Pavel Mrázek z Hezkey: Človek nevie, akú kávu máte, ale interiér vidí už z ulice. Nepodceňte ho.
Praha patrí medzi gastronomickú špičku v Európe – nájdeme tu svetové reštaurácie, podniky s netradičnými konceptmi, rodinné bistrá i čarovné kaviarne. Jednou takou je i glamourová Cafioca, ktorá hosťa pohladí vizuálne i doslova: sedačkami a kreslami z mäkučkého zamatu. Práve tu sme sa stretli s Pavlom Mrázkom, zakladateľom firmy Hezkey, ktorá navrhuje interiéry a má na svedomí aj ten v Cafioce. Ako pomáha vzhľad podniku pritiahnuť ľudí a prečo sa pri zariaďovaní oplatí obrátiť na architekta?
Práve sedíme v šarmantnej kaviarni Cafioca. Aká bola pre vás najväčšia výzva pri tomto projekte?
Tento priestor by ste vôbec pôvodne nespoznali, hore bol fast food, kde sa fritovalo vo veľkom. Keď sme sem prišli, smrdelo to tu spáleným olejom, spodná časť bola úplne nevyužívaná. Bolo náročné predstaviť si, že tu je možné vybudovať kaviareň, ktorá vyzerá tak ako dnes. Je to vlastne pre nás malý zázrak, že sa nám podarilo navrhnúť a hlavne realizovať takýto príjemný priestor. Nechcem, aby to vyznelo ako promo, ale tu a v takejto podobe je interiér unikátny. Celé to vlastne bolo zadanie od začiatku: pani majiteľka žila v Británii, v Londýne a videla tam podobné útulné, dizajnové, svetové kaviarne, v ktorých sa ľudia cítia dobre. Pokojne by som to dnes nazval “instagramové priestory”, podnik vás zaujme už na prvý pohľad, radi sa v ňom odfotíte a zazdieľate na sociálnej sieti. Pani majiteľka mala predstavu, že chce v Prahe otvoriť niečo podobné. Kontaktovala nás a my sme pri tvorbe interiéru vychádzali z pôvodného zámeru, konceptu, ktorý mal byť postavený na tapiokových dezertoch. Tapioka je typická svojim guľatým tvarom a z toho vychádzala aj naša predstava. Vidíte tu lampy guľatých tvarov, ktoré sú kombinované s čalúnickými výrobkami, sedací nábytok je zase oblý, zamatový. Materiál, ktorý vyzerá veľmi dobre na pohľad a je príjemný na dotyk.
Čo bolo pre vás dôležité pri návrhu Cafiocy?
Už od začiatku by mal podnik hosťa vtiahnuť do svojho príbehu. Hneď po vstupe je dôležitý kontakt s obsluhou, ktorá sa na vás ideálne usmieva a pomáha dotvárať celkový zážitok. Interiér je „len“ jednou z častí skladačky, ktorá musí dokopy fungovať. Potom je to personál, lokalita. Cafioca je na mape na relatívne dobrom mieste, ale reálne až tak veľa ľudí tadeto neprejde a navyše je tu množstvo konkurencie. Rozhodli sme sa teda zaujať ľudí už priamo z ulice, aby si povedali: „Wau, to je super, tam musím ísť.“ Pri veľkej konkurencii je práve toto základ, preto sme tu vytvorili pódium s malými stolčekmi, ktoré malo byť atraktívnym bodom. Hneď vedľa je nádherný bar obložený veľkoformátovou keramikou s dekorom mramoru, nechýba ani zamat a príjemné materiály. Snažili sme sa dosiahnuť to, aby ľudia, ktorí idú po ulici, mali sem chuť vstúpiť.
Boli sme sa pozrieť aj na vašu ďalšiu realizáciu, v Yami Sushi bistre v centre Prahy. Aký je príbeh tohto podniku?
