Franšíza? Zhrňme si jej základné výhody a nevýhody

 Franšíza? Zhrňme si jej základné výhody a nevýhody

Vedeli ste, že svetové značky ako Starbucks, McDonaldʾs a ďalší veľkí hráči fungujú formou franšízy? Napriek tomu, že každá krajina a jej podmienky sú iné, služba je vždy o ľuďoch. Tím musí byť taký silný, aby franšízant dokázal od piky zabezpečiť prevádzku. Je dôležité si uvedomiť aj to, že sme malá a mladá krajina, kde môže vzniknúť aj úspešná franšíza, napriek tomu, že už sa predsa stalo, že aj veľké spoločnosti na našom trhu neuspeli a stiahli sa. Niektoré, ako napríklad, Burger King, sa však  po určitej dobe vrátili.

Na Slovensku však máme aj niekoľko úspešných franšízových prevádzok. Príkladom môže byť sieť donutérií La Donuteria, potraviny s farmárskymi produktami Jožko Farmárik, či aj predajne s dopekanými pekárenskými produktami, Minit Slovensko.

Situácia na trhu bolí, ale popri zatváraní sa plánujú aj nové prevádzky

Napriek tomu, že niekoľko vĺn koronakrízy a opatrení nesú za následok množstvo zatvorených prevádzok, stále sa nájdu podnikatelia, ktorí by si radi splnili sen o svojej vlastnej prevádzke. „Počas roka 2021 sme registrovali pomerne dosť dopytov ohľadom tvorby gastroprevádzok a sami sme pár podnikateľom pomohli naštartovaním ich projektov. Niektorí sa rozhodnú ísť vlastnou cestou, druhí si najmú skúseného konzultanta a tí ďalší zas siahnu po relatívne najjednoduchšej ceste, ktorou je franšíza. Franšíza totiž umožňuje relatívne rýchly začiatok s minimom vlastného kapitálu, čo je pre mnohých lákavé,“ tvrdí autorka knihy (ne)učebnica Gastrolove, Simona Budinská.

Franšíza je aj „Návod na použitie“

„Značka je uchopená od brandu až po produkt, je to presne nastavený mechanizmus, ktorý keď odovzdáte franšízantovi (pozn. red. tomu, kto si kúpil franšízovú licenciu) a ten si otvorí ďalšiu pobočku, musí absolútne dodržiavať procesy – od produktu cez vizibilitu, servis, logistiku až po všetko ostatné. A vy, ako majiteľ licencie, kontrolujete, či to skutočne tak robí“, tvrdí Ivan Malinka, v knihe (ne)učebnica Gastrolove.

franšíza
Vybudovaný brand veľmi pomáha úspešnosti frašízy. Aj na Slovensku máme príklady gastronomických franšíz, ktoré úspešne expandovali do zahraničia.
Ali Macsai Samay

 „Je to veľmi motivujúce, keď vidím, že reálne pomáhame meniť životy ľudí k lepšiemu“, tvrdí Ali Macsai z pražiarne Samay.

Čítať viac >

Úspech nie je zaručený ani pri franšíze, máte to však odskúšané, a tým pádom nebudujete značku odznova a nerobíte veľa pokusov a omylov, ktoré sme urobili aj my. Toto celé know-how máte zabalené, uchopené a človeku dávate kompletný biznis plán, kompletný produkt, kompletnú značku. A keď to bude dodržiavať, na 90 % bude úspešný. Veľmi tomu pomáha vybudovaný brand,“ dodáva.

Kto by sa mal zamýšľať nad franšízou?

„Ja to vidím tak, že v gastronómii sú dve cesty. Buď to budete robiť franšízou, alebo sa rozhodnete pre vlastný podnik. V Západnej Európe – vo Francúzsku či Taliansku sú to najmä rodinné reštaurácie, kde majiteľ je zároveň šéfkuchár. A on chce tvoriť – robiť a lá cartové jedlá či fine diningovú reštauráciu. Takže áno, franšíza nie je pre každého. Je určená hlavne pre tých, ktorí chcú podnikať bez zbytočného trápenia a túžia si to zjednodušiť. Kúpou licencie získajú presne nastavené procesy. V niektorých prípadoch je dobré ponechať čiastočnú voľnosť – odsúhlasíme, že niečo môže byť v tej-ktorej lokalite úspešné a vzájomná synergia bude pre obe strany prínosom“, tvrdí Malinka.

ivan malinka
Ivan Malinka naučil Bratislavu raňajkovať. Stál za kedysi úspešnou sieťou Moods Bakery & Coffee. V nastavovaní procesov využil aj skúseností z reklamnej agentúry, kde predtým pôsobil a o svojich skúsenostiach porozprával v knihe (ne)učebnica Gastrolove.

