Katarína Lukáčová z EHM: „Revenue manažment nie je len o obchodnej stratégii, ale aj o vzťahoch. Nestačí sa orientovať iba na výsledok“

Foto: Dominika Noskovičová
Katarína Lukáčová rada mení pravidlá hry. So svojimi viac ako 20-ročnými skúsenosťami z cestovného ruchu pomáha hotelom rásť a porozumieť lepšie číslam a ich vlastnému biznisu. Vďaka nej sa v rámci slovenského cestovného ruchu začalo viac skloňovať spojenie revenue manažment. Ako dokáže premeniť hotel na ziskový podnik? Kedy by mal hotel vyhľadať služby revenue manažmentu? A existujú všeobecné obchodné taktiky, ktoré vás efektívne a bez námahy dovedú k vyšším číslam? Nielen o tom sme sa rozprávali s Katarínou, ktorá so sebou priniesla nielen inšpiratívny príbeh či efektívny biznis model, ale aj obrovskú vlnu šarmu a energie. Presvedčte sa sami.

Začnime hneď od základov – čo je revenue manažment? Stručne, výstižne, zrozumiteľne pre každého.
Revenue manažment pozostáva z 5 S – predať Správnu izbu v Správnom čase za Správnu cenu, a to Správnym spôsobom Správnemu klientovi. Za tým je, samozrejme, veľa metodiky. Všeobecne majú ľudia skreslenú a zjednodušenú predstavu, že revenue manažment je o tom, že mám dopyt – zvyšujem cenu, nemám dopyt – znižujem cenu. Toto je však v skutočnosti tak 5 % toho, čo revenue manažment naozaj obsahuje. Nebude totiž fungovať bez toho, aby tam neboli celková koncepčná obchodná stratégia a marketing. Čiže obchod, marketing a revenue manažment sú prepojené, a presne to prinášame našim klientom. A ako zhrnúť revenue manažment jednou vetou? Je to neoddeliteľná súčasť obchodno-marketingovej stratégie, ktorú by hotel mal mať, ak chce profitovať, optimalizovať svoje tržby a zisky a vyťažiť zo svojho potenciálu najviac.
Katarína, máte za sebou 20 rokov praxe a manažérskych skúseností na rôznych pozíciách. Ktoré skúsenosti boli pre vás z pohľadu manažmentu najväčším prínosom?
Vždy som robila v službách a pri sťahovaní na druhý koniec Slovenska som si povedala, že idem z jazykovky, kde som bola šéfkou pobočky, do cestovného ruchu, lebo ma to vždy lákalo. Išla som robiť obchod v spojení s hospitality u najväčšieho poskytovateľa služieb v cestovnom ruchu na Slovensku. Robila som tam 7 rokov, pričom som sa po 2 rokoch stala šéfkou obchodu a marketingu pre hotelovú sieť. Prešla som si v hotelovo-obchodno-makretingovom procese všetkými oddeleniami a zažila som riadenie 50-členného tímu, kde sme boli zodpovední za vyťažovanie 16 hotelových prevádzok. Tie skúsenosti, ktoré som tam nadobudla, teraz uplatňujem v jednotlivých prípadoch, ktoré k nám prichádzajú a ktoré riešime. To najväčšie získané ponaučenie je, že je v prvom rade extrémne dôležité mať okolo seba správnych ľudí.

Rovnako je cennou skúsenosťou uvedomenie si toho, že zmena, ako taká, nie je o tom, že niekomu poviete, čo treba spraviť a on to spraví. Je okolo toho doslova psychológia – ako niekoho namotivovať, aby robil potrebné kroky na dosiahnutie zmeny, ktorú si želá. My, okrem toho, že sme odborníci na hotelový biznis, musíme byť veľakrát aj coachovia, psychológovia, mediátori, lebo za jednotlivými prípadmi je veľa príbehov, životov a vzťahov. Sme pre klientov nielen odborníci, ale aj partneri či veľakrát priatelia. A to je výzva. Keby som si neprešla celým tým svojím manažérskym, ale aj osobnostným vývojom a dozretím, určite by som to nezvládala tak, ako to zvládam teraz.
Na Slovensku ste prvou nezávislou spoločnosťou, ktorá spraví vďaka revenue manažmentu z hotela prosperujúci biznis. Kedy a ako sa zrodil nápad vrhnúť sa práve do týchto vôd?
Ono to vlastne vôbec nebol nápad, skrátka to vzniklo. 🙂 Hneď po tom, ako som odišla z predchádzajúceho zamestnania, mi volal známy, že by potreboval pomôcť práve v tomto segmente – a tak sa vlastne zrodila spoločnosť EHM. A to som si chcela iba oddýchnuť na dovolenke, ale osud to zariadil takto. (úsmev)

Takže podnikanie si vlastne našlo vás?
Áno, presne tak. Celý život som túžila podnikať, ale stále som si myslela, že musím vymyslieť nejaký senzačný nápad, zlaté vajce, skrátka niečo, čo ešte nikto nevymyslel. Celá moja idea vznikla vlastne tak, že som chcela iba niekomu pomôcť a odovzdať moje know-how, ktoré funguje, je cenné a vie mnohým hotelierom zmeniť životy. Hotelierstvo trpí práve tým, že majitelia hľadajú niekoho, kto vie manažovať prevádzku, ale málokedy im napadne, že potrebujú niekoho, kto vie manažovať vyťažovanie a obchod ako taký.
Celá idea vznikla práve tým uvedomením, že je to služba, po ktorej je dopyt a ktorá bude mať pozitívny ohlas na trhu. Pri prvých dvoch aktívnych klientoch, s ktorými to fungovalo, som začala hľadať systém, ako to viem dostať do procesov a multiplikácie, aby to nebolo len o mne. Lebo ja nie som špecialista na všetky oblasti. A preto som postavila tím na špecialistoch a odborníkoch na jednotlivé časti, či je to obchod, marketing, alebo revenue manažment.
Predpokladám, že v takejto oblasti ste spočiatku asi nemali vybudovaný silný tím ľudí.
Áno, najprv som bola sama. Začínala som v 2019, v roku 2020 prišiel potom Tomáš Bendžala, s ktorým sme sa spolu prebili koronovým obdobím. Napriek tomuto ťažkému obdobiu nám neodišiel ani jeden jediný klient. A keď skončila korona, tak sme začali rásť a rozširovať sa na súčasných 5 ľudí. Môj talent je to vymyslieť a nastaviť systém, vyskladať a aplikovať nápad do života. Ak chceme byť najlepší v tom, čo robíme, musíme sa špecializovať každý na svoju oblasť, preto mám pri sebe Tomáša Bendžalu, Katku Žídek a Lucku Oslanec, lebo sú to špecialisti na dané oblasti.

Na akých benefitoch sú postavené vaše služby? Napríklad v porovnaní s inými nezávislými konzultantmi?
Práve na tom, že máme vyskladaný tím odborníkov, ktorí sú top špecialistami v určitej oblasti. Toto je naša obrovská výhoda oproti nezávislým konzultantom, ktorých, samozrejme, nechcem podceňovať. Avšak je to iné, ak sa o jednom prípade, ktorý riešime, rozprávame v tíme štyria a dávame dokopy to najlepšie riešenie spoločne, zapojením našich skúseností, jednotlivých talentov a odborných znalostí. Na každom klientovi vždy pracujeme ako tím, bez ohľadu na to, že v konečnom dôsledku je to iba o tom revenue manažmente. Klient tak dostáva množstvo poznatkov z viacerých oblastí (pre neho potrebných), a to je obrovská hodnota. Ďalším benefitom je ale aj to, že my sa nepovažujeme za konzultantov, ktorí prídu klientovi povedať, čo má robiť inak, a odídu. My sa reálne stávame súčasťou tímu a sme tam, kým nedoručíme výsledok. Sprevádzame klientov zmenami, ktoré je potrebné spraviť.
Aké techniky či nástroje využívate pri revenue manažmente?
V prvom rade potrebujeme presné dáta a čísla. To je veľakrát nielen prvá úloha, ale aj prvý kameň úrazu, keď prídeme ku klientovi – musíme upratať reporting a manažovanie čísel. Lebo čo nie je presne zmerané, nedáva nám presný pohľad na ich výsledky, či už do minulosti, alebo do budúcnosti. Bez toho nie sú schopní nič manažovať. Prvým nástrojom teda je, že potrebujeme mať optiku, čísla a dáta. S tými dátami vieme potom pracovať pravidelnými úkonmi a prístupom. Spravíme si reporty, ktoré sledujeme s naplánovanou predstavou o tom, čo chceme získať.

Najčastejšie otázky klientov a dôvody, prečo nás vyhľadávajú, sú, že nevedia, za koľko majú predávať. Majú vnútorné dilemu, ako nastaviť cenu. V konečnom dôsledku nevieme veštiť z gule. Všetko je postavené na súbore dát a analýzach z ich minulosti, z ich konceptu, konkurencie či potenciálu ich produktu v danom regióne. A z toho, vlastnou skúsenosťou, vedia prísť na to, aké sú tie správne ceny. Alebo aspoň na to, čo robiť, aby sa na tie správne ceny dostali.
Kedy odporúčate vyhľadať vaše služby? Až s príchodom komplikácií, alebo, naopak, preventívne, aj keď všetko šliape ako švajčiarske hodinky?
Ak už nový hotel, ktorý vzniká, nemá nikoho s potrebnými skúsenosťami, je potrebné na to myslieť už vtedy, na samom začiatku. Tú know-how a skúsenosť tam ten hotel musí mať, inak sa to odrazí neskôr.
Viem, že nastaviť fungujúci systém je individuálne, ale sú nejaké univerzálne procesy, ktoré sú aplikovateľné na každého klienta?
Na základe skúseností, ktoré každý jeden z nás v tíme má, sme vytvorili súbor krokov a metodiku, ktorou vieme, že sa dostaneme k cieľu. Je za tým vždy analýza, ktorá sa skladá z konkrétnych častí. Rovnako je tam plán krokov, ktorý sa skladá z určitých oblastí, ale, samozrejme, naplnenie jednotlivých krokov je vždy veľmi individuálne. To sa odvíja od toho, v akom stave a situácii je daný hotel.

Ten proces je však vždy extrémne náročný kvôli tomu, že nejde o montovanie prevodovky, ktorú majú autá rovnakú. Každý hotel je absolútne špecifický a individuálny a je úplne inou osobnosťou, rovnako ako ľudia. Okrem toho je každý hotel v úplne inom leveli skúseností, s iným know-how a v inom štádiu svojho biznisu. Nesmieme zabudnúť ani na to, že majú úplne iný potenciál v rámci ľudských kapacít. Každý hotel má inak skúsených ľudí, inak vyskladaný tím a inú organizačnú štruktúru. Takže je to extrémne individuálne a špecifické.
Čakáte vždy na dopyt, alebo si vyhľadávate klientov aj sami?
Nie, nerobíme akvizíciu, neprídeme a nevysvetľujeme hotelom, že revenue manažment potrebujú. Je pravda, že vidím množstvo hotelov, ktoré majú obrovský potenciál robiť veci inak a aj malé zmeny by ich dokázali dotiahnuť do podstatne lepších výsledkov. No za ten čas som prišla na to, že prísť za niekým a presviedčať ho, nemá význam. Každý hotelier musí na to prísť sám. A práve v tomto bode vnímam veľkú úlohu nás ako EHM – vzdelávať a zvyšovať edukáciu, aby hotelieri vôbec vedeli, že toto je téma, ktorej sa majú venovať. Je ťažké sa z tej svojej zabehnutej bubliny vymaniť a začať na biznis pozerať trošku odvážnejšie a inovátorsky. Dnes je doba iná, sme v online, v prudko dynamickej dobe a spotrebiteľ sa skrátka zmenil. Tu vnímam našu veľkú úlohu – v edukácii hotelov.

Ak máte túto svoju úlohu vo forme edukácie hotelov zhodnotiť – funguje? Vyhľadávajú hotelieri vaše služby?
Áno, a tešíme sa, že dopyt po našich službách rastie. Akurát sa nevieme naklonovať, máme obmedzené kapacity, a preto sme hľadali spôsob, ako vieme uspokojiť a pomôcť viacerým hotelom. A snáď sa nám ho podarilo nájsť. Priviedla ma k nemu jedna konkrétna situácia na školení, ktoré sme robili hotelierom v Tatrách.
Tak nás nenapínajte a prezraďte nám niečo viac.
Klient sa ma spýtal jednoduchú otázku, a to, že ak sa chce v tejto téme vzdelávať, kam má ísť a čo má robiť. Táto otázka ma zaskočila, lebo som mu nemala dať aké riešenie. Z tohto celého vzniklo, že potrebujeme vytvoriť produkt v podobe kurzu pre hotelierov, kde sme schopní za krátke obdobie pár dní veľmi intenzívne a systematicky preniesť na nich základ toho, čo potrebujú robiť na to, aby tú obchodno-marketingovú stratégiu s revenue manažment dobre zvládli.

