Monk Nutrition zo Zamaguria vám pomôže vyrobiť si svoju vlastnú značku potravín
Rodina Kromkovcov prešla vskutku netradičnú podnikateľskú cestu. Keď ich stavebníctvo takmer položilo na kolená, dokázali vstať znovu, a to v celkom inej oblasti – v potravinárstve. Pomohla im náhoda, vlastné inovácie, vzťah k vareniu, ale aj tvrdohlavosť a odvaha plniť si sny. Dnes ich chcú pomôcť plniť aj ďalším podnikateľom. Rodinná firma KREŽ, výrobcovia značky Monk Nutrition, sú dôkazom, že keď sa naozaj chce, tak sa dá všetko. Preto spúšťa program pre nádejných podnikateľov, vďaka ktorému sa aj vy môžete stať výrobcom potravín. O tom ako tento program funguje, nám porozprávali bratia Igor a Matúš Kromkovci.
Na Zamagurí podnikanie určite nie je jednoduché. Napriek tomu je váš podnikateľský príbeh Monk Nutrition úspešný, dokonca až tak, že ste sa rozhodli pomôcť aj iným podnikateľom. Kedy a ako sa zrodila táto myšlienka?
Igor: Na začiatku bolo zamyslenie: Keby chcel niekto vyrobiť niečo z nášho portfólia, čo všetko by musel mať? A začali sme sumarizovať. Potenciálny výrobca musí mať predstavu čo chce vyrobiť, kapitál na suroviny a obalový materiál, know-how ako to vyrobiť, ďalej schválenú potravinovú výrobu s vybavením na malosériovú výrobu.
Matúš: Potrebné sú tiež technológie potlače produktov a know-how ohľadom označovania, balenia a bezpečnosti potravín… Narátali sme viac ako dvadsať bodov a potom sme už nestrácali čas. A vtedy sa zrodila myšlienka pomáhať.
Ako presne to chcete realizovať? Čo musí urobiť záujemca, ktorý chce získať vašu podnikateľskú podporu, resp. asistenciu?
Igor: Radi by sme poskytli naše výrobné možnosti podnikateľom, ktorí hľadajú možnosti, ako si v malom vyrobiť vlastnú značku. Na to „v malom“ musím osobitne upozorniť, pretože čo sa inde dá povedzme od 50- tisíc kusov, u nás to predstavuje napríklad už od 5- tisíc hotových zabalených produktov. Podnikateľská podpora znamená podnikať spoločne. Keď vychádzame z nášho úvodného sumára, tak okrem predstavy o výrobku a kapitálu dokážeme pomôcť so všetkým. Záujemcov si starostlivo vyberáme, pretože s podnikateľským partnerom trávite častokrát viac času, ako so svojou rodinou. To však nie je náš prípad! Len niekedy. (smiech).
Čo všetko poskytnete podnikateľom, ktorí chcú rozvíjať svoj biznis? Know-how? Vybavenie? Logistiku? Alebo všetko dohromady?
Igor: Všetko čo bude potrebovať. Netreba si pod tým predstavovať, že zákazník príde k nám do výroby a bude vyrábať sám. Vyrábame my, čím ho odbremeníme od starostí s výrobou. Dôležité je, že budeme komunikovať a výrobky dostane v štandardoch, aké potrebuje povedzme aj na to, aby mohol predávať do zahraničia. Teda napríklad BIO, Vegan, ISO, Halal a podobne. Pokiaľ chcete predávať aj do Japonska, USA alebo do Dubaja, s nami môžete, vieme pomôcť s potrebnými dokumentmi pre export. Prvý krok je ten, že záujemca na začiatku musí vyplniť náš dotazník a následne sa mu ozveme s návrhom spolupráce.
Ako sa na tento svoj rozvojový projekt pripravujete?
Matúš: Máme ho naplánovaný vo viacerých fázach. Prvou je testovanie, ktoré momentálne prebieha a bude pokračovať v nasledujúcich rokoch. V tejto fáze už poskytujeme daný servis, pretože je potrebné testovať naostro, aby sme vedeli, kde nastanú aké prekážky. V tomto období máme stále ešte priestor pre vylepšenia a nových záujemcov.
Ako vôbec dokážete zabezpečiť toľko služieb?
Igor:Je dôležité si uvedomiť, že všetko so všetkým súvisí, preto ponúkame komplexný balík služieb.
Matúš:Ak máme baliť napr. gély, musíme byť na to dostatočne vybavení. Ak by nám chýbala čo i len časť technológie a museli by sme ju outsourcovať, nedokázali by sme ponúkať celý balík služieb. Preto máme vlastného výrobného technológa, ktorý našu linku nielen udržuje, ale aj inovuje a má stále nové nápady na technológie. Takto spolu s vlastným konštruktérom technológií dokážeme ponúkať aj to, čo je zatiaľ len v snoch nádejných podnikateľov.
