madame-patisserie-trencin-kolace

  1. Aké sú reakcie klientov na vzniknutú situáciu?

Klienti – nevesty – samozrejme, svadby sa rušia, presúvajú. Snažíme sa vyhovieť všetkým, ako to len ide.

Klienti – kaviarne – s niektorými som v kontakte, niektoré sú ticho, ale asi všetci si želáme slnečný deň, príjemnú spoločnosť, kávičku a koláčik pred sebou. Coming soon. (úsmev)

Klienti – zákazníci – oslavy zrušené. Posledné tri týždne je toho veľmi veľa. Ale maškrtu ku kávičke by bral každý. Preto sa nebojím. Usmievam sa a viem, že to bude dobré. Hlavne nech sme všetci zdraví.

madame-patisserie-trencin-vyber

Tímea Cseriová, Pinch of Sweet, Nitra

  1. Ako vás zasiahla súčasná situácia?

Prvý týždeň po vyhlásení mimoriadnej situácie sme mali zatvorené. Aktuálne sa snažíme v obmedzenom a sprísnenom hygienickom režime nabehnúť na donášku pre konečných zákazníkov. Je to pre nás úplne nová situácia, keďže našimi najväčšími odberateľmi boli práve kaviarne, reštaurácie a cukrárne, ktoré museli zatvoriť. Počet objednávok nám klesol takmer o 90 %. Najväčší problém pre nás predstavujú režijné náklady a povinné odvody zamestnancov. Netušíme, asi ako väčšina prevádzok, ktoré táto situácia zasiahla, ako dlho dokážeme tieto záväzky plniť. Dúfam, že aspoň obmedzený režim nám pomôže vykryť čo najväčšiu časť nákladov.

bistro-chef-zvolen

  1. Darí sa vám aspoň z časti pokrývať výpadok príjmov? Ak áno, ako?

Ako som spomenula, skúsili sme sa zatiaľ preorientovať na maloobchod – teda ponúknuť náš sortiment konečným zákazníkom. Veríme, že si ľudia postupne zvyknú na túto formu predaja a bude stúpať dopyt. Výdajné okienko v našich priestoroch nie je možné. Donáškou sa snažíme dopomáhať aj k tomu, aby sa po meste pohybovalo čo najmenej ľudí. Týmto spôsobom sa snažíme poskytnúť nejaký príjem aj našim zamestnancom, za ktorých, samozrejme, cítime zodpovednosť.

foto

  1. Podpora od štátu, vládne stimuly určené podnikateľom v gastre – ako ich vnímate, plánujete ich využiť?

Ak štát príde s efektívnym riešením a navrhne takú podporu, ktorá reálne pomôže aj nám, určite ju využijeme. Zatiaľ je všetko nejasné.

Zoy caffé

  1. Ako reagujú klienti na vzniknutú situáciu?

Naši stáli klienti, teda kaviarne či reštaurácie, ktoré sú v súčasnosti povinne zatvorené, to znášajú rovnako ako my, tiež veľmi ťažko. Nikto nevie odhadnúť, čo bude ďalej, tak sa snažíme vzájomne sa podporovať aspoň v rámci Nitry.

Prevádzkari kaviarní

Viktor Mészáros, Café Štefánik, Ivanka pri Dunaji

  1. Ako vás zasiahla súčasná situácia?

Padli sme v prvej línii. A bohužiaľ budeme medzi poslednými, ktorí sa vrátia do normálu. Prví budú poslední.

  1. Darí sa vám aspoň z časti pokrývať výpadok príjmov? Ak áno, ako?

Od prvého dňa sme sa stavali k podnikaniu zodpovedne a mali sme vytvorenú rezervu – na opravu strojov, chod kaviarne –, no neboli sme pripravení na takýto obrovský výpadok. Na toto sa ale nedá pripraviť, ide totiž o jednorázový, 100 % výpadok financií. Keď vypadne kávovar, do 24 hodín ho vieme nahradiť a nemusíme odstaviť prevádzku. Máme zatiaľ nulový príjem, no od 1. apríla sme spustili rozvoz koláčov a kávy. A tiež taký „záchranný balíček“, káva s našou šálkou. Sám rozvážam koláče zadarmo ako majiteľ a prostriedky, ktoré sa nám podarí získať, dám dievčatám z kaviarne, aby mohli živiť rodiny.

