Viviana Filippová & Tomáš Spišiak z Áčko Ružomberok: „Naša priorita je jedinečnosť vzorov, majstrovské vyhotovenie a kvalitné materiály“

 Viviana Filippová & Tomáš Spišiak z Áčko Ružomberok: „Naša priorita je jedinečnosť vzorov, majstrovské vyhotovenie a kvalitné materiály“

Rodinná firma Áčko a. s., sídliaca v Ružomberku, sa textilnej výrobe venuje už 31 rokov. Rozhodujúcim mottom je pre nich kvalita, nie kvantita, a rodinné väzby, ktoré sú základom ich podnikania. Viviana, dcéra majiteľa firmy a vnučka zakladateľov, spolu s jej priateľom Tomášom nám porozprávali o súčasných trendoch v hotelovom textile, o tom, že kvalitná bavlna má hneď niekoľko spracovaní, o ktorých ste možno netušili (no rozhodne stoja za reč! :-)), aj o plánoch do budúcna.

Viviana a Tomáš z Áčka porozprávali nielen o trendoch v hotelovom textile, ale aj o tom, aké textílie sú praktické, kvalitné a spríjemnia spánok v bežných domácnostiach.

V prípade spoločnosti Áčko Ružomberok už môžeme hovoriť aj o histórii, veď vaša rodinná firma má 31 rokov. Prečo sa práve textilná výroba stala predmetom podnikania vašej rodiny?

Viviana: Moji starí rodičia pracovali v bavlnárskych závodoch v Ružomberku. Neskôr si založili svoju vlastnú firmu Áčko. Ich odbornosť, skúsenosti a nápady pomohli rozbehnúť výrobu a vybudovať značku. Naša priorita je jedinečnosť vzorov, majstrovské vyhotovenie a kvalitné materiály.

Takže dodnes je spoločnosť Áčko Ružomberok výlučne rodinný podnik, do ktorého každý prispieva svojím kúskom?

Viviana: Nie je to len o rodine, ale aj o našich zamestnancoch – šikovných krajčírkach, ktoré to v Áčku ťahajú doslova dekády rokov. Dôležité je ťahať za jeden koniec, ako jeden tím. Bez tímovej práce by to nešlo. Samozrejme, pokračujeme v rodinnej tradícii, a aj ja s Tomášom sme súčasťou Áčka.

„Dôležité je ťahať za jeden koniec, ako jeden tím. Bez tímovej práce by to nešlo,“ opisuje Viviana stratégiu úspešnej firemnej spolupráce v Áčku.

A ako si jednotliví členovia rodiny podelili úlohy v rodinnom podniku?

Viviana: Moja stará mama Adela Filippová bola našou prvou dizajnérkou a textiláčkou celý život. A celý ten čas riadila výrobu bytového textilu. Tatino, jej syn Peter Filipp junior, sa dnes venuje odbytu, logistike a nákupu. Každý rok rozširujú výrobu Áčka a investujú do výstavby, pretože tlak konkurencie im nedovolí zastaviť sa ani na chvíľu.

foto-interier-odadky

Blaho od Aďky v Ružomberku: Pre radosť z dobrého koláča

Čítať viac >

 

A aký je teda váš recept na úspech?

Tomáš: „Receptom“ Áčka na udržanie pozície je kvalita a flexibilita. Nakupujeme od renomovaných slovenských, španielskych, francúzskych, českých, litovských dodávateľov a ďalších. Naši majstri kontrolujú každý kus, ktorý vyrobíme, a dávame si spracovávať aj audit kvality. Kontroly ukazujú, že iba každý päťtisíci kus je nekvalitný. To je vynikajúci parameter.

V Áčku si dávajú robiť aj audit a kontroly kvality, z ktorých vyplývajú vynikajúce parametre ich výrobkov.

V Áčku sa venujete aj výrobe hotelového textilu. V čom sa hotelový textil odlišuje od textilu pre domácnosti? Je napríklad v niečom iná gramáž látky, dizajn, vzory, spôsob šitia…?

Tomáš: Používame kvalitné látky z husto tkaných priadzí. Gramáže sú rôzne – väčšinou sa predáva kvalita damašek a makodamašek, ktorý je odolný voči oterom a vydrží viac praní. Môžete ho vyvárať až do 95 °C (ako staré plienky našich starých materí), je to pevnejší materiál.

