Madam Etiketa radí: #8 Netiketa – etiketa online priestoru

V predchádzajúcich článkoch sme si ozrejmili etiketu pri pití kávy, čaju o piatej či pri stolovaní. Vedeli ste však, že existuje aj etiketa pre online priestor? Lucia Sandrin Breznayová, známa ako Madam Etiketa, vás v najnovšom článku zasvätí do pravidiel správania sa a komunikácie v online priestore.

Čo je Netiketa?
Etiketa online priestoru má aj svoje vlastné pomenovanie – „Netiquette“. V slovenskom jazyku by sme mohli použiť slovo „netiketa“. Je odvodením slov NET (sieť) a ETIQUETTE (etiketa).
Netiketa popisuje pravidlá správania a komunikácie v online priestore, známa aj ako internetová etiketa. Treba si však uvedomiť základný fakt, že netiketa v mnohých prípadoch neznamená právne záväzné pravidlá. Sú to len odporúčania, ktoré závisia od využívanej platformy a od jej účastníkov. Netiketa na Zoom-e bude o niečo rigoróznejšia ako tá na sociálnych sieťach.
História Netikety
Netiketa existuje už takmer 20 rokov a postupne vznikala najmä s príchodom e-mailov a konferenčných hovorov v biznis sfére. Úplný „boost“ v oblasti online etikety však nastal v období pandémie, kedy veľká časť nášho profesijného i spoločenského života prešla do online priestoru.
Správna netiketa nie je veľmi zložitá. Ak sa budete držať dobrých spôsobov, netiketa bude iba ich „predĺžením“. Online etiketa znamená predovšetkým – byť si vedomý svojho správania, vyhýbať sa urážlivému a hanlivému jazyku a správať sa k ostatným tak, ako by ste sa správali pri osobných interakciách.
Nepríjemné stránky online priestoru
Netiketa nám približuje aj tie nepríjemné súvislosti v online priestore. Ktoré to sú? Jednoznačne nenávistné prejavy na sociálnych sieťach. V posledných rokoch sa stávajú čoraz väčším problémom! Často sa vyskytujú v urážlivých komentároch pod fotografiami alebo príspevkami, a kým na to samotná platforma zareaguje, škoda (morálna alebo emočná) je už niekomu spôsobená. Na jej odstránenie, odčinenie alebo očistenie dobrého mena neexistuje dostatočne rýchly spôsob, často žiadny.

Ak by ste niekomu niečo nepovedali priamo do očí, nepíšte to ani online
Komunikácia na internete je iná ako tá pri osobnom stretnutí zoči-voči. Na sociálnych sieťach badať totálny nedostatok právnej reglementácie, čo sa nadávok alebo klamstiev týka. O etikete alebo základoch dobrých spôsobov nehovoriac. A pritom stačí tak málo! Aby každý dodržiaval základné pravidlo – ak by ste niekomu niečo nepovedali priamo do očí, nepíšte to ani online.
Len veľmi zriedkavo si niekto dovolí povedať niekomu priamo na ulici nadávku, ale na sociálnych sieťach tento fenomén nadávania priam láme rekordy. Prirodzene, že netiketa takéto správanie zakazuje. Malo by byť však nielen spoločensky zakázané, ale aj právne postihované.
Netiketa povoľuje vecnú a slušnú kritiku
To, že niekoho vecne kritizujeme na sociálnych sieťach, nie je problém, ak použijeme slušný a zdvorilý slovník. Čo však problémom je, sú nielen samotné nadávky, ale aj želania smrti, znásilnenia a dokonca smrti detí.
Pracovná netiketa
Počas pandémie sa mnohým presunuli pracovné stretnutia do online priestoru. Pre niektorých to bola novinka, ktorú sa im nie vždy podarilo zvládnuť podľa svojich predstáv. Dodržiavanie základných pravidiel pri online stretnutiach vám pomôže vytvoriť čo najvyššiu profesionálnu interakciu.