Nie je dobré mať franšízu nemennú. Predsa rovnako sa mení trh, správanie spoločnosti aj klientov. „Často sa na prevádzkach ukázalo, že podnik inak funguje v bizniscentre, ktorý je otvorený len počas pracovných dní, inak napreduje v centre mesta a inak sa správa v mestských častiach či na periférii mesta“, dodáva v texte knihy.

Aj Slováci dokázali expandovať

Napriek tomu, že väčšinou sa bavíme o prebratí zahraničných „gastro“ značiek na Slovensko, máme aj gastroprevádzky, ktoré dokázali úspešne expandovať do zahraničia, ako napríklad aj sieť bistier Mondieu, ktoré nájdete aj v Dubaji (len pod iným názvom, Mondoux), či prekvapivo širokú sieť donutérií, La Donuteria, o ktorých si paradoxne mnoho ľudí myslí, že je to prebratý koncept zo zahraničia. „Zrejme by prevádzok, ktoré by sa rozhodli svoj úspešný biznis pretaviť do ďalších prevádzok a franšízy bolo i viac, len ich zabrzdila momentálna situácia. Pretože franšíza prináša veľké výhody i pre majiteľa- existuje viac podnikov pod jeho značkou, prináša kvalitu a má s tým relatívne málo starostí, v porovnaní s tým, akoby mal manažovať každú jednu prevádzku. Čo je však absolútne najdôležitejšie je dokonalé nastavenie pravidiel a zmlúv, aby ani jedna strana nebola ukrátená. V tom vie dopomôcť šikovná právnická firma, ale aj Slovenská Franchisingová Asociácia“, tvrdí Simona Budinská.

franšíza La Donuteria

franšíza la donuteria
Franšíza nemusí byť zákonite len zahraničná. Úspešné príklady expanzie slovenských značiek do Európy, ale aj na Blízky východ, máme aj tu na Slovensku. Málokto napríklad vie, že sladká sieť donutiek je vlastne slovenská.

Okrem prísnych pravidiel franšíza ponúka i priestor pre hodnoty

Okrem pravidiel a zmlúv sa čoraz viac firiem snaží venovať aj vnútorným hodnotám. Najmä aj kvôli generácii Mileniánov, ktorí dávajú pre peniazmi prednosť pracovnému uspokojeniu a hodnotám, ktoré sú v kolektíve zdieľané. „V zahraničí je už bežné, že firma má svoju víziu, misiu, stratégiu a kľúčové hodnoty. La Donuteria to nerobí inak. Interne aj externe komunikujú svoju firemnú víziu dostať sa medzi top 10 svetových lovebrandov. Našim poslaním je rozširovať radosť, spájať a starať sa o ľudí, komunity, prinášať pozitívne emócie prostredníctvom kvalitného produktu a atmosféry, ktorú zákazník môže zažiť v pri návšteve La Donuterie“, tvrdí CEO siete, Peter Straňák. Dnes si človek môže vybrať kam pôjde na kávičku, či na sladké. Ak však vie, že prevádzka, ktorú navštevuje, pomáha svojmu okoliu, či je aktívna v charitatívnej činnosti, je to o dôvod viac, prečo sa rozhodnúť ju navštíviť.

La Donuteria frančíza
Sladká sieť franšíz La Donuteria má ambíciu sa dostať medzi top 10 svetových lovebrandov. Dopomôcť by jej k tomu mali aj zadefinované hodnoty.

Inšpiratívne sú i ďalšie hodnoty tejto slovenskej sladkej firmy. Napríklad: „Teamwork robí dream work“. Vysvetľuje opäť Peter Straňák: „Tímová práca je jednou zo zásadných hodnôt celej firmy. Hoci fungujeme v rámci manažmentu v Netflix štýle (nedefinovaná pracovná doba, neobmedzený home office, vzájomná dôvera, otvorený feedback…), spájame sa denne na online poradách, kde zdieľame novinky, plány a krátkodobé aj dlhodobé stratégie. Medzi ďalšie hodnoty celej firmy, teda i samotných prevádzok, patrí udržateľnosť, customer care (zákazník na prvom mieste), prinášanie inovácii či inklúzia. Nechceme, aby to boli len slová, ale i samotné skutky. Napríklad udržateľnosť je v gastre často utópiou, ale premyslenými krokmi a pravidlami vieme nastaviť ekologickejšie procesy v rámci firmy, ktoré majú koniec koncov pozitívny dôsledok na nás všetkých.“

Aké sú hlavné výhody pre človeka, ktorý sa rozhodne pre franšízu?

