Rodina z vykurovacieho biznisu vytvorila v Rači kaviareň s perfektnou „Atmospherou“
Nová bytovka na mieste, kde voľakedy bývali kolotoče, ukrýva kaviareň s príjemnou atmosférou. Nájdete v nej nielen dobrú kávu, koláče či kvalitné vínka, ale aj niekoľko technologických vychytáviek, vrátanie selfieccina. Je zaujímavé, že dokonalý kaviarenský koncept do Rače priniesla rodina Imricha Sýkoru, ktorý sa dlhé roky venoval podnikaniu na míle vzdialenému gastronómií – vykurovaniu.
V kaviarni Atmosphera narazí hosť stále na niekoho z vašej rodiny- vás, manželku, či dcéru a syna. Ako sa dostane človek, ktorý dlhé roky podniká vo vykurovacej technológií ku kaviarni?
Naša rodina pracovala v našej rodinnej firme aj pred kaviarňou, ale náš spoločný sen bol vždy vlastná štýlová kaviareň. Presne taká, v akej teraz sedíme. S rodinkou sme spoločne veľa cestovali a brali sme inšpirácie aj vo svete. Potom sme spoločne rozmýšľali čo by sme v tej našej vedeli použiť. Pomohlo nám samozrejme aj to, že obe naše deti vyštudovali hotelové školy. Najmä dcéra, Nikola, inklinovala ku kaviarenskému spôsobu života. Vďaka nej sme sa naučili vychutnávať si pohodu a atmosféru v dobrých kaviarňach.
Zrejme aj tam niekde vznikol názov „Atmosphera“….
Áno, názov „Atmosphera“ bol jasný takmer od začiatku. Vždy sme vedeli oceniť “atmosféru” kaviarni, či reštaurácie. Vždy sme spomínali slovko atmosféra. To rozhodlo o našom názve. Myslím, že vystihuje presne to čo sme chceli vytvoriť.
Keďže ste šli do úplne iného biznisu a deti aj keď vyštudované, zrejme nemali veľa skúsenosti s vybavovaním novej prevádzky. Ako ste vedeli, čo máte kde dať a ako zariaďovať?
Ako som spomínal, inšpirácie sme čerpali aj v iných prevádzkach, nielen kaviarňach. Predstavovali sme si tú “našu” takú aby sme sa v nej čo najlepšie cítili. A k našim nápadom sme pripájali práve tie inšpirácie. Dispozíciu kaviarne nám na samotnom začiatku pomohol vytvoriť architekt, pričom sme nevedeli ďalej nájsť spoločnú cestu. Preto sme okrem návrhu dispozície mali celú tvorbu už len na starosti mi sami. Každý z rodiny prispel svojim podielom. Bola to naozaj práca od srdca. Veľmi pomohla napríklad dcéra, ktorá mala presnú predstavu o rozmiestnení baru. Ja som zas trval na iných veciach. Napríklad na reprezentatívnych toaletách. Osobne som toho názoru, že toalety určujú úroveň podniku. Nechápal som, prečo málo kto venuje pozornosť vkusnosti na týchto miestach. Ja som chcel, aby práve sociálne miestnosti boli príjemné, rovnako ako ostatné priestory. Pričom musím zdôrazniť to, že nešlo o nejaké veľké investície. Okrem zladenia sanity a obkladov, sme ich vybavili farebnými podsvietením a zabudovanými reproduktormi. Kládli sme dôraz na to, aby sa zákazník cítil, že nám záleží na celkovom pocite, ktorý ma s nášho prostredia.
V kaviarni ponúkate priestor aj pre fajčiarov. Plánovali ste ho od začiatku?
Áno, vedeli sme že naša kaviareň musí byť prispôsobená aj pre fajčiarov, aj keď dnešný trend je skôr nespravodlivý k tejto časti zákazníkov. Naša kaviareň je stavebne úplne oddelená od nefajčiarskej časti a navyše celá kaviareň je vybavená kvalitnou vzduchotechnikou s klimatizáciou. Fajčiarsku časť sme navyše vybavili aj dávkovačom vôni, ktorá je priamo zabudovaná do vzduchotechnických rozvodov a pravidelne dávkuje vôňu do tejto časti.
V kaviarni okrem iného nájdeme aj viac technologických vychytávok. Koho za nimi máme hľadať?
To je presne moja parketa. Milujem internet a technológie. Preto som nemohol navrhnúť kaviareň bez nich. Mám rád spojenie luxusného, možno aj retro dizajnu s najmodernejšími vychytávkami, preto u nás nechýba objednávanie cez mobil, interaktívne menu, či najnovšie selfieccino, teda capuccinno s vlastným obrázkom.
Keďže ste z úplne inej brandže, ako vašu rodinu život kaviarnikov ovplyvnil? Páči sa vám?
Myslím, že náš zámer vytvoriť na sídlisku netradičnú štýlovú kaviareň, sa do bodky naplnil. Uvedomil som si o čom to je. Nie je to o zárobkoch, či tržbách, ale najväčšiu radosť nám robí, že sa tu ľuďom naozaj páči, že sa vracajú a že nám hovoria ako sa nám to podarilo. To je ten kľúč, to je ten cieľ. Život kaviarnika ma a moju rodinu naučil teda naozaj veľa. Nestačí len vytvoriť kaviareň, koncept, ale kaviareň je ako živý organizmus, každý deň sa o ňu musíte starať, jednoducho nikdy nie je hotovo. Keby sa mám na to pozerať z hľadiska biznisu, nikdy nepôjdem do takejto formy podnikania. Je to o vášni a radosti. A o atmosfére, ktorú dokážete nájsť na jednom mieste vďaka prepojeniu viacerých faktorov, ktoré spolu ladia.
Väčšina našich čitateľov je gurmánov, a preto vedia, že Rača je vinohradnícke miesto. Odkazujete aj vy na Raču vo svojej ponuke?
Od počiatku sme vsadili na dobré vínka z malokarpatskej oblasti, na vína od Pavelku, alebo Karpatskú Perlu, ktorú poznajú mnohí. Nuž ale ako som spomínal, kaviareň je živý organizmus a my sa snažíme počúvať požiadavky našich klientov. A tí si zažiadali domáce račianske vínka. Preto je v ponuke naozaj dobré vínko od majstra pána Miloša Maťúša. A veruže nám naozaj ide.
Na čo všetko sa môžu klienti v kaviarni Atmosphera v Bratislavskej Rači tešiť?
Ako som spomínal, tu práca asi nekončí, máme ďalšie plány, možno spomeniem, že radi by sme vytvorili pred kaviarňou malú letnú terasu s kvetinami a príjemným posedením pri sviečkach. Rovnako plánujeme spustiť raňajkové menu, ktoré máme komplet pripravené a tiež do leta začneme ponúkať domáce wafle s ovocím. V lete pribudne letné menu, s veľa ovocím. Na zimu plánujeme aj dnes obľúbené fajčenie vodných fajok, samozrejme veľmi štýlovo.
Text: Simona Budinská
Foto: Ondrej Bobek