Je dôležité nájsť si čas na marketing. Teraz vám môže zachrániť podnik.
Je čas vykročiť zo svojej komfortnej zóny. V kríze je väčšina hotelov a reštaurácií a volanie o pomoc, povedzme si úprimne preto, už, bohužiaľ, nie je in. Ľudia si potrebujú „prečistiť“ hlavu od masírovania počtami nakazených a otestovaných. A napríklad taký kvalitný blog alebo online stream s tipmi do kuchyne či na chutný drink, im rozhodne prinesie rozptýlenie s bonusom – budú vás evidovať a zväčší sa šanca, že vás prídu podporiť počas alebo po kríze. Lebo nádej je tu vždy…
„Hostia nás podržali už v stredu večer, kedy si dali bohatšiu „kapurkovú“, než inokedy. A my sme pre nich v tieto dni, samozrejme, pripravili príjemnú terasku, plnú diek, sviečok a obohatili sme menu. Vytiahla som rondon a varíme polievky. Ideme bojovať“, tvrdí odhodlane Lucia Ratkovská z Versh-u.
Pomôžme si navzájom
Oslovte obľúbeného influencera, alebo rovno celú vašu komunitu štamgastov. Odvážnym šťastie praje. Skúste zľavové kódy, kávové predplatné, ale aj popísať svoju reálnu situáciu. Dobro ešte nevymrelo a ľudia radi pomôžu pri záchrane svojho obľúbeného podniku. Veľmi pekným príkladom je Mlsná Emma V Pezinku, kde majitelia vtipne reflektujú na aktuálnu situáciu. Alebo Alej v Bojniciach, či Paddock Café v Trenčíne. „Dá sa povedať, že sme znovu viac investovali do marketingu – teraz pribudli kampane na zlavomat.sk a slevomat.cz, cez ktoré vznikajú celkom zaujímavé predaje,“ vymenúva Václav Faltus, pražiar zo Zlatého zrnka.
Letáky, či online? Skúste oboje
Svet dnes funguje najmä online. No ak sú vaši zákazníci z okolia, či „staršieho dáta“, nezaznávajte ani klasické letáky, brožúry či printové médiá. A to ani počas krízy. Letáky môžete rozdávať do schránok, v prevádzke aj pri dovoze. Nemala by chýbať informácia o akcii alebo zľavový kód, čím zvýšite šance, že zákazník príde alebo sa vráti – je totiž motivovaný. „Do schránok sme porozhadzovali nové postery s info o take away. A pripravujeme ďalšie – tentokrát pre oslovovanie blízkych firiem s ponukou našej osobnej donášky odrodovej kávy, čaj, koláč, sendvič… a úsmev cez rúško zdarma,“ hovorí Andrea Reichová z LAMPY coffee & club & cultur. Povedzme si úprimne, mnohí volia sociálne siete v domnienke, že sú bezplatné, no nie je to úplne tak. Dnes už Facebook aj Instagram sťažujú firmám pozíciu. A pokiaľ svoje príspevky nepodporujete platenými kampaňami, trvá veľmi dlhý čas vybudovať si tak silný a kvalitný profil, aby sa vaše príspevky organicky dostali k dostatočnému množstvu vašich sledovateľov. Prinášame vám však pár tipov, ako svoje organické dosahy vylepšiť:
- Váš profil musí byť aktívny. Zverejňujte pravidelne priebežné informácie (pokojne aj o dezinfekcii a krokoch, ktoré robíte pre bezpečnosť svojich zákazníkov), recepty, tipy, triky, čokoľvek, čo zvyšuje aktivitu na vašom účte.
- Propagujte svoje udalosti. Vytvárajte eventy, ktoré má Facebook vo svojich nástrojoch. Pokojne vytvorte event aj na to, že sa u vás stretnú ráno pri výdajnom okienku všetci dobrí známi
- Veľmi obľúbené sú súťaže. Je to jedna z foriem, ktorá vám vie zvýšiť počet like-ov pre stránku a zdieľanie, teda aj dosah, vašich príspevkov. Pozor však, Facebook penalizuje súťaže, ktoré priamo v podmienkach vyžadujú tieto dve veci alebo, ak žiadate o označovanie. Stačí však napísať, že to nie je povinnosť, ale poteší… Jednu takú máme momentálne spustenú aj my, na našom profile @kavickari pod názvom #lockdownkalendar.
