Karin Šturcová z Casa del Caffé: „Silná káva a silná žena nie sú pre každého“

Foto: Dominika Noskovičová
Byť ženou v mužskom svete kávy nie je jednoduché, no Karin Šturcová to zvláda s gráciou. Kávu síce pozná od malička, no svoju cestu k nej si musela nájsť sama. Ako tretia generácia v pražiarni Casa del Caffé priniesla do rodinnej firmy svieži vietor, ženskú energiu a chuť posúvať veci dopredu. Vďaka tomu je dnes značka bližšie k ľuďom a viditeľnejšia v online svete aj na pultoch predajne. V rozhovore, ktorý vám prinášame v spolupráci s oblátkou Mini Mila, Karin prezrádza, aké je presadiť sa medzi mužmi, zvládnuť vlastné vyhorenie a prečo je silná žena ako silná káva – na prvý dúšok jemná, no s dávkou energie, ktorá vás preberie. A práve takúto silu a odhodlanie oslavuje aj Mila, ktorá stojí pri ženách v dobrých aj náročných dňoch a dodáva im energiu ísť ďalej.

V tíme Casa del Caffé ste jediná žena. Aké je to byť tou ženskou energiou medzi samými mužmi?
Zo začiatku to bolo naozaj ťažké. Prvých päť rokov som mala pocit, že môj hlas nemá dostatočnú váhu na to, aby bol plnohodnotne vypočutý. Ale postupne som si svoje miesto vybudovala. Krok za krokom, menšími i väčšími úspechmi. Teraz, keď niečo poviem, berú ma seriózne.
Takže ste si svoju pozíciu museli zaslúžiť a presadiť. Čo je vlastne vašou úlohou v rámci rodinnej firmy?
U nás vo firme nemáme striktne rozdelené pozície. Každý robí to, čo treba. Nie je to o tom, či som manažérka, predajkyňa, pražiarka. Pozícia každého jedného z nás je flexibilná, rovnako aj moja. Jeden deň ma stretnete na predajni, ďalší deň pražím, iný deň zase riešim objednávky či sociálne siete.
Ja o vás viem, že pracovať v rodinnej firme ste začali súbežne s prácou učiteľky v materskej škole. Prečo ste sa rozhodli naskočiť do kolotoča rodinného biznisu?
Videla som stagnáciu vo firme a cítila som, že môžem pomôcť. Rýchlo som zistila, že toto je to, čo milujem a chcem robiť.


Naložili ste si toho na plecia pomerne dosť. Nebáli ste sa, že vás to pohltí?
Takéto vyhorenie som zažila pred tromi rokmi. Bolo to pre mňa veľmi náročné obdobie. Dlho som išla naplno, až do vyhorenia. Robila som festivaly, súťaže, školenia, nonstop práca. V jednom bode som zistila, že nevládzem. A že som zabudla na seba. Bolo to ťažké, ale som rada, že som sa to nebála priznať.
Ako ste sa z toho dostali?
Musela som si dať pauzu a naučiť sa povedať nie. Začať sa viac starať o seba, nielen o kávu a iných ľudí. Teraz sa snažím mať balans – práca ma baví, ale viem, že keď sa nezastavím, spáli ma to. Dnes si už dovolím vypnúť, ísť so psom na prechádzku, stráviť čas s rodinou a po 18:00 neriešiť prácu.


Zniete ako systematický človek.
Vôbec nie som systematická. (smiech) Mám ADHD, takže fungujem skôr ako „systematický chaotik“. Ráno mám deň nalinajkovaný, ale v realite riešim nakoniec takmer všetko spontánne. Často sa zobudím s myšlienkou „toto idem spraviť“ a jednoducho to spravím. Neplánujem dopredu. Samozrejme, keď ide o dôležité veci, ako reklamácie alebo odpovede klientom, tam som striktne presná. Ale inak? Skôr freestyle.
Apropo, ak hovoríme o freestyle. Vnímate aj slovenskú kávovú scénu ako taký freestyle?
Kávová scéna na Slovensku je úplne inde, ako bola pred pár rokmi. Ľudia dnes vedia, čo je to filtrovaná káva, pýtajú sa na pôvod, na praženie, chcú vedieť viac. To je skvelé. Zároveň si myslím, že máme ešte priestor edukovať – ukazovať, že káva nie je len espresso po obede, ale zážitok. Bola by som rada, keby sa viac ľudí nebálo skúšať nové chute. A aby si uvedomili, že kvalitná káva je investícia do seba, nielen „ranný štart“.
Rodinný biznis má svoje výhody i úskalia. Čo vás motivovalo zotrvať?
Motivovalo ma to, že to nie je len práca, ale niečo, čo budujeme spolu. Je úžasné vidieť, ako sa firma posúva, ako rastie tím a ako nám naši zákazníci zostávajú verní. Je to aj výzva, lebo pracovať s rodinou vie byť náročné. Ale máme nastavené hranice a rešpekt, čo nám veľmi pomáha. Navyše som sa od nich veľa naučila – od otca, uja či dedka.

