Želka a Maroš Zelenayoví z Tržnice Nivy: „Produktívna ľudská činnosť vie ako jediná zabezpečiť dobrý život”
Po dvoch rokoch sme sa opäť stretli s Marošom a Želkou, ktorí stoja za úspešným projektom Tržnica Nivy. Miestom, ktoré už dlhšie oživuje Bratislavu svojou jedinečnou atmosférou a uspokojuje potreby aj tých najnáročnejších zákazníkov. V najnovšom rozhovore nám priblížili, ako sa im podarilo vytvoriť z Tržnice Nivy pulzujúci bod mesta, kde sa lokálny trh prelína s moderným mestským životom a ponúka priestor pre rôznorodé kulinárske objavy, aj komunitné stretnutia. Prezradili nám, čo ich na tejto ceste prekvapilo, aké výzvy museli prekonať, ako sa tržnica stala obľúbeným miestom teenagerov, biznis manažérov i zahraničných cestujúcich, ale aj čosi o svojich aktivitách v Modre, kde obaja pôsobia.
Nachádzame sa na Tržnici Nivy, kde sme pred dvoma rokmi robili rozhovor s vami, Maroš. Ako by ste popísali obdobie, ktoré odvtedy uplynulo?
Vedeli sme, že budovať tržnicu je beh na dlhú trať. Za tie dva roky to bol beh aj s prekážkami, ale je zrejmé, že aktuálne už máme dobrú kondíciu. Vieme, kde sme, kam smerujeme a ako sa tam dostaneme. Za tie dva roky sa nám podarilo pritiahnuť mnoho zákazníkov a naplniť obrovský priestor Tržnice Nivy pestrými aj unikátnymi prevádzkami, ktoré výborne performujú práve vďaka trvalo vysokej návštevnosti.
Čo vás milo prekvapilo a čo ste, naopak, očakávali?
Milo nás prekvapilo, ako rýchlo sa stali Nivy „lovebrandom“. Už dnes sme v čase obedových peakov na hrane kapacity sedenia. Jednu vlnu dopĺňania nového mobiliáru už máme za sebou a čaká nás ďalšia. Ako sa hovorí, sú to tie lepšie problémy. Dnešná kapacita spoločného sedenia je 1 400 miest. Priemerná denná návštevnosť sa pohybuje na úrovni 20 000 návštevníkov len na podlaží Tržnice Nivy. Naopak, neprekvapila nás pestrá zmes našich zákazníkov. Keďže sme uprostred najväčšej kancelárskej zóny v Bratislave, v susedstve nájdete bytovky aj školy a v „dome“ máme aj jedinečnú autobusovú stanicu, nájdete u nás teenagerov, biznis manažérov, aj zahraničných cestujúcich s kuframi. A každému máme čo ponúknuť.
Nivy majú veľa prevádzok, ktorých majiteľmi sú cudzinci. Ako sa týmto ľuďom u nás podniká? Čo si chvália a na čo sa, naopak, sťažujú?
Našich nájomcov berieme ako partnerov – ku každému pristupujeme individuálne. Chápeme kultúrne rozdiely a pomáhame im naladiť sa na podnikateľské prostredie na Slovensku. V mnohých prípadoch sme nápomocní aj pri odporúčaní rôznych dodávateľov. Od architektov cez grafický dizajn až po správu sociálnych sietí. Veľmi to oceňujú. A na čo sa sťažujú? Snáď každý segment dnes zápasí s množstvom a kvalitou ľudských zdrojov. A to bez rozdielu, či je domáci, či cudzinec…
Tržnica Nivy je pestrá a napriek krkolomnému začiatku počas covidu s mnohými otáznikmi, ste si stihli vybudovať povesť silného hráča. Aké je tajomstvo vášho úspechu?
Naše tajomstvo spočíva v dobrej príprave. Projekt sme umiestnili v neopakovateľnej lokalite. Nadizajnovali prostredie, v ktorom je zákazníkom dobre a správne nadimenzovali počty, typy aj rozloženie jednotlivých prevádzok. Priestory sme naplnili a ešte stále dopĺňame vhodnými konceptami. Tržnicu Nivy najmä trvalo aktivujeme cez tematické podujatia, takže je u nás vždy živo. To všetko zabezpečuje malý agilný tím, ktorý projektom denne žije. Má za sebou desiatky rokov skúseností v tvorbe premyslených retailových prostredí. Je to vlastne ako s kávou. Mať kvalitný kávovar je základ. Nasypať do neho kvalitnú kávu však nestačí. Treba aj šikovného baristu, ktorý vie stroj ovládať a zrnká kávy premení na espresso s vyladenou chuťou.
