Nechceme iba presúvať krabice, zákazníkovi poskytujeme komplexný servis

Nechceme iba presúvať krabice, zákazníkovi poskytujeme komplexný servis

Až 25 rokov sa pohyboval v IT segmente, nakoniec ho zlákal voňavý svet kávy. Ján Hoľko sa spoločne so svojím tímom rozhodol vytvoriť platformu Kávoholik.  Tá zastrešuje klientom – či už domácnostiam, firmám, alebo podnikom v rámci segmentu HORECA – vo svete kávy všetko čo potrebujú. Kávovary, ich servis, samotnú kávu, praženie pre privátne značky a tiež edukáciu. Firmu zastrešuje najmä manažérsky a podarilo sa mu poskladať skvelý tím: pražičku obsluhuje Ján Havránek a stroje má na starosti ostrieľaný Pavol Paták. S Jánom Hoľkom sme sa porozprávali o tom, aké je to rozbiehať firmu v čase pandémie, ako Kávoholik funguje a čo ho v tejto branži prekvapilo.

 

Akou kávou ste dnes začínali deň?

Ristrettom. Našou zmesou Štúr arabica – robusta v pomere 80:20.

 

Kedy sa človek stáva kávoholikom?

Kávoholik je každý, kto má rád dobrú a kvalitnú kávu.

 

A vy ako firma Kávoholik ste kto?

Sme platforma, ktorá sa snaží zákazníkovi priniesť všetko zo sveta kávy od A po Z. Tým sme unikátni. Podobných firiem na trhu pravdepodobne nie je veľa. A už vôbec nie takých, ktoré vznikli v COVID období.

 

Aké je to rozbiehať firmu v čase, keď je kávové podhubie pomerne dobre rozbehnuté?

Je to náročné. Dnes praží veľa ľudí, pretože malé pražičky sú pomerne dobre dostupné. Od 100-gramových až po 5-kilové. Keď však máte dobrých ľudí, podnik sa aj dobre rozbieha. My sme fúrik nevymysleli, ten tu už dávno bol, len sme ho naložili dobrým nákladom. Dali sme dokopy skvelý tím od Danky Capákovej na marketingu, cez dlhoročného pražiara Janka Havránka, až po Paliho Patáka, ktorého v slovenskom kávovom svete skutočne netreba predstavovať. Rozumie kávovým strojom aj káve a už 26 rokov sa venuje servisu a distribúcii kávovarov.

Ján Hoľko a Pavol Paták

Každý z nás túžil mať spoločnosť, ktorá dokáže zákazníkom ponúknuť kvalitu pod vlastnou značkou. Nefungujeme iba tak, že popresúvame krabice, nastavíme maržu a zákazníka už potom nevidíme. Robíme všetko pre to, aby nám zákazník zostal verný, aby nás svojou kritikou posúval dopredu. Klientom chceme ponúknuť naozaj všetko: od jednoduchých strojov až po profi mašiny, kávovary do kancelárií, ambulancií, naše jednodruhové kávy či ich zmesi až po praženie privátnych značiek. Snažíme sa všetko pokryť pod jednou strechou.

 

Pomáhate zabezpečiť všetko ohľadom kávy domácnostiam, firmám, segmentu HORECA. Ako presne funguje váš vzťah s klientom, čo všetko mu dokážete zabezpečiť?

Predovšetkým osobný a individuálny prístup. Keď nám napríklad zákazníci na sociálnych sieťach napíšu, že chcú poradiť s istým kávovarom, neodmietneme ich z dôvodu, že stroj nekúpili u nás. Pomôžeme im. Navyše, tým, že sa otázky často opakujú, rozhodli sme sa robiť edukačné videá na YouTube. V prvom rade sme to urobili s asi najčastejšie používaným domácim kávovarom DeLonghi. Kávoholici si zaslúžia vedieť, že ich výslednú chuť kávy ovplyvnia aj také detaily, či je ich mlynček nastavený na hrúbke mletia 2 alebo 2,5 tiež samotná teplota vody.

Tiež ukazujeme, ako správne kávovary čistiť. Alebo odpovedáme na otázku: „Ako umývať koťogo, keďže je vyrobené hliníku?“ Odpoveď je pritom úplne jednoduchá: stačí obyčajný saponát. Keď sú otázky technickejšieho rázu – zmäkčovanie vody, rada pri kúpe kávovaru do kaviarne – tu nastupuje Pali Paták s jeho skúsenosťami. Urobí tzv. audit. Ide ku zákazníkovi, zistí, aký typ a koľko hostí k nemu chodí, akú kávu majú najradšej, ďalšie nuansy a až potom sa navrhne riešenie. Či je lepšia jednopáka, dvoj alebo trojpáka a za akú cenu.

Pavol Paták a Ján Hoľko
Pavol Paták je so svojimi skúsenosťami pojmom v kávovom svete.

 

Takže sa postaráte o všetko od edukácie cez stroje až po samotné zrno.

