Maroš a Monika Baľovci z Boutique hotel & spa Doma u nás: „Dobré gastro si zaslúži každý kút Slovenska“

 Maroš a Monika Baľovci z Boutique hotel & spa Doma u nás: „Dobré gastro si zaslúži každý kút Slovenska“

Každý gurmán vie, že fantastické jedlo nie je len o chuti, ale aj ďalších zmysloch. Vôňa, hmat, akustické vnemy, ambient reštaurácie, servis, materiály a mnoho ďalšieho. Maroš Baľo s manželkou Monikou vybudovali jedinečný koncept, ktorý spája tieto elementy nielen v kuchyni a samotných jedlách, ale v celom priestore. Pripravte sa na úžasný zážitok plný príjemnej vône, historického odkazu, kvalitných materiálov v hotelových izbách a famózneho jedla v ich butikovom hoteli s reštauráciou Doma u nás. A to nie je všetko, čo ich hotelové služby prinášajú. Viac nám už v rozhovore prezradia samotní majitelia, ktorý si za miesto svojho celoživotného projektu vybrali nádhernú mestskú časť Popradu – Spišskú Sobotu.

Doma u nás, Poprad-Spišská Sobota
Spišská Sobota je krásna časť Popradu. Ako vravia manželia Baľovci, dá sa tam prechádzať, dať si zmrzlinu, kávu, burger, pivo, dobre sa ubytovať a dať si večeru v reštaurácii Doma u nás. Benefitom je príjemné parkovanie, dobrý prístup z diaľnice a do Tatier je to doslova na skok.

Skôr ako sa dostaneme ďalej, nesmierne ma zaujala príjemná vôňa, ktorá napĺňa celý priestor hotela Doma u nás od vstupných dverí azda až po pivnicu. Je to veľmi príjemný detail.

Je to jeden z mnohých prvkov, ktoré sú autentické pre priestory Doma u nás. Počas našich ciest po svete sme sa snažili všímať si veci, ktoré sa nám páčia, aby sme ich raz mohli implementovať do nášho hotela. Chceli sme niečo extra. Niečo, čo sa u nás používa veľmi málo a zároveň má značný efekt a ľudia si to všimnú. Táto aromatizačná technológia je drahšia. Je to krok navyše a hotel by mohol bez problémov fungovať aj bez toho. Nechceli sme však robiť žiadne kompromisy. Tieto kroky navyše sme potom robili aj v izbách, dizajne či zariadení v kuchyni.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota
Už pri príchode do priestorov hotela Doma u nás vás prekvapí príjemná vôňa.

Ako vznikol celý projekt Doma u nás?

Začali sme v roku 2006, takže už to budú pomaly dve dekády, čo sa „hráme“ a pracujeme so stavbou a s celým konceptom. Kupovali sme skutočne zničenú a schátranú budovu, o ktorú už nemali záujem ani bezdomovci. Keby sme ukázali fotky pred rekonštrukciou a po nej, človek by naozaj neveril.

Spišská Sobota je chránená pamiatková zóna plná nádherných budov a fasád. Asi nebolo jednoduché rekonštruovať historickú budovu, však?

Kto sa kedy pustil do rekonštrukcie pamiatky z obdobia stredoveku, vie, aké úskalia to prináša. Hlavne čo sa týka pamiatkového úradu, kde sú naozaj až bezdôvodne prísni. Štát by mal byť rád a nápomocný všetkým, ktorí sa pustia do takej ekonomickej sebatrýzne, ako je práve rekonštrukcia historických pamiatok a budov naprieč Slovenskom. Úspešne sme to však dobojovali a ako rodení Popradčania z toho máme radosť. Prispeli sme svojím kúskom k prezentácii Spišskej Soboty a pritiahli sme turistov. Námestie vyzerá lepšie a zanechali sme tu po sebe odkaz.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota
Zaujímavosťou Spišskej Soboty je, že ide o chránenú pamiatkovú zónu. Všetky budovy na námestí sú historické, rovnako aj hotel Doma u nás, ktorého rekonštrukcia priniesla veľa úskalí.

