Etiketa by sa mala učiť už na základných školách

 Etiketa by sa mala učiť už na základných školách

 

V oblasti gastronómie pôsobí už viac než dve desaťročia. Klientom pomáha s rozvojom podnikania, učí ich hospodáriť a svoje skúsenosti odovzdáva ďalej aj ako lektorka a špecialistka na biznis etiketu. Simona Myslikovjanová je profesionálkou a lektorkou, ktorá má chuť neustále sa zdokonaľovať a odhaľovať boľavé miesta nielen gastronomických podnikov. Ktorými pravidlami etikety by sa mal riadiť obsluhujúci personál.

etiketa

V minulosti sme boli zvyknutí na čašníkov v oblekoch, dnes je to skôr výnimkou. Ako vnímate zmenu dress codu bližšie k ležérnemu štýlu?

Záleží na stratégii gastronomického či hotelového subjektu. Ja osobne poznám ešte pomerne dosť prevádzok, kde dress code dodržiavajú. Osobne mi viac prekáža, keď personál nedokáže pozdraviť alebo rozpráva so žuvačkou. Pravdou však je, že štýl obliekania by sa mal v istej miere zachovávať. Uvediem príklad, v jednom nemenovanom subjekte stavili na happy socks a hostia tam jazdia pozerať sa na ponožky personálu. Tento nápad im prináša veľmi veľké zvýšenie predaja.

Vianoce, sú hlavne o rodine, pohode, príjemne strávenom čase a pre nás – našťastie – aj o dobrom jedle. Štedrovečerné a teda i sviatočné pokrmy sa líšia nie od regiónu k regiónu, ale od rodiny k rodine. Ako však budú vyzerať Vianoce na tanieri v Grand Hotel Kempinski High Tatras? Dôležitú rolu tu bude hrať tradičná, milovaná, jednoduchá lokša – na sladko ako dezert i ako príloha ku kačke. Inšpirujte sa a skúste si pripraviť tieto vyladené jedlá z dielne šéfkuchára Miroslava Zamišku spoločne s nami.

Aké sú podľa vás v súčasnosti najväčšie problémy gastro prevádzok z hľadiska etikety?

Podľa môjho názoru by sa etiketa mala učiť vo väčšej miere už na základných školách a neskôr by sme sa mali zamerať aj na jej uplatnenie v praxi. Na druhej strane si však dovolím tvrdiť, poďme udržať existujúce miesta našich súčasných zamestnancov, dôkladne ich preškoliť a uspokojiť ich potreby. Jedine tak budeme schopní navzájom sa pochopiť a nastaviť naše spoločné ciele v prospech všetkých.

kam-na-kavu-poprad-espressobar

Ako by mal pristupovať personál k hosťovi, ktorého správanie obťažuje ostatných návštevníkov?

Mal by ho taktne upozorniť, že si zjavne nevybral ten správny podnik, ktorý by vyhovoval jeho požiadavkám. Ak je situácia už vyhrotená a hosť zvyšuje hlas, je potrebné ho vykázať z reštaurácie aj bez požadovaného zaplatenia účtu. Ostatní hostia istotne tento krok ocenia a lose-lose sa tak stane win-win.

kava-meatmeet

Veľkou témou sú kaviarne/reštaurácie a deti. Patria deti do takýchto zariadení? Ako by k tejto otázke mali pristupovať rodičia?

Záleží, na aký segment zákazníkov sa chcem zamerať. V prípade, že zvolím kaviareň s detským kútikom, je isté, že rátam aj s deťmi. Tomu je však potrebné prispôsobiť ponuku, prípadne sa zaregistrovať do programu Baby friendly. Pokiaľ však ako hosť s dieťaťom navštívim kaviareň či reštauráciu, kde nie je k dispozícii detský kútik, ako rodič by som mal svoje dieťa oboznámiť s etiketou. Dieťa sa správa presne tak, ako to pozná od svojich rodičov.

5 tipov pre lepšiu etiketu v gastro oblasti

  1. Pozdrav – základné zlaté pravidlo etikety.
  2. Úsmev – nič nás nestojí a je známy medzinárodne.
  3. Ďakujem, prosím – nezabúdajte na tieto slová.
  4. Očný kontakt – je pri práci s ľuďmi nesmierne dôležitý. Udržujte ho, práve z očí vyčítate veľa.
  5. Nekritizujte žiadne rozhodnutie hosťa.

Viac o etikete sa dozviete v knihe (Ne)učebnica Gastrolove.

Viac zaujímavých tipov o tom, ako s láskou žiť a prežiť v gastronómii, nájdete v knihe: (Ne)učebnica Gastrolove:

gastrolove-kniha-predaj-kavickarisk

Text: Gastrolove

Foto: Tomáš Turek a Ondrej Bobek

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Portál Kávičkári.sk vznikol v roku 2011 ako priestor pre všetkých nadšencov a milovníkov pôžitkov - dobrej kávy, jedla, zaujimavých miest a podujatí. Počas desaťročia pôsobenia priniesol stovky zauijímavých informácii, v ktorých sa rozoberala káva, slovenské pražiarne kávy, výrobcovia produktov, majitelia a prevádzkovatelia reštaurácii, šéfkuchári, ale i pomoc celému segmentu HoReCa.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články