Správna netiketa pri videostretnutiach zahŕňa:
1. Pred online stretnutím si skontrolujte zvuk a obraz vášho zariadenia, aby ste sa uistili, že fungujú.
2. Zaregistrujte sa do vášho účtu v dostatočnom predstihu. Mnoho platforiem vyžaduje aktualizácie, ktoré môžu trvať niekoľko minút. Môže sa tak stať, že budete na online stretnutie meškať.
3. Vytvorte si „usporiadané pozadie“, aby nepôsobilo rušivo. Množstvo hračiek alebo neporiadok môžu pôsobiť veľmi rušivo. Niektoré platformy umožňujú aj výber pozadia, ktoré ponúkajú pre videokonferencie.
4. Vyberte si profesionálne zobrazovacie meno (vyhnite sa prezývkam alebo akémukoľvek zobrazovanému názvu, ktorý by mohol byť urážlivý alebo groteskný).
5. Pripojte sa ku schôdzi včas. Nevadí, že budete čakať v online „predsieni“, ide o to, aby ste tam boli včas.
6. Vypnite si zvuk, keď práve nehovoríte.
Vyššie uvedené body umožnia vytvoriť prostredie, v ktorom môže online meeting prebiehať čo najľahšie a s rešpektom k ostatným.
Ten, kto organizuje meeting, by ho mal aj viesť
Prioritu pri udelení slova majú vždy nadriadení. Platformy pre online meetingy majú možnosť „zdvihnutia ruky“. Osoba, ktorá stretnutie vedie, by mala hneď na jeho začiatku zdôrazniť, že slovo bude udeľované po zapnutí zdvihnutej ruky, podľa toho, kto sa kedy prihlásil. Samozrejme, s ohľadom na prítomnosť nadriadených.
Netiketa a pracovné telefonáty
S online priestorom sa často spája problematika pracovných videohovorov cez telefón, v kanceláriách, na chodbách v práci či dokonca v kaviarni alebo na autobusovej zastávke.
Mobilné telefóny sú všade a mnohí z nás si bez nich už svoj život nevedia predstaviť. Používame ich čoraz častejšie a bez toho, aby sme sa zamysleli, či ich tým „nevnucujeme“ aj nášmu okoliu. Mali by ste mať na pamäti aj to, aký vyzváňací tón na vašom mobile zvolíte. Ťažká metalová hudba na stole v kancelárii plnej vašich kolegov môže pôsobiť veľmi rušivo, ba až negatívne.

Kedy si vypínať zvonenie na telefóne?
Každému by malo byť zrejmé, že v priestoroch, ako je vlak alebo čakáreň, by malo byť naše zvonenie vypnuté. Mnoho ľudí nahrádza zvonenie vibrovaním. Nie je to ideálne riešenie, no akceptovateľné. Na prichádzajúci hovor počas cesty vlakom alebo počas čakania v čakárni môžete zareagovať troma spôsobmi:
1. Hovor zrušíte a pošlete sms s vysvetlením, že práve nemôžete hovoriť a v okamihu, ako to možné bude, zavoláte späť.
2. Hovor prijmete s tým, že tichým hlasom volajúcemu vysvetlíte, že práve nemôžete hovoriť, no ihneď, ako to situácia dovolí, zavoláte späť.
3. Hovor prijmete s ospravedlnením sa svojmu okoliu, že ho musíte bezpodmienečne prijať, a vzdialite sa do chodby vlaku alebo von z čakárne s tým, že sa snažte o čo najstručnejší hovor.
V spoločnosti obmedzte prijímanie hovorov
Prijať hovor pri stole v reštaurácii je neslušné, otravné a nevhodné. A je to jedna z najčastejších chýb etikety. Vo všeobecnosti platí, že v spoločnosti by ste prijímanie hovorov mali obmedziť. Ak dostanete naliehavý hovor, jednoducho sa ospravedlňte a vzdiaľte sa od stola. Nikdy však nehovorte do mobilu, keď sedíte pri stole. To nás privádza k ďalšiemu problému, ktorým je mobil položený na stole! Nie je to ani hygienické, ani zdvorilé. Položením mobilu na stôl vzbudzujete u hostí dojem, že čakáte na niečo zaujímavejšie, ako je ich spoločnosť.

Pracovné videohovory patria len do kancelárie
Ak, napríklad, volá rodič svojmu dieťaťu, pokým stojí na zastávke autobusu, mal by sa trocha vzdialiť od ostatných čakajúcich a vybaviť daný hovor čo najrýchlejšie. Závisí to však od kontextu.
Ako reagovať na niekoho, kto vedie hlasný hovor hneď vedľa vás alebo počúva príliš hlasnú hudbu?
Danej osobe treba jednoducho slušne povedať: „Prosím, viem, že počúvate niečo pre vás veľmi dôležité, ale môžete to stíšiť, alebo si nasadiť slúchadlá? Bolo by to od vás veľmi milé. Ďakujem!”
Slušný človek na to reaguje ospravedlnením a okamžite urobí, o čo ho žiadate. No a ten s nedostatkom dobrej výchovy vám môže odvrknúť a vynadať. Bohužiaľ, takto často vyzerá realita dnešných dní. Jedno je však isté, ak by sme všetci mali na pamäti pravidlo „ohľaduplnosti voči ostatným“, nepotrebovali by sme pokyny na používanie mobilného telefónu. No prax ukazuje, že by sme ich skôr potrebovali rozpísané do najmenších detailov.
Nenechajte si ujsť ďalšie zo série článkov s Madam Etiketou, v ktorých prezradila, aké sú najčastejšie faux pas v reštauráciách a hoteloch, ale aj to, v čom tkvie tajomstvo pravej elegancie.
Luciu Sandrin Breznayovú nájdete na Instagrame ako @madametiketa.
Text: PhDr., Mgr. Lucia Sandrin Breznayová
Fotografie: Dominika Noskovičová