To, čo dnes vidíme, je to, čo ste mali v hlave, keď ste sa púšťali do projektu?

Dnes sa na tom len zasmejeme, no naše plány v tých časoch boli úplne iné. Takmer pred dvadsiatimi rokmi o gastronómii na Slovensku nebolo chýru ani slychu a my sme prirodzene rozmýšľali v rovnakom rámci. Pôvodne sme chceli len taký malý penziónik a k tomu nejaké raňajky. A na tie časy veľmi štandardnú reštauráciu. Ani tu v okolí nebolo veľa možností, preto sme mali oveľa menšie plány.

Doma u nás, Poprad-Spišská Sobota

Boutique hotel & spa Doma u nás: Dokonalý kulinársky zážitok

Čítať viac >

 

A čo sa zmenilo? Pretože Doma u nás dnes rozhodne nie je obyčajné miesto, ale oáza kvality a luxusu.

Vyvíjali sme sa ako ľudia a spolu s nami aj celý projekt. Postupne sme prenikali do tajov kvality a chutí výnimočných zahraničných reštaurácií. V regióne chýbala kvalitná gastronómia. Rozhodli sme sa teda prekopať projekt a zriadiť kuchyňu aj ubytovanie v takom štandardne, ktorý zodpovedá prémiovému segmentu v zahraničí. Snažili sme sa vybudovať miesto, kam nás bude baviť chodiť, vo vysokom štandarde, kde nemusíme robiť žiaden kompromis a budeme sa môcť s hrdosťou postaviť za značku „Doma u nás“. A tak je z penzióna boutique hotel s masívom, prémiovou kozmetikou, luxusnými kobercami a zariadením. Z raňajok vznikol aj kvalitný fine dining postavený na lokálnych farmách a kvalitných vínach.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota, Monika a Maroš Baľovci
„Snažili sme sa vybudovať miesto, kam nás bude baviť chodiť, vo vysokom štandarde, kde nemusíme robiť žiaden kompromis a budeme sa môcť s hrdosťou postaviť za značku Doma u nás,“ vysvetľujú majitelia hotela Monika a Maroš Baľovci.

Keď sa obzriete späť, urobili by ste to znova?

Máme takú filozofiu „vždy vpred“. Aj keď to možno ekonomicky nedáva úplne zmysel a investícia do rekonštrukcie sa zrejme nikdy nevráti, stále máme chuť rozvíjať Doma u nás. Je to srdcový projekt, stál nás veľa úsilia, energie, nervov a v konečnom dôsledku aj peňazí, ale milujeme to tu. V čase, keď sme to budovali, neexistovala v okolí žiadna poriadna reštaurácia. Veľký boom prišiel pred 5 či 7 rokmi a my sme si tu vybudovali priestor „pre seba“.

Keď sa povie Doma u nás, ako prvé zrejme každému napadne reštaurácia, ktorá patrí medzi tie najlepšie na Slovensku. Ako vznikala?

My sme do toho išli tak trochu naivne. Po precestovaní množstva krajín a mnohých micheliniek sme si mysleli, ako veľmi rozumieme gastronómii, chutiam a surovinám. A že to, čo funguje v zahraničí, bude musieť nevyhnutne fungovať aj u nás. A keď spravíme dobrú reštauráciu – čo dobrú, ale fantastickú –, s prémiovým produktom, so známym šéfkuchárom a k tomu pripojíme ubytovanie na hrane medzi 4 a 5 hviezdami, tak ľudia si sem cestu nájdu a my budeme mať plno. Realita nám ukázala, ako veľmi sme sa mýlili. Dnes máme skôr opačný pocit, čím dlhšie sme v gastre, tým menej mu rozumieme.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota
Monika a Maroš precestovali veľa krajín a navštívili veľa micheliniek. Doma u nás otvárali s vedomím, že z nej spravia fantastickú reštauráciu s prémiovou ponukou a so skvelým šéfkuchárom. Plus k nej plánovali pripojiť kvalitné ubytovanie – ideálne 4- či 5-hviezdičkové. Realita však bola krutá.

Prečo je to tak?

To je problém, ktorý asi nepomenujeme ako prví. Na Slovensku nemáme vybudovanú kultúru stravovania na takej úrovni ako hoc aj v Českej republike. Tu akoby ľuďom málo záležalo na kvalite suroviny, technikách či chuti. Hlavným kritériom je cena a množstvo. No a potom vedieme všemožné európske štatistiky v ochoreniach, lebo konzumujeme „vysoko sprocesované“ polotovary a suroviny. A pritom kvalitné mäso, zelenina, syry či ovocie vôbec nemusia byť v náklade dramaticky drahšie. U nás si hosť môže dať obedovú trojchodovku z farmárskych produktov za dvadsať eur, čo je pomaly menej ako polievka, hlavné jedlo a dezert v akejkoľvek priemernej reštaurácii s polotovarmi. A to je smutné. Ľudia si málo spájajú kvalitu so zdravím – že je to niečo, do čoho sa vždy oplatí investovať.

Platí to len pre Poprad alebo je to širší problém?

Problém máme nielen my, ale aj ďalšie koncepty, ktoré stavajú na kvalite. A problémy sú na viacerých úrovniach. Na jednej strane je to personál. Nájsť, zaplatiť a udržať kvalitných zamestnancov je na Slovensku čím ďalej, tým náročnejšie. Práca v gastre nie je ľahká, je fyzicky ťažšia. Čím viac idete kvalitou hore, tým je aj psychicky náročnejšia. Vždy podať stopercentný výkon, sústrediť sa na detaily, zvládať náročné techniky, vzdelávať sa… Nie je potom ľahšie ísť vyprážať polotovary niekam do veľkej hotelovej kuchyne za podobný plat? Niekedy sa to inak nedá. Kvalitných ľudí je málo, zahraničie sa nedá preplatiť, a kde chýba kvalitný personál, tam príde menej kvalitná surovina, polotovar, ktorý stačí hodiť do konvektomatu, dosoliť, čo zvládne viac-menej hocikto.

Monika a Maroš Baľovci
„Na Slovensku nemáme vybudovanú kultúru stravovania na takej úrovni ako hoc aj v Českej republike. Tu akoby ľuďom málo záležalo na kvalite suroviny, technikách či chuti. Ľudia si málo spájajú kvalitu so zdravím – že je to niečo, do čoho sa vždy oplatí investovať,“ smutne konštatujú majitelia Doma u nás.

O kvalitnú gastronómiu nie je záujem?

Je, ale malý. Gurmánov či „foodies“ je v našej krajine naozaj málo na počet kvalitných a fine diningových konceptov. Dajme tomu, že je ich 5- až 10-tisíc, tvoria ani nie percento dospelej populácie. S takýmto počtom potenciálnych zákazníkov sa náročne podniká. Prirodzene sa viac koncentrujú v Bratislave, v Tatrách, v Košiciach… K nám sa radi vracajú, ale nedá sa vyžiť len z tohto portfólia zákazníkov. Veríme, že povedomie o celom segmente a kultúra pôjde hore, pretože momentálne zaostávame desiatky rokov oproti zahraničiu. Za ostatné roky však badať progres, napríklad oproti roku 2010.

Prejavilo sa to nejak na kuchyni reštaurácie Doma u nás?

Jednoznačne to upravilo naše očakávania. Človek je uchvátený z dvoj- a trojhviezdičkových micheliniek. Vidí tam neuveriteľné suroviny, techniky, servírovania, taniere… A to všetko by chcel priniesť aj domov. Nemusí to byť len drahý kaviár, langusty, wagyu či foie gras, ale spracovanie u nás „odpadu“, ako sú vnútornosti, uši, chvosty a podobne. Aj my sme to chceli a mali sme husacie krky, bravčové uši a langoš na menu, ale ešte na to v spoločnosti nie sme pripravení. Vyžaduje to čas, aby širšie publikum navnímalo aj tieto suroviny. Preto sme postupne prešli na tradičnejšie chute, ktoré sú pochopiteľnejšie, zaoblenejšie s jednoduchším platingom. Stále však s dôrazom na lokálnosť, čerstvosť a s naším typickým prekvapivým elementom.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota

Doma u nás, Poprad-Spišská Sobota
V reštaurácii Doma u nás dnes ponúkajú tradičnejšie chute, ktoré si získali priazeň zákazníkov. V kuchyni sa kladie dôraz na lokálnosť, čerstvosť a prekvapivý element, ktorý je typický pre túto reštauráciu.

Kuchyňa Doma u nás patrí medzi najlepšie na Slovensku. Nebolo to príliš na Spišskú Sobotu?

Nám to dávalo aj dáva zmysel. Môžeme sa za našu kuchyňu, produkt a všetko, čo sme vytvorili, 100-percentne postaviť. Dobré gastro si zaslúži každý kút Slovenska a existujú aj oveľa odľahlejšie miesta uprostred lesa v Škandinávii, kde je dobrá reštaurácia. Sme spokojní s dodávateľmi, jedlami, dizajnom a so všetkým, pretože sme nerobili kompromisy. Použili sme kvalitné materiály, dizajnové prvky, umelecké diela, taniere tak, aby sme si urobili svoju vlastnú „michelinku“. Pre bežného zákazníka to možno môže byť odstrašujúce, ale my radi všetkých pozveme. Netreba sa toho báť. Kvalitné a chutné jedlo sa dá robiť aj v peknom prostredí za rozumnú cenu.

Aká je filozofia kuchyne Doma u nás?

Nekompromisná kvalita nad kvantitou. Pracujeme s množstvom lokálnych biofariem a dodávateľov z regiónu. Rešpektujeme sezónnosť, a preto v zime nemáme čerstvé paradajky a podobne. Viac pracujeme s mäsom, na ktoré máme dobrý dodávateľov, a hráme sa s ním tak, aby malo krásne štruktúry a výnimočnú chuť. Na tanieri máme radšej menej surovín, ale vo viacerých textúrach a s výraznejšou chuťou. Snažíme sa spracovávať čo najviac z danej suroviny – aktuálne je to aj celosvetový trend. No a má to takú škandinávsku jednoduchosť, kam aj my radi chodíme a veľa inšpirácie sme nabrali práve tam.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota
Na tanieri zrejme uvidíte menej surovín, ale vo viacerých textúrach a s výraznejšou chuťou.

Keď sa spomenie Doma u nás, ľuďom sa najčastejšie vyjaví práve reštaurácia a šefkuchár Gabo Kocák. Mnohí dokonca nevedia, že tam už nepôsobí.

Áno, Gabo už u nás nepracuje, ale stále ho považujeme za najlepšieho slovenského šéfkuchára spolu s Lukášom Heskom. Je neuveriteľné, akú má paletu chutí. Viem si ho predstaviť niekde v zahraničnej michelinke. A je to troška aj kameň úrazu. Oceniť a pochopiť takýto typ kuchyne a chutí vyžaduje scestovanosť a mať veľa odjedené a odpité. My sme jeho jedlá milovali, spolu sme cestovali, ochutnávali a hľadali, ako zadefinovať náš vznikajúci projekt. Hostia však nie úplne chápali náš pohľad a možno to bolo až príliš výrazné alebo vzdialené. Kuchyňa v súčasnosti funguje v jeho nastavení, ale viac sa priblížila ľuďom. Vidíme to aj na ekonomike, ktorá sa zlepšila. Stále to nie je optimálne, ale sme na dobrej ceste.

Gaba sme nahradili dnes u nás pôsobiacim Erikom Volkom. Možno nie je taký fenomenálny ako Gabo alebo Lukáš, ale chuťami je oveľa bližšie bežným ľuďom. Dokázal to vo svojom úspešnom projekte Bistro Chef, ktoré po 10 rokoch predal. Zároveň pôsobil ako Gabov sous chef v 5-hviezdičkovom hoteli v Tatrách. Dnes potrebujeme fenomenálnosť Gaba a Erikovo porozumenie obyčajnejšieho Slováka s mainstremovejšími chuťami. A ako finálne doplnenie tímu chceme ešte jedného top špičkového kuchára ako pomocnú ruku na fine dining v priebehu budúceho roku. V rokovaniach sme už na dobrej ceste, takže v novom roku vám to radi prezradíme ako prvým. Vtedy bude náš tím kompletný. Zároveň sa nám podarilo získať na hotel a servis kolegyňu, ktorá roky pôsobila ako manažérka v podniku pre 300 hostí v Londýne. Sme radi, ak sa takíto špičkoví ľudia vracajú na Slovensko a zvyšujú štandard kvality u nás. Hoci 95 percent zákazníkov Slovákov to stále nepožaduje.

Vás poznajú hlavne cez reštauráciu, ale máte aj skvelé ubytovanie. Nie je tak trocha v tieni?

Asi áno. My sme propagovali reštauráciu hlavne cez Gaba ako našu výkladnú skriňu a ťahák, kvôli ktorému sa sem oplatí prísť. Aj keď z ekonomického hľadiska hotel prináša väčší zisk. Náš ideálny scenár je, aby reštaurácia pokojne robila aj nulu a potiahne to hotel. Dlhé roky podnikáme v iných segmentoch a dnes máme to šťastie, že nás v úvodzovkách nemusí až tak trápiť, či na seba reštaurácia dokáže zarobiť. Ale druhou zložkou je hotel, ubytovanie, eventy, wellness. Tie dokážu v čase, keď možno reštaurácia nejde tak, ako by sme chceli, vykryť straty a je to fajn. Kovid bol nesmierny zabijak, ktorý zmenil správanie klientov. Zahraniční hostia nemajú problém s kvalitnými reštauráciami. No zrazu neboli a domáci zákazníci možno viac hľadia na cenu. Pritom hlavné jedlo si u nás pokojne môžete dať aj za 12 eur. Nemožnosť cestovať urobila problémy hotelovému segmentu naprieč celým Slovenskom. A, samozrejme, s ekonomikou veľmi zamávali aj ceny energií, ale v ostatných dvoch rokoch kontinuálne rastieme a z toho sa tešíme.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota
Kovid veľmi zmenil správanie klientov a zasiahol aj biznis manželov Baľovcov: „Zahraniční hostia nemajú problém s kvalitnými reštauráciami. No zrazu neboli a domáci zákazníci možno viac hľadia na cenu.“

Hotel Doma u nás je teda dôležitejší ako reštaurácia?

Ide to ruka v ruke. Samozrejme, nákladovosť kuchyne v zmysle personálu a surovín je neporovnateľne vyššia voči nákladom na izbu. Zároveň izby prinášajú vyšší zisk. Radi by sme tu mali hostí, ktorí sa ubytujú, dajú si wellness, prídu na degustačnú večeru. Ako malý hotel môžeme organizovať malé eventy, svadby, privátne degustácie, teambuildingy a iné akcie na kľúč. Máme na to izby, priestory aj privátne salóniky pre tých najnáročnejších klientov. Ak by sme to mali povedať trochu sprosto, kuchyňu môžeme hocikedy zavrieť a robiť len ubytko, wellness, raňajky a eventy a budeme v pohode.

Na webe uvádzate, že ste najromantickejší hotel na Slovensku. Je to naozaj tak?

Z nášho uhla pohľadu si za tým stojíme. Ak sa pozeráme na romantiku cez definíciu súkromia, komfortu, kvality a gastra (láska ide cez žalúdok), myslíme si, že to tak môže byť. Máme tu jednu z najlepších reštaurácií na Slovensku, izby a apartmány vo vysokom štandarde, privátny wellness a v neposlednom rade sme uprostred romantického historického námestia. Pre páry, ktoré by tu radi načerpali nové sily a oddýchli si, sme určite skvelou voľbou.

