Editoriál: Nebojte sa zaľúbiť
Miláno, mekka módy. Inšpiratívne mesto, ktoré nás s manželom priviedlo k podnikaniu a otvoreniu monobrandových butikov Luisa Spagnoli a Coccinelle.
Naše časté cesty do Milána sú však aj o niečom inom. Nech sa vraví čo sa chce, Taliansko žije a dýcha pre gastronómiu, ktorá je, bola i bude plná inšpirácií. Perfektné espresso, či cappucino vám pripravia aj na benzínovej pumpe.
Taliansky kávový rituál ma očaril. Dáma elegantne a šik oblečená do práce, pristaví svoj staromestský bicyklík pred malým “kafíčkom”, sŕkne do seba jedno ristretto za barom na stojáka, prehodí zopár viet s ľuďmi okolo, ktorí prišli do kaviarne s obdobným cieľom a jej cesta pokračuje do práce.
Jeden z takýchto pohľadov sa vo mne zakorenil a rástol v podobe platonickej lásky a tajnej túžby mať v budúcnosti svoju vlastnú kaviareň. Podnik, ktorý bude stotožnením kvalitných produktov, miestom pracovných stretnutí, rodinných meetingov a cappucina, ktoré bude ako to, v ktoromkoľvek talianskom Caffe.
No to, že moja dobrá priateľka zatvorila dlhoročný obchodík v centre mesta prišlo rýchlo a nečakane a stála som pred možnosťou zhmotnenia mojej platonickej lásky. S manželom sme sa veľmi rýchlo rozhodli , že ideme do toho. A napriek nulovej skúsenosti v gastronómii, avšak s veľkou chuťou nadšenia vznikol pre vás náš vysnívaný koncept Enjoy Coffee.
Rok aj niečo fungovania našej prevádzky nás veľa naučilo, stretli sme sa s ľuďmi, ktorí pri nás v začiatkoch stáli a po gastronomickej stránke nám poradili, no žiaľ boli aj takí, ktorý sklamali. Podnikanie ma za tie roky naučilo, že byť úspešným znamená, prežiť aj pár sklamaní, ktoré nás však zocelia a dajú silu ísť ďalej.
Keďže bytový dizajn mi bol vždy blízky a náš osobný rodinný životný štýl je zdravo orientovaný, zariadiť prevádzku a vytvoriť menu nebol až taký problém. Väčšie úskalie bolo nájsť správnych zamestnancov, ktorí by vedeli pochopiť našu myšlienku konceptu Enjoy Coffee.
Dodnes s tým žiaľ zápasíme a viem, že rovnaký problém majú aj ostatné prevádzky. V porovnaní so zamestnancami v našich módnych butikoch, vidím problém v málo selektívnom množstve kvalifikovaných ľudí vhodných na výkon práce, najmä v oblasti servisu.
Úlohou čašníka nie je len urobiť a zadať objednávku a potom ju vyniesť, ale byť reprezentatívnym styčným bodom s hosťom kaviarne, osobnosťou, ktorá je presvedčená o koncepte podniku a v našom prípade osobou, ktorá dokáže čítať medzi riadkami prianí hostí, osobou, ktorá prinesie kávu s úprimným úsmevom a osobou, ktorá nemá problém presadiť hosťa na iné miesto, lebo náš klient si to tak praje.
K takejto samozrejmosti sa my snažíme viesť náš personál, aby sa k nám ľudia vracali nielen kvôli príjemnému prostrediu, pestrej ponuke zdravých jedál, ale aj kvôli obsluhe, ktorá nie je štandardná a ktorá podčiarkne atmosféru ducha našej kaviarne.
Toto je naším cieľom a výzvou aj do ďalších mesiacov a rokov. Byť tu vždy s úsmevom pre vás.
Podnikanie v gastronómii so sebou prináša aj množstvo nezmyselných zákonov, či nariadení. O tom, aká má byť terasa, či slnečníky. S ľútosťou v srdci sme sa vzdávali našej krásnej terasy so zelenou trávičkou a zábradlím, ktoré v nás evokovalo krásne Provensálsko. Naučili sme sa byť flexibilní a ponúkať vždy to maximum, čo sa dá. Neuspokojiť sa s priemerom.
Teším sa, že momentálne máme v Enjoy výborný team kolegov, ktorí vedia, že úsmev je základ a snažia sa pristupovať k svojej práci skutočne profesionálne. Ďakujem aj za nich za každú jednu pochvalu pre nás, veľa to pre všetkých z nás znamená.
Pokiaľ ste u nás ešte neboli, prijmite moje pozvanie. A nezabudnite sa zaľúbiť, hoci aj platonicky, pretože sa to čoskoro môže stať realitou.
Andrea Palúšková,
Majiteľka Enjoy Coffee Bratislava