Ak snívate o vlastnej štýlovej kaviarni alebo cukrárni a neviete ako to, tak franšíza je ideálny spôsob ako si splniť sen o vlastnom podnikaní, byť sám sebe šéfom a pracovať na sebe. Vieme to nazvať i jednoduchšou cestou. Jednoznačne to, že ako záujemca o franšízu získate značku, vybudované meno, nemusíte sa trápiť s produktom, servisom, zariadením, architektúrou a brandom. To všetko dostanete “na tanieri”. Samozrejme, aj to niečo stojí.

„Napríklad naša firma používa rôzne nástroje na to, aby oslovila čo najviac záujemcov o franšízy v zahraničí. Momentálne máme takmer 30 pobočiek a ďalších 65 podpísaných kontraktov na prevádzky po celom svete”, približuje Straňák. Úspešný slovenský startup sa dlho tešil obľube v rodnej krajine, no za relatívne krátky čas domáci trh plne obsadili. Na Slovensku už svoje franšízy ponúka len lukratívnych miestach so zaujímavým genius loci. V zahraničí minulý rok otvorili svoje La Donuterie v nemeckom Mníchove, dánskom Aalborgu, španielskej Malage, rakúskom Salzburgu, na Cypre a v neposlednom rade v susednej Prahe. O pár týždňov sa otvoria ďalšie pobočky v Paríži, Švajčiarsku, Írsku, na Litve a neskôr na blízkom východe v Spojených Arabských Emirátoch.

V porovnaní s inými značkami je investícia na otvorenie pobočky pomerne nízka. Už od 35 tisíc eur si viete otvoriť svoju La Donuteriu takmer na kľúč“, prezrádza majiteľ siete La Donuteria. Firma disponuje manuálmi, systémami a procesmi, ktoré fungujú a tým dajú hotový „návod“ do rúk budúcemu majiteľovi. “Ten, kto by mal záujem o spoluprácu s nami, prípadne viac informácii, môže písať na [email protected] a radi mu poskytneme viac informácií”, dodáva.

La Donuteria
La Donuteria má aj na rok 2022 pripravený plán expanzie nielen do zahraničia, ale aj na Slovensku. Na fotografiách je pobočka v Dánsku.

A naopak, aké sú nevýhody franšízy?

Tým, že značka je určitým spôsobom nastavená, majiteľ licencie musí dodržiavať všetky pravidlá, ktoré franšíza prináša. Nemôže si povedať, že o mesiac bude brať kávu od iného dodávateľa, alebo croissant od druhého. Nič navyše neprejde bez schválenia majiteľa franšízy.

“Keby to začal robiť každý franšízant po svojom, už by to nebola franšíza. V tom je tá dokonalosť – použijem ako príklad McDonaldʾs, lebo je to jedna z najväčších gastro franšíz na svete. Ak sa rozhodneme ísť do „Mekáča“, presne vieme, ako bude chutiť burger, ako rýchlo nás obslúžia, v akej kvalite bude reštaurácia, a aj to, že všade na svete je to rovnaké. A keď nie, tak je to chyba ľudského faktora danej prevádzky”, upozorňuje Ivan Malinka.

 

5 tipov, ak sa chcete stať majiteľom franšízy

1. Sila rozhodnutia. Byť absolútne rozhodnutý o tom, že to chcete robiť a ste so značkou stotožnený. To zistíte tak, že si prejdete kompletným školením a vyskúšate všetky pozície – to je alfa a omega. Ak vás to nebude baviť, nevydávajte sa touto cestou.
2. Nastavte si biznis plán. Aby ste vedeli, kedy očakávať prvé pokroky. Každá lokalita totiž potrebuje istý čas na rozbeh. Trvá minimálne 12 mesiacov, kým si „to sadne“ a ľudia vás spoznajú.
3. Dodržiavajte pravidlá franšízy. Už sú odskúšané a ak sa ich budete držať, úspech sa dostaví.
4. Prejdite školením, aj pri zahraničnej franšíze. Niekde sú to tri mesiace, inde šesť. Alebo si kúpte manažéra, ktorý má certifikáciu, a zamestnáte ho vo svojej franšíze a vy budete iba investorom.
5. Buďte osobne v prevádzke. Nezabúdajte, že 90 % úspechu je vytrvalosť! Je to vaše podnikanie, váš biznis a vy musíte ísť príkladom svojim zamestnancom.

 

Článok bol pripravený v spolupráci s La Donuteria.

Text: Augustína Markocsyová

Foto: archív Kavickari.sk

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Guťka Markocsyová

Pôžitkárka, instaguru a organizačný mozog celého portálu. Naša Guťka plánuje všetky cesty, fotenia i články. A vďaka jej citlivému oku je výsledná podoba článkov taká, aká je. I sociálne siete také, aké sú.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články