Katarína Bányi : Aj ľudia v malom meste si zaslúžia kvalitu

 Katarína Bányi : Aj ľudia v malom meste si zaslúžia kvalitu

 

Napriek pomerne mladému veku, malom dieťati a žiadnom odbornom vzdelaní v oblasti gastronómie, vytvorila v Zlatých Moravciach kaviareň, ktorá sa stala okamžite žiadanou. Katarínu Bányi totiž niekoľkoročné skúsenosti s podnikaním naučili, že ľudia ocenia predovšetkým kvalitu a osobný prístup. Mať vlastnú kaviareň bol vždy jej sen. A sny by sa mali plniť.

Momentálne je veľmi trendy mať kaviareň. Vy však tvrdíte, že u vás to bol už dávny sen, ktorý ste sa rozhodli splniť, možno nie v práve “najvhodnejšej” etape života. Predsa len máte malé dieťa.

Vlastnú kaviareň, kde budú chodiť (nielen) mamičky s deťmi som chcela odmalička, bol to môj sen. Nikdy som v tejto oblasti neštudovala, ale od 15. rokov, kedy som začala brigádovať a neskôr pracovať, som si či už sama, alebo neskôr s manželom prešla mnohými oblasťami podnikania, veľa si vyskúšala. Okrem toho som 4 roky pracovala v kaviarni v Nitre. Hoci som bola čašníčka, pracovala som, ako by to bol môj vlastný podnik. Veľmi ma to bavilo. A keď sa naskytol tento priestor, začali sme konať – možno trošku impulzívne, avšak s riadnou dávkou odvahy.

kaviareň

Katarína Bánayi

Máme radi, keď stretneme čašníkov, ktorí milujú svoju prácu. Vás táto láska ku gastronómií očividne posunula na ďalší level.

S naším dreveným stánkom sme chodili na Agrokomplex či na na vianočné trhy v Trnave a Nitre, predávali sme kávu, horúcu čokoládu, melóny, skúsili sme dokonca predaj oblečenia cez internet, bola som animátorka, pracovala som so šperkami a podobne. Jedného dňa sme si sadli, zrátali koľko peňazí máme a koľko potrebujeme a začali sme hľadať priestor.

Zoy

Zoy

Nie ste zo Zlatých Moraviec, tak prečo práve toto mesto?

Som z Popradu, ale aktuálne bývame v Kolíňanoch vzdialených asi 20 km. Veľmi sme chceli kaviareň v Nitre, ale nenašli sme priestor, ktorý nám vyhovoval a ktorý sme si mohli dovoliť. A keď sa nám narodila dcérka Zojka, na chvíľu sme to nechali tak. No týždeň pred Vianocami prišiel manžel s tým, že našiel priestor v Zlatých Moravciach, kde aktuálne pracuje. Bola som z tohto miesta nadšená, tak som hneď zapriahla celú rodinu a začali sme prerábať. Už onedlho sa dokonca sťahujeme do priestoru nad kaviarňou. Som vlastne veľmi šťastná žena, mám 26 rokov a splnili sa mi všetky sny – mám dieťa super muža , vlastnú kaviareň.

Katarína Bánayi

Ako sa to dá zvládať pri ročnej dcérke?

Som presvedčená, že aby to fungovalo, musí to mať človek v sebe. Som kaviarenský povaľač v dobrom slova zmysle, mám rada kávičkovanie, kontakt s ľuďmi. Kaviareň som si neotvárala kvôli tomu aby som zbohatla Na jednej kaviarni nezarobím, to je mi jasné. Budem rada, keď si zarobíme na chod a ľudí. Milujem ľudí komunikáciu s nimi mam milión nápadov a proste bol to môj sen. Po otvorení som bola v kaviarni celé dni, dcérka Zojka trávi veľa času so mnou práve tu, je tu spokojnejšia ako doma (Smiech). Veď koniec koncov kaviareň nesie jej meno. Veľa sa tu hráme a má okolo seba ľudí, vrátane ďalších detí. Keď sme mali najviac práce vždy to prespala v kočíku. Veľmi mi pomáha rodina, najmä môj manžel. Dokáže sa o dcérku 100% postarať. Veľa svojej energie a práce vložil aj do kaviarne. Veľmi si to vážim a ďakujem mu. S dcérkou nám pomáha rodina, podporujú nás, aj vďaka ním sa môžem sústrediť na prácu a kaviareň vylepšovať. S dcérkou však trávim čas aj mimo kaviarne, a tak si návraty do práce aj užívam. Beriem to tak, že keď pôjde malá do škôlky, budem mať prácu, kam sa vrátim a kde budem sama sebe paňou. A hlavne spokojná. To iste pocíti aj moja dcéra, pretože sa držím hesla “spokojná matka, spokojné dieťa”. ( úsmev)

Katarína Bánayi

kaviareň

Kto vám teda pomáhal s návrhom interiéru a ostatných prvkov kaviarenského biznisu?

