Ján Hybský a Peter Ďuriš: „Máme poctivý slovenský produkt, na ktorý sme právom hrdí“

 Ján Hybský a Peter Ďuriš: „Máme poctivý slovenský produkt, na ktorý sme právom hrdí“

Slovensko sa pýši mnohými unikátmi. Jedným z nich je rozhodne aj legendárne Karpatské brandy Špeciál. KBŠ, ako ho mnohí nazývajú, si už viac ako polstoročie zachováva nezmenený postup výroby. Viac o tomto legendárnom brandy, ktoré dominuje prevažne mužskému svetu, sa porozprávame, ako inak, s dvomi charizmatickými mužmi. Ján Hybský a Peter Ďuriš nám priblížia postup výroby, poskytnú zákulisné pohľady, ale aj poradia, ako čo najviac vyťažiť z jeho chuťového profilu.

Karpatské brandy Ján Hybský
„Slováci najradšej siahajú po tradičnom alkohole a osvedčenej domácej kvalite, takže Karpatské brandy patrí právom medzi slovenské legendy a je obľúbené u mnohých generácií,“ približuje Ján Hybský, šéf marketingu spoločnosti Karpatské brandy.

Bez akýchkoľvek pochybností či nadnesenia môžeme povedať, že Karpatské Brandy Špeciál  je na Slovensku kultovou záležitosťou. Je to však naozaj tak?

Ján: Áno je. (úsmev) Karpatské Brandy Špeciál je poctivý slovenský produkt, na ktorý sme už roky hrdí. Jeho unikátnosť spočíva v jeho nadštandardnej kvalite, ktorá je rok čo rok oceňovaná nielen slovenskými spotrebiteľmi, ale aj medzinárodnými súťažami, kde tento náš klenot získava prvé priečky spomedzi svetovej konkurencie.

História výroby siaha až do 70. rokov minulého storočia. Bolo to obdobie, kedy prevažná časť našich čitateľov ešte nežila. Môžete nás preto, prosím, vziať na taký malý výlet do histórie?

Peter: Na jeho počiatku stála vlastne výzva. KBŠ má veľmi zaujímavú históriu. Jeho príbeh sa začal už pred 53 rokmi, keď majstri pezinskej pálenice prijali výzvu vytvoriť kvalitné slovenské brandy, ktoré sa malo používať ako expedičný likér pri výrobe známeho sektu Hubert. Čerpali z vedomostí získaných priamo vo Francúzsku v oblasti Cognac. V roku 1968 sa pod ich vedením vydestiloval prvý vínny destilát, ktorý následne vyzrieval v dubových sudoch. Po rokoch vyzrievania vzniklo unikátne slovenské brandy s výraznou vôňou dreva, orieškov a plnou chuťou sušeného ovocia a vanilky. Produkt natoľko výnimočný nemohol ostať utajený v pivniciach a rozhodlo sa o jeho samostatnom uvedení pod značkou Karpatské brandy Špeciál. Vďaka dodržiavaniu polstoročím osvedčeného postupu výroby chutí KBŠ rovnako skvele aj dnes. 

Master Blender, Peter Ďuriš, je zodpovedný za to, aby Karpatské brandy chutilo tak, ako ho všetci poznáme a ako ho máme radi.

Pri výrobe brandy, čiže destilátu z vína, je potrebné dodržať postup krok za krokom. Koľkými rukami vlastne prejde hrozno, kým sa z neho stane brandy?

Peter: Základom brandy je kvalitné víno, ktoré pochádza zo suchých odrôd viniča. V kotlíkovom destilačnom prístroji prebieha dvojnásobná destilácia. Po druhej destilácii vzniká bezfarebná, číra vínovica s vysokým obsahom alkoholu. Táto vínovica sa vo veľkých 300 l dubových sudoch niekoľkoročným zrením mení na brandy. Na výrobe brandy sa podieľa mnoho pracovníkov, od pestovateľa a spracovateľa hrozna, vína, cez technológa, enológa, destilatéra až po mňa, teda Master Blendera, spolu s mojimi pracovníkmi pivnice. 

Záverečnú pečať kvality a chuti dodáva brandy Master Blender, čiže vy, Peter. Ste veľmi podstatným článkom v celom reťazci prípravy. Čo je vašou úlohou? 