V Áčku pri výrobe hotelových textílií používajú kvalitné látky z husto tkaných priadzí, ktoré vydržia oveľa viac.

Pre hotelový textil sa v Áčku primárne šijú posteľné obliečky s hotelovým uzáverom alebo na mangľovací gombík, lebo vydržia priemyselné pranie. Zips sa nepoužíva, keďže sa nemôže mangľovať a nevydržal by vysoké teploty v práčovniach.

Damaškové obliečky sú luxusným vyvrcholením tej najlepšej bavlny, prinášajú pohodlie a štýl. Ponúkame exkluzívnu kolekciu posteľnej bielizne, ktorá poskytuje luxusný dotyk a vďaka vynikajúcej kvalite pomáha hotelierom v dosiahnutí skvelého nočného spánku ich klientov. Krásna a mäkká posteľná bielizeň je predsa čistým rozmaznávaním zmyslov. Kvalita, výraz a estetika sú starostlivo premyslené a majitelia ubytovacích prevádzok si môžu vybrať z rôznych vzorov a textílií. Damaškové obliečky majú hustotou až tisíc nití, vďaka čomu sú skutočným luxusom.

Áčko ponúka exkluzívnu kolekciu posteľnej bielizne, ktorá je estetická, mäkučká a vďaka výbornej kvalite zabezpečí klientom skvelý spánok.

Vy si jednotlivé textílie v Áčku aj sami tkáte a potláčate?

Viviana: Na Slovensku už neexistujú tkáčske dielne ako kedysi, takže väčšina si necháva dodávať surové látky zo zahraničia, vrátane nás. V Áčku máme svojich dizajnérov, ktorí navrhujú dizajn obliečok a ten následne tlačíme. Máme tiež veľkú výšivkáreň, takže textílie s výšivkami si vyšívame sami.

Je hotelový textil inak odolný ako textil pre bežné domácnosti? Hotely, reštaurácie a kaviarne majú predsa len iný kolobeh a život.

Tomáš: Primárne sa používa látka, ktorá ma atlasové/saténové väzby. Satén je názov tkáčskej väzby, nie typ materiálu, ako sa mnohí mylne domnievajú. Tkáčska väzba je spôsob previazania osnovných a väzbových nití, čím vzniká súdržná plošná textília, nazývaná tkanina. Pri saténových tkaninách sa používa atlasová väzba, ktorej princíp spočíva v pravidelnom rozmiestnení väzbových bodov. Ide o prekríženie osnovnej a útkovej nite tak, aby sa jednotlivé body nedotýkali. Charakteristickým znakom atlasovej väzby je hustá, hladká, lesklá tkanina s jemným šikmým riadkovaním vhodná na odevné aj bytové výrobky. Atlasová väzba robí tkaninu hladkou a jemnou, robí ju tiež splývavou. Výsledkom je lesklá lícna strana a matná rubová strana.

Áčko má svojich vlastných dizajnérov, ktorí navrhujú dizajny posteľnej bielizne, a tie sa následne tlačia.

Viviana: Takáto látka je omnoho pevnejšia a nedá sa párať. V tomto prípade teda nemusí byť látka ani extra hrubá, práve naopak, je príjemná na dotyk. V Áčku používame látky, ktoré sú už vopred sanforizované – to znamená, že samotná látka je už pri procese výroby vyzrážaná. Damašek si však môže zakúpiť aj bežný zákazník, lebo hotelová kvalita je u nás dostupná aj pre bežnú domácnosť. Obliečky z damašku si veľmi radi kupujú staršie generácie, pretože si ich pamätajú ešte z čias svojej mladosti. Bolo pre ne totiž typické, že vydržali dlhé roky vďaka mimoriadnej kvalite. Výhodou damašku je tiež to, že v zime príjemne zohrieva a v lete chladí, takže má výborné termoregulačné schopnosti.

Niektoré dizajny sú naozaj nápadité a veselé, iné monochromatické či elegantné – výber dizajnov je naozaj široký.

Aké sú v súčasnosti najobľúbenejšie materiály posteľných obliečok z Áčka?

