Ioanova šmelina – mladý pár priniesol koncept potravín, ktoré ponúkajú to, čo reťazcom chýba

Foto: Dominika Noskovičová
Keď mladým ľuďom nechýba odhodlanie, ctižiadostivosť a chuť tvrdo pracovať, dokážu všetko, čo si vysnívajú. A jeden taký sen si splnili aj Lucia Ratkovská a Jakub Krajčovič. Nedávno si v Ivanke pri Dunaji otvorili koncept potravín s cieľom priniesť na trh niečo nielen dobré, ale aj iné. Alternatívu k reťazcom, ktorá ponúka vyššiu kvalitu i nedostatkový tovar. Prečo sa rozhodli títo mladí partneri, ktorých spojilo gastro, otvoriť práve miestne potraviny? A čo sa skrýva za názvom Ioanova šmelina?

Ioanova šmelina: Názov, ktorý vzbudzuje zvedavosť
Názov „Ioanova šmelina“ vzbudil po otvorení nejednu diskusiu. Kreatívny, výstižný názov, za ktorým sa však skrýva príbeh. Pôvod slova „Ioan“ siaha až do roku 1209 a prvých písomných zmienok názvu obce Ivanka pri Dunaji, v ktorej sa obchod nachádza. Slovo „šmelina“ zase označuje „nedostatkový tovar“ – čím sa stalo ideálnou slovnou hračkou pre obchod, ktorý chce prinášať to, čo v regióne chýba.

Cieľom bolo vyhnúť sa obyčajnému pomenovaniu ako „Ivanske potraviny“ a vytvoriť niečo zapamätateľné, s príbehom a významom. Hoci názov spočiatku prekvapoval, zákazníci si potraviny obľúbili predovšetkým vďaka ich obsahu – a práve ten je dnes hlavným dôvodom, prečo sa radi vracajú.



Kvalita, ktorá mení pohľad na bežné veci
Nie je zvykom, že si mladí ľudia otvoria práve potraviny. Lucia Ratkovská je však vo svete gastronómie ako doma. Nečudo, že s Jakubom ich dala dokopy práve láska ku gastronómii. Spoznali sa vďaka ázijskému bistru Wasabi.stro, ktoré si vzala pred 3 rokmi pod svoje krídla. Neskôr sa z nich stali partneri nielen v práci, ale aj v súkromí. K prevádzkovaniu ázijského bistra Wasabi.stro však najnovšie pridali k svojím aktivitám aj potraviny. „Naším cieľom bolo priniesť niečo dobré a zároveň iné. Ukázať ľuďom, že veci, na ktoré sú zvyknutí, sa dajú robiť aj inak – kvalitnejšie, premyslenejšie a s lepším zložením. Zrazu si začali uvedomovať, že to, čo poznajú, nemusí byť jediná možnosť,“ prezrádza zrod potravín Ioanova šmelina Lucia.

Ľudia si tak môžu dopriať obľúbené jedlá či produkty, ale v lepšej, zdravšej forme, bez zbytočných prísad, ktoré tam nemusia byť. Nejde o to vzdať sa chutí, ktoré poznajú, ale objaviť ich novú, vylepšenú verziu – bez zbytočných prísad, ktoré telu nič neprinášajú. „Dnes to už veľa ľudí chápe a vníma. Samozrejme, stále sú aj takí, ktorým to vysvetľujeme – že to, čo majú radi, si môžu dopriať aj s ohľadom na svoje zdravie. Stačí malá zmena v zložení a výsledok je oveľa kvalitnejší,“ dodáva Jakub.


Výber poctivých dodávateľov: Kvalita a osobný prístup
Medzi najsilnejšie stránky obchodu patrí výber dodávateľov, ktorí sa vyznačujú poctivou výrobou a kvalitnými produktmi. „Pri výbere dodávateľov dávame prednosť tým, ktorí robia veci srdcom – rovnako ako my. Spolupracujeme s miestnymi výrobcami, s ktorými nás spájajú nielen kvalitné produkty, ale aj dobré vzťahy.“ Výber je teda založený nielen na kvalitne, ale aj na osobnom prístupe. Najdôležitejšie však je, že produkty chutia nielen samotným majiteľom, ale aj zákazníkom.


Lucia a Jakub sa snažia otvárať dvere práve malým výrobcom, s ktorými sa snažia vybudovať nielen férový obchod, ale častokrát aj osobnejší vzťah. Medzi obľúbených partnerov patrí napríklad Hasvársky dvor. Ten im dodáva čerstvé mäso, šunky či iné mäsové výrobky bez éčok, v ktorých je chuť poctivej výroby naozaj cítiť. Ľudia si kvalitu vážia, vracajú sa a často spomínajú, že im ich sortiment pripomína chute detstva.


Ioanova šmelina – malý obchod, veľa chutí
Tradičné aj netradičné, slovenské aj medzinárodné – obchodík nemá rozmery supermarketu, no napriek tomu ponúka široký sortiment a potraviny každého druhu. V ponuke tak nájdete nielen poctivé slovenské mäsové či mliečne výrobky A2, ale aj špeciality medzinárodnej kuchyne, remeselné pekárenské výrobky z Južnej Moravy, mikrobylinky, poctivé čokolády a sladkosti, ale napríklad aj kvalitné koreniny. Práve koreniny boli výzvou – tie bežné obsahujú veľakrát stopy lepku, čo je problém pre ľudí s intoleranciou, pre ktorých sa snažia čo najviac rozširovať sortiment. Okrem toho sa obchod riadi aj požiadavkami zákazníkov, ktorí často dávajú podnety na produkty, ktoré im chýbajú v bežných obchodoch.



Lucia a Jakub našli balans medzi prácou a osobným životom
Partnerský život a práca v jednej kombinácii môžu byť výzvou, no v prípade tohto páru funguje perfektne. Práve gastronómia je ten prvok, ktorý ich spojil nielen v pracovnom, ale aj osobnom živote. Ich vzťah je založený na vzájomnej podpore a vyváženosti, aj keď sa v niektorých názoroch líšia.

Tento správny balans im umožňuje spoločne budovať nielen svoj život, ale aj biznis. Cez deň sú spolu v práci, večer doma, no napriek tomu medzi nimi nikdy neprišlo k „ponorke“. Naopak, obaja sú presvedčení, že ich spolupráca, podporovanie sa a spoločné ciele im umožňujú rásť a tešiť sa zo spoločného úspechu.
Ioanova šmelina a plány do budúcna? Udržať tempo a nepoľaviť
A aké ciele si na svojej ceste vytýčila Ioanova šmelina? Hlavným cieľom do budúcna je udržať tempo a nepoľaviť v kvalite a ponuke produktov. Pre mnoho značiek v rôznych odvetviach je problémom to, že po počiatočnom úspechu stratia energiu a motiváciu. Aj Lucia a Jakub mali chvíle, kedy ich povinnosti zavalili ako horská lavína. Najmä kombinácia prevádzkovania Wasabi.stra a potravín zároveň im dáva niekedy zabrať. Kde je však vôľa, tam je aj cesta. Kľúčové je nezastaviť sa a neustále smerovať vpred.


Jednou z najväčších výziev, ktorú chcú momentálne riešiť, je dopyt po čerstvej domácej zelenine. Niečo, čo nikdy predtým neplánovali, ale zákazníci to od nich teraz očakávajú. Nemajú v pláne veľké rozšírenie, ich cieľom je zdokonaľovať to, čo už majú, a neustále prinášať zákazníkom nové produkty. Luciu a Jakuba práca baví a motivuje ich neustále tvoriť a prispôsobovať sa novým výzvam.


Potraviny Ioanova šmelina nájdete aj na Instragrame.
Text a foto: Dominika Noskovičová