Áno, zabezpečujeme všetko: od edukácie formou tzv. kávovej gramotnosti, cez tovar až po  kávové stroje. Vysvetliť to, čo robí Kávoholik, je niekedy náročné. Keď poviete človeku, že zabezpečujete všetko od A po Z, tak nie každý si vie predstaviť, čo všetko to zahŕňa. Preto to radšej rozmieňame na drobné. Postaráme sa o výber kávy, navzorkovanie, návrh dizajnu obalov, výber sáčkov a ich dodávateľa, praženie, balenie a vieme pomôcť i s marketingom.

praženie kávy
Správne upražené zrno je alfou a omegou dobrej kávy.

V porovnaní s konkurenciou je našou výhodou tiež to, že sa snažíme vždy mať skladom nielen kávy, ale tiež profesionálne kávovary, čo môže najmä dnes predstavovať pre mnohé firmy zbytočnú finančnú záťaž. Razíme však teóriu, že ak už sa zákazník rozhodne pre pár tisícový kávovar, tak sa mu naň nechce čakať ďalších 6 – 8 týždňov. Možno je prekvapením, že dnes, v covidovej dobe, keď si myslíte, že ľudia šetria, príde zákazník a kúpi si trojpáku za 12-tisíc. Signalizuje to to, že podniky, ktoré vznikajú v tomto náročnom období majú kapitál a si už radšej potrpia na kvalitu a jej udržateľnosť. Čo sa týka trhu s kávou v tomto období, je to ešte stále čerstvé a nedá sa to bilancovať. Vyzerá to však tak, že prežili a prežijú tí, pre ktorých bola kvalita na prvom mieste.

Ján Hoľko
Podniky, ktoré vznikajú v “Covidovom” období, vedia investovať a potrpia si na kvalitu.

Aký stroj máte doma vy?

Kedysi som pil „espresso“, dve kocky cukru, mlieko a urobil som si z toho také kakao. Dnes s úsmevom spomínam, že keď som sa prvýkrát stretol s chalanmi Palim a Jankom, pýtal som si od nich do kávy mlieko a cukor. Dali mi ale čisté ristretto a naučili ma objavovať chuť kávy. Postupne som začal rozpoznávať chute, o ktorých som prakticky dovtedy ani netušil, že sa dajú v káve nájsť. Domov som si kúpil  LELIT Kate.

 

Je to jednopáka, ktorej výhodou je, že má zabudovaný mlynček. Aj keď možno kolegovia zo servisu by mi v tomto trošku oponovali. Nám s manželkou to však vyhovuje, lebo nezaberá toľko miesta na kuchynskej linke. Navyše parametre pri extrakcii kávy dokážete ovplyvňovať. Ako aj skonštatoval Pali, najpredávanejší produkt minulého storočia, Rancilio Silvia, si dnes prakticky už nikto nekupuje. Dôvodom je, že nie je možné vplývať na teplotu extrakcie, kúpite si malý sáčok kávy za veľa peňazí, donesiete si ho domov a dostanete z neho kyslú vodu. To je spôsobené tým, že káva vyžaduje nižšiu alebo vyššiu teplotu. To sú veci, na ktorých záleží.

Na sklade majú viac kávovarov, aby na ne klienti nemuseli čakať niekoľko týždňov.

Kto tvorí gro vašich klientov?

Momentálne je to dosť atypické. Síce nám prakticky na rok vypadol kancelársky segment, pretože ľudia pracovali z domu, ale vyrovnali to moderné zdravotnícke zariadenia, kde je už káva na recepcii samozrejmosťou. Veľkú radosť mám aj z eshopu, ktorý ľudia začali vnímať a postupne nám objednávky koncových zákazníkov narastajú. Navyše sa títo ľudia vracajú, čo je tá najlepšia spätná väzba. Samozrejme, zastúpenie máme aj v rámci segmentu HORECA, kde mnohí uvítali, že s nami to majú prakticky bez starostí. Zabezpečíme nielen kvalitnú kávu, ale aj stroje a ich servis.

 

Keď ste začínali, predstavu o vlastnej pražiarni ste mali, alebo to prišlo postupne?

Prišlo to postupne. Vždy som ale túžil po vlastnej značke nejakého kvalitného produktu, na ktorý by som mohol byť hrdý a raz aj moje deti“. Pracoval som 25 rokov v IT oblasti najskôr v rodinnej firme, potom som šiel robiť pre medzinárodný korporát. Nejakým osudom a spojením istých vecí, som sa spoznal s Palim a Jankom, robili sme kampane, chodili sme s piaggio autíčkami po Slovensku, dávali ľuďom ochutnávať kávu.  A tak vznikla vízia, že by mohol vzniknúť Kávoholik, čo bolo niečo, o čom snívali aj chalani. A nakoniec to vyšlo. To, že raz budeme mať takúto platformu a že ju budem riadiť mi pred rokom a pol ani nenapadlo.

Pražiar Ján Havránek
Za chuťovými profilmi Kávoholika stojí najmä pražiar Ján Havránek.

Keď vám táto myšlienka skrsla, zrejme ste mali predstavu, akým smerom sa chcete uberať, ako budete pražiť kávu.

Určite áno. V prvom rade sme chceli byť iní. Iní v tom, že budeme ponúkať komplexné služby. Preraziť iba ako pražiareň by bolo nesmierne ťažké. Okrem toho sme mali jasnú predstavu, že chceme byť prozákaznicky orientovaní. Čo sa týka samotného praženia kávy, nejdeme smerom speciality coffee. Pražíme kávu tak, ako máme v slogane: „Pre vaše chute“. Ako som spomínal, ideme na to trochu z opačného konca. Keď nás osloví zákazník, že by mal záujem o našu kávu, najprv sa pýtame, aká mu chutí. Na základe odpovede sa im mu potom snažíme vybrať niečo z našej ponuky.  V prípade privátnych značiek samozrejme už priamo pražíme podľa zadania.

Káva Kávoholik
Chuťami káv vás prevedú významné slovenské historické osobnosti – Štefánik, Beňovský, ale i dámy ako Ostrolúcka či Bátorička.

A ktorá káva z vašej ponuky chutí najviac vám?

Určite Štúr. Zmes arabiky a robusty v pomere 80:20. Konkrétne ide o štyri druhy arabiky, ktoré dopĺňa prémiová vietnamská robusta. Káva je výborne vyladená  tak pre pákové, ako , aj plnoautomatické kávovary. Vďaka tomu je skvelá na domáce použitie do automatu. Máme zákazníkov, od ktorých máme spätnú väzbu, ako sú z tejto chute príjemne prekvapení.

 

Máme však ale klientov, ktorí uprednostňujú našu kávu-  „Beňovského“, čo je v pomere 90:10. A tvorí ju Brazílska a kolumbijská arabika v kombináciis prémiovou vietnamskou robustou. Tiež máme ľudí, ktorým chutí vyslovene „Ostrolúcká“. To je zase indická arabika a robusta v pomere 50:50.  Zaujímavosťou je, že káva týchto chutí sa sem za minulého režimu dovážala z Indie. Pravdepodobne preto je táto chuť veľmi blízka práve starším zákazníkom.  

 

A vaša vízia je aká?

V prvom rade sa chceme naplno presadiť a udržať na trhu. Ďalej túžime z Kávoholika vybudovať značku, o ktorej budú ľudia vedieť, že je to firma, ktorá poskytne klientovi ohľadom kávy úplne všetko. Ako keď poviete napríklad Rajo: Asi každý vie, že je to slovenská firma, ktorá vyrába mliečne produkty, je to silná  značka. To túžime, aby bol aj Kávoholik vo svete kávy. Chceme, aby po nás niečo zostalo a nebolo to len o posúvaní krabíc v sklade. Sme si samozrejme vedomí, že sa bavíme možno až o desiatkach rokov, je za tým veľmi veľa práce.

 

Prekvapilo vás niečo – pozitívne, negatívne – okrem COVIDu?

Náročnosť a rôznorodosť, s ktorou sa treba v segmente HORECA popasovať, ak chcete byť úspešní.

 

Možno povznášajúca otázka, ale keby ste mohli na Slovensku zmeniť niečo v kávovej oblasti, čo by to bolo?

 

Aby bola na prvom mieste kvalita a až potom všetko ostatné. Kvalitnú kávu nekúpite v cene 8 eur za kg. A verím, že tak ako sme sa na Slovensku už takmer zbavili výrazov ako piccolo, či presso, posunieme sa aj v tom, že si budeme vyberať kávu na základe kvality, čerstvosti a nie ceny.

 

Platformu Kávoholik nájdete i na Instagrame.

Text a foto: Tomáš Turek

 

 

Facebook Comments

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Tomáš Turek

Tomáš Turek

Nadaný, so svojským humorom. Jeho články sú skutočným pokladom a jeho rozhovory sú románom na pokračovanie. Vďaka nemu sa dokážete preniesť na miesta, o ktorých s ľahkosťou píše. A možno ostanete aj trošku hladní. To je riziko Tomášových článkov. No a ešte fotí. Parádne!

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články

2 Komentáre

  • […] V Kávoholikovi hrajú ústrednú rolu ešte ďalší ľudia: Pavol Paták, ktorý sa kaviarenským technológiám venuje už 26 rokov, vymýšľa rôzne upgrady strojov a pozná každé úskalie procesu prípravy kávy. Pražičku obsluhuje Ján Havránek, ktorý je spoluautorom myšlienky Kávoholika a hlavou pri pražení vlastnej značky kávy Slovensko v srdci. O marketingové smerovanie a komunikáciu sa zase stará skúsená špecialistka Danka Capáková, ktorá pôsobila okrem iného aj ako hovorkyňa na ministerstve obrany. […]

  • […] Kávoholikovi máte primárne na starosti stroje. Od ich servisu ste sa presunuli až k ich tuningu. Čo ste […]

Comments are closed.