Viviana: Jednoznačne bavlna. Z nej je najobľúbenejší makosatén, ako vyššia obdoba bavlneného saténu, a damašek. Makosatén je tiež vhodnejšia voľba pre domácnosť. U nás v Áčku ponúkame damašek v jednotných monochromatických farbách, takže vyzerá luxusne, no treba ho žehliť, pretože po praní môže pôsobiť pokrčene. No ak po vypratí správne zavesíte makosaténové obliečky, netreba ich vôbec žehliť. Vydržia veľmi veľa praní a stále vyzerajú rovnako.

Výhodou kvalitnejších textílií posteľnej bielizne je ich mimoriadna výdrž – vydržia veľa praní bez straty kvality.

V čom vidíte najväčšie benefity hotelového textilu z Áčka oproti konkurencii?

Viviana: Benefity vidím v tom, že ako výrobcovia vieme vyrobiť hotelový textil presne podľa vlastných špecifikácií, veľkosti. V Áčku šijeme rôzne typy veľkosti, máme širokú možnosť výberu látok v rôznych kvalitách, hrúbkach, dezénoch. Rovnako si môžete personalizovať vlastný produkt: čokoľvek doň všiť či vyšiť. Vyrábame napríklad pre sieť Trinity Hotels & Resorts (Hotely Senec, Sitno a Atrium). Okrem štandardnej kongresovej klientely sa orientujú na rodiny s deťmi a pre detských hostí si napríklad navrhli vlastný vzor na detských obliečkach. Každý hotel má vlastných maskotov – animované postavičky, ktoré sú súčasťou animačného programu a sprevádzajú deti počas celého pobytu. Maskoti sú zvečnení na županoch, obliečkach, ako aj na ďalších produktoch. Väčšinu spomenutého portfólia im zabezpečuje naša spoločnosť.

Takisto táto sieť hotelov disponuje výnimočnými priestormi napr. ART CLUB, MEDIATRO, FOODIE (kulinárske štúdio), ktoré má každé vytvorenú svoju vlastnú značku a my pre nich vyrábame napríklad zástery a kuchárske čiapky dizajnované ich vlastnými produktovými značkami.

Áčko sa orientuje nielen na výrobu posteľnej bielizne, ale šijú napríklad aj župany pre hotely, na ktoré vo firemnej výšivkárni vyšijú čokoľvek, čo klient chce.

Tomáš: Tým, že sme výrobcovia, ak by klientovi zachýbalo pár obliečok, plachiet, paplónov, uterákov – vieme ich narýchlo došiť a expedovať. V Áčku máme tiež certifikáty spĺňajúce normy STN pre zdravotníctvo a hotelový segment.

A čoho sa týkajú tieto certifikáty?

Tomáš: Textílie sú testované a certifikované v Žiline v chemickom laboratóriu, takže v Áčku ponúkame naozaj vysokú kvalitu. Textílie každoročne prechádzajú testmi, pretože certifikát platí iba jeden rok. Certifikáty napríklad potvrdzujú, že textílie sú vhodné pre deti do 3 rokov, že je textília bezpečná, vydrží, nezíde jej farba. Pri testovaní sa skúma každý detail – čo fyzicky, chemicky i v súvislosti s praním zvládne konkrétna látka. Certifikáty sa týkajú aj detských obliečok – používame tzv. reaktívne farbivá, ktoré ani po 100 praniach nevyblednú a nestratia farbu.

A musíte v Áčku testovať vaše textílie či je to hlavne o chcení?

Viviana: Musíme, lebo chceme. (Úsmev.)

Áčko dáva textílie každoročne testovať, čoho výsledkom sú certifikáty, ktoré posudzujú každý jeden detail.

Hotelový segment vás môže požiadať aj o ukážku vzoriek jednotlivých materiálov?

Tomáš: Áno, na stretnutiach s hotelierom konkrétneho hotela prezentujem vzorky textilu. Každú vzorku odporúčam niekoľkokrát oprať či ožehliť, najlepšie priamo v ich práčovni, aby sa potvrdila kvalita našich výrobkov.

Čo je podľa vás dôležité, aby podnik dokázal zdravo rásť? Aká je vaša stratégia v Áčku?

Viviana: V prvom rade spokojný zákazník. Stále sa snažiť napredovať v technológiách, ísť s dobou a s novými trendmi. Najnovšie v Áčku šijeme unikátne makosaténové obliečky s motívom umeleckých diel od Vincenta van Gogha či Gustava Klimta. Sú to najkvalitnejšie, prémiové obliečky, ktoré ponúkame pod značkou Adela Filipp (na znak úcty voči starej mame:-)), a je to náš hit.

