Lucia Maier zo Sola Switzerland: Rovnako sa tešíme, keď zariaďujeme fine dining koncepty, ako aj jednoduchú kantínu

 Lucia Maier zo Sola Switzerland: Rovnako sa tešíme, keď zariaďujeme fine dining koncepty, ako aj jednoduchú kantínu

Už viac ako 150 rokov prináša spoločnosť Sola Switzerland zážitky na stoly domácností, do kuchýň, reštaurácií a hotelov po celom svete. Známou sa stala vďaka výrobe príborov a postupne sa vypracovala na jedného zo svetovo najžiadanejších výrobcov s ročnou produkciou viac ako 27 miliónov kusov príboru. Pestré príborové portfólio dopĺňa aj porcelán, poháre, hrnce a ostatné doplnky na stolovanie a varenie. „Dnes môžeme s hrdosťou povedať, že patríme k svetovo vyhľadávaným gastronomickým spoločnostiam. A to nielen vďaka spojeniu prvotriednej kvality a funkčného dizajnu, ale aj švajčiarskej precíznosti,“ hovorí Lucia Maier, ktorá stojí na čele spoločnosti pre Európsku úniu. Stretli sme sa v Nitre, kde vyrástla, a vybudovala výkladnú skriňu Sola Switzerland pre celú Európu.

Lucia Maier stojí na čele spoločnosti Sola Switzerland EU, ktorá sídli v Ivanke pri Nitre.

Najväčší rozmach spoločnosť zažila len pred pár rokmi. Čo sa vtedy stalo?

Sola Switzerland bola, aj je rodinná firma. Dnes ju vedie Thomas Gerritsen z piatej generácie Gerritsenovcov, ktorý dokázal presvedčiť svojho starého otca, aby sa okrem výroby príboru pustili aj do iných produktov a rozšírili výrobnú kapacitu tiež do Ázie. Tento scestovaný a vzdelaný mladý muž dostal povolenie a zásluhou jeho odhodlanosti sme začali rásť. Z pôvodnej firmy s takmer stovkou zamestnancov sa stal silný hráč na medzinárodnom trhu.

Vďaka vlastnej veľkovýrobe sa nám otvorili úplne nové možnosti. Máme priamy dohľad nad celým výrobným procesom, preto vieme promptne reagovať na požiadavky trhu a prispôsobiť sa zmenám v dopyte. Dokážeme zabezpečiť stabilné zásobovanie a ako priamy výrobca príborov máme u zákazníkov aj väčšiu dôveru. Samozrejme, pokračujeme v tvorbe nových, nezvyčajných až unikátnych tvarov rúčok, čo je našou vášňou od vzniku značky. Nadväzujeme tak na našu tradíciu umeleckej ručnej výroby.

Vy sama ste sa so značkou Sola stretávali vo svojom bývalom zamestnaní, keď ste pracovali v sieti gastronomickej spoločnosti. Ako došlo k spolupráci?

Áno, vtedy som sa spoznala s Thomasom, ktorý našej sieti dodával produkty. Myslím, že ho presvedčil môj background. Od začiatku mi prejavil veľkú dôveru, čo je pre mňa silný hnací motor doteraz. Vo Švajčiarsku som nielen pracovala, ale aj študovala a žila. Pozitívne vnímal i to, že dobre ovládam švajčiarsku nemčinu. (úsmev) V sieti reštaurácií a hotelov Mövenpick som si prešla viacerými pozíciami, nabrala skúsenosti aj s vedením tímov a hoci som bola spokojná s tamojším životným štýlom, túžba vrátiť sa domov na Slovensko bola silnejšia. Tu som chcela vychovávať aj moje deti. Slovo dalo slovo a ja som pri sťahovaní naspäť na Slovensko už riešila výstavbu budovy a vytvorenie sídla Sola Switzerland pre Európu.