Kurz, ktorého výsledkom bude, že po týchto 2 či 3 dňoch budú ľudia odchádzať s praktickými, konkrétnymi návodmi, čo majú hneď od ďalšieho dňa zaviesť do praxe na to, aby sa posúvali vpred. Toto je niečo, čo plánujeme spustiť do leta. Hotelieri tak budú mať možnosť bez toho, aby sa zaväzovali nejakou dlhodobou spoluprácou či čakali, kým príde z našej strany priestor na ich analýzu. Takto budú mať možnosť nasať informácie na jednom mieste vďaka intenzívnemu kurzu.
Plánujete takéto kurzy robiť v Bratislave, alebo budete mobilní?
Budeme určite mobilní. Už máme skúsenosť s kurzami pre uzavretú skupinu, ktoré nám vždy dopadli nad očakávania. Vždy, keď ideme len školiť, ideme do toho s rešpektom. Nechceme totiž ľudí zavaliť kopou teórie a spraviť im ešte väčšiu depku z toho, že fu, toto nebudeme nikdy schopní robiť. Týmto veciam sa snažíme vždy vyvarovať. A darí sa nám to, lebo ľudia zažívajú aha momenty a odchádzajú s tým, že toto idem hneď od zajtra robiť, spravím si tento report a toto idem zaviesť. Aj feedbacky, ktoré máme od týchto klientov po čase, sú, že im to pomáha a dáva im to pohľad na to, ako robiť veci lepšie. Čiže plánujeme organizovať uzavreté skupiny, ale aj otvorené tréningy.
Máte v blízkej budúcnosti okrem workshopov a kurzov s EHM aj ďalšie plány?
Určite by sme sa chceli rozrásť, lebo vnímame nielen náš význam, ale aj to, že máme obmedzené kapacity. Máme všetko systémovo nastavené tak, že to vieme výborne multiplikovať a posúvať ďalej. Potrebujeme však do tímu niekoho, kto bude s nami na revenue manažmente a obchodnej stratégii pracovať a byť našou ďalšou nôžkou. Rovnako chceme prinášať ďalšie produkty. Rozšírili sme obchodno-revenue správu o marketing, keďže marketing, PR a branding sú dôležité témy. A rovnako je aj naše vzdelávanie, lebo ak chceme byť hnacím motorom pre našich klientov, musíme aj my napredovať a otvárať si obzory v trendoch v našej brandži.

Najbližšie nás čaká prvé stretnutie nášho REVENEWS CLUBU by EHM. Prišli sme na to, že naše témy sú veľmi žiadané samotnými pracovníkmi, ktorí denne s problematikou vyťažovania hotelov pracujú, ale nie je priestor na zdieľanie a vzdelávanie sa len výhradne v tejto oblasti. Takže sme sa rozhodli, že vytvoríme tvorivý priestor pre všetkých, ktorí nejakým spôsobom zodpovedajú vo svojom ubytovacom zariadení za predaj ubytovania, výber a nastavovanie softwarov, riadenie cenotvorby a predajných kanálov a mnoho ďalších tém, ktoré majú presah na finálne výsledky obsadenosti a tržieb. Na Slovensku neexistuje platforma pre revenue manažérov, alebo iné pozície na hoteloch, ktoré výhradne túto agendu riešia. Neevidujeme platformu, kde by sa mohli venovať len svojej agende a nachádzali odpovede na svoje otázky a odovzdávali si skúsenosti, ktoré sú často absolútne kľúčové na to, aby sa človek posunul zo svojho zacykleného kruhu.
Preto sme sa rozhodli takýto event zorganizovať a tešíme sa na všetkých záujemcov už 27. mája v Poprade, pričom určite budeme s týmto formátom meniť miesta v rámci Slovenska.
Aké by mal mať predpoklady nový človek vo vašom tíme? Niekto, kto sa k vám chce pridať?
Prvý predpoklad je, že by mal mať danosť, ochotu a chuť reálne hľadať riešenia pre našich klientov. Riešenia ako pomôcť klientovi odborným vedením v každej situácii. Čo sa týka odbornosti, nejakú skúsenosť z tohto biznisu človek potrebuje. Sme však ochotní zaškoliť, venovať pozornosť, trpezlivo s ním pracovať a vzdelávať ho. Ale tá prvá priorita je jednoznačne schopnosť hľadať riešenia a chuť.
Každý by rád videl výsledky čo najskôr. No vy zrejme nemáte čarovný prútik a prínos klienti neuvidia ihneď. Alebo áno?
Je to individuálne od toho, v akom štádiu k nám klient prichádza. Štandardne len zavedením dynamických cien, lebo stále sú, žiaľ, hotely, ktoré majú excelovské cenníky, alebo cenu menia raz za tri mesiace, máme nárasty v tržbách o 15 – 30 %. Zmeny sa dostavujú vo výsledkoch štandardne od 3 do 6 mesiacov, tým pádom tá návratnosť na našich službách je od 1 do maximálne 3 mesiacov. Najväčšie riziko a najväčšiu prekážku, ktorú musí hotel prekonať, je povolenie pustiť si niekoho cudzieho k sebe do kuchyne, pozrieť sa na čísla a spoločne tú zmenu vykonať a dôverovať nám. Bez toho nemá nikto šancu uspieť.