Tomáš: Pre ubytovacie zariadenia sú najobľúbenejšie damaškové obliečky. Okrem posteľných obliečok vyrábame antialergické paplóny, antialergické vankúše, prestieradlá, matrace, chrániče na matrac a mnoho ďalšieho. Čo sa týka všetkých výrobkov, snažíme sa byť výnimoční a bezkonkurenční. Sme nielen predajcovia, ale hlavne výrobcovia.

„Okrem posteľných obliečok vyrábame antialergické paplóny, antialergické vankúše, prestieradlá, matrace, chrániče na matrac a mnoho ďalšieho,“ vysvetľuje Tomáš s tým, že sa vo všetkých aktivitách snažia byť výnimoční a bezkonkurenční.

Čo v súčasnosti zaujíma klientov hotelového a gastrosegmentu pri výbere textilu do zariadení? Čo je pre nich prioritou?

Viviana: Prioritne klientov zaujíma kvalita a materiály, ktoré dlho vydržia. Pravdaže, v tejto dobe sa každý pozerá aj na cenu. Ale pre gastro alebo hotelový segment, respektíve DSS zariadenia máme v Áčku vždy pripravený nejaký ekonomický alebo prémiový variant – pričom aj náš ekonomický variant je vo vysokej kvalite.

Oplatí sa vôbec šetriť pri kúpe hotelového textilu, ale aj vo všeobecnosti textilu do domácností?

Tomáš: Hotelieri radšej zainvestujú do kvalitnejších výrobkov, ktoré majú omnoho dlhšiu životnosť, oproti lacnejším, menej kvalitným výrobkom. Kvalitnejší textil vydrží jednoducho dlhšie. Zároveň kvalitu ocení aj zákazník – veď každý sa chce v hoteli príjemne vyspať.

Kvalita posteľnej bielizne hoc aj za vyššiu cenu je v súčasnosti prioritou nielen pre hotelierov, ale aj bežné domácnosti. Klienti totiž vedia a ocenia, že kvalitná bielizeň vydrží oveľa dlhšie.

Pôsobí Áčko Ružomberok aj na inom trhu ako slovenskom?

Viviana: Áčko dodáva výrobky primárne na nemecký, slovenský a český trh. Spolupracujeme s našimi dlhoročnými klientmi aj z Rakúska, Belgicka, Litvy a iných. Táto spolupráca je obojstranná – aj my dodávame pre nich, aj oni pre nás.

Dotýka sa aj Áčka, že segment hotelierstva a gastronomických prevádzok mal počas pandémie problémy? Pocítili ste to nejako?

Tomáš: Aj áno, aj nie…. Pravdaže, niektoré hotely sa dali do ekonomického režimu. Naopak, niektorí hotelieri sa rozhodli využiť čas, a keď mali zatvorené prevádzky, tak si poprerábali apartmány, vynovili izby a podobne. Problém mali skôr predajne, do ktorých dodávame naše výrobky, nakoľko museli byť zavreté.

Viviana ozrejmuje, že prianím Áčka je stať sa jednotkou na slovenskom a českom trhu a udržať si vysokú úroveň a kvalitu výrobkov.

Aké prianie či cieľ by ste radi naplnili v najbližších rokoch? Čo je pre Áčko výzvou?

Viviana: Určite stať sa jednotkou na slovenskom a českom trhu a ísť ruka v ruka stále s dobrou kvalitou. Mať spokojných zamestnancov. Inovovať stroje. Ale hlavne snažiť sa stále udržať vysokú úroveň, ktorú máme nastavenú aj na ďalšie roky.

 

Áčko Ružomberok nájdete aj na Facebooku a Instagrame.

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Katka Kántorová

Zanietená jazyková redaktorka, ktorej hlavnou pracovnou náplňou je mať oči na stopkách, len čo sa na obzore objaví nejaká chybička. Od štúdia na vysokej škole až dodnes prešla rôznymi redakčnými profesiami, no s určitosťou vie, že okrem korigovania sa v živote nezaobíde ani bez písania. A, samozrejme, bez dobrej kávy a milej mačacej spoločníčky Ellie.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články