Peter: Spoločne s ďalšími pracovníkmi pivnice sa starám o to, aby výsledná chuť bola presne taká, akú priaznivci brandy obľubujú a očakávajú. Príbeh brandy je pre mňa fascinujúci. Z mladého a nevyzretého vína sa vďaka našej poctivej práci a láske postupne stane kvalitné a elegantné brandy, ktoré má svoj charakter. Svoju znamenitú arómu a jantárovú farbu získava brandy z trieslovín a lignínu, ktoré sa rozpúšťajú v alkohole. Dubové drevo odovzdáva destilátu svoju charakteristické vlastnosti. Od dĺžky zrenia v dubových sudoch, no i na kvalite samotných sudov závisia chuť, vôňa, farba a celkový charakter výsledného brandy.

 

Karpatské brandy
„Dubové drevo odovzdáva destilátu svoje charakteristické vlastnosti. Od dĺžky zrenia v dubových sudoch, no i na kvalite samotných sudov, závisia chuť, vôňa, farba a celkový charakter výsledného brandy,“ tvrdí Peter Ďuriš. Na fotografii so známym gurmánom a influencerom, Pavlom Adamkovičom, alias Ewženom. Ten v minulosti vlastnil štýlový podnik Eg café.

Peter, ako sa vlastne človek dostane k tomu, že sa podieľa na vytváraní najznámejšieho brandy na Slovensku?

Peter: Už ako malý chlapec som chcel stále niečo ochutnávať a rád som skúšal nové chute a vône. Pokračovalo to na vysokej škole, kde som sa venoval senzorickému hodnoteniu piva, no a teraz som pri vytváraní chute a vône najznámejšieho brandy na Slovensku. Môj vzťah s KBŠ začal pred desiatimi rokmi, keď som nastúpil do spoločnosti ako technológ zodpovedný za výrobu a spracovanie destilátov. Práca sa mi od začiatku dostala „pod kožu“ a stala sa zároveň aj mojím koníčkom.  

Brandy musí vyzrieť – vnímate aj seba ako človeka, ktorý rokmi vyzrel? 

Peter: Mojich 10 rokov s Karpatským brandy bolo krásnych a dúfam, že ďalšie roky budú ešte krajšie. Ja by som sa prirovnal k destilátu, ktorý vyzrieva v dubovom sude. Na začiatku je mladý, nevyzretý a postupným vyzrievaním v sude sa z neho stáva kvalitné, vyzreté a elegantné brandy. Aj počas môjho vyzrievania, popri tejto práci, sa moja osobnosť postupne menila, až napokon vyzrela.

Karpatské brandy Špeciál je obľúbené u mnohých generácií. Tú mladšiu sa im podarilo osloviť aj vďaka tomu, že v posledných rokoch uviedli na trh nové typy brandy.

Spomenuli ste dubové drevo. Akú úlohu zohráva pri výrobe? A čo jeho kvalita a z neho vyrobené sudy? 

Peter: Sudy sú dôležitým základom chute, dubové drevo odovzdáva brandy svoju vôňu, plnosť i jemné tóny. Chuť Karpatského brandy Špeciál je nádherný súlad dreva, vanilky a sušeného ovocia. Sudy pochádzajúce zo Slovenska patria k najlepším. Ich kvalita je vysoká a charakter, ktorý dodávajú destilátu, je u nás preferovaný.

Je postup výroby rovnaký ako v začiatkoch, alebo aj tu platí, že doba ide ďalej a všetko sa modernizuje, prípadne nejako „vylepšuje“?

Peter: Postup a technológia vzniku brandy ostávajú desaťročia nezmenené. Samozrejme, modernizujú sa napríklad výrobné linky, kde je už plne automatizované plnenie do fliaš, etiketovanie či vkladanie do prepravných kartónov. Avšak Karpatské brandy Špeciál sa skutočne poctivo vyrába rovnakým postupom a rovnakou technológiou už viac ako 50 rokov. Skúsenosti odovzdali zakladatelia svojim nasledovníkom, z ktorých viacerí pracovali, či stále pracujú, u nás vo výrobe a odovzdávajú informácie ďalej i mladšej generácii.

A ako je to v prípade vizuálu, prešlo si KBŠ počas svojho pôsobenia zmenou? Alebo aj tu platí, že rovnako ako postup a technológia, zostáva aj dizajn nezmenený?