Poďme k tomu wellness. Pretože ten rozhodne stojí za to.

Keď už sme mali kvalitnú reštauráciu aj ubytovanie, rozhodli sme sa dobudovať wellness. Sú to dve podzemné podlažia s hrubými stenami, vysokými klenbami a pôvodnými stenami či stropmi. Miera odrezania od sveta berie dych a ticho tam naberá iný rozmer. Keď prejdete dvermi do wellness, okolitý svet sa vypne a máte pred sebou dve nerušené hodiny relaxu. Sauny, ochladzovací bazén, relaxačné zóny, pokoj a zrelaxovaná myseľ. K tomu ovocie, šampanské či nejaký snack. Pre ubytovaných hostí je wellness za symbolický poplatok, majú možnosť objednať si aj wellness bez ubytovania, Vtedy je cena vyššia, pretože chceme, aby bol wellness prioritne práve pre ubytovaných hostí, čo nám aj funguje.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota
Ako vyzerá wellness v hoteli Doma u nás? Nájdete ho na dvoch podzemných podlažiach, kde ste úplne odrezaní od sveta. Čakajú na vás sauny, ochladzovací bazén, relaxačné zóny a pokoj. A navyše chutné ovocie, šampanské, prípadne nejaký snack.

Veľa rozprávame o kvalite – čo to znamená v kontexte izieb?

Rozhodli sme sa investovať a urobiť extra krok pre našich ubytovaných hostí. Drevené obloženie, nábytok a podlahy z kvalitného slovenského dubového masívu, kvalitné matrace, na ktorých je radosť spať. Priestranné apartmány a izby, prémiová kozmetika, vankúše plnené husacím perím, jemné a mäkké koberce, ručne tkané ľanové závesy. Sú to drobné detaily, ktoré spolu vytvoria naozaj výnimočný efekt. Senzorický zážitok z takýchto materiálov je súčasťou komplexného zážitku. Chceme, aby sa hostia cítili nie ako doma, ale lepšie – ako Doma u nás. Mnoho prvkov nájdete v päťhviezdičkových hoteloch a my sme ich použili tu. A za cenu izby, ktorá je až smiešna povedzme oproti tatranským hotelom.

Koľko izieb vlastne máte?

V historickej, takmer 800-ročnej budove je to 9 apartmánov a v modernejšej prístavbe je to 6 izieb, z toho dve disponujú aj balkónom. Zaujímavosťou je, že každý z našich apartmánov je dizajnový originál zariadený v unikátnom tematickom štýle. Nájdete u nás: Hosťovskú izbu, Špajzu, Herňu, Šatník, Detskú Izbu, Pracovňu, Práčovňu a Knižnicu. Akoby ste skutočne boli u niekoho doma. Náš hotel je adult friendly a izby s výnimkou Detskej Izby sú určené pre 1-2 hostí.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota
Originálne izby hotela Doma u nás majú jednotný tematický dizajn. Tu je napríklad izba v štýle herne.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota

Vy ste v hoteli pomerne často prítomní, obedujete tu a riešite aj dennú agendu. Kde najradšej trávite čas?

To je pravda. Ako majitelia veľa komunikujeme s hosťami, pýtame si spätnú väzbu. Ak máme čas a nižšiu obsadenosť v daný deň, prevedieme ich hotelom, priestormi, ukážeme dostupné izby a apartmány, z ktorých si môžu vybrať. Najradšej sme asi v cigarovom salóniku, ktorý je našou pýchou a ďalším miestom, kde sme sa materiálovo a dizajnovo vybláznili. Veľký humidor, stovky platní, kvalitné audio, pohodlné sedenie, drevené obloženie a výborné koňaky. Kto preferuje takúto formu relaxu alebo hľadá miesto na nerušený rozhovor, príde si na svoje. Milovníkom cigár určite odporúčame objaviť a navštíviť toto miesto.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota
Na svoje si v hoteli Doma u nás prídu aj milovníci cigár. Venovali mu tu jednu celú miestnosť s omamnou atmosférou a pohodlím.