Povedzme, že túto prvotnú prekážku zdolajú a ozvú sa vám. Sú však nejaké zádrhely, s ktorými sa potom stretávate?
Zmena je zložitá téma v každom tíme a ak aj majiteľ uverí a pristúpi k zmene, stále je tam ten tím, ktorý musí získať na svoju stranu. To je, samozrejme, aj našou úlohou, získať si ich dôveru, lebo bez tímu sa to nedá. My nie sme konzultanti, ktorí niekomu povedia, ako to majú urobiť, a potom nám bude jedno, či to spravia, alebo nie. My robíme biznis mentoring alebo externý manažment, čo znamená, že my tie zmeny aj reálne zavádzame do praxe. Spoločne pracujeme, prevedieme ich bezpečne celým procesom, ukážeme im to know-how, ktoré nasajú a ostáva u nich. Tým pádom potrebujeme dôveru a participáciu budovať aj s tímom. Niekedy to príde okamžite, inokedy si to vyžaduje nejakú dobu. A iné prekážky? Nehovorím, že sme kúzelníci, takže ak prídu objektívne príčiny zvonku, ako napríklad korona, sme bezmocní aj my.
V čom je revenue manažment pre hotely iný ako pre, povedzme, obchody či e-shopy?
Hotel má na tržby len obmedzený objem služieb či komodít, ktoré predáva. Ak je hotel 30-izbový, má možnosť predať iba 30 izieb. Ak mám jeden Silvester, tak ho predám len na maximálne 30 izieb. A na tom musím vyťažiť čo najviac. A druhý faktor je, že tých 30 izieb na Silvestra viem predať iba raz. Ak 31. december prejde a nepredala som to najlepšie, ako sa dalo, premárnila som svoju príležitosť.

A práve o to ide v revenue manažmente a v obchodnej stratégii. V prvom rade si musím toto všetko uvedomiť, mať to naplánované a vedieť, čo chcem dosiahnu. Potom to dopracovať k želanému cieľu poťahovaním všetkých tých motúzikov, či už revenue manažmentom, marketingom, alebo obchodom. Ak som dnes nepredala sto hrncov, zajtra viem navýšiť kampaň a dopredať ich. Ale na hoteli to tak nefunguje, lebo jednoducho ten dátum sa nezopakuje a tržby nedobehnem. A v tom je to extrémne náročné a zložité, no zároveň čarovné.
Je vo vašich silách vzkriesiť Fénixa z popola, alebo sa stretávate aj s klientmi, ktorých musíte odmietnuť, lebo ten potenciál tam skrátka nie je?
Sú situácie, kedy by som povedala, že prepáčte, ale v tomto vám pomôcť nevieme. Viem si predstaviť, že by sa mohlo stať to, že by sme riešenie nemali. V tom prípade je veľmi dôležité vedieť si to uvedomiť a byť úprimný. Práve na úprimnosti a transparentnosti si veľmi zakladáme. Aj v samotnom procese som rovnako veľmi úprimná a otvorená. Ak by sa stalo, že v rámci našej spolupráce vidím, že to nejde správnym smerom a niekto nám platí za to, čo nefunguje, alebo nie sú ochotní aplikovať zmeny, tak si treba povedať, že tá spolupráca je zbytočná a treba ju ukončiť. Ale reálne sa nám to zatiaľ ešte nestalo, klop klop.
Prejdime teraz ku konkrétnym prípadom – máte nejakú skúsenosť, ktorá sa vám zapísala v pamäti?
Ja tak humorne a zároveň s vďakou spomínam na obdobie, keď som to celé rozbiehala. Mala som s klientom dohodnutú spoluprácu na 3 mesiace, keďže ešte nemali celkom predstavu, ako to uchopiť a aký to bude mať efekt. Na druhom stretnutí sme sa dohodli na ďalších 3 mesiacoch. A na treťom stretnutí som už nebola ja tá, ktorá očakáva, či budú pokračovať. Zrazu sa to pretočilo a s malou dušičkou sa pýtal ten klient, či môžeme pokračovať, lebo so mnou rátal a dúfal, že na nich budeme mať kapacitu. To bol krásny moment, keď sa mi potvrdilo, že to celé má zmysel a chce to len čas.