kaviareň štefánik ivanka pri dunaji

  1. Podpora od štátu, vládne stimuly určené podnikateľom v gastre – ako ich vnímate, plánujete ich využiť?

Akurát to riešime. Jediná podpora, ktorá sa nás týka, je tá, že nám štát preplatí 80 % mzdy zamestnancov. Vďaka tomu, že nezamestnávame na minimálnu mzdu, máme časť pokrytú. Aj tak však budem musieť doplácať zamestnancom istú sumu. Štát nerieši, že v gastre máme dvojzložkovú výplatu – fix a tringelty. Plná výška teda závisí aj od kvality servisu, tú ovplyvňujú nielen zamestnanci, ale aj majiteľ, podľa toho, ako nastavil úroveň podniku. Toto je teda zložka, ktorú osobne neviem zabezpečiť a štát už vôbec. Niekedy to tvorí až 50 %, preto sme spustili aj rozvoz. Ten robíme tiež s inou maržou ako počas bežnej prevádzky.

  1. Aké sú reakcie klientov na vzniknutú situáciu?

Sme veľmi vďační za každú objednávku a podporu. Neočakávam ale, že každý z našich zákazníkov si naobjednáva koláče – mnoho ľudí je v neistote: dnes majú prácu a zajtra ju nemusia mať. Tomu absolútne chápeme. Aj preto nás nesmierne teší každá podpora, rovnako vnímam aj väčšiu solidaritu medzi ľuďmi. Tá je však limitovaná ich finančnými možnosťami, pretože počas dnešnej neistoty si za 20 eur radšej nakúpia zásoby, ako by mali investovať do kávy a koláčikov. Veľa ľudí by chcelo podporiť, no zároveň sú limitovaní situáciou.

Stefanik

Martin Vavrík, zakladateľ Habesh Coffee, Žilina

  1. Ako vás zasiahla súčasná situácia?

Od začiatku podnikania sa snažím stavať biznis na viacerých pilieroch a nestaviť všetko na „jednu kartu“. Našťastie v tejto situácii nie všetky naše piliere úplne „padli“, ale pociťujeme to naozaj výrazne. Úplne odstavená je kaviareň. Je to naša nová prevádzka, v ktorej sme sa počas zimného obdobia pripravovali na sezónu a tešili sa na jar a na prvé normálne tržby. Prvá zima bola veľmi ťažká, a preto to nie je ideálna situácia. Nie sme síce veľký podnik, ale fixné náklady sa nám pomaly začnú nabalovať. Druhá prevádzka (predajňa) je otvorená len v obmedzenom čase 3 hodiny denne. Tam sa len vydávajú zásielky zo Zásielkovne a naše zrnkové kávy či čokolády. Kávové nápoje bohužiaľ pripravovať nemôžeme. Obrovské šťastie je, že máme na sklade dostatok vlastnej surovej kávy, a tak nemáme problém s výrobou.

vaclav-faltus-zlate-zrnko-praziaren

  1. Darí sa vám aspoň z časti pokrývať výpadok príjmov? Ak áno, tak ako?

Keďže máme vlastnú značku kávy a e-shop, tak verní zákazníci si našu kávu teraz objednávajú tam. Tržby sú nižšie, ale dokážeme nejaký čas prežiť v tejto situácii. K tomu sme pridali rozvoz po Žiline zdarma, a tak sme sa pokúsili ľuďom vyhovieť, za čo sú veľmi vďační. Dopĺňame aj rozvoz koláčov a čokolády, aby si ľudia mohli aj teraz dopriať kvalitné dezerty. Samozrejme, denno-denne uvažujem, čo by sme ešte mohli urobiť, aby to bolo ešte lepšie.