Na taký malý hotel je to naozaj nadštandard. Čo všetko Doma u nás ešte pre hostí robíte?

Snažíme sa byť veľmi „prozákaznícki“. Pre ubytovaných hostí máme aj vstupenky do AquaCity v Poprade. Môžeme ich limuzínou odviezť na letisko, pripraviť nejaký program, odporučiť miesta, kam ísť. Zo širšieho pohľadu máme ešte dva privátne salóniky určené na oslavy, stretnutia a celý priestor sa dá prenajať na menšiu svadbu, firemnú akciu alebo podobné účely. Myslíme, že spolu s reštauráciou, so salónikmi, s wellness a izbami, terasou a parkovaním dokážeme poskytnúť komplexný a nadpriemerný zážitok pre našich hostí a klientov.

Hotelový aj gastronomický segment v ostatných rokoch dostáva ranu za ranou a pálčivou témou je práve personál. Ako to zvládate?

Je to pravda. Aj nám počas kovidu odišlo veľa personálu pracovať do iných segmentov. Zahraničie sa nedá preplatiť, daňovo-odvodové zaťaženie na Slovensku je vysoké a to nám robí problémy pri zamestnávaní. Málokto si uvedomuje, že pre zamestnávateľa je suma na výplatnej páske vlastne krát dva, pretože odvody a dane. Sme tu často, a keď je niečo potrebné, môžeme to spraviť aj my. Aktuálne má hotel aj reštaurácia dostatok personálu. V reštaurácii je to však náročnejšie. Kým upratovať izby dokáže takmer každý, robiť výborne kuchyňu a manažovať personál v nej je už ťažší oriešok.

Doma u nás, Poprad, Spišská Sobota
„Myslíme, že spolu s reštauráciou, so salónikmi, s wellness a izbami, terasou a parkovaním dokážeme poskytnúť komplexný a nadpriemerný zážitok pre našich hostí a klientov,“ uvádzajú majitelia.

Čo hrá hlavnú úlohu pri výbere zamestnancov do reštaurácie Doma u nás?

Dnes je to už rozhodne osobnosť a morálne vlastnosti. Veľa vecí sa dá naučiť. Mladý kuchár dokáže popri šéfkuchárovi vyrásť. Veď koniec koncov sa to ukázalo aj na našich sous chefoch, ktorých mená už niečo znamenajú. Zjednodušene povedané sme personálna banka pre špičkové 5-hviezdičkové hotely. Veď poslední dvaja naši kuchári odišli robiť šéfkuchárov do dvoch najlepších tatranských hotelov. Ale taký je život a dodnes ani na jedného z nich nemôžeme povedať jedno zlé slovo. Sú to špičkoví profesionáli a majitelia hotelov môžu byť radi, že tam sú. Nám sa však vždy v rámci generačnej výmeny, nejakým zázrakom, podarí nájsť rovnocennú náhradu. Naopak, myslíme si, že dnes sme personálne najsilnejší, ako sme kedy boli. Je naozaj radosť pracovať s ľuďmi, ktorí sú úplná špička a zároveň plní skromnosti a pokory. Vtedy nad ekonomikou reštaurácie prižmúrite jedno oko, lebo čo vyjde z kuchyne na tanieri a celková atmosféra v prevádzke, vám to nahradia.

Keď si pozriem, za akú cenu ponúkate svoje služby, nedokážem porozumieť tomu, prečo tu nestoja rady na ubytovanie a zážitkovú kuchyňu?