Nedá mi neopýtať sa – ako vnímate svoje postavenie v tomto odvetví ako žena? Nestretávate sa, napríklad, s nejakým druhom predsudkov?
Vyrástla som medzi chlapcami, hrávala sa s angličákmi a predošlé zamestnanie ma vytrénovalo sedieť ako jedinú ženu v takmer čisto mužskom manažmente, čo bolo skvelým tréningom. Asi sa viac, štatisticky, stretávam s mužmi, ale nevnímam tam rozdiel. Vnímam sa skôr ako niekto, kto im vie dať tie skúsenosti, ktoré mám, a myslím, že presne tak ma vnímajú aj ostatní. Za mňa hovorí obsah. Koniec koncov, v hospitality boli ženy vždy, len možno neboli tak často na riadiacich funkciách. No aj toto sa mení. Takže nie je až takým prekvapením, ak príde biznis riešiť žena.
A teraz opačne, vidíte možno nejakú pridanú hodnotu práve v tom, že ste žena? V empatickejšom prístupe, budovaní si väzieb či hlbších vzťahoch?
Neviem, či je to v spojitosti s pohlavím, ale vždy ku klientom pristupujem extrémne citlivo. Mne by sa tiež nepáčilo z pohľadu hoteliera či zamestnanca, ak by prišla nejaká dáma na opätkoch a začala hovoriť, že od zajtra to ideme robiť inak. Preto k tomu pristupujem veľmi empaticky. Spočiatku som bola možno viac hŕ, ale teraz to, že niekedy menej je viac, učím aj kolegov. Evolučne nie revolučne – to je aj naše heslo, ktoré nás naučil jeden z našich klientov. Takže načúvame.

Áno, niekedy musím krotiť svoj temperament, lebo spočiatku som chcela robiť všetko naraz. Videla som totiž pred sebou ten obraz, ako by to mohlo byť. Musela som sa však naučiť krotiť a regulovať svoju ambicióznosť a ísť na to pomalšie, krok za krokom. Nadýchať atmosféru, stať sa súčasťou tímu a chápať ten príbeh za tým. O to to môže byť ťažšie, byť zodpovedný za to, že prinášam zmenu, ale zároveň rešpektujem prostredie. V tomto mám možno ako žena výhodu, že empatiu využívam na to, aby sa ľudia otvorili.
A na záver – múdra rada od múdrej ženy. Vedeli by ste dať nejakú všeobecnú radu pre všetkých hotelierov?
Nebrať sa tak vážne. Naozaj. Mne veľmi dalo v živote uvedomenie, že netreba brať všetky veci až tak seriózne. Zobrať celý život, prácu aj tie výzvy každodenné ako hru – jedna vás baví viac, jedna menej, v jednej vyhrám, v jednej prehrám. A, samozrejme, že chcem stále vyhrávať, a preto si budem vyberať podľa možností tie hry, v ktorých som dobrá. Ale treba to brať ako hru a baviť sa životom.

A napokon ešte rozhodnutie vnímať sa ako príčina toho, čo sa mi má dookola diať. Že máme všetci aj ten svoj business vo svojich rukách a skôr ako sa sťažovať na to, čo všetko nám skončí ako polená pod nohami a lamentovať, sa treba pozrieť na to, čo ja môžem spraviť pre to, aby sa mi darilo lepšie, aby som tú hru vyhrala a aby sa mi hralo dobre a s úsmevom. Sťažovať sa na to, ako je všetko ťažké, je tá jednoduchšia cesta. Ale rozhodnúť sa vykročiť zo svojej komfortnej zóny a robiť veci inak, hľadať riešenia, posúvať sa, len toto vie byť živou vodou pre nás všetkých.
EFFECTIVE HOTEL MANAGEMENT nájdete aj na Instagrame, Facebooku a LinkedIn.
Text a foto: Dominika Noskovičová