Igor Kromka z Monk Nutrition: Od stavebnej firmy k prémiovým potravinám s ocenením Greate Taste

 Igor Kromka z Monk Nutrition: Od stavebnej firmy k prémiovým potravinám s ocenením Greate Taste

 

V čarokrásnom prostredí Zamaguria vytvára remeselná manufaktúra originálne potraviny. Čo všetko má spoločné Lietajúci mních Cyprián, šport a príroda? Aj zlatú hviezdu z Londýna, Greate Taste.  O svojej netradičnej ceste k podnikaniu a výrobni prémiových zdravých potravín, nám porozprával spolutvorca obľúbených výrobkov Monk Nutrition, Igor Kromka.

 

Igor, cesta vášho podnikania v gastronómií sa začala pomerne netradične. V stavebníctve. Ako sa dá zmeniť stavebná firma na potravinársku? A dokonca veľmi úspešnú?

 

stol-rebarbora

Rebarbora v Trnave – Paríž uprostred Malého Ríma

Čítať viac >

(úsmev) Nuž, dá sa. Začal by som veľmi zo široka. Firma Krež, s.r.o., ktorú založil môj otec Jozef, sa od roku 1997 venovala rôznym stavebným činnostiam. Stavali podkrovia v Bratislave, následne rôzne priemyselné budovy, podieľali sa na stavbách ciest. Následne prišla kríza v stavebníctve a otcova firma, nakoľko nemala dlžoby, sa mohla uchádzať aj o štátne zákazky, ako napríklad opravy hasičských zbrojníc alebo rekonštrukcie škôl. Tie paradoxne našu firmu takmer položili na kolená, keďže euro fondové projekty sú známe zdĺhavým procesom vyplácania platieb a k peniazom za zrealizované projekty sme sa dostávali niekoľko mesiacov  až rokov neskôr ako by to malo byť.

Niekedy v tých časoch som prišiel z brigády v USA, kde som objavil výživný energetický gél, Agave#9 (vtedy pod názvom Chocolate#9). Ten mi tak zachutil, že som sa rozhodol ho priniesť na Slovensko. Priniesol som ukázať vzorky otcovi a staršiemu bratovi, a tí sa hneď nadchli a kontaktovali sme výrobcu v Amerike.

 

igor-rozhovor
Nápad si priniesol z Ameriky.

 

To vás tak nadchol jeden produkt? U vás, mladších- synov celkom chápem, ale u otca, ktorý mal za sebou už dlhé roky podnikania v stavebníctve sa celkom čudujem, že sa nebál skočiť do neistých vôd potravinárskeho biznisu. A najmä nie so svojim vlastným produktom na ktorom by mohol byť ziskovejší.

Veď práve to bolo to zaujímavé. Na produkte Agáve 9 sme videli, že ľuďom chutí, dobre sa v Amerike predáva a je o neho záujem. Otec bol práve vo fáze „čo ďalej s biznisom?“ a tento produkt mu dodal nádej. Veril mu od začiatku, až tak, že postupne svoju firmu Krež, s.r.o. premenil na potravinársku firmu.

 

kromka-kretz
Pre nové podnikanie nadchol aj otca.

 

Keď sa nad tým tak teraz zamyslíme, bolo to absolútne iracionálne rozhodnutie. Nekontrolovali sme, či v Európe existuje konkurencia. Mňa osobne však presvedčila kombinácia všetkého – produkt, ktorý je zdravý, chutí ako horúca čokoláda a je do vačku. Navyše mi dodá množstvo energie. Musím ísť do toho. (úsmev)

 

monk-mlsnoty
Produkt, ktorý je zdravý, chutí ako horúca čokoláda a je do vačku.

 

Prvotný a zrejme extrémne silný impulz išiel teda odo mňa. Po dohode s amerických výrobcom sme začali produkt Agave#9 distribuovať po Európe. Meškanie dodávok amerického partnera nás však donútilo uvažovať o výrobe na Slovensku.

 

kromka-igor-kavickari-rozhovor

 

Bez žiadnych skúseností z potravinárstva…

Od mala som veľmi rád varil a dá sa povedať, že keď ochutnám nejakú surovinu, viem si predstaviť jej ideálny pomer v budúcom produkte. Navyše, bol som práve v akomsi prerode mojej postavy, začal som zdravšie žiť, viac športovať, písal som blog o výžive. Môj brat Matúš je zas výrobný technológ, rozumie strojom a procesom. Nuž a náš otec je veľmi zručný a prirodzene zvedavý. Ono to teraz znie veľmi vtipne, ale naozaj sme sa pustili do výroby nových produktov a vzali sme to úplne komplexne. Od strojov po finálny produkt.

 

monk
Po dohode s amerických výrobcom začali produkt Agave#9 distribuovať po Európe.