- Ak sa rozhodnete do reklamy na sociálnych sieťach investovať Facebook ponúka množstvo účinných nástrojov na detailné zacielenie z hľadiska pohlavia, veku, regiónu, vzdelania a množstva iných atribútov. Vašu kampaň viete dokonca cez tieto nástroje ľahko zverejniť aj na Instagrame.
- A keď sme pri tom, máte už svoj Instagram? Je ako stvorený na kvalitné fotky a videá z vášho štýlového podniku a kuchyne. Veľkým pozitívom je využívanie efektívnych hashtagov, vďaka ktorým si vás vedia vyhľadať ľudia na základe zadaného „hesla“ a pritom vás vôbec nemusia poznať.
To, či ste sa dostatočne venovali budovaniu svojich marketingových kanálov sa pozná najmä v čase krízy. Jedným z najúčinnejších spôsobov na oslovenie zákazníka sú stále, aj keď sa to možno tak nezdá, emaily a SMS. Krátke správy majú vyššiu mieru úspešnosti otvorenia, no email vám zas poskytne viac priestoru na kreativitu. E-mailový marketing je obzvlášť efektívny, najmä pokiaľ ide o starostlivosť o zákazníkov.
Jasné posolstvo
Základom každej kampane je, aby v nej bol jednoznačne komunikovaný odkaz – teda čo chcete, aby zákazník urobil po tom, čo k nemu príde informácia. Objednal? Zapamätal si vás? Dal vám like či follow? Musíte to definovať! Môže sa to niekomu zdať trocha „hulvátske“ ale čo nepoviete na rovinu, to si väčšina nedomyslí alebo domyslí nesprávne. Obľúbenou formou email marketingu sú newslettre, ktoré informujú zákazníkov o aktuálnej situácii, zľavách, ponukách, novinkách či podujatiach – tých po pandémii…
Nemlčte
Aj keď sa vám zdá, že „nemáte o čom“, alebo ste negatívne naladení (pochopiteľne), neostaňte ticho. Ak máte zaužívané pravidelné formáty – blogerské príspevky, recepty, tipy, newslettre, pokračujte v tom aj v čase krízy. Je dôležité si budovať značku aj keď nie je všetko ružové. Zákazníci musia byť vašou prioritou nielen v čase, keď vám prinášajú peniaze ale aj v časoch, kedy by ste vy mali myslieť na nich. Mnoho ľudí práve na internete vyhľadáva reštaurácie, prečíta si recenzie či objedná online. Blog môže posilniť vašu digitálnu reputáciu, hodnotenie SEO a teda vašu stránku posunúť na vyššie pozície v rámci google vyhľadávania. Pamätajte, pre Google platí jedno (hoci kruté) pravidlo: Kto nie je na prvej strane, akoby ani neexistoval.
Spätná väzba
Zatiaľ čo sila vašej stránky a pozícia vo vyhľadávačoch vám poskytne viditeľnosť, pozitívne recenzie a spätná väzba od existujúcich zákazníkov významne ovplyvňujú to, či k vám hosť naozaj príde. Je tiež dôležité si zvoliť stratégiu reakcií na pozitívne aj negatívne recenzie. Spravidla dokážeme dopredu odhadnúť, aké námietky hostia môžu mať. Stačí si pripraviť vhodné odpovede dopredu a nepísať impulzívne. Pamätajte, odporúčanie spokojného zákazníka je silná „zbraň“, ktorá sa dá veľmi pekne využiť v online svete. „Mesto je úplne prázdne. Takže skúšame podporiť online reklamami a retargetingami na facebooku a googli, ale zatiaľ to pokrýva len náklady. Čo nám ale prvá vlna priniesla pozitívne je, že sme upravili našu včelnicu pri Topoľčiankach do veľmi peknej prezentatívnej podoby a počas jari a leta sme organizovali zážitkové návštevy včelnice s medovými workshopmi. Toto sa stretlo s veľmi pozitívnymi reakciami, takže v tom plánuje pokračovať aj budúcu sezónu. Momentálne robíme osobné donášky medov, darčekov a medovej kozmetiky v rámci Bratislavy ešte v deň objednania alebo nasledovné ráno,“ ilustruje ich aktívny prístup a kombináciu stratégie online a offline Filip Grgula z CERAMEL.
