Čierny okres. Ako zvládajú prevádzky v nich nálady hostí a celkovú situáciu?

Čierny okres. Ako zvládajú prevádzky v nich nálady hostí a celkovú situáciu?

Slovensko sa farbí na čierno. K zúfalej situácii v gastronómii sa pridala ešte aj doteraz nepoznaná agresivita zo strany hostí. Ako zvládajú situáciu majitelia prevádzok a vidia vôbec svetlo na konci tunela? Odpovede sme hľadali v kaviarňach, reštaurácií i v hoteli v Bardejove, Ružomberku, či Trebišove.

 

Kaviareň Tvoj Deň, Bardejov

Miroslava Miháľová, majiteľka

Je to už takmer mesiac, čo sme v čiernej farbe. Situáciu skôr nezvládame, ako zvládame a myslím tým najmä psychicky to ustáť. V živote sme preskákali hocičo. Vzostupy aj pády, ale toto je riadená likvidácia, ktorej sa môžete iba bezmocne prizerať.  Už aj mnoho hostí vidí, že toto čo sa tu deje, už nie je sranda a povzbudenia typu – spolu to zvládneme nefungujú, nemajú žiadnu váhu a tak prichádza hnev aj frustrácia  z ich strany. Veľmi s nami súcitia, ale to nám bohužiaľ veľmi nepomôže. Nakoľko fungujeme v režime okienkový predaj, tak z deviatich zamestnancov ostali len dvaja, aby sa prestriedali počas týždňa, keďže máme otvorené každý deň. Je to obrovská a čistá strata, ale nechali sme tento systém otvorenia iba z princípu, aby nás to aspoň trošku nútilo hýbať sa a tak nezanevrieť na túto prácu úplne. To máte tak ako so starými ľuďmi, keď im zoberiete ich milovanú činnosť zalezú do postele a zväčša to už nerozchodia… tak to cítim aj ja.

Samozrejme, snažíme sa byť aj kreatívni, a tak sme teraz stavili na kreativitu krabičky, kde môžete napísať svoj vlastný odkaz a tým pádom sa to stáva originálnym a jedinečným darčekom. Začali sme robiť aj brunch boxy, kde sme ponuku koláčkov rozšírili o rôzne iné dobroty – raňajkové obložené žemle, croisanty, jogurty s müsli, či aj narodeninové s proseccom a inými dobrotami. Všetko pod heslom-” Doteraz vy k nám, odteraz my k vám ” Dosť sa to ujalo a tieto boxíky sa začínajú tešiť svojej obľube.

V tejto situácii by som určite zmenila a prekopala celý systém opatrení, ktorý vôbec nefunguje! Evidentne tu niečo nesedí, opatrenia máme len na papieri a medzi ľuďmi určite nie. A jedno z najabsurdnejších opatrení je, že prevádzky a zamestnanci, ktorí začali pracovať po 1.2.2021 nemajú nárok na žiadnu pomoc od štátu – vraj, aby zabránili zneužívaniu. A tak, naša zdravá firma, po 14 rokoch podnikania, v rámci ktorých sme od troch zamestnancov prešli k dvadsiatim trom a aj počas tohto leta sme si dovolili rozšíriť nás o jednu novú prevádzku, si môžeme tak pískať, lebo to nebolo pred 1.2. Je tu neskutočné množstvo nezmyselných opatrení, ktoré v podstate všetci tolerujeme, ale každý si žije svoj život ako chce.

Majiteľka Enjoy Bistra v Bratislave: „Obmedzenia nás prinútili inak premýšľať“  

Čítať viac >

 

Vrúcnu atmosféru prevádzky si hostia už niekoľko týždňov neužili. “Nakoľko fungujeme v režime okienkový predaj, tak z deviatich zamestnancov ostali len dvaja, aby sa prestriedali počas týždňa, keďže máme otvorené každý deň. Je to obrovská a čistá strata”, tvrdí Miroslava Miháľová, majiteľka kaviarne Tvoj Deň.

 

Matteo´s Bistro, Trebišov

Romana Kontúrová, majiteľka

Naše bistro vzniklo v roku 2018. Nachádzame sa na východe Slovenska, v meste Trebišov a hoci sme malá, rodinná firma, máme svojich stálych hostí a cítime lásku k tomuto remeslu. Kovid nás však veľmi ovplyvnil. A hoci sme už s treťou vlnou nerátali, mali sme nastavený aj záložný, krízový plán, keby korona znovu udrela. Sme radi za našich stálych klientov, s ktorými už máme vytvorený osobnejší vzťah, a preto sa k nám radi vracajú alebo v tejto dobre nás radi podporia objednávkou. Tieto dni sa snažíme byť pre nich aj kreatívnejší a prichádzať stále s niečím novým. Najmä si potrpíme na prípravu našich produktov. Stále sa snažíme spestriť našu ponuku o nové súťaže a nové výrobky a jedlá.