Spomínali ste, že majiteľ Sola Switzerland, je veľmi scestovaný. Bol však predtým, ako sa rozhodol mať sídlo pre celú Európsku úniu v Nitre, niekedy na Slovensku?

Nie. (Úsmev.) Rozhodujúce boli – poloha v strede Európy, euro mena, blízkosť medzinárodného letiska a že tu máme dobrú znalosť cudzích jazykov. Rozmýšľal aj nad Maďarskom, ale nakoniec bez toho, že by na Slovensku niekedy vôbec bol, si vybral našu krajinu. V tom čase hľadal aj dynamický tím mladých ľudí, ktorí by pre neho riešili marketingovú činnosť. Všetko do seba nejako zapadlo a my sme sa mohli pustiť do práce.

Marketingový tím vníma značku Sola ako svoj lovebrand.

Daniel Tilinger z ECK restaurant: Našiel som svoj štýl a smerovanie v gastronómii

Čítať viac >

 

Sťahovať sa a vytvárať firmu v inom, hoci vo svojej rodnej krajine a meste muselo dať zabrať. Najmä ak ste mali pri sebe malé deti.

Samozrejme, bolo to veľmi náročné obdobie. S deťmi mi pomáhala mama a mali sme aj opatrovateľku. Bez nich by som to iste nezvládla. Sama som však mala veľký vzor v rodičoch. Narodila som sa do pracovitej rodiny. Môj otec bol úspešný podnikateľ a mamina zastávala veľmi zodpovednú funkciu v daňovej oblasti. Obaja mali svoje zásady, boli cieľavedomí a od mlada pracovne vyťažení. Záležalo im na našom vzdelaní (mojom aj sestrinom), podporovali nás v jazykoch a umožnili nám cestovať. Aj vďaka nim som mala iný pohľad na štúdium v zahraničí.

Vždy nám však dopriali plnohodnotne strávený spoločný čas. A to isté sa aj ja snažím dopriať mojej rodine. Spolu varíme, pečieme koláče, chystáme a vychutnávame si dobré jedlo za pekne prestretým stolom. Popritom sa veľa rozprávame a veľa nasmejeme. Som rada, že s nami deti rady trávia čas, neboja sa povedať svoje názory, že sme si blízki a vzájomne si užívame spoločné chvíle.

Takže vám to stolovanie predsa len bolo súdené už z mladosti.

Asi áno. Napriek pracovnej vyťaženosti mojej mamy sa u nás vždy dobre jedlo a stolovalo. V tej dobe neboli moderné čisté chute jedla a používanie lokálnych surovín, tak ako je tomu dnes. Napríklad moja mama nikdy nepoužívala umelé dochucovadlá či koreninové zmesi, len bylinky, ktoré sme si sami dopestovali v záhrade. To isté som si preniesla aj ja do svojej rodiny. Keď nastal boom zdravého stravovania, nebolo to pre mňa nič nové. Vždy mi záležalo na životospráve, kvalite potravín, domácom varení a udržateľnom životnom štýle.

Iste sa aj lepšie stravuje na peknom tanieri s pekným príborom. Čo vyhľadávajú domácnosti a čo, naopak, HoReCa segment?

Doba sa posúva a nebojíme sa experimentovať. Najmä v reštauráciách, keď chef plánuje svoje menu, vyberá preň i ten správny tanier. Dnešná gastronómia už nie je len o čistom bielom tanieri, hoci aj ten má stále svoje čaro. Šéfkuchári si dávajú záležať, lebo vedia, že správny tanier posunie celú prezentáciu jedla na vyššiu úroveň. A my ako výrobca sa veľmi tešíme, že je záujem, aby sme k výrobe pristupovali kreatívne.

A ako je to s príbormi? Sola Switzerland je spájaná v podvedomí ľudí najmä s nimi. Po akých príboroch túžime?