Blogeri a influenceri
Máte problém, máte novinky? Ozvite sa známym tváram z radov blogerov či influencerov. Je ideálne si s nimi budovať vzťah dlhodobo. Lebo v núdzi poznáš priateľa. A povedzme si úprimne, ich zdieľanie má na sociálnych sieťach skutočne vysoké dosahy. Nezaručí síce, či človek naozaj kúpi alebo príde, no minimálne si tak viete veľmi dobre budovať povedomie o značke. A prípadne navýšiť aj počty sledovateľov. Toto krásne ilustruje skúsenosť sociálneho podniku BIVIO: „Poprosili sme o pomoc influencerov, ktorí sú tematicky spojení s našou sociálnou oblasťou podnikania. Na Instagrame sme mali 85 sledovateľov a po návšteve troch úžasných a milých ľudí, ich máme 1100. Za čo im veľmi ďakujeme.“ Pri každej marketingovej aktivite pamätajte na známe Paretovo pravidlo – 80:20. Očakávania sú vždy vysoké, no reálne k vám zavíta tak 20% oslovených ľudí.
Buďte pozitívni
Áno, vieme, teraz je to ťažké, no práve pozitívna emócia ktorú dokážete v neľahkej situácii dostať medzi ľudí, je budovanie puta a povedomia, ktoré dokážete zúročiť v momente keď si budú zákazníci po kríze vyberať, kde strávia svoj najbližší pobyt alebo romantickú večeru. „Snažíme sa byť maximálne nápomocní. Pomáhame našim odberateľom pri tvorbe krízového „take away “ menu. Všetci vieme, že táto druhá vlna bude o čosi horšia, preto všetkým prajem veľa zdravia a veľa síl. Nielen ľuďom z gastra, aj keď gastro, kultúra a cestovný ruch si to odnesú asi najviac. No nevzdávajme to, veď gastro robíme, pretože je to naša vášeň. Nezabudnime preto všetci podporiť svoj obľúbený podnik. Nech sa do neho môžeme vrátiť aj po tejto situácii, lebo z veľkej časti práve aj my môžeme pomôcť a rozhodnúť o tom či náš obľúbený podnik prežije alebo nie. Ako sa aktuálne hovorí : spolu to zvládneme,“ dodáva pozitívne Miroslav Telehanič spolumajiteľ mMMm sirupov.
Zľava nie je vždy správna cesta
Financie, tu a teraz, sa v čase krízy stávajú pre väčšinu prevádzok prioritou. No pamätajte, že čím väčšie zľavy budete poskytovať, tým dlhší čas sa budete vracať k pôvodným cenám. Ľudia si na zľavy zvykajú totiž rýchlo, kým zvyšovanie cien vnímajú veľmi citlivo. Skúste sa skôr zamerať na služby navyše. Káva, nápoj či dezert zdarma alebo možnosť uprade- u izby či late check – inu bez poplatku alebo wellness v cene. Zákazník bude spokojný, pretože dostal viac za menej peňazí a vás to po kríze nezaväzuje k tomu, že budete musieť „akciu“ ponúkať dlhšie, ako ste ochotní.
Dôležitá je emócia
Konkurencia je veľká, a to aj počas krízy, a je jednoznačne potrebné sa odlíšiť. Nedávno sme priniesli inšpiratívny rozhovor s lektorkou Luciou Meškovou, ktorá sa profesionálne venuje vzdelávaniu manažérov a personálu v gastro sektore. „Dnes už varí dobre každý, no práve servis je to, čo vás dokáže odlíšiť od konkurencie.“ Krásne promo vám vymyslí ktorýkoľvek šikovný marketér, dôležité však je, aby to, čo si o vás hosť prečíta, aj v skutočnosti zažil. Emócie sú to, čo vám hosťa privedie späť a to by ste si mali, najmä, v náročnom čase pandémie, kedy bojujeme o každého zákazníka, uvedomovať.
Text: Mária Baláž Gyuranová
Foto: archív Kávičkári.sk