Momentálne ste jediná krytá, každodenne otvorená tržnica v Bratislave, s tak komplexnou ponukou.
Pri definovaní konceptu nákupného centra Nivy sme si stanovili, že jedným z „unique selling points“ projektu bude oblasť gastra a potravín. Na základe toho sme následne volili skladbu jednotlivých konceptov. Nájdete u nás veľký diskontný Lidl, rýchlu a dostupnú Malinu, prémiové potraviny Yeme. V Tržnici Nivy nechýbajú špecializované potraviny vo forme bezobalového obchodu, bezlepkovej pekárne, špeciálok na ázijské či mediteránske potraviny. Samozrejmosťou sú slovenská pražiareň kávy, vinotéky zamerané na slovenské aj svetové vína či destiláty. Nechýbajú kvety a zelenina s tradičnou sezónnou ponukou, ale aj exotickými produktami. To všetko 7 dní v týždni.
Aké novinky v Tržnici Nivy chystáte?
V najbližšej dobe pribudne napríklad prémiová kvásková pekáreň, ale aj kvalitné mäsiarstvo s modernými rezmi mäsa, ale tiež tradičnými zabíjačkovými špecialitami. Vo vybrané dni sa táto ponuka ešte rozširuje o zákusky a koláče, ďalších menších predajcov ako medár, pestovateľ chilli či iných remeselných a hand-made výrobcov. Vytvorili sme jednoducho silnú gastrodestináciu, ktorá vie pokryť každú potravinovú položku z vášho nákupného zoznamu. Najnovšie sme sa pustili aj do projektu tržnice 24/7. Chystáme sa vybudovať zónu automatov, z ktorých si, aj mimo prevádzkových hodín tržnice, budete môcť kúpiť napríklad mliečne výrobky, vajcia, kávu, víno alebo zdravé jedlo. Sledujeme trendy a vieme, že samoobslužný nákup dokáže byť vďaka rýchlosti atraktívny.
Vidíte do čísiel, komu sa u vás najviac darí?
Rozhodne sa nám potvrdil fakt, že kvalitný a unikátny produkt si u nás rýchlo nájde zákazníka. Musí byť však v peknom šate a musí ho byť veľa. Ako hovoríme nájomcom, hojnosť predáva. Vidíme, že bezlepková pekáreň Zrnie od Yeme je prudko destinačná a ľudia sú ochotní za ňou cestovať. Tiež si u nás zákazníci obľúbili pekáreň portugalských koláčov pod značkou Beijaflor. Lídri vo výkonnosti, v prepočte na veľkosť, sú určite aj prevádzky ako bistro Mondieu, ázijské bistro Bamboo Express, turecký Papa Turkish či dokonca aj taká Sladká bodka s tradičnými slovenskými jedlami.
Pravidelne robíte eventy, jedným z nich je aj náš Kávičkári fest. Aké zázemie nájdu u vás vystavovatelia? Zmestí sa k vám komfortne napríklad aj Fiat 500?
Na podujatia, aj trhový predaj, sme dokonale pripravení priestorom, mobiliárom aj technickou infraštruktúrou. Máme niekoľko typov predajných pultov s uzamykateľným priestorom, „šikminy“ na predaj ovocia, zeleniny, kvetov a priesad. Máme dokonca aj tzv. flexi pulty, ktoré slúžia cez týždeň ako obedový mobiliár a cez víkend sa premenia na predajné pulty. V praktickom rastre máme v podlahách nápojné body na elektriku, vodu aj odpad. Máme spoločné priestory s drezmi, sklady a dokonca aj chladiarenské boxy. Predajcovia u nás pohodlne zaparkujú a myslím, že podobný komfort nikde inde na Slovensku nenájdu. A či sa k nám zmestí aj Fiat 500? Nepochybne, keď sa k nám zmestila výstava historických traktorov či amerických veteránov, zaparkuje u nás akékoľvek auto.
Nájomcom ponúkate aj komplexnú marketingovú podporu. Ako prebieha takáto spolupráca? S čím všetkým ste schopní pomôcť?