 

To asi nebola úplne najjednoduchšia cesta…

Povedali sme si, že buď skončíme celkovo, alebo sa to jednoducho podarí. Zažili sme množstvo problémov, najprv sme nevedeli nájsť dodávateľa prístrojov. Chodili sme s produktom po firmách, ktoré vyrábajú sáčky a tam nám len krútili hlavou. V menšom množstve, v akom to chceme my, sa to jednoducho nedá. A tak brat Matúš, ktorý vyštudoval technológie začal kresliť a otec navrhoval. Od mechanických častí až po elektronické sme si navrhli naše prístroje sami. A stále sa ich snažíme inovovať. Najnovšie sa zamýšľame nad robotickými rukami, ktoré by mohli dopomôcť našim kolegynkám pri manuálnej a jednotvárnej činnosti.

 

Matúš
Dbajú na každý detail.

 

monk

 

Iste to však nedopadne tak, že naše kolegyne prídu vďaka robotike o prácu. Práve naopak. Budeme schopní toho robiť ešte viac. (úsmev)

 

tim-monk
Najnovšie sa zamýšľajú nad robotickými rukami, ktoré by mohli dopomôcť ich kolegynkám pri manuálnej a jednotvárnej činnosti.

 

Keď ste takýto zruční, nezamýšľali ste sa nad zmenou povolaní? Veď konštruovanie strojov môže byť celkom zaujímavý biznis, či?

 

Môcť byť môže, ale my sme sa našli v zdravých potravinách a ich možnostiach, ktoré dokážu podporiť ľudské telo. Miesto, kde žijeme i pracujeme, je malebné Zamagurie, kde sa história snúbi s krásnou prírodou. Legenda o lietajúcom mníchovi Cypriánovi nás sprevádzala od detstva a ovplyvnila i názov našich produktov- Monk (ang. mních, pozn. red.).

 

monk

 

Učenie starých mníchov, ktorí v kláštoroch na Zamagurí pestovali bylinky a liečili nimi ľudí, koluje v krvi miestnych aj dnes. V spojení s modernou, na mieru vyrobenou technológiou, tu vznikajú  z darov prírody kvalitné zdravé potraviny a doplnky pre športovcov a aktívnych ľudí.

 

praca-kromka

 

V našom portfóliu nájdete rôzne produkty, ako instantné vegánske latté-čka, raňajkové kaše, jontový nápoje, ale najmä naše Monk gély. Monk baobab gél, ktorý je perfektnou a sýtou potravinou na doplnenie energie nielen pre športovcov dokonca získal v minulom roku Greate Taste. To je pre malú firmu zo Zamaguria niečo úžasné a sme za to veľmi vďační. Potvrdzuje to aj kvalitu našich produktov a ich výnimočnosť.

 

monk-dizajn-kavickarisk

 

Často spomínate kraj z ktorého pochádzate a podnikáte v ňom. Je to vaša marketingová stratégia?

 

Čo sa týka marketingu, nerobíme toho veľa. Veď aj toto je náš prvý rozhovor v médiách. Zamagurie je krásne, strávili sme detstvo behaním po kopcoch, skombinované s hraním strategických počítačových hier v otcovej kancelárii- dlho na jedinom počítači vo firme. (smiech)

 

monk

 

Viete, u nás je to tak, že veľa ľudí odchádza za prácou preč. Ženy chodia robiť opatrovateľky do Rakúska, muži cestujú za prácou tiež. Tu sa nedá čakať, že tu príde nejaký veľký investor a objaví potenciál miestnych ľudí. Kto chce, musí konať sám. Zrejme aj preto máme v sebe toľko energie a chuť niečo robiť. Hoci mnohí naši susedia zo Spišskej Starej Vsi ani netušia, čo za múrmi našej výrobne robíme.

 

monk

 

Vaša firma nie je veľká, dalo by sa povedať, že rodinná manufaktúra. Je to tak?

 

Áno, veľmi dlho sme fungovali len v trojici. Až neskôr, keď sa zvýšil dopyt, k nám pribudli naše kolegyne. Ruka v ruke rozširujeme aj našu ponuku, kreujeme, veľa sa rozprávame. Veľa sme študovali, skúšali, ale i cestovali. Načúvame si navzájom a nikdy neodmietneme druhému podať pomocnú ruku. U nás sa nedá presne zaškatuľkovať pozícia, každý z nás vykonáva mnoho funkcií. Tým, že je nás vo firme málo dokážeme týmto spôsobom fungovať vo vzájomnej symbióze a dosahovať lepší výkon. Inšpiráciu na nové produkty väčšinou nachádzame v potrebách a presvedčení o funkčnosti daného typu produktu. „Následne hľadáme možnosti ako daný výrobok vyrobiť čo najkvalitnejší pre užívateľa a zároveň tak, aby bol vhodný aj na bezpečnú dlhodobú konzumáciu. Záleží nám na tom, aby sme nemuseli používať žiadne umelé konzervanty, farbivá, emulgátory, stabilizátory a iné šmakulády. (úsmev)

 

firma-rodina-kromka
Miesto, kde žijú i pracujú, je malebné Zamagurie.