Ján: Obsah a kvalita Karpatského brandy ostáva roky nezmenená, dokonca aj fľaša zo zelenej skloviny ostáva rovnaká. Ale, samozrejme, za viac ako 50 rokov na trhu prešlo Karpatské brandy Špeciál vizuálnou zmenou etikiet niekoľkokrát. Práve v tomto roku 2022 sme na trh uviedli najnovšiu verziu KBŠ V.S.O.P., v modernom, elegantnom dizajne a práve vy, „kávičkári“, ste mali možnosť ju ako prví držať v rukách. 

Najnovšia verzia KBŠ V.S.O.P. má moderný, elegantný dizajn. Počet hviezdičiek na etikete súvisí s dĺžkou zrenia. KBŠ V.S.O.P zreje minimálne 5 rokov, preto ich má na etikete 5.

Tak to je nám veru veľkou cťou. 🙂 Okrem už spomínaného KBŠ V.S.O.P však máte momentálne v ponuke aj ďalšie druhy brandy. Čím sa líšia?

Peter: Líšia sa dĺžkou zrenia v dubových sudoch. Od doby zrenia zase závisí intenzita chutí a vôní – v rôznej intenzite teda môžete cítiť chuť orieškov, kakaového masla, čokolády či kávy. Najmladšie brandy je KBOriginal, s karamelovými tónmi v chuti a sviežou vôňou po hrozne. Najstaršie KBXO má nádhernú sýtu jantárovú farbu so zelenkastým nádychom a nezameniteľnú, vyzretú vôňu dubového dreva, tabakových listov, s jemnými stopami po káve a čokoláde.

Keď sme pri tej dĺžke zrenia, symbolizujú hviezdičky na etikete práve roky zrenia?

Ján: Áno, presne tak. Hviezdičky na našich etiketách symbolizujú počet rokov, ktoré brandy v sudoch dozrieva. No treba dodať, že to nie je pravidlom u všetkých výrobcov. Často nájdete na etiketách hviezdičky, ktoré nijako nesúvisia so zrením nápoja vo vnútri fľaše. Preto je dobré prečítať si aj iné údaje na etikete, ktoré dĺžku zrenia popisujú. Na našich produktoch však počet hviezdičiek súvisí s dĺžkou zrenia –  KBŠ V.S.O.P. zreje minimálne 5 rokov, a teda má 5 hviezdičiek na etikete. KBŠ V.S. zreje minimálne 3 roky, čomu zodpovedá aj počet hviezdičiek na tomto druhu brandy.

Ak by ste mali našim čitateľom poradiť, podľa čoho si vybrať jeden z 5 druhov Karpatského brandy?

Ján: Čo sa týka výberu brandy, aby si zákazník, konzument, čo najlepšie vychutnal brandy, musí si k nemu vytvoriť vzťah. Tento vzťah sa roky buduje a umocňuje. Ak chcete brandy vyskúšať ako typ alkoholu, odporúčame začať ochutnávať mladšie verzie a postupne sa prepracovávať k starším, vyzretejším a náročnejším druhom brandy. Tí, ktorí už brandy poznajú a majú ho radi, siahajú po starších ročníkoch a doprajú si aj náročnejšie verzie, s ohľadom na ich vyššiu cenu. Naše najznámejšie päťročné KBŠ V.S.O.P. sa u nás spája s generáciou mužov, ktorí tzv. „nestarnú, ale dozrievajú“. Najvyššie kategórie brandy Exclusive a XO ocenia znalci a vyslovene milovníci kvalitného vyzretého brandy, ktorí do neho aj radi zainvestujú. Zároveň však tieto luxusnejšie verzie odporúčame ako skvelý originálny darček k mimoriadnym príležitostiam, napríklad na Vianoce či k jubileu. 

„Pitie brandy je rituál. Aby ste si ho mohli čo najlepšie vychutnať, musíte si k nemu vytvoriť vzťah,” vysvetľuje Ján Hybský.

Niektoré druhy alkoholu je zaužívané konzumovať k určitým príležitostiam. Ako je to v prípade brandy? K akej príležitosti či jedlu sa hodí? 

Ján: Brandy je druh alkoholu, ktorý sa hodí kedykoľvek, keď naň máte chuť a príležitosť. Pitie brandy nie je priamo spájané s jedlom tak, ako napríklad víno. Môžete si ho vychutnať pred jedlom ako aperitív, ktorý povzbudí chute do jedla, po jedle ako digestív, ktorý podporí dobré trávenie, k šálke dobrej kávy – alebo jednoducho len samotné.