Poznáme princípy fungovania retailu. Ako sa tvorí značka, čo je dobrý dizajn, ako na merchandising produktov. Pre našich nájomcov sme nielen prenajímateľ priestorov, ale aj akýsi mentor. Radi ich navedieme ako sa zdokonaliť a mať dobré výsledky. Vtedy je spokojnosť obojstranná. Niekedy stojíme pri zrode úplne novej značky a tešíme sa, keď sa na trhu uchytí. Máme spolupracujúcich dizajnérov, architektov a tiež aj dodávateľov rôznych služieb. Radi nájomcov usmerníme a poradíme s výberom akéhokoľvek dodávateľa.
Do Tržnice Nivy pravidelne zaradujete aj vystavovateľov z oblasti pod Karpatmi, konkrétne z Modry, kde obaja pôsobíte. Čím si vás získalo toto mestečko?
V Modre žijeme už viac ako 10 rokov a toto mestečko nám veľmi prirástlo k srdcu. Keďže sme spoločenskí a sme kaviarenské typy, veľmi rýchlo sme sa zoznámili s domácimi, najmä vinármi. Výsledkom dlhých diskusií o tom, kam má modranské vinárstvo smerovať a ako vieme pri tom pomôcť, je, že sme sa stali aktívnymi členmi združenia a rovnomennej apelácie Víno z Modry. Ako nevinári sa venujeme strategickým a koncepčným aktivitám, marketingu, komunikácii a eventom. Okrem aktivovania vinárov na domácej pôde, ich občas „exportujeme“ aj na Nivy. Je to príjemná synergia.
V meste Modra ste obaja mimoriadne aktívni. Aké projekty vám prešli rukami?
Pred tromi rokmi sme založili tradíciu Vínových trhov na námestí v Modre. Začínali sme s približne dvadsiatkou predajcov, z ktorej polovica boli vinári. Dnes šplháme k štyridsiatke a okrem vinárov prinášame kvalitné potraviny, hand-made produkty a streetfood. Trhovníkov z Nív pozývame do regiónu a radi sa tam vracajú. Modra je komerčne veľmi zaujímavá. Okrem toho, raz ročne v lete pripravujeme vínovú party Vinári v chotári. Otvárame brány eventového areálu Pod Gaštankou, ktorý patrí našej rodine. Z historicky zanedbaného ranča sme vybudovali exkluzívny svadobný spot v objatí romantických modranských lúk a vinohradov.
Taktiež organizujete eventy. Čím sú tie vaše výnimočné? Čo vás čaká najbližšie?
Tento rok sme prevzali patronát nad organizáciou najväčšieho vinárskeho festivalu v Modre. 13. apríla nás čaká Deň modranského vína – predtým známy pod názvom Deň modranských pivníc. Svoje pivnice, podbránia, dvory či záhrady otvára až štyridsať vinárstiev. Návštevníci budú môcť formou voľnej degustácie ochutnať viac ako 400 vzoriek vína. Ochutnávku vína dopĺňame bohatou gastro zónou a sprievodným programom. Do Modry prinesieme zážitok tmavej degustácie a debatovať (nielen) o víne príde Ludwig Bagin. Všetko o združení, apelácii a eventoch sme zhrnuli do modernej webovej stránky www.vinozmodry.sk.
Neboli ste pre Modranov príliš fresh? Predsa len, Modru si veľmi dobre pamätám spred približne 10 rokov, kedy ešte len, dá sa povedať, spala na vavrínoch.
Mali sme šťastie, že v Modre paralelne vznikalo dobré „gastro podhubie“. Otvorili sa „hipsterské“ podniky – kaviarne, bistrá, vinotéky. Spoločne pomáhame posilňovať pozíciu mesta ako hlavného mesta vína a dobrého jedla. Oceňujeme aj úzku spoluprácu s mestom Modra, ktoré zase robí parádnu prácu na poli kultúry a rozvoja cestovného ruchu. Modra sa stáva čoraz vyhľadávanejšou destináciou najmä kvôli vínu, keramike, jedlu a pridanou hodnotou sú lesy Malých Karpát.
Dokážete vymenovať svoje „lásky“? Súkromné, pracovné, ale aj gurmánske.
Radi robíme dobré veci dobre. Základ nášho spokojného života je šťastná rodina, dobré jedlo a v Modre pohár vína k tomu. So Želkou milujeme retail a s ním veľmi úzko prepojené obory – dizajn, architektúru a marketing. Zbožňujeme svoju prácu a vnímame, že produktívna ľudská činnosť je jediná, ktorá vie zabezpečiť dobrý život.
Tržnica Nivy nájdete aj na Instagrame alebo Facebooku.
Text: Simona Budinská
Fotografie: Ondrej Bobek