 

Depo Café, Telgárt

Zuzana Šramková, majiteľka

Depo Café je kaviareň v historickom železničnom vagóne. Nachádzame sa v obci Telgárt pod Kráľovou Hoľou, v turistickej oblasti Nízkych Tatier, pri lyžiarskom stredisku Ski Telgárt. A oproti nám sa nachádza jedna z najkrajších technických stavieb – Chmarošský viadukt. Fungujeme už viac ako rok, otvorili sme v polovici júla 2020. Prvotný nápad otvoriť si kaviareň nám skrsol počas prvej vlny koronavírusu a po uvoľnení opatrení sme v lete prvýkrát otvorili. Druhá vlna nás na niekoľko mesiacov obmedzila a neskôr aj úplne zavrela. Tohtoročné leto sme však chvalabohu už fungovali bez prísnejších obmedzení až do jesene. S treťou vlnou sme rátali, asi ako každý, kto sleduje vývoj situácie v krajine. Dúfali sme však, že sa nám podarí udržať otvorenú prevádzku čo najdlhšie. S obmedzeniami sme fungovali niekoľko týždňov, zákazníci k nám chodili aj napriek tomu, že si v režime OTP napríklad nemohli sadnúť v interiéri. Veľa ľudí našu kaviareň berie ako atrakciu a spestrenie výletov v prírode, čo sa pre nás javí ako veľká výhoda. Bohužiaľ, od tohto pondelka sme už v čiernej farbe, a to znamená výdajné okienko. A spolu s postupným ochladením počasia to prináša rapídny pokles zákazníkov. Preto sme obmedzili prevádzkové dni iba na piatky, soboty a nedele. Ostatné dni sa nám neoplatí mať otvorené, keďže náklady prevyšujú nad dennými zárobkami. Asi aj preto, že sme kaviareň v prírode, sme so zákazníkmi nemali nejakú vyslovene negatívnu skúsenosť, za čo sme veľmi radi. Každý rešpektoval opatrenia hneď pri vstupe alebo po upozornení zo strany personálu. V prípade výdajného okienka sme si vymysleli systém, ako to troška oživiť a preto objednávky na výdaj hlási náš staničný amplión. Veríme, že aj takéto drobnosti prilákajú nových zákazníkov a spolu s našimi stálymi zákazníkmi sa nám podarí prežiť toto neľahké obdobie. Konkrétny záložný plán nemáme, stihli sme si však počas leta vytvoriť aspoň malú rezervu pre prípad, ak by bolo veľmi zle. Pre zákazníkov máme pripravené špeciálne jesenné menu, pracujeme na permanentkách pre stálych zákazníkov a pokiaľ budeme môcť byť aspoň ako tak otvorení aj v zime, určite budú nejaké akcie v súvislosti s našim lyžiarskym strediskom, ktoré sa nachádza hneď vedľa kaviarne.

“Spolu s postupným ochladením počasia to prináša rapídny pokles zákazníkov. Preto sme obmedzili prevádzkové dni iba na piatky, soboty a nedele. Ostatné dni sa nám neoplatí mať otvorené…”, tvrdí Zuzana Šrámková, majiteľka Depo Café v Telgárte.

 

Blaho od Aďky, Ružomberok

Andrea Kubasová, majiteľka

Kaviareň Blaho od Aďky funguje presne tri mesiace. Ak mám úprimne povedať, v auguste, keď som kaviareň otvárala, myslela som si, že to najhoršie je už preč, očkovanie bolo v plnom prúde a myslela som si, že postupne sa situácia a svet bude vracať do úplného normálu. No zrazu sa okresy začali znovu zafarbovať a my sme postupne na dverách vymieňali oznamy- najskôr OTP, potom len kompletne očkovaní až sme nakoniec museli  úplne zavrieť interiér a fungovať len ako výdajné okienko. Mali sme od otvorenia skvelo rozbehnutý vlak, ľudia si na moju kaviareň rýchlo zvykli a obľúbili ju.  A zrazu je tu tretia vlna. Musíme s ňou fungovať a snažiť sa prežiť, nie je to ľahké, no veríme, že to zvládneme. Budeme sa snažiť neustále prinášať niečo, čo ľudí zaujme a budú nás navštevovať. Aj keď len formou výdajného okienka, ak si to situácia bude vyžadovať. Určite nechceme zaspať na vavrínoch alebo sa situácii poddať a trápiť sa ňou a tým sa oberať o energiu.

Stretávame sa s rôznymi reakciami, niektorí hostia berú vyžiadanie si covid pasu úplne v pohode, absolútne nemajú výhrady. No sú aj takí , ktorí sa otočia, odídu, mali sme aj reakciu , kedy pani povedala, že ju prešla chuť a radšej ide preč. Žiaľ, s tým nevieme nič robiť, snažíme sa dodržiavať platné nariadenia a postupovať podľa nich. Ďakujeme každému hosťovi ktorý je chápavý a empatický .