Karpatské brandy
Brandy bolo, najmä v minulosti, veľmi obľúbené v spojení s kávou. Dnes sa zastúpenie firmy snaží na túto tradíciu nadviazať.

Už vieme, po akom druhu siahnuť, aj to, že brandy sa hodí k akejkoľvek príležitosti. Prezraďte nám ešte, ako si Karpatské brandy Špeciál čo najlepšie vychutnať?

Peter: Pitie brandy je zážitok a „rituál“ a ak si ho chcete náležite vychutnať, je dobré dodržať pravidlá, ktoré vám umožnia precítiť všetky jeho aromatické zložky. Brandy ich obsahuje hneď niekoľko a keď sa uvoľňujú postupne, pôžitok je dokonalý. Najdôležitejšie sú pohár a teplota. Ideálna teplota podávania je od 17 do 21 °C, pretože práve pri tejto teplote sa aromatické zložky brandy môžu naplno rozvinúť. Typický pohár na nízkej stopke, so širokou čašou, ktorá sa smerom hore zužuje (mnohí ho poznajú ako tzv. tulipán) sústredí nádhernú vôňu nápoja tesne pod jeho okrajom a prehĺbi tak pôžitok z pitia. Ideálny materiál je číry krištáľ, v ktorom vynikne iskrivá jantárová farba brandy.

Ján: Prvé jemné pary sa uvoľňujú už pri nalievaní a pošteklia vaše zmysly. Po naliatí nechajte brandy asi minútu dýchať. Jeho vôňa a chuť príjemne rozkvitnú, keď čašu zohrejete dlaňou a jemnými krúživými pohybmi ruky brandy občas mierne zvírite a zamiešate.

Karpatské brandy
Ak si chcete brandy vychutnať so všetkým, čo ponúka, je potrebné dodržiavať určité odporúčania. Medzi ne patria aj voľba pohára či vhodná teplota pri podávaní. Pozn.: Brandy suchšieho, ľahšieho typu si skvele rozumejú i s teplotami pod bodom mrazu. Vytiahnuté rovno z mrazničky vám pomôžu objaviť nový, možno doteraz nepoznaný rozmer tohto nápoja.

Ostaňme ešte pri chutiach, keďže práve chuť je jednou z nosných vlastností KBŠ. Vnímate to, že chute ľudí sa v rôznych kútoch sveta odlišujú?

Ján: Samozrejme, ľudia sú na celom svete rôzni, ich chuť je často spájaná aj s tradíciou. Američanov si podmanila vodka a bourbon, Škóti sú prísne verní whisky a najviac  prekvapivé chute prichádzajú z Ázie, kde si napríklad vychutnávajú Maotai. A kolískou brandy je vlastne Francúzsko, kde sa dodnes vyrába brandy v regióne Cognac, a preto príznačne nesie názov „Koňak“. Slováci nie sú výnimkou a najradšej siahajú po tradičnom alkohole a osvedčenej domácej kvalite, takže „slovenský koňak“ Karpatské brandy patrí právom medzi slovenské legendy a je obľúbené u mnohých generácií. My sme nesmierne radi, že boduje aj u mladších, ktorých sme oslovili šírkou našej ponuky a v posledných rokoch uvedením mladších typov brandy na náš trh.

Ako tváre do vašich kampaní ste zvolili mužov ako Tomáš Maštalír, či Juraj Bača. Vybrali ste týchto mužov zámerne na základe toho, že reprezentujú cieľovku, ktorú chcete osloviť?

Ján: Tomáš Maštalír bol pred pár rokmi tvárou komunikácie KBŠ V.S.O.P. Ako čerstvý 40-tnik tak zosobňoval muža, ktorý má rád slovenské výrobky, potrpí si na kvalitu a vyzreté brandy a je to presne typ muža, „ktorý nestarne, ale dozrieva“. 

Juraj Bača sa stal tvárou našej kampane pre KBOriginal, čiže nášho najmladšieho brandy, a zároveň stál aj pri krste najnovšej verzie brandy KBŠ VS***.  Juraj rád uvádza, že je fanúšikom a milovníkom Karpatského brandy Špeciál, je veľkým lokál patriotom, a preto rád spojil svoje meno s našimi produktami. 

 

Značka Karpatské Brandy Špeciál je pre všetkých milovníkov kvalitného brandy. Brandy s viac ako polstoročnou históriou a širokým portfóliom umožní každému nájsť si svojho favorita. Rôzne variácie si však môžete vychutnávať hlavne podľa príležitosti, emócií či chuťového profilu a na každé nájdete tú správnu voľbu, ktorá vás nikdy nesklame. 