Klient, ktorý vlastní už niekoľko sushi reštaurácií v Prahe, za nami prišiel s tým, že by chcel otvoriť nové bistro, v ktorom by okrem sushi ponúkal tiež kórejské špeciality, ako napríklad bibimbap. Prevzali sme holý priestor a vytvorili sme vedľa reštauračnej časti aj zázemie s kuchyňou a sociálnym zariadením. Navrhli sme vzdušný dizajn interiéru, ktorý vychádza z kórejských motívov a ladí s modernou ázijskou kuchyňou. Na prvý pohľad tu zaujmú panely s gravírovanými geometrickými tvarmi, lamelové svetlá pripomínajúce lampášiky, drevený podhľad alebo ručne maľovaný motív sakury na stene. Okrem interiéru sme vytvorili tiež novú vizuálnu identitu – logo, polepy výloh, ale aj menu, menu board a web. Teší ma, že aj keď je bistro trochu mimo hlavnej cesty, našlo si svojich zákazníkov, ktorí chvália ako jedlo, tak aj prostredie a klient je s prevádzkou spokojný.
Profesionálna deformácia je celkom bežná vec, čo si vy všimnete ako prvé, keď vstúpite do kaviarne či reštaurácie?
Pre mňa je dôležité, aby ma priestor zaujal ešte predtým, ako chcem doňho vstúpiť. Keď vstúpim do podniku, chcem, aby na mňa vdýchla jeho atmosféra. A potom je to už o samotnom zážitku a z veľkej časti aj o obsluhe. Neskôr sú to už detaily: keď idem na sociálne zariadenie, nechcem, aby to bolo niečo odpudivé. I realizácia WC je dôležitá, aby bol celý priestor konzistentný. Pre podnikateľov v gastre je ideálne, ak sa ľudia tešia, že sú u nich v podniku, fotia si jedlo, priestory a pridávajú fotky na sociálne siete. Prevádzky tak dostávajú reklamu zadarmo, čo je obrovská výhoda dnešnej doby, ktorá je do značnej miery o zdieľaní. Tento priestor (pozn. red. Cafioca) je krásnou ukážkou, kde je množstvo zákutí, kde sa ľudia môžu odfotiť a potom zazdieľať. Ale nielen priestor, aj jedlo, dezerty sú robené tak, aby ľudia mali chuť podeliť sa o svoje zážitky.
Keď ste si v 2013 zariaďovali svoj byt, rozmýšľali ste, že to skúsite sám, nakoniec ste sa rozhodli pre architektku. Prečo?
Kúpil som si byt, a keď som prišiel a uvidel prázdne steny, prázdny priestor, zrazu som vôbec nevedel, čo s tým. Nechcel som zájsť do Ikey a nahádzať tam niečo iba bez ladu a skladu. Túžil som priestor využiť lepšie, na maximum. Lámal som si hlavu, ako to urobiť sám, a zistil, že to so obnáša toľko vecí, ktoré nie som schopný uchopiť, až mi nakoniec musela pomôcť kamarátka-architektka. Tá mi to celý tento problém vyriešila. Prečo by som sa strestoval a trápil sám, keď existujú odborníci, ktorí to majú vyštudované? Hovoril som si, že tieto problémy neriešim asi sám – zrejme existuje množstvo ľudí, ktorých to cítia rovnako.
Ako ste túto spoluprácu vnímali?
Keď si kúpite byt, zaplatíte zaň v dnešnej dobe veľmi veľa peňazí, tak si myslím, že je nezmysel neinvestovať ďalej do samotného interiéru a dobre ho využiť. Nie je to iba o metroch štvorcových, ale o tom, čo s nimi urobíte. Môže to byť aj napríklad malý byt, ktorý je dobre využitý a funguje to v ňom lepšie, ako vo väčšom byte. A práve s týmto vám pomôže odborník, niekto, kto má architektúru a dizajn vyštudovanú, má s tým skúseností, prehľad na trhu. Pretože aj v interiérovom vybavení je náročné sa vyznať: je tu množstvo zliav, cien, kvalita je kolísavá. Nájsť to správne vybavenie za solídnu cenu a v dobrej kvalite je náročné. Preto rozumiem, prečo veľa ľudí skončí v Ikey, kde všetko nájdu na jednom mieste. Na druhej strane to majú skoro všetci doma. Takže ak chcete niečo individualizované, máte problém. Preto som sa rozhodol založiť firmu a ponúknuť jedno miesto, na ktorom mi pomôže architekt-odborník a zároveň tu môžem zároveň vyriešiť aj realizáciu návrhu. To znamená, že vám odporučíme, kde zariadenie môžete kúpiť, od koho, v tej kvalite, ktorú chcete, za peniaze, ktoré na to máte. To bol môj prvotný popud: vytvoriť jedno miesto, kde nájdete všetko, čo potrebujete – od projektu až po realizáciu.
Hezkey ste zakladali práve s touto kamarátkou architektou. Aké boli vaše začiatky?
(smiech) Punkové. Keďže to bol pre mňa nový odbor, musel do neho najskôr preniknúť. Myslím si, že na naše podnikanie sa pozerám najmä z pozície zákazníka, ako človek, ktorý bude naše služby využívať. A vnímal som, že aj toto odboru architektúry chýba – architekti a dizajnéri často vidia iba svoj pohľad, klienti zase vidia niečo iné a často sú tieto svety neprepojené. I to sú dôvody, prečo sa klienti boja využiť služby architekta: že to bude drahé, že si aj tak vytvorí to, čo chce on, že nedostanú to, čo si predstavujú. Architekti sú často otupelí a berú to tak, že: „Bože, on zase vymýšľa, on zase chce niečo, čo nejde.“ Chcel som teda vytvoriť akúsi spojku medzi týmito dvomi svetmi a ponúknuť používateľsky prehľadnú, jasnú, príjemnú alternatívu, aby sa nebáli využiť služby architekta, dizajnéra. Aby vedeli, čo služba všetko obsahuje. Klienta teda berieme ako partnera, zapájame ho do procesu tvorby, aby chápal a vo finále mal to, po čom túžil. Ideálne niečo, čo ani nečakal. My sa v priestore snažíme vidieť viac, ako tam vidí on a snažíme sa mu ponúknuť pohľad, ktorý využíva daný priestor na maximum, tak, ako by klientovi možno ani nenapadlo.
Takže sa snažíte priniesť klientovi riešenie, ktoré sa mu páči, hoci o tom ešte nevie.
Na začiatku klienti svoju predstavu majú, našou úlohou je, aby sme povedali, či tá predstava na daný priestor sedí. Či sedí na to jeho rozpočet. Pri rozpočtoch je to prakticky vždy tak, že ho majú klienti obmedzený – to je však v poriadku, pretože aj s limitovaným budgetom sa dá pracovať. Na druhej strane sa však projekt musí o to viac premyslieť, stojí viac práce, času, takže je to paradoxne nepriama úmera: čím menej peňazí na to mám, o to viac to musím premyslieť, aby to fungovalo. Preto často kombinujeme nábytok z reťazcov, ako napríklad Ikea, s niečím unikátnym, čo dá priestoru charakter. Aj s tým obmedzeným rozpočtom dokážeme urobiť niečo zaujímavé a unikátne, to je ďalšia výhoda, prečo si vybrať odborníka, lebo to dokáže. Aj obmedzený rozpočet však musí byť reálny, nemôžem si myslieť, že za 5000 € urobím novú kaviareň. Teda urobím, ale natriem priestor farbou a dám tam 5 kresiel a nábytok z bazáru.
Začínali ste ako malý tím, dnes pre vás pracuje viac ako 20 architektov. Podľa čoho si ich vyberáte, ako nadväzujete spoluprácu?
Pri našich dizajnéroch, architektoch je dôležité, aby mali skúsenosti, ako s návrhmi, tak s realizáciami. To je ďalšia vec, veľa architektov má krásne vizualizácie, a keď ich požiadate, aby vám ukázali realizáciu, tak ju nemajú. To znamená, že nie sú schopní štúdiu dotiahnuť do fázy realizácie, alebo nie sú schopní klienta presvedčiť, aby si to mohli vyfotiť. To je pre nás taká prvá blikajúca varovná kontrolka, keď nemajú svoje realizácie. Hľadáme kreatívnych ľudí, ktorí sú schopní uchopiť sa aj realizačnej časti. Ďalšia dôležitá vec pre nás je komunikatívnosť a schopnosť byť príjemný ku klientom. Už som spomínal, že sa snažíme pôsobiť trochu “nearchitektonicky”, ľudsky, aby sa nás klienti nebáli osloviť. Preto tiež chceme, aby naši architekti boli trochu iní: príjemní, rozprávali ľudskou rečou a nie „architektončinou“.
V čom sa líšite od architektonických štúdií?
U nás je veľmi dôležité, a je to aj jeden z dôvodov, prečo som firmu zakladal, že nikomu nenútime svoj vlastný štýl, resp. štýl architekta. Sme tu hlavne pre klienta a chceme zhmotniť primárne jeho predstavu. Často sa stáva, že keď klient príde za architektom, architekt mu naznačí svoju víziu a potom mu ju tak trochu vnúti – od toho tu nie sme. Chceme spokojných klientov a spokojných architektov, takže sa snažíme, aby sa architektovi zákazka páčila, a keď to náhodou nie je jeho štýl, nesnaží sa presadiť to, čo sa mu páči viac. U nás je teda klient na prvom mieste, čo si myslím, že je veľký rozdiel medzi veľkými architektonickými štúdiami, ktoré majú vlastný štýl a za nimi prídete s tým, že ho chcete tiež.
Dá sa teda váš štýl nejako charakterizovať?
Je to rôznorodosť, nemáme jeden štýl. I keď v našich návrhoch vidieť spoločné črty, ide najmä o príjemnosť, útulnosť priestoru, ale máme rôznych ľudí, a preto sme schopní povedať si: „Tak tento sa hodí úplne na toto. Ten má skúsenosti s kaviarňami. Ten by rád pracoval na tomto.“
Klientom však nepomáhate iba s návrhom a realizáciou. Aké služby ešte poskytujete?
Sme schopní skombinovať ľudí tak, aby to fungovalo na ten konkrétny projekt a pozeráme sa na to komplexnejšie, ako len na samotný návrh. Je pre nás dôležité, aby podnik fungoval a prosperoval. Nie je to teda iba o interiéri, ale o celkovom zážitku klienta – pomáhame klientovi nielen s dizajnom a realizáciou, ale rovnako riešime aj návrh marketingových kanálov, aby sa o podniku dozvedeli potencionálni zákazníci. Aj s týmto sme schopní pomôcť, ponúkame teda celkový balíček – interiér, grafika, vizuál, propagácia. Teda všetko potrebné na to, aby sa o vašom bistre, kaviarni, reštaurácii dozvedeli ľudia a vracali sa tam.
Máte široký tím architektov, ktorí pôsobia nielen v Česku, ale aj na Slovensku. Zrejme nepôsobíte iba v Prahe a nie ste limitovnaní mestom, ale ani štátom.
Je to naozaj tak, máme architektov po celej republike, dokonca aj na Slovensku. I to je dôvod, prečo sme sa rozhodli otvoriť našu slovenskú pobočku, kde máme architektov a projektového manažéra, ktorý sa stará o našich slovenských klientov. Chceme ponúkať interiéry, ktoré budú fungovať nielen vizuálne, ale aj komerčne. Na Slovensku sa venujeme hlavne komerčnej oblasti: gastro podnikom a kanceláriám.
Máte skúseností s návrhom interiérov, kancelárií, Airbnb ubytovania, gastro podnikov. Čo je vašou srdcovkou?
(smiech) Skôr ako jedna, konkrétna oblasť je pre mňa srdcovkou, že naprieč všetkými týmito segmentmi dokážeme pretlačiť našu snahu ponúknuť jasnú, prehľadnú službu, z ktorej bude mať klient radosť. Vytváranie interiérov, ktoré fungujú – či už komerčné, alebo nie – to je pre mňa dôležité. Chceme, aby investícia klienta do priestoru bola skutočne investíciou a v konečnom dôsledku sa mu vrátila: buď záujmom zákazníkov o jeho podnik, alebo pocitom domova v jeho byte alebo dome.
Hezkey nájdete aj na webe a facebooku.
Text: Tomáš Turek
Foto: Tomáš Turek