Samozrejme, aj tu treba vnímať rozdiel medzi HoReCa klientom a domácnosťou. Domov si hľadáme skôr niečo nadčasové, menej experimentujeme, ale chceme mať v príborníku aj slávnostný príbor na sviatky a špeciálne príležitosti. Vo svete gastronómie život plynie rýchlejšie. Naši klienti nedočkavo čakajú na nové kolekcie, ktoré každý rok vytvárame. Dávame si záležať na sofistikovanom dizajne, ktorý je v prvom rade funkčný. Obľúbené sú modely s farebnou alebo stone wash povrchovou úpravou.

Vidieť, že vašich klientov sa snažíte počúvať. Zrejme aj preto ste vytvorili špecializovaný e-shop pre segment HoReCa. Čím je iný?

Gastrofactory.eu sme vytvorili približne rok pred koronovým obdobím. Už vtedy sme vedeli, že pre podnikateľov je rýchly a jednoduchý výber dôležitý. Stavali sme na tom, aby mali komplexnú ponuku online a mohli si komfortne vybrať to, čo potrebujú. Klient nájde v e-shope príbory, poháre, porcelán, hrnce, panvice a chafingy našich značiek Sola, Lusol a Lunasol, ktoré sme doplnili o produkty z opálového skla.

Ak preferujete poradenstvo a osobný prístup, radi vám s výberom pomôžu naši sales reprezentanti pre slovenský a český trh. E-shop je prepojený s európskym veľkoskladom, ktorý sídli v Ivanke pri Nitre, preto môžeme okamžite pripraviť a odoslať objednávku.

E-shop gastrofactory.eu je prepojený s európskym veľkoskladom Sola Switzerland, ktorý sídli v Ivanke pri Nitre.

Máte prehľad, po čom vaši klienti v rozličných krajinách túžia a čo je práve „in“?

To teda máme. (úsmev) Napríklad keď si rozoberieme len príbory. Škandinávia preferuje hrubé matné príbory, Poľsko zas, naopak, úzke tvary. Rusko siaha po ozdobných a často najvyšších líniách príborov. Zdobené preferuje aj Turecko. Balkán zas volí modely, ktoré sú tenšie a tým aj cenovo dostupnejšie. Anglicko sa zamilovalo do modelu Baguette so stone wash povrchovou úpravou. Hotelové siete v Indii preferujú kovaný príbor a arabské krajiny majú požiadavky na príbor s dekorom v zlatej farbe. A takto môžeme pokračovať s ďalšími krajinami. (úsmev)

Čo je však zaujímavé, že sa nerozprávame len o reštauráciách a hoteloch. Ba ani len o kaviarňach. Do segmentu HoReCa patria aj stravovacie prevádzky, ktoré nám nenapadnú hneď ako prvé.

Áno, sú nimi napríklad letecké spoločnosti. Nájdete nás vo Swiss First (v prvej triede švajčiarskych národných aerolínií), kde majú naše prémiové postriebrené príbory. Rovnako v Saudi Arabian Airlines či MIAT Mongolian Airlines. Okrem leteckých spoločností pokrývame aj úplne iný segment, ale stále HoReCa, a to domovy dôchodcov a sociálnych služieb, školy, škôlky či nemocničné zariadenia.

Aj to je veľmi zaujímavá téma, lebo všade sa rozpráva len o jedle a zdravšom stravovaní, ale s tým súvisí aj kultúra stolovania. Nie je to tak, že sa sústredíme len na prémiové reštaurácie či fine dining koncepty. Nerobí nám problém, ale práveže sa tešíme, keď môžeme pekne zariadiť aj jednoduchú kantínu.

Ako s odstupom času vnímate začiatky, keď ste zakladali spoločnosť Sola Switzerland EU na Slovensku? Aké ste mali vízie a ciele? Podarilo sa vám ich naplniť?