Váš dedko, Michal Šturc, je v kávovom biznise legendou.
Áno, dedko zohral kľúčovú úlohu pri rozvoji kávovej kultúry na Slovensku. Navštívil kávovníkové plantáže vo viac ako 50 krajinách. Výsledkom jeho ciest, okrem skúseností a kontaktov, je aj kniha Cesta okolo sveta za kávou. Z pohľadu firmy dedka vnímam ako tvár našej značky Casa del Caffé. Bol to on, kto precestoval svet, navštevoval kávovníkové plantáže a prinášal domov nové poznatky a trendy. Cestoval aj v časoch, keď to nebolo jednoduché, často sa musel dorozumievať rukami-nohami, ale vždy sa vrátil s niečím cenným. Dokonca raz vycestoval do Londýna len preto, aby priniesol cibetkovú kávu Kopi Luwak. aj keď bola drahá, vedel ju predať, lebo všetko, čo zažil, vedel nadšene sprostredkovať ďalej. Mal vášeň pre obchod a chuť skúšať nové veci, a práve to po ňom zdedili jeho synovia a verím, že aj ja. (úsmev)
V kávovom svete zohral dôležitú úlohu, čo však vo vašom živote?
Pre mňa je Michal Šturc v prvom rade dedko, na ktorého mám spomienky ako vnučka. Spomínam si, ako nás brával na kolotoče do Budapešti či na môj prvý deň v škole, na ktorom nechýbal. Sú to najmä osobné spomienky vnučky na deda. Dedko ma veľmi podporoval už v čase, keď som bola ešte mladšia a učila sa, že zvládnem všetko, čo si nastavím. To mi dalo istotu a odvahu pokračovať v kávovom svete, hoci som sa pôvodne chcela venovať inej profesii. Dal mi pocit dôvery. Chodil ma povzbudzovať, keď som brigádovala v našej predajni. Nenápadne prišiel, že ,to je moja vnučka, ona sa snaží‘. Dal mi skrátka pocit, že na to mám a že som dobrá.

A mal pravdu. Čo všetko sa vám podarilo v Casa del Caffé rozhýbať?
Sme viac vidieť. Mala som pocit, že akcie u nás už akosi neprichádzali a ak aj nejaká prišla, tak sa často „zmietla zo stola“ a nikam sa nešlo. Práve to sa mi podarilo zmeniť. Teraz sa každý rok snažíme zúčastňovať čo najviac akcií. Aj keď sme už ako značka etablovaní, stále je dôležité ukazovať, že káva spája ľudí. Hlavne osobné stretnutia a pravé emócie, ktoré získate iba vtedy, keď sa stretnete s ľuďmi osobne, sú kľúčové. Preto je super, keď ideme medzi ľudí, na festivaly či rôzne akcie.

Casa del Caffé je viac na očiach nielen na rôznych podujatiach, ale aj v online svete. Máte aj na tomto zásluhu práve vy?
Dovolím si tvrdiť, že áno. Bolo nevyhnutné, aby bola značka Casa del Caffé viac viditeľná v online svete, hlavne na sociálnych sieťach. I keď to nebolo na začiatku ľahké, napokon sa mi podarilo všetkých presvedčiť o tom, že nie je všetko iba o kamennej predajni. Svet sa posúva a rovnako sa musí posúvať aj Casa del Caffé. A občas aj poriadne šliapnuť na plyn.
Takže je to ako na pretekoch – treba vedieť odhadnúť moment, kedy pridať plyn?
Presne tak. Musíte však cítiť, kedy zrýchliť, aby to nebolo príliš skoro a nepokazilo to výsledok. Našťastie je tu môj tatino Marcel, aj so strýkom Máriom. Učia ma spomaliť, aby sme nevystrelili príliš vysoko a potom rýchlo nespadli. Držia nado mnou ochranársku ruku – v rámci rodiny i biznisu.

Máte pocit, že ako žena toho musíte v pracovnej sfére dokazovať viac než muži?
Jednoznačne. Svet kávy je stále vnímaný skôr ako mužská doména. Často mám pocit, že ide najmä o dokazovanie si vlastnej dôležitosti či sily – kto praží lepšie, kto má kvalitnejší stroj, kto sa vidí ako väčší odborník. A potom príde žena, navyše mladá. Pre mnohých je to ťažšie stráviteľné. Často mám pocit, že musím ísť dvakrát tak ďaleko, aby ma brali vážne. No uvedomila som si, že sa nepotrebujem páčiť každému. Robím veci po svojom a ten, kto chce počúvať, ma bude počúvať.
Cítite sa ako silná žena?
Hm, asi áno. Ale niekedy príde moment, keď sa cítim unavená a potrebujem len ticho, priestor pre seba a načerpať silu v tichu. O to viac sa cítim poctená, že práve ja môžem reprezentovať Mini Milu. Mila je totiž viac ako iba sladkosť. Je to pre mňa spomienka na detstvo, teenagerské roky, aj dospelosť. A obľúbená sladkosť, po ktorej siaham vždy, keď mám chuť na niečo sladké – čiže často. (úsmev)

Dá sa povedať, že silná žena je ako silná káva?
Áno, určite. Silná žena, rovnako ako silná káva, vyžaduje osobnosť. A musí mať vedľa seba partnera, ktorý zvládne jej rozmanitý chuťový profil – presne takým partnerom je aj môj priateľ Šimon. Ani ja, rovnako ako silná káva, nie som pre každého. Ale tí, čo ma chcú, si ma vedia vychutnať naplno. Na prvý dúšok jemná a sladká, ale potom príde acidita a niečo, čo vás zobudí. (úsmev) Takže áno, silná žena je rozhodne ako silná káva.

Casa del Caffé nájdete aj na Facebooku a Instagrame.
Text a foto: Dominika Noskovičová