Školu života zažila až v gastronómii
Ku gastronómii mala vždy veľmi blízko. Na strednej škole študovala obchod, neskôr externe študovala manažment. Popri štúdiu pracovala ako čašníčka, barmanka v pivárni a iných prevádzkach bratislavského Starého Mesta. Jej najobľúbenejšia káva je India a miluje pečenie. Barbora Grujbárová – mladá a nadaná prevádzkarka z URBAN Coffee.
Škola života
„Škola môjho života nastala paradoxne až po škole,“ začína svoje rozprávanie sympatická Barbora. V bratislavských prevádzkach pracovala od rána do večera. Prišla do kontaktu s manažérmi v oblekoch, s vyššou spoločnosťou, ale aj partiami rozvášnených pivárov. „Komunikácia s rôznymi spoločenskými vrstvami ma naučila pokore a sebadisciplíne. Každý hosť je rovnaký a vyžaduje jediné – dokonalý servis,“ upresňuje. Napriek tomu, že roky strávila prácou v gastronómii, s kávou nebola veľmi v kontakte. Až pokiaľ ju jej strýko nezavolal na výpomoc do jeho kaviarne…
V hlavnej úlohe: čokoládový cheesecake
„V mojom živote nastala veľká zmena. Môj strýko mal kaviareň Urban Coffee, predtým však patrila pod jednu inú značku. Celé sa to začalo s čokoládovým cheesecakom, ktorý ma naučil piecť.“ Ako tak plynul čas, odrazu ho do kaviarne piekla len sama. Popri práci, popri škole. Strýko jej ponúkol možnosť pracovať v jeho kaviarni v BBC1 plus centre, ktoré je známe najmä medzi biznismenmi. Ani to však strýkovi, ktorý je vášnivým milovníkom kávy, nezabránilo v tom, aby do prevádzky nainštaloval pražičku. „Začínala som ako brigádnik, piekla som koláče a zrazu sa to stalo. Zatúžili sme po zmene, a tak sa strýko rozhodol, že si kávu skúsime robiť sami. Začali sme ju pražiť priamo na mieste, v biznis centre.“ Láska ku káve u nej vznikla teda úplne prirodzene. „Náš tím sa postupne rozrastal, prišiel nový kolega Patrik, ktorý u nás pracuje do dnes.“ Spoločne objavovali svet kávy a jej praženia, aby na trh mohli priniesť niečo nové. „Kávu začal pražiť môj strýko, ktorý je skutočný perfekcionista, či sa to už chutí, alebo technológie týka. Báli sme sa ho nahradiť, avšak pri prvej väčšej objednávke, sme odrazu museli začať pražiť aj my. Tak sme šli postupne, s návodom napísaným na papieriku, aby sme niečo nepokazili,“ usmieva sa pri tejto spomienke.
Technika naša každodenná
„Nikdy som nebola technický typ. Som žena a hoci nás ako nežnejšie pohlavie nechcem podceňovať, z veľkých strojov máme strach a nevieme ich tak dokonale obsluhovať.“ Pražička ju však fascinovala. Jej obavy pomohol prekonať práve Patrik. „Jedného dňa sa s pražičkou začal „hrať“. Čítal knihy, vyhľadával si zaujímavé informácie, učil ma a nakoniec sme skúšali rôzne praženia, jednoducho sme experimentovali. V jeden deň však za mnou prišiel môj strýko a oznámil mi, že chce kaviareň predať, mal na to pracovné dôvody a čoraz menej času. V očiach videl moje sklamanie, ale zároveň aj iskru. Absolútne mi dôveroval a ja som prebrala manažovanie prevádzky.“
Výstava plná inšpirácie
S manažovaním prišiel rad iných úloh, a tak na hranie sa za pražičkou neostal čas. Praženiu sa naplno začal venovať len Patrik. „Zrazu sa to celé rozbehlo. Patrik sa vypracoval na skvelého pražiča a v našom portfóliu máme okolo 35 druhov plantážnych káv.“ Prevádzku si začali všímať ľudia nielen vo vnútri biznis centra, ale aj vonku. Dostali pozvanie na milú výstavu Eco Village pri centre, kde sa mohli odprezentovať. A tam si ich všimli zástupcovia veľkej výstavy Káva-Čaj-Čokoláda a dostali pozvanie zúčastniť sa aj na tejto výstave a osloviť tak omnoho viac ľudí.
Nový nápad
Barboru drobné úspechy malej kaviarne posúvali vpred. „Verila som si. Mala som šťastie na skvelý personál, kaviareň mala výbornú polohu a káva bola, a aj je, u nás kvalitná.“ Celý koncept Urban Coffee je jedinečný – pražiareň priamo v kaviarni. Jednoducho, ľudia zažívajú nový zážitok a vedia, čo sa im do šálky dostane. „Snažila som sa myslieť pozitívne a myslím, že aj to mi pomohlo strýka presvedčiť, že to naozaj zvládnem.“ Za barom stojí táto mladá sympatická žena každý deň. „Vytvorili sme si systém, hľadali sme nových obchodných partnerov. Ponuku sme rozšírili o nové produkty, ako je čokoláda a víno. Celé nám to išlo. Môj tím držal jednoducho so mnou. Verila som im, boli ochotní a pre kaviareň by urobili naozaj všetko.“ Spoločne dospeli k ďalšiemu rozhodnutiu. „Chceli sme si otvoriť druhú prevádzku a strýko náš nápad podporil.“ Začali teda spoločne hľadať nový priestor. „Nechceli sme vytvoriť len biznisovú kaviareň. Chceli sme kaviareň, ktorá by tu bola pre všetkých.“
Kto hľadá, ten nájde
„Objavili sme priestor v novostavbe Panorama City pri Eurovei. Od začiatku patrili dve veže k realitným vychytávkam trhu a rýchlo sa byty i priestory vypredávali. Nebolo to jednoduché a priznám sa, že sme museli byť veľmi vytrvalí a ísť si za svojím cieľom. Pri poslednom výberovom konaní z viacerých prevádzok nakoniec skvelou prezentáciou dopomohol strýko,“ spomína. Nakoniec v silnej konkurencii zvíťazili a začali spolupracovať s architektom. „Bol to síce skvelý odborník a umelec, ale my sme to cítili inak. Preto sme sa rozhodli, že si vytvoríme dizajn sami. Chodili sme po obchodoch, kombinovali a vymýšľali.“ Chceli vytvoriť niečo nové. „Naše názory sa pri výbere rozlišovali, takže aj predavači z nás mali zábavu.“ Na druhej strane to bol pre ich kolektív skvelý teambuilding. Pred otvorením spoločne skladali napríklad stoličky. Budovali predovšetkým jednoduchý neutrálny priestor, ktorý vždy môžu doplniť ďalšími doplnkami. „S dizajnom som predtým skúsenosti nemala, dnes však môžem povedať, že ak budeme otvárať ďalšiu prevádzku nemusíme najímať architekta,“ sebahodnotí spokojne svoj výkon táto mladá dáma. Nemali to jednoduché, bojovali aj za to, aby mohli mať pražiareň v kaviarni. „Bolo potrebné vybaviť a splniť veľmi veľa noriem. Nevzdali sme sa, pripravili sme rôzne podklady, prezentácie tak, aby sme splnili všetko potrebné. Nebolo to jednoduché, ale sme súdržní a podporujeme sa.“
Sme jeden tím
Barbora z prechádzajúcich skúseností vie, že človek sa môže pomýliť. „Vždy je však dôležité slušne sa ospravedlniť, nájsť riešenie k spokojnosti zákazníka. Na druhej strane v dnešnej dobe sa stretnete aj s negatívnymi ľuďmi, ktorí hľadajú iba to, čo je zle.“ Dokáže sa postaviť za svojich zamestnancov, vžiť sa do ich kože. „Chcem, aby sme mali spokojných zamestnancov, ale aj zákazníkov. Chcem, aby podali najlepší osobný výkon a viem, že sa musia cítiť aj pohodlne a komfortne. Sama sa im snažím byť príkladom. Mám ich rada, sú to moji najbližší ľudia, verím im. Robím to, čo ma baví s ľuďmi, ktorí ma bavia.“
Naša značka v našich kaviarňach
Tím Urban Coffee má plány aj do budúcna. „Chceme rozvinúť našu značku v našich kaviarňach. Časom by som chcela vytvoriť sieť prevádzok. Priniesť niečo nové. Základ vždy bude v našej lahodnej káve.“ V novej prevádzke vytvorili aj nové menu. „Veľmi rada tvorím nové recepty a chute. Naše wafle testovali napríklad robotníci, ktorí pracovali v kaviarni až do rána bieleho.“ Rada pečie, skúša chute a tvorí. Aj tu je však kľúčová tímová práca. Spoločne ochutnávajú a testujú, zisťujú, čo môže ich zákazníkom chutiť. „Najprv to však musí chutiť nám. Snažíme sa byť aktívni na sociálnych sieťach, informovať o novinkách, ukázať im čo u nás môžu nájsť. Chystáme novú webovú stránku.“ Na výstavách si ľudia kávu zamilovali, aj preto im chce Barbora so svojím tímom vyjsť v ústrety a dopriať im ju aj doma. „Rozhodli sme sa, že spravíme pre nich e-shop, cez ktorý si môžu vybrať kávu, ktorá im chutí a ochutnali ju napríklad u nás alebo na výstavách. Blíži sa jar a leto, plánujeme otvoriť aj terasu. Chceme, aby sa ľudia cítili dobre.“
Text: AugustínaMarkocsyová
Foto: Ondrej Bobek