  1. Podpora od štátu, vládne stimuly určené podnikateľom v gastre – ako ich vnímate, plánujete ich využiť?

Na opätovné rozbehnutie prevádzky, ktorú sme museli úplne odstaviť sa budeme snažiť využiť všetky možnosti štátnej pomoci. Ako ich vnímam, sa mi je zatiaľ ťažko vyjadriť, keďže detaily ešte nie sú úplne jasné. Zatiaľ by som len povedal, že nám by to pomôcť mohlo. Avšak obávam sa, že veľké gastro prevádzky (napr. reštaurácie) to nezachráni a budú to mať ťažšie.

káva

  1. Aké sú reakcie klientov na vzniknutú situáciu?

Najsmutnejší sú naši kávičkári, ktorí to už bez poriadneho espressa nemôžu vydržať. Niektorí si začali kávu robiť doma, ale to stále nie je ono. Niektorí by boli radi, keby sme robili výdaj cez okienko alebo rozvoz cappuccina až domov. (úsmev) Ale hlavne, všetci sa nás snažia nejako podporiť a za to som veľmi vďačný. Na druhej strane, ja verím, že keď to prejde, tak o to viac si budeme všetci vážiť a užívať všetko to, čo sme doteraz považovali ako samozrejmosť.

Caffé GYM

Sociálne podniky v gastre

Marián Horanič, manažér projektu Bivio, Bratislava

  1. Ako vás zasiahla súčasná situácia?

Koncom roka 2018 Združenie na pomoc ľuďom s mentálnym postihnutím v SR otvorilo v bratislavskej Rači unikátny integračný sociálny podnik BIVIO, ktorý v sebe zahŕňa hotel s reštauráciou a práčovňou. Zamestnávame v ňom ľudí s mentálnym postihnutím. Okrem toho je BIVIO aj rehabilitačno-vzdelávacie centrum, v ktorom sa ľudia s mentálnym postihnutím zaúčajú na profesie ako čašník, chyžná, pomocná sila v kuchyni či pracovník práčovne. Chceme, aby sa vedeli uplatniť na trhu práce a žiť tak plnohodnotný život. V piatok 13.3. Sme však museli zatvoriť, aby sme ochránili zraniteľných klientov a ocitli sa tak v krízovej situácii.

kava

  1. Darí sa vám aspoň z časti pokrývať výpadok príjmov? Ak áno, ako?

Žiaľ, keďže sme zatvorili, nemáme dostatok peňazí na udržanie prevádzok BIVIO.

salka-kava-kavickarisk

  1. Podpora od štátu, vládne stimuly určené podnikateľom v gastre – ako ich vnímate, plánujete ich využiť?

Nechceme, aby naši zamestnanci prišli o prácu a klienti o rehabilitačné služby. Bohužiaľ, zatiaľ sa nám nepodarilo získať žiadne verejné zdroje na podporu začínajúcich sociálnych podnikov. Obávame sa, že aj keď možno časom nejaké získame, bude už neskoro. Stále nemáme istotu, či takúto pomoc, vôbec budeme môcť čerpať. Preto prosíme verejnosť o pomoc prostredníctvom verejnej finančnej zbierky BIVIO 2020. Môžete tak pomôcť projektu, ktorý má zmysel, prežiť tieto náročné časy zaslaním akejkoľvek sumy na zbierkový účet SK 20 0200 0000 0020 4488 3553 alebo na transparentný účet SK 45 0900 0000 0051 6583 0902.

cappuccino-incuple-kamanova-kaviaren

  1. Aké sú reakcie klientov na vzniknutú situáciu?

V našom prípade rozlišujeme dve skupiny klientov.Prvou sú naši zákazníci. Vzhľadom na to, že naše prevádzky sú zatvorené, ich reakcie detailne nepoznáme. Niektorí z nich nám vyjadrili podporu aj tým, že prispeli na našu verejnú zbierku. Väčšina z tých, ktorí boli nútení preložiť svoje plánované akcie sa vyjadrila, že tieto po ukončení mimoriadnej situácie budú chcieť uskutočniť u nás. Toto nás teší, aj keď nevieme, dokedy bude mimoriadna situácia trvať.

káva-kanvica-servírovanie

Druhou skupinou našich klientov sú ľudia s mentálnym postihnutím – klienti sociálno-rehabilitačného strediska, ktoré prevádzkujeme v rámci centra BIVIO. Títo ľudia museli z pochopiteľných dôvodov ostať doma. Avšak sme s nimi v kontakte, v prípade potreby nám môžu kedykoľvek zavolať. Vo všeobecnosti ich najväčším problémom je momentálne sociálna izolácia, ktorou však do istej miery trpia všetci ľudia

vyberova-kava-poprad-spisska-sobota

Text: Tomáš Turek

Foto: Tomáš Turek, Ondrej Bobek, Kristína Brezinová Rídekyová a Simona Šínová

Facebook Comments

Mohlo by sa vám páčiť