 

Veľmi nám pomohli výstavy, spolupráce na bežeckých pretekoch a konkrétne i spolupráca s rôznymi športovými klubmi ako napr. Cyklo Tour Sereď, STG Rožňava, alebo aj bežeckým oddielom ŠKP Bratislava, vďaka ktorému sa nám podarilo vyladiť chuť  Monk Iontak na terajšiu verziu a stále ju spoločne vylepšujeme.

 

monk

 

Sú vaše produkty vhodné aj pre ľudí s intoleranciami, či nebodaj aj deti?

 

Áno, snažíme sa vyrábať produkty, ktoré môžu jesť všetci. Naše výrobky sú tvorené tak, aby boli zachované čo najlepšie vlastnosti produktu čisto prírodným spôsobom. Medzi našimi potravinami okrem tých pre športovcov, nechýbajú ani kvalitné instantné bezéčkové lattéčka: Cocoa, Matcha a Kurkuma Latté. Monk Nutrition sú vegánske a suroviny v nich pochádzajú výlučne z ekologického poľnohospodárstva.  A naše produkty sa hlavne nebojíme dať vlastným deťom. Majú vycibrené chute, zbožňujú baobab, rovnako ako aj porota na Greate Taste. (úsmev)

 

monk

 

Popri neustálom inovovaní vo vašej firme ste nepremýšľali nad inými obalmi? Predsa len, niečo ekologickejšie…

 

(úsmev) Zabaliť gél pre športovca do skla, to asi veľmi nejde. Naše obaly chránia kvalitné produkty s prírodným zložením. Samozrejme snažíme sa ich aj ekologicky zabaliť. Obalové materiály pre naše produkty testujeme ďaleko dlhšie ako prišiel trend ekológie. Stále sa nám však nepodarilo nájsť obaly, ktoré by zachovávali kvality produktu a zároveň boli plne ekologické. V hľadaní však neprestávame a medzi tým aspoň robíme pre redukciu odpadu všetko čo je v našich silách. Sme však pyšní na to, že vo výrobe už teraz tvoríme minimum technologického odpadu a používame ekologické farby. Lebo aj takto sa to dá.

 

monk
Medzi ich potravinami okrem tých pre športovcov, nechýbajú ani kvalitné instantné bezéčkové lattéčka: Cocoa, Matcha a Kurkuma Latté i mnohé iné kvalitné produkty.

 

Čo plánuje Monk do budúcna? V rodine, ktorá stále musí byť o niečo popredu to môže byť aj celkom prekvapenie, nie?

 

U Kromkovcov sa nikdy nespí, skôr sníva za bdela. Okrem stáleho vylepšovania aj už zavedených produktov, pripravujeme nové výnimočné orechové maslá obohatené bielkovinami. Tie sú však zatiaľ v plienkach a sami nevieme kedy budeme s nimi spokojní. Momentálne sa naplno pripravujeme na popredný svetový potravinársky a nápojový veľtrh Anuga v Kolíne nad Rýnom, ktorý nás ako vystavovateľa čaká už začiatkom októbra. A možno sa vrátime aj s novými spoluprácami. Pre nás je každá spolupráca významná a za každú sme veľmi vďační. Či je to reťazec, obchodík, športový klub alebo len jednotlivec, ktorý kupuje naše produkty. Oni nám dávajú prácu a vďaka ním môžeme vyrábať a zlepšovať sa.

 

MONK NUTRITION

Si zakladá na tom, aby kvalitu ich produktov zákazníci ocenili na prvé ochutnanie. Hľadajú nové – inovatívne receptúry, ktoré sú inšpirované nielen „babskými receptami“. Pre svoje výrobky vyberajú doma i v zahraničí len tie najkvalitnejšie suroviny, vypestované a vyrobené udržateľným ekologickým spôsobom, presne tak, ako to robili naši predkovia. Suroviny, ktoré nie je možné dopestovať na Slovensku, dovážajú aj z chudobnejších krajín v bio certifikovanej kvalite, čím podporujú a motivujú miestnych farmárov k tomu, aby nedrancovali vzácne dažďové pralesy a neničili miestne biotopy a biodiverzitu. Dôležitý je pre nich princíp Fair Trade. Svojim prístupom k zodpovednému podnikaniu sa snažia pomôcť nielen Slovensku, ich rodnému Zamaguriu, ale všetkým ľuďom, hoci aj na opačnej strane zemegule.

 

monk

 

 

Monk Nutrition nájdete aj na instagrame a webe.

 

 

Text: Simona Budinská, Mária Baláž Gyuránová

 

 

Foto: Rudo Sladkovský

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Simona Budinská

Vášnivý gurmán, mama troch detí, dvoch kníh a niekoľkých bedekrov. Náhody sú jej osudom, a tak pred rokmi vznikol projekt Kávičkári.sk. S nadšením sa venuje najmä víziám, kreovaniu na portáli, ale aj new biznis. Srdcovkou je aj vzdelávanie v oblasti gastronómie v rámci projektu Gastrolove a tvorbe osobnostného PR.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články