Karpatské brandy sa perfektne hodí k akejkoľvek príležitosti či udalosti. Privoňajte si k jeho drevitej vôni a vychutnajte si jedinečnú chuť vanilky a sušeného ovocia kedykoľvek a kdekoľvek.

Keďže ste na trhu už viac ako polstoročie, dokážete porovnať barovú scénu vtedy a dnes. Pozorujete od začiatku výroby Karpatského brandy Špeciál nejaké zmeny v tejto oblasti?

Peter: Pri vzniku nášho brandy bola na Slovensku omnoho užšia ponuka alkoholického sortimentu. Zmenou režimu a prelomom storočia prišlo na trh obrovské množstvo rôznych druhov a značiek. To znamená, že konkurencia je každoročne vyššia a zákazníci sú náročnejší. Práve preto sme hrdí, že značka Karpatské si drží vysokú obľubu slovenských spotrebiteľov.

Karpatské brandy Špeciál je slovenským unikátom. Nechceli ste však s vašou značkou preraziť aj za hranicami?

Ján: Značka Karpatské Brandy Špeciál už podľa svojho názvu nikdy nebola profilovaná ako globálna značka. Aj keď ponúka kvalitu svetového charakteru, jej zameranie je výhradne na slovenského spotrebiteľa, ktorému už roky poskytuje tú najvyššiu kvalitu, avšak v obmedzenom objeme. Vo veľmi limitovaných množstvách ju môžete objaviť aj za hranicami Slovenska. Keďže by sme kapacitne nevedeli pokryť násobne väčší dopyt, naše brandy zostáva prevažne na Slovensku, ktoré je pre nás prioritným trhom. 

No a napriek tomu zbierate jedno ocenenie za druhým. 

Ján: Karpatské brandy sa každoročne zúčastňuje na tých najprestížnejších svetových súťažiach. Napríklad v Londýne sa každoročne udeľujú ceny na súťaži IWSC, International Wine & Spirit Competition, a v Hong Kongu je to svetová súťaž CWSA, China Wine and Spirits Awards, ktorá je jednou z najrenomovanejších a najexkluzívnejších súťaží vín a destilátov na svete. Veľmi radi sa pochválime tým, že každoročne prinesú z týchto súťaží naše brandy vysoké ocenenia SILVER, GOLD alebo dokonca DOUBLE GOLD.

Peter: Naše brandy sú skutočne svetová špička, vyrábané s obrovskou zodpovednosťou, odbornými skúsenosťami a hlavne so vzťahom a láskou. A odborníci to ocenia. Je to pre nás obrovské zadosťučinenie a potvrdzuje to najvyššiu kvalitu a výnimočné chuťové vlastnosti nášho brandy, ktoré boduje v obrovskej svetovej konkurencii.

Karpatské brandy
Karpatské brandy Špeciál sa hodí ku každej príležitosti, ku každému jedlu a je vhodné aj do rôznych drinkov a iných nápojov. Skrýva tak v sebe potenciál a široké spektrum využitia.

 

Karpatské brandy nájdete aj na Facebooku a Instagrame.

Text a foto: Dominika Noskovičová, Ondrej Bobek a archív Karpatské brandy

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Dominika Noskovičová

http://www.kavickari.sk

Tvor tvorivý s vášňou k písaniu, foteniu a iným kreatívnym aktivitám. Svoje študijné kroky smerovala k štúdiu divadelných, filmových a mediálnych vied na Viedenskej univerzite. A vďaka Kávičkárom mohla tieto svoje vášne spojiť s ďalším pôžitkom, akým je kvalitná káva. Inšpiráciu a múzu hľadá vo všedných veciach. Svet rada objavuje cez hľadáčik fotoaparátu, zaznamenáva s perom v ruke a vychutnáva s kvalitnou kávou v ruke. Ako každá žena a mama sa točí v nekonečnom kolotoči. Preto vyhľadáva činnosti, ktoré ju bavia a napĺňajú. Na Kávičkári.sk má Dominika na starosti najmä sekciu "Pražiarne", ktorej dodáva jej osobitý ráz a vzhľad. Ako autorka románu však svoju kreatívnu dušu potešuje aj tvorbou rozhovorov, či iných článkov na našom portáli.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články