Kto u vás zabezpečuje technológie?
Matúš: Výrobný technológ som ja. Spolu s našim otcom to máme celé na starosti a zabezpečujeme plynulý chod prevádzky.
Ako bude fungovať servis objednania produktov vlastnej značky?
Igor: Uvediem príklad: predstavte si, že ste influencer a chcete ponúknuť svojim fanúšikom spotrebný tovar, ktorý im môžete pravidelne predávať. Viete, že máte voľný kapitál napr. 15 tisíc EUR a chcete im vyrobiť svoje jedlo (napr. raňajkovú kašu), instantný nápoj (napr. proteínový drink), orechové maslo, alebo len pálivú omáčku vo vysokej kvalite podľa vlastných predstáv. Napíšete nám email a začneme komunikovať, pošleme vám dotazník a rozšírime vašu predstavivosť o ďalšie možnosti. Po premyslení, obdržíme od vás vyplnený dotazník s jasnou predstavou.
Ak tomu teda dobre rozumiem – vám vlastne stačí len predstava toho človeka, avšak len správne uchopená.
Igor: Áno. Vysvetlíme vám postupy a uvedieme, že vieme vyhotoviť BIO, aj bezlepkovú či vegánsku receptúru. Po ujednotení predstavy začneme tvoriť prvú receptúru vášho vlastného produktu.
Kým budeme tvoriť receptúru na mieru vašej chuti, doriešime aj otázku obalov. Pokiaľ nemáte jasnú predstavu, aj s tým vám pomôžeme a usmerníme, aby obal bol zvolený pre finálny produkt správne, aby vydržal a nestrácal rýchlo kvalitu.
Keď už máte vybraný obal, začneme ladiť kompletný vizuál.
Matúš: Na to aby sa produkt dostal na pult, sú potrebné aj prepravné obaly, s nimi vám rovnako môžeme pomôcť.
Po tom všetkom už len si schválime receptúru, vyrobíme a dodáme vám váš produkt.
Po prvej objednávke je to potom už veľmi jednoduché, len zadáte objednávku a dodáme vám tovar.
Viete zabezpečiť aj vlastné prepravné obaly ako kartóny a podobne?
Igor: Áno samozrejme. Ale je to na klientovi, či si to chce zabezpečiť sám alebo cez nás.
Riešite teda všetko – obaly, dizajn i materiály? Ponúkate aj ekologické materiály?
Igor: Dizajn zabezpečujeme v spolupráci s niekoľkými dizajnérmi. Samozrejme, zákazník si môže navrhnúť výrobok aj sám, alebo má vlastného dizajnéra. Na dizajnovaní produktu netrváme. Dôležité je, že vzhľadom na druh výrobku, bude potrebné dodržať isté technologické a legislatívne parametre.
Matúš: Čo sa týka ekologických materiálov, dokážeme ich zabezpečiť. Momentálne sú drahšie ako tradičné materiály, ale v prípade potravín hlavne nesmiete robiť kompromisy v otázke bezpečnosti. Preto je nutné posúdiť každý produkt a jeho vhodnosť na zabalenie do eko materiálu. Momentálne sú trendom obaly z jedného materiálu, napríklad jednodruhového plastu, ktorý je stopercentne recyklovateľný a vyhodíte ho do žltej nádoby.
Aké typy produktov viete vyrobiť? Prečo sa zameriavate výhradne na bio produkty?
Matúš: Primárne vyrábame funkčné potraviny všetkého druhu, tekuté ako sú napr. energetické gély, sypké ako sú napr. raňajkové kaše, či isotonické nápoje a iné práškové zmesy.. Vieme vám vyhotoviť aj orechové maslo na mieru, vlastnú omáčku, alebo zabaliť aj len jednu zložku (napr. jahodový prášok z lyofilizovaných jahôd, ceremoniálny matcha prášok a podobne). Bio produkty sme si obľúbili vďaka šetrnosti ich pestovania. A keď sme sa už raz pustili do bio produktov, tak je pre nás celkovo jednoduchšie, keď sa orientujeme len na ne.
Ponúka Monk Nutrition okrem bio aj iné špeciálne produkty? Bezlepkové, bezlaktózové alebo vegánske?
Igor: Všetky produkty vyrábame z prirodzene bezlaktózových a prirodzene bezlepkových surovín. Nás sa treba skôr opýtať, či dokážeme ponúknuť produkty s lepkom a s laktózou.
A dokážete?
Matúš: U nás nič nie je nemožné. (úsmev) Ale momentálne sa focusujeme vyslovene na tie, ktoré lepok a laktózu v sebe nemajú.
Text: Henrieta Bakošová
Foto: Rudolf Sladkovský