Čo sa týka interiéru, s tým mi pomáhala moja kamarátka, architektka Darinka Manová, bar robil môj manžel so svokrom , s podlahou, elektrinou či maľovaním pomáhali aj ďalší rodinní príslušníci. Mesiac a pol sme tu boli skoro deň-noc, ale veľmi nás to všetkých bavilo. Som na nás hrdá. Zoy Caffé je spoločným dielom našej rodiny.

kaviareň

kaviareň

Útulnosť kaviarne však nerobí len interiér, ale aj personál. Mali ste skúsenosť s výberom ľudí?

Za tie roky praxe som sa naučila, že nikto vám to nebude robiť tak dobre, ako vy sama. A veľakrát som sa presvedčila o tom, že gastronómia je na tom tak ako je, aj kvôli tomu, že kaviarne a iné podniky si otvoria ľudia len kvôli tomu, že majú peniaze a myslia si, že to stačí. Zakladám si na kvalite a ochotnom personále. Dôležité je pre mňa najmä príjemné a autentické vystupovanie. Ochota učiť sa a vzdelávať je pre mňa u zamestnancov nesmierne dôležitá. Dôležitým pilierom úspechu je však komunikácia a profesionálny, no zároveň ľudský prístup. Chcem, aby sa u mňa zákazníci cítili ako doma, aby si vychutnávali rodinnú atmosféru a aby som sa ja zároveň na svoje dievčatá mohla absolútne spoľahnúť. Teraz sme tu všetky, učia sa, ja ich aktívne kontrolujem. Rovnako sa ich však snažím aj motivovať. Podľa vlastnej skúsenosti viem, že  vďaka spokojnému personálu, budú spokojní zákazníci. Oceňujem ľudí, ktorí sa chcú učiť a snažiť sa. Zamestnanec musí nadobudnúť skúsenosti, získať prehľad, naučiť sa prípravu nápojov. Ľudskosť, empatiu a úsmev však v konečnom dôsledku musí mať v sebe. Ja sama sa snažím byť príkladom. Nie vždy však máme v živote len skvelé dni, kedy sa nám chce smiať. Pre svoj tím som tu však vždy. Snažím sa im vyjsť v ústrety, komunikovať s nimi a najmä byť voči ním empatická. To však očakávam aj od nich.

Zoy

kaviareň

A už teda vnímate nejakú spätnú väzbu od zákazníkov?

Klientelu máme rôznu, chodia k nám seniorky, páni na meetingy, mladé baby, či mamičky s deťmi. Nie sme vyslovene kaviareň pre deti, ale ako hovorím “baby friendly”, pretože to pokladám za samozrejmosť. A ľudia si už sami vyskúšali, že keď sa v jednej časti kaviarne hrajú deti v detskom kútiku, tých na druhej strane to vôbec neruší. Máme dobré ohlasy a vidím to najmä na tom, ako sa zákazníci stále vracajú, napríklad na koláčiky. O novinkách informujem cez sociálne siete, aj vďaka ním si vytváram vzťah so zákazníkmi. Pre niekoho je to možno smiešne, ale ja tomu prikladám veľkú váhu. Snažím sa komunikovať aj tam. Samozrejmosťou je, že ma hostia nájdu v kaviarni každý deň. Je to najlepší spôsob ako zistiť čo sa im páči, čo im chutí, čo by možno vylepšili. Som rada za každú jednu spätnú väzbu. Kritiku viem spracovať tiež, najmä keď nám ju zákazník povie osobne, tak sa vždy snažím nájsť adekvátne riešenia.

Katarína Bánayi

Ako ste nastavovali ceny?

Úprimne, trocha som sa bála, či sa ľuďom nebudú zdať ceny u mňa vysoké, oproti priemeru v meste sú vyššie asi o 10-20 centov. Ale ponúkam kvalitu a na tom staviam. Máme čerstvé koláče, bez pridaných umelých surovín a ako jediní v meste máme aj bezlepkový sortiment. Sme menšie mesto, ľuďom sa tu ťažšie žije, ale viacerí už dnes vedia oceniť kvalitu, a tomu sa teším. Tiež ponúkame limonádu s domácim sirupom a ja zákazníkom doprajem aj viac ako je jeho odporúčané množstvo, pretože chcem, aby im chutili. A tiež kvalitnú kávu. Ochutnala som vo svojom živote veľa káv, ale vedela som, že keď budem mať raz vlastnú kaviareň, chcem mať kávu Caffé Diemme.

kava

káva

Prečo?

Okrem toho, že mi naozaj chutí, páči sa mi, že Vladko Koč, ktorý ju distribuuje, vám kávu nielen donesie, ale aj zaučí personál a pravidelne vás kontroluje. Nám ako prevádzke ponúka to, čo sa mi snažíme následne odovzdať zákazníkom. Kvalitu, profesionalitu a ľudský prístup. Sama som pracovala v kaviarni, mala som pocit, že viem ako má chutiť naozaj skvelá káva, že ju viem pripraviť dostatočne dobre. Vo vlastnej kaviarni však pre mňa slovičko dobre, nepredstavuje to, čo majú zákazníci u nás dostať. Dnes už viem, že v kaviarňach sa káva často prepaľuje, necháva tiecť dlhšie, ako je treba a podobne a ľudia si na tú chuť, samozrejme, už zvykli. Preto dlhšie trvá, kým prejdú na inú kávu. My v Zoy im chceme ponúknuť len to najlepšie. To je to slovo, ktoré má pre mňa vo vlastnej kaviarni pevný základ. (úsmev)

Katarína Bánayi

Povestné sú už aj vaše torty, cheesecaky či netradičné veterníky. Kto vám ich pripravuje?
Rovnako ako pri tvorbe kaviarne, aj v tomto prípade som stavila na ľudí, ktorých poznám. Sú to dievčatá z Pinch of Sweet a iné šikovné ženy so skúsenosťami, ktoré si chránim, ako oko hlave, aby mi ich neodtiahla konkurencia. (Smiech) No okrem toho, že ich výrobky sú kvalitné, stále prichádzajú s niečím novým, a ja tak môžem často obmieňať ponuku. Tak sme už ponúkali okrem spomínaných bezlepkových cheesecakeov i raw torty, palacinkové torty, charlotte tortu s domácimi piškótami, veterník, ktorý vyzerá úplne inak ako tradičný a naša najlepšia torta v ponuke je môj výmysel. Do ponuky sme zaradili krtkovú tortu.

koláče

Zoy

Ako vzniklo vaše spojenie s LYRA čokoládami?

To má rovnako, ako aj iné veci spojené so vznikom našej kaviarne, svoj príbeh. Manžel predával LYRA čokoládu v stánku vo Vianočnom mestečku v Nitre, kde sme sa my dvaja spoznali. A keďže sme mali dobré vzťahy ( teraz myslím LYRA čokoládu), predávali sme ju aj ďalej spoločne a teraz ju máme vo vlastnej kaviarni. Vymyslela som preto aj kávy ochutené práve touto čokoládou, keďže som nechcela používať žiadne umelé dochucovadlá.

Katarína Bánayi

Lyra

Spájate sa s dodávateľmi, ktorí poskytujú kvalitu. Vedia to zákazníci v malom meste oceniť?

V každom meste si ľudia zaslúžia kvalitu. Aj v Zlatých Moravciach. V našej kaviarni je to priorita. Navyše si myslím, že ľudia vedia kvalitu oceniť. Navyše v malom mesta sa skoro všetci poznajú, stretávajú sa a vedia svoje skúsenosti, pocity a postrehy ústne podať ďalej. Aj ústna reklama je reklama. Preto dbám na spokojnosť každého jedného hosťa. Verím si a verím, že Zoy budú navštevovať ľudia zo Zlatých Moraviec, ale aj z okolia. Spravia si výlet, vychutnajú si kávičku a koláčik. Uvedomujem si, že je to odvážne, ale pevne v to verím. Naďalej teda budeme na sebe pracovať, s pokorou, no zároveň “tvrdo”. Verím, že raz budeme mať hostí z Košíc, Michaloviec, Bratislavy, či Popradu.

Zoy

limonady

Ak vám to s kaviarňou pôjde dobre aj ďalej, viete si predstaviť aj ďalšiu prevádzku?

Istú dobu to bolo veľmi reálne, už sme aj našli priestor, kde sa nám páčilo, no nakoniec sme sa nedohodli na peniazoch. S odstupom času som aj rada, najprv nech sa darí jednej a potom uvidíme. Sny si však treba plniť a ja verím, že raz možno bude aj ďalšia. Pre mňa vždy na prvom mieste bude kvalita. Ako sa vraví, čas ukáže.

Katarína Bánayi

Zoy

Vravíte, že sny si treba plniť. Čo by ste odporúčili ľuďom, ktorí snívajú o svojej prevádzke? Akým chybám by sa mali vyhnúť?

Sny sú krásna vec. Tvrdím, že nás dokážu motivovať. Chyby sú prirodzenou súčasťou života. Kto nič neskúsi žiadnu chybu nespraví, paradoxne si tak svoje sny nesplní. Rozhodne si treba ísť za svojim snom, mať víziu, dodržiavať svoje zásady. Len pracovitosťou, otvoreným myslením a najmä cieľavedomosťou, môžeme v živote dosiahnúť úspech. Ja som celý koncept postavila na kvalite, spolupráci a hľadaní riešení. Často využívam svoju intuíciu a dám na svoje pocity. Používam zdravý rozum a som veľmi otvorený človek. A vyhnuť sa chybám? Neviem, či existuje presný recept, niekedy práve chyby vedia človeka a myslím, že aj prevádzku posunúť vpred. Dôležité je ich však identifikovať a odstrániť ich.

Katarína Bánayi

Text: Lucia Čižová

Foto: Ondrej Bobek

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Portál Kávičkári.sk vznikol v roku 2011 ako priestor pre všetkých nadšencov a milovníkov pôžitkov - dobrej kávy, jedla, zaujimavých miest a podujatí. Počas desaťročia pôsobenia priniesol stovky zauijímavých informácii, v ktorých sa rozoberala káva, slovenské pražiarne kávy, výrobcovia produktov, majitelia a prevádzkovatelia reštaurácii, šéfkuchári, ale i pomoc celému segmentu HoReCa.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články