Začínali sme v malom, od stola v kuchyni, kde som si založila mailovú adresu a hľadala prvých kolegov na Profesii. Spomínam si na náš prvý pracovný deň, keď som ešte pred ich príchodom do novej budovy umývala podlahu. (úsmev) Pri budovaní spoločnosti sme k práci pristupovali dôsledne a zodpovedne. To je niečo, čo som si odniesla prevažne zo Švajčiarska. Vízia bola vybudovať stabilný sales team, ktorý navštevuje svetové výstavy, obchoduje so zaujímavými klientmi a buduje vzťahy so zákazníkmi naprieč celým svetom. Marketingový team, ktorý bude konzistentne pracovať na strategickom brandingu našich značiek a vytvárať kvalitný content. Taktiež bolo naším cieľom robiť administratívny back up office Švajčiarom. A ďalej sa rozširovať. Vo výstavbe je nová budova s moderným skladovým systémom s rozlohou viac ako 1000 m², čím sa nám navýši počet paletových miest na 5600. Všetko sa nám podarilo naplniť, avšak stále musíme pracovať na našej profesionalite a byť usilovní.

Sales tím Sola Switzerland na medzinárodnej výstave Ambiente vo Frankfurte nad Mohanom. Vľavo Thomas Gerritsen.

 

K Švajčiarsku máte blízky vzťah. Niekoľko rokov ste tam žili. Povedali ste si, že tu na Slovensku chcete rozvíjať aj niečo „švajčiarske“?

Študovala som tam, pracovala aj žila. To sa vám dostane do DNA. Istý čas som pôsobila aj v Rakúsku, na Malte a bola na štúdiách v Nemecku, ale musím sa priznať, že mi švajčiarsky systém práce vyhovoval najviac. Zakladajú si na precíznosti a zodpovednosti, ktoré sa vyžadujú od každého člena tímu. Je naozaj motivujúce vedieť, že to, čo sa povie, sa aj spraví. Ľudia sú dochvíľni a priami, môžete sa na nich skrátka spoľahnúť. A presne takých kolegov som hľadala aj na Slovensku.

To býva často problém… Podarilo sa vám vyskladať tím, na ktorý sa môžete spoľahnúť?

Do veľkej miery áno, aj keď v personálnej oblasti musím počítať s určitou mierou dynamiky. Naozaj si veľmi cením, keď kolegovia pracujú s plným nasadením. Tým, že som kvôli rodine a práci takmer vylúčila spoločenský život, snažím sa obklopiť ľuďmi, s ktorými sme na jednej vlnovej dĺžke. Rešpektujeme a zdieľame rovnaké hodnoty, navzájom sa inšpirujeme a posúvame vpred. Mnohí z nich sú piliermi našej spoločnosti a sme si veľmi blízki. V práci trávime podstatnú časť života, preto by nás mala baviť a napĺňať, potom to cítiť aj na výsledkoch.

Čo je pre vás v živote najdôležitejšie a čo vás najviac inšpiruje či posúva vpred?

Úplný základ je pre mňa životospráva. Keď sa cítim fit a mám veľa energie, aby som mohla pracovať. Inšpirujú ma pekné veci a nachádzanie krásy všade navôkol. Pekné miesta a ľudia, ktorí majú charizmu, veľké srdce a srší z nich nezištnosť. Vpred ma posúva rovnako úspech, ako aj nezdary, tie ma často vyburcujú ešte viac. (úsmev) Keď vládne doma a v práci príjemná pozitívna nálada.

 

 

Text: Simona Budinská

Foto: Tomáš Slovák

 

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Simona Budinská

Vášnivý gurmán, mama troch detí, dvoch kníh a niekoľkých bedekrov. Náhody sú jej osudom, a tak pred rokmi vznikol projekt Kávičkári.sk. S nadšením sa venuje najmä víziám, kreovaniu na portáli, ale aj new biznis. Srdcovkou je aj vzdelávanie v oblasti gastronómie v rámci projektu Gastrolove a tvorbe osobnostného PR.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články