Občas nás prekvapí, keď ľudia reagujú šokovane až začudovane, akoby o danej situácii absolútne ani netušili.

Keďže sme nová prevádzka, nemáme ešte celkom  dostatočne zažitú skúsenosť so správaním zákazníkov. Zatiaľ sa snažíme improvizovať, pri týždni okienkového predaja v čiernej farbe, ktorý máme za sebou, sme sa snažili ľudí aspoň trošku motivovať. Ponúknuť im napríklad sušienky ku kávičke so sebou zadarmo, taktiež sme mali akciu štyri koláčiky zaplatíš a piaty dostaneš na náš účet. Taktiež sme ľudí cez sociálnu sieť vyzývali, aby spravili fotku , kde mimo kaviarne si vychutnávajú kávičku či koláčik a zdieľali to na instagrame. Tento týždeň, aj vďaka tomu, že sa situácia v našom okrese zlepšila, smieme znovu otvoriť aspoň pre kompletne očkovaných. A ja sa z toho neskutočne radujem. Držím zároveň však palce všetkým z iných okresov, ktorí naopak a žiaľ prechádzajú do čiernej fázy. Buďme najmä zdraví a zodpovední voči ostatným.

“Občas nás prekvapí, keď ľudia reagujú šokovane až začudovane, akoby o danej situácii absolútne ani netušili”, hodnotí Aďka Kubasová, ktorej prevádzka od tohto pondelka po týždni v čiernej farbe funguje v interiéri len pre zaočkovaných.

 

Hotel Hviezdoslav, Kežmarok

Maja Brezinová, manager hotela

Náš Hotel Hviezdoslav funguje nepretržite od svojho otvorenia v r. 2011, nachádza sa v Kežmarku. COVID nás ovplyvnil, ako všetkých v HORECA segmente – negatívne. zaznamenali sme rapídny pokles tržieb, úbytok zahraničných hostí, atď. Čo sa personálu týka, našťastie majitelia zvolili stratégiu udržania kvalifikovaného personálu počas pandémie a lockdownu, uvoľnenie opatrení a otvorenie prevádzok nás preto nezastihlo nepripravených a s personálnymi problémami. S treťou vlnou sme rátali, s jej “agresivitou” a obmedzeniami s ňou spojenými, úprimne nie. November býva i bez covidu slabším obdobím, odpadla nám však klasická novembrová MICE klientela a teraz už aj pobytoví hostia. Napriek zhoršujúcej sa epidemiologickej situácii, najmä v našom a susednom kraji, veríme, že konzílium odborníkov a kompetentní rozhodovatelia, zmenia stratégiu , zmenia nariadenia a umožnia gastro prevádzkam fungovať aspoň v obmedzenom režime pre vakcinovaných, prípadne osoby s protilátkami. Nechceme vyplakávať, ale pokiaľ sa ľady nepohnú, dlho nevydržíme.
Hostia nám reagujú podobne ako pri druhej vlne, ale podráždenejšie, vypätejšie…rezignovanejšie.
Snažíme sa však zmýšľať optimisticky, avšak máme za to, že v tejto situácii, kedy nikto nevie ČO, AKO a hlavne DOKEDY je kreativita takmer zbytočnosťou, avšak samozrejme, nebudeme sa vzdávať – pracujeme, rozmýšľame, kombinujeme, plánujeme. Spustili sme vianočnú kampaň na predaj pobytových darčekových poukazov s extra dlhou platnosťou.
Chystáme adventné podujatie i Silvester. Od klientov, ktorí sú rovnako optimisticky naladení ako my a rezervujú si pobyty na najbližšie obdobie, nevyžadujeme zálohy – to je taký Covid bonus.

Hotel Hviezdoslav Kežmarok
Maja Brezinová, manager hotela sa pre Kavickari.sk vyjadrila: “snažíme sa však zmýšľať optimisticky, avšak máme za to, že v tejto situácii, kedy nikto nevie ČO, AKO a hlavne DOKEDY je kreativita takmer zbytočnosťou, avšak samozrejme, nebudeme sa vzdávať – pracujeme, rozmýšľame, kombinujeme, plánujeme. Spustili sme vianočnú kampaň na predaj pobytových darčekových poukazov s extra dlhou platnosťou.”

 

 

Text: Simona Budinská

Foto: archív Kavickari.sk a prevádzok

Facebook Comments

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Simona

Simona Budinská

Vášnivý gurmán, mama dvoch detí a dvoch kníh. Náhody sú jej osudom, a tak pred rokmi vznikol projekt Kavickari.sk. S nadšením sa venuje najmä víziiam, kreovaniu na portáli, ale aj new biznis. Srdcovkou je aj vzdelávanie v oblasti gastronómie v rámci projektu Gastrolove a tvorbe osobnostného PR.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články