Toto má viacero úrovní. Boli sme pekne rozbehnutí, no pandémia to celé zastavila a zmenila spotrebiteľské správanie. Určite sú chyby aj na našej strane. Možno sme koncept nastavili príliš zložito a prémiovo podľa vzoru zahraničia, neuvedomujúc si, že sme roky pozadu a zákazník na to nie je zvyknutý. A keď niekde počuje slová ako mramor, masív, foie gras, privátny wellness, môže sa zľaknúť a mať pocit, že je to nesmierne vzdialené a extrémne drahé. Opak je však pravda. Ceny u nás sú nastavené tak, aby si luxus mohol z času na čas vychutnať aj obyčajný Slovák. Teraz, keď zjednodušujeme kuchyňu, vidíme, že to má efekt. Číslami sme úplne inde, ako sme boli pred rokom či dvoma.

Nemôže to byť aj problém marketingu?

Určite. Priznáme sa, že sme tu urobili veľkú chybu. Na biofarme kúpite kvalitnú jahňacinu, odvarí to najlepší slovenský kuchár a vy si poviete, že netreba ani euro do marketingu. Radšej nižšia cena pre zákazníka. No potom sa čudujete, že zákazník si ide dať prihriaty polotovar s omáčkou z prášku niekam vedľa. Stačí, že je iný koncept trendy a marketing je „vymakaný“. Deväťdesiatdeväť zákazníkov na Slovensku nerozozná kvalitnú surovinu oproti rok zmrazenému polotovaru. Ale každý rozozná firmu, ktorá dáva do proma na online 5 000 eur mesačne a kto nulu. A teraz hľadajte cestu. Ako neznížiť kvalitu na tanieri a zároveň každý deň vysvetľovať zákazníkovi rozdiel. Toto sa na rozdiel od Slovenska v západnej Európe nerieši. Nikomu v Kodani nenapadne vysvetľovať zákazníkovi rozdiel medzi 2-hviezdičkovou michelinkou a McDonaldom. U nás vám garantujem, že by minimálne dve tretiny ľudí uprednostnili McDonald pred Nomou.

Poprad, Spišská Sobota
Spišskej Sobote podľa manželov Baľovcov chýba širší regionálny marketing, ktorý by ju spropagoval. Veľký potenciál má nielen táto mestská časť Popradu, ale aj prevádzky v nej.

Spišská Sobota sa javí ako skvelý bod na spoznávanie okolia, alebo sa mýlim?

Veď práve. Nielen samotná Sobota je krásna a dá sa tu prechádzať, dať si zmrzlinu, kávu, burger, pivo, dobre sa ubytovať a dať si u nás večeru. Odtiaľto je to všade kúsok – na letisko, do Tatier, na Spišský hrad, do jaskýň a mnohých Unesco pamiatok. Nie je tu tlačenica, dá sa tu v pohode parkovať, skvelý prístup z diaľnice… Má všetok potenciál, aby to skvelo fungovalo, len to chce lepšiu propagáciu, ako od nás, tak aj zo strany OOCR alebo nejakej formy podpory od štátu.

A na záver len nejaký malý „sneak peak“ z toho, čo by ste chceli v budúcnosti, keďže vzadu máte ešte rozostavaný nejaký projekt?

Máme v pláne ešte kopu vecí. Uvidíme, ako bude vyzerať táto zima a najbližšie obdobie. Chystáme sa dokončiť zadný priestor. V hlave máme kongresovú miestnosť, možno menšie odľahčené bistro, ktoré by bolo koncepčne oddelené od hotelovej kuchyne, ktorá by fungovala viac degustačne. A plánujeme finalizáciu stavby a niekoľko tematických izieb, ktoré by sme radi obsahovo venovali našim významným hosťom a rovnako osobnostiam popradského regiónu.

Boutique hotel & spa Doma u nás nájdete aj na Facebooku a Instagrame.

Fotografie a text: Rudolf Sladkovský

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Rudolf Sladkovský

Po rokoch sledovania portálu Kávičkári.sk sa k nám Rudolf pridal a začal pre nás fotiť. Akčný, s veľkým úsmevom, talentom a nasadením pokrýva Rudi celé Slovensko. Najnovšie sme objavili jeho nadanie pre písanie článkov. Veď posúďte sami!

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články