Andrea Rajtová z Marco Italiano: „Chcem tu budovať niečo pekné a kvalitné, ukázať ľuďom kúsok Talianska”
Andrea Rajtová už takmer desať rokov prináša do Bratislavy nekompromisnú kvalitu, ktorú Bratislavčania milujú a vyhľadávajú jej exkluzívne talianske delikatesy. Predajňa Marco Italiano – Talianske špeciality vznikla úplnou náhodou, no vypracovala sa na jedného z lídrov v segmente, prežila pandémiu a nedávno otvorila svoju druhú prevádzku na Tržnici v obchodnom centre Nivy.
Andrea, začnem úplne očividne, prečo Marco? Je za tým nejaký osudový muž?
Dalo by sa to povedať aj takto. Prežila som roky vo svete medzinárodneho obchodu a finančníctva a podnikanie s kvalitnými talianskymi potravinami si ma našlo. V tom čase som sa venovala importu z Hongkongu, ale keď prišiel projekt s talianskymi produktami, utlmila som iné aktivity a venovala som sa hlavne tomu. A dodnes to tak je. Moje skúsenosti mi, samozrejme, nahrávali. Vedela som sa v tomto odvetví obracať, rokovať, rýchlo sa rozhodovať. Netrvalo dlho a celý projekt sa pomaly rozbehol, dostal pre mňa najkrajšie mužské meno Marco. Volá sa tak totiž môj osudový mladý muž, môj drahý syn.
Synovi sa tento môj svet talianských kvalitných delikates veľmi páči. Ja by som bola, samozrejme, veľmi rada, ak by to po mne prebral, ale do ničoho ho netlačím. Rozumiem tomu, že si človek musí nájsť svoju cestu. Tak ako si potraviny našli mňa. (úsmev)
Aké boli začiatky? Predsa len importovať ako neznámy človek z Talianska od lokálnych producentov muselo byť náročné, nie?
Samozrejme. (úsmev) Predajňu som zdedila a napriek tomu, že som jej odrazu venovala celý svoj čas, bolo to naozaj veľmi intenzívne obdobie. Keď chcete mať kvalitnú taliansku predajňu ako to viete robiť dobre, ak neoslovíte Talianov? A tak som vycestovala. Hneď som išla spolu s tlmočníčkou na rôzne výstavy či expá v Taliansku, zbierala som kontakty na farmy, producentov, vinárstva, dohadovala si stretnutia, ochutnávky a do mesiaca som mala vyskladané portfólio produktov na prvý rok. Taliani sú taliani, sú prajní a priateľski, dobre sa s nimi obchoduje. I preto by som rada povedala, že i preto vieme mať v našich predajniach tovar naozaj priamo z fariem, nemáme žiaden medzisklad, distribútora alebo čosi podobné. Všetko ide priamo od výrobcov priamo k nám.
Čiže na výstave ste našli vystavovateľa mäsa, ochutnali ste víno, vyskúšali syry a tie, ktoré chutili, ste vybrali, podpísali zmluvy a bolo to zrazu na Slovensku?
Zjednodušene by sa dalo povedať, že áno. Samozrejme, s niekým sa rokovalo lepšie a rýchlejšie, pre niekoho sme boli malým odberateľom. Mnohým zaimponovalo, že to myslím vážne, že som prišla dobre pripravená, viem, čo chcem. A v neposlednom rade portfólio produktov som mala vyskladané tak, že by sa so svojimi produktami vôbec nemuseli hanbiť vo výklade. Takže áno, ochutnala som, dohodla, navštívila osobne každého producenta a dodávateľa, vytvorili sme si okrem profesijného aj ľudský a osobný vzťah, čo je v ich ponímaní podnikania veľmi dôležité. S mnohými sa stretávame aj dodnes.
Akým spôsobom ste skladali svoje portfólio?
Cieľom bolo čo najviac sa odlíšiť. Samozrejme, nechceli sme ponúkať bežne dostupné sieťové produkty. Preto tie výstavy, návštevy fariem a podobne. Takmer všetko, čo nájdete v našom obchode, nenájdete nikde inde na Slovensku. Stavili sme na kvalitu, nie na kvantitu a snažili sa dohodnúť čo najlepšiu cenu tak, aby sme to dokázali predať, ale aj priniesť niečo nové a prémiové.
A podarilo sa?
Myslím, že áno, koniec koncov pomaly budeme fungovať desiaty rok, pomaly kontinuálne rastieme, takže zákazníci o nás majú záujem. Keď raz niekto niečo ochutná a zvykne si na lepší štandard, len veľmi ťažko sa mu vracia naspäť. Preto sa okolo nás vytvára silná komunita pravidelných hostí a milovníkov dobrého jedla.
Koľko produktov máte aktuálne zalistovaných vo svojom portfóliu?
Keď sme začínali, tak to bolo možno okolo 300-400, dnes sa pohybujeme niekde okolo tisícky. Aj teraz chodím každý rok niekoľkokrát do Talianska, hľadám nové a zaujímavé veci alebo obmieňam aktuálnu ponuku a iného dodávateľa napríklad o kvalitnejšie mäso či nejakú špecialitu. Snažím sa nezaspať, neustále sa zlepšovať a hlavne neustále prinášať novinky našim stálym klientom.
Znie to, že vás talianska gastronómia naozaj chytila za srdce.
Na mňa to niekde čakalo a bolo takto pripravené. Celý život som milovníčkou dobrého jedla a zvlášť milujem talianske chute a kultúru. Svojho syna som tiež pomenovala taliansky. A hoci prišla táto životná príležitosť „náhodou“, mám pocit, že som na ňu bola od začiatku pripravená a nesmierne si to užívam. Nechcem, aby to vyznalo nejak pateticky, ale tento projekt nerobím kvôli ziskom, na mnohých produktoch máme také nízke marže, až je to smiešne. Ale chcem tu vybudovať niečo pekné a kvalitné, ukázať kúsok Talianska, priniesť ľuďom kvalitu a zanechať niečo po sebe, na čo si ľudia azda s radosťou spomenú.
Čo všetko sa v Marco Italiano dá nájsť?
Celé vymenovať by trvalo do večera. (Smiech.) Kvalitné talianske šunky, syry, cestoviny, olivové oleje, cukrovinky, rôzne omáčky, koreniny, víno, prosecco… Veď najlepšie je presvedčiť sa na vlastné oči a ústa, u nás nie je problém s ochutnávkou. Len vopred upozorňujem, že vyzreté syry a pravé prosciutto s kvalitným olivovým olejom sú nesmierne návykové. Pravidelne nám chodí čerstvá mozzarella, jogurty a iné mliečne výrobky v exkluzívnej kvalite. Ja osobne mám rada čerstvé pesto, ktoré cez víkendy spolu s opečeným hriankovým chlebom a dusenou šunkou cotto zvykneme raňajkovať.
O Talianoch koluje množstvo stereotypov, dá sa s nimi zodpovedne podnikať?
V tomto smere sa im rozhodne krivdí. Sú to maximálne féroví a zodpovední dodávatelia. Nespomínam si, že by som niekedy mala nejaký problém. Sú nesmierne hrdí na svoje produkty a chcú ich dostať do sveta, koniec koncov je to pre mnohých jediný spôsob obživy. Takže si ani nemôžu dovoliť nejaké faux pas. Pre nich je dôležité mať osobné vzťahy, poznať svojich klientov a o chvíľu sme jedna veľká rodina. Niekedy sa smejem, že keď idem do niektorej časti Talianska, tak sa moji dodávatelia predbiehajú v tom, u koho budem spať a u koho zas večerať.
V čom vidíte najväčší rozdiel medzi fungovaním tohto segmentu u nás a v Taliansku?
Čo tam funguje skvelo, je podpora. Podpora poľnohospodárstva, fariem, propagácia regiónov a produktov… Napríklad v Piemonte ma na tri dni pozvali spolu s ďalšími európskymi odberateľmi na prezentáciu regiónu, surovín, produktov a všetko vrátane letenky a ubytovania hradila talianska obchodná komora. Nesmierne sa snažia popularizovať svoju gastronómiu, sú hrdí na svoje korene, ich produkty sú takmer národným pokladom a presne tak k nim pristupujú. Od najmenšieho farmára až po vládu.
Ako vás ovplyvnilo desaťročie intenzívneho kontaktu s Talianmi?
Taliani sú veľmi srdeční a prajní. Ak máme dobre vytvorený vzťah a jasne formulovanú dohodu, tak sú tí najúžasnejší ľudia. O čom sa dohodneme, to vždy platí. Navyše v rámci regiónu sa výrazne navzájom podporujú, nakupujú od seba, chodia do reštaurácií, posedia vo vinárni a kapitál u nich cirkuluje. Keď potrebujem odporučiť dodávateľa na nejakú konkrétnu surovinu, nemajú problém poradiť mi a nakontaktovať ma hoc aj na konkurenciu. Lebo je to stále podpora regiónu. Majú výnimočný vzťah k jedlu a vnímanie kvality, že by sme si z toho mohli vziať príklad aj my a viac uvažovať o tom, čo konzumujeme a nakupujeme. A takto sa snažím fungovať aj ja. Dobre naladená, ochotná pomôcť a poradiť tým, ktorí chcú rozvíjať podnikanie na Slovensku, či potrebujú radu, alebo niečo vybaviť, či získať kontakt.
Kto je vaším klientom? Je to koncový predaj zákazníkovi alebo reštaurácie, či väčší klienti?
Je to hlavne B2C segment, čiže koncový zákazník. Aktuálne máme dve predajne a spustený e-shop, ktorý sme šťastne a ideálne dokončili pred pandémiou. Veľmi dobre nám funguje napríklad aj Wolt, cez ktorý ľudia teraz už bežne nakupujú a neobjednávajú si len jedlo. Máme prevažne bonitnú klientelu, stabilnú, ktorá za nami chodí už roky. Máme veľmi dobré a osobné vzťahy. Naozaj sa snažím aplikovať „mindset“, ktorý majú Taliani, a budovať kvalitné vzťahy s našimi zákazníkmi. Ale to neznamená, že sme obchodom len pre vyvolených, to nie. V našom portfóliu si každý nájde svoje. Ponúkame sortiment pre akéhokoľvek klienta, ktorý sa zaujíma o kvalitu a výnimočnú chuť.
Nerozmýšľali ste dodávať do reštaurácií alebo nejakých špecializovaných malých predajničiek?
Sme alebo sme boli v zopár reštauráciách či hoteloch, no tým, