Michal Král:Úspešný e-shop musí mať množstvo atribútov
Urobiť správne rozhodnutie pri výbere vhodného typu e-shopového riešenia nie je jednoduché. V gastro-biznisie obzvlášť. Čo je pre tento biznis najlepšie? Načo si dať pozor? Na všetky tieto otázky nám odpovedal Micha Král z Pricemanie.
Ako dlho sa pohybujete vo svete e-shopov? a ako porovnáte svet pred 10 rokmi, pred 2 mesiacmi a teraz? čo sa zmenilo?
E-shopom a celkovo e-commerce biznisu sa venujem od roku 2007 a určite je to jedno z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich odvetví. Na jednej strane enormne narástol trh a teda na internete nakupuje viac zákazníkov, častejšie a utráca viac peňazí (každým rokom cca 20 % nárast obratu v e-commerce na SK). Na druhej strane sa rádovo zvýšila konkurencia a vybudovať dnes dlhodobo úspešný a hlavne profitabilný e-shop nie je vôbec jednoduché.
Ako by mal vyzerať dobrý e-shop? čo by mal spĺňať? Vidíte tu aj prienik pre gastronómov?
Úspešný e-shop musí mať množstvo atribútov. Ako možno najdôležitejšie rozhodnutie je vybrať si overenú e-shopovú platformu, resp. urobiť dobré rozhodnutie medzi krabicovým riešením (napr. Shoptet, Biznisweb), open-source riešením (WooCommerce, Magento, PrestaShop) alebo riešením na mieru, ktoré je vhodné už pre rozbehnuté firmy s obratmi v státisícoch ročne. Som presvedčený, že pre drvivú väčšinu gastroprevádzok bude na rozbeh postačujúce práve krabicové riešenie ála Shoptet, kde viete predávať prakticky zajtra. Okrem výberu riešenia je potom dôležitý dizajn, obsah a použiteľnosť webu, aby vedel zákazník rýchlo a komfortne nakúpiť. A taktiež musíme ponúknuť zákazníkom overené možnosti platby a doručenia, na ktoré je zvyknutý (platba kartou, odberné miesta ála Zásielkovňa apod.). Urobiť správne rozhodnutie pri výbere vhodného typu e-shopového riešenia môže pomôcť napr. tento videorozhovor: https://www.youtube.com/watch?v=HmF4djrUomw
Aké najčastejšie chyby robia ľudia pri tvorbe e-shopov?
Je to najmä nesprávne rozhodnutie pri výbere e-shopovej platformy, ktoré ich zbytočne stojí kvantum času a financií, ktoré mohli investovať skôr do marketingu/PR a celkovo zvyšovaniu návštevnosti a predaja. Ďalej je to nedostatočné vzdelávanie, ktoré má následne dopad na všetky oblasti prevádzky a marketingu e-shopu a taktiež snaha ušetriť na nesprávnych miestach. So základnými vecami môže pomôcť napr. tento e-book 13 najčastejších chýb e-shopov: https://www.pricemaniaacademy.sk/2016/3/3/e-book-13-najcastejsich-chyb-pri-prevadzkovani-e-shopu-na-stiahnutie-zdarma
Keď sa pozrieme na aktuálnu situáciu- čo je dôležitejšie – dizajn či komunikácia?
Určite je to kombinácia. Potrebujete paralelne pracovať na zvyšovaní miery konverzie e-shopu, čiže aby ste čo najviac návštevníkov webu vedeli premeniť na zákazníkov. A zároveň potrebujete zvyšovať návštevnosť cez rôzne marketingové a PR kanály. Vo finále je vašim cieľom vytvoriť si bázu lojálnych zákazníkov, ktorí robia opakované nákupy a vďaka tomu, že prichádzajú už napriamo, prinášajú vám dodatočný zisk.
A ako sa ideálne presadiť medzi množstvom e-shopov? (napr mkt kampane, odporučiť čo funguje a čo nie)
Správny výber e-shopovej platformy a potom dobre nastavená marketingová/obchodná stratégia. Na začiatok a pri nižších budgetoch odporúčam čas a financie investovať najmä do tvorby obsahu (kvalitná prezentácia produktov, recenzie, pravidelne aktualizovaný blog) a vhodne to skombinovať so zapojením sociálnych sietí, ktoré sú kľúčové v segmentoch, kde sa nedá spoliehať na vysokú návštevnosť z vyhľadávačov. Gastro do tohto segmentu určite patrí. Čo sa týka sociálnych sietí, určite by som v gastro využil najmä Facebook, Instagram, Youtube a portály typu Tripadvisor, či lokálnych bloggerov a influencerov. A samozrejme portál Kavickari.sk nemôže chýbať.
Na čom najčastejšie pohoria e-shopári?
Na tom, že im väčšinou pri rozbehu chýba know-how (čo je pochopiteľne) a nenájdu si včas kvalitného mentora a idú následne roky systémom pokus-omyl, ktorý ich stojí kopec zbytočne investovaných financií a nesprávnych rozhodnutí. Pritom na webe je už dnes k dispozícii kvantum kvalitného a bezplatného obsahu ohľadom rozbehu e-shopov, stačí si na to vyčleniť pravidelne čas a dať vzdelávaniu vysokú prioritu.
Držím všetkým palce pri rozbehu a rozvíjaní gastro e-shopov!
Text: Simona Budinská
Foto: Ondrej Bobek, archív Michal Král