Seriál: Ako založiť dobrý e-shop – technológie

Udalosti posledných dní nás presunuli viac do online. Ako sa však dá prepojiť gastronómia a svet internetu? Ako nám môže pomôcť tvorba e-shopu? A ako vôbec taký e-shop založiť? Spýtali sme sa top odborníkov v rámci slovenského online. Sledujte náš nový, netradičný seriál na Kávičkári.sk.
Odpovedá Imrich Kovaľ z Merineo.sk ,ktorý radí v podnikateľských skupinách začínajúcim podnikateľom.
Mnoho prevádzok sa momentálne zamýšľa nad e-shopom. Mnoho dokonca už nejakú formu e-shopu spustilo. Prečo by mali ísť do toho a nie napríklad do rôznych online formulárov?
V prvom rade, lebo je to prehľadnejšie a jednoduchšie pre jeho klienta. E-shop je komplexné riešenie, ktoré je prispôsobené i mobilom, z ktorých väčšina z nás realizuje nákupy. Mať e-shop je vlastne to isté ako mať kamennú prevádzku, s tým, že náklady na jeho beh sú rapídne nižšie. Jasné, že ľudský kontakt, ktorý je v kaviarni tak veľmi dôležitý, online svetom nenahradíme, ale môžeme si tak pomôcť v sťaženej situácii a uľahčiť tak fungovanie sebe i mojim klientom. A možno vďaka drahému času, ktorý sme teraz získali, postavíme základy novému odvetviu nášho podnikania. A prečo e-shop a nie formulár? Tri slovíčka -jednoduchosť, prehľadnosť a automatizácia – ak máte e-shop, môžete automatizovať procesy na úrovni fakturácie i na úrovni delegovania jednotlivých častí procesu – príjem objednávky, kontrola a potvrdenie objednávky, spracovanie objednávky, doručenie objednávky. Rovnako na to môžete naväzovať rôzne marketingové aktivity (kupóny, bonusy, zľavy), v prípade viacerých produktov ich môžete samostatne promovať, realizovať rôzne post-nákupné aktivity (kontrola spokojnosti, prosba o referenciu). Oproti formuláru má eshop ešte jednu obrovskú výhodu v prehľadnosti a možnosti reportovať aktivity a tým pádom mať lepší prehľad a možnosti ako celý proces optimalizovať.
Akú veľkú administráciu si vyžaduje taký e-shop? Či už je to zmrzlináreň, kaviareň, alebo reštaurácia…
Administrácia je v prípade použitia napr. systému s ktorým pracujeme my, WooCommerce, jednotná, v prípade nastavenia nákupného procesu je potom nutnosť zasahovať do nastavení e-shopu minimálna. Maximálne na úrovni správy obsahu a produktov, ktoré je ideálne mať riadne vyplnené i s údajmi o gramáži, surovinách, či alergénoch. To sú všetko veci, ktoré vašich klientov zaujímajú. A samozrejme pekné a reálne fotografie. To sú veci s ktorými máte napríklad veľkú skúsenosť aj vy, na Kavickari.sk.
Keď začneme googliť, zistíme, že si môžeme kúpiť rôzne “krabicové” e-shopy. Čo si pod týmto pojmom môžeme predstaviť?
V podstate máme pri tvorbe e-shopu nekonečno možností, hoci základne rozdelenie je do 3 skupín:
a) System na mieru – tak ako už názov napovedá, je to riešenie ušité priamo pre zákazníka. Tak ako oblek na mieru, rovnako i e-shop priamo pre jeho produkt, naprogramovaný od základu po koniec s rôznymi špeciálnymi vlastnosťami. Využíva sa najmä pri komplexných projektoch kde sa vyžaduje podrobná technická analýza, návrh architektúry projektu a množstvo technologických postupov, ktoré v konečnom dôsledku prinesú kvalitný produkt v podobe špičkového e-shopu v rôznou funkcionalitou na ktorom sa dá stavať i do budúcna. Takéto riešenie si však vyžaduje dostatok času a dôkladné testovanie.
b) Krabicové riešenie – tak ako to aj znie, tak to je. Kúpite si hotový systém, kde máte už preddefinovaný dizajn i štruktúru, ale aj zoznam funkcionalít, ktoré si v rámci krabice viete aktivovať. Veľkou výhodou je rýchle spustenie. Nevýhoda sa ukrýva v minimálnych možnostiach na úrovni dizajnu, funkčnosti, či optimalizovania – ktoré je dôležité pri získavaní nových klientov a pri jednoduchosti vyhľadávania cez google.
c)Open Source – šikovné riešenie a do istej miery kombinácia oboch predošlých bodov. Jeho výhodou je veľká flexibilita a zároveň efektívne fungovanie riešenia.
Gastro zažilo najväčšiu facku počas “koronakrízy”. Dôležité sú pre mnohých i financie. Koľko taký e-shop cca stojí? To je otázka viacerých prevádzkarov.
Investície do takýchto riešení sú veľmi individuálne. V tomto prípade závisí vyslovene na predstavách klienta a budgete, ktorý chce investovať. Pri riešeniach na mieru hovoríme o tisícoch/desaťtisícoch eur, pri krabicových riešeniach desiatky až stovky eur mesačne. Aj preto sme vymysleli pre najviac zasiahnutú skupinu gastra špeciálny produkt, a to kombináciu Open Sorce CMS, ktorý je skvelý svojou flexibilitou, ale aj nízkym mesačným paušálom za 49,90€. A vieme ho spustiť za 7- 14 dní. Tým pádom sa stáva zaujímavým riešením pre mnohé kaviarne, cukrárov či prevádzky, nielen vo vzťahu k aktuálnej situácii, ale aj do budúcnosti. Možno sa aj vďaka novým poznatkom v online pre týchto podnikateľov otvoria i nové možnosti a nová klientela.
Text: Simona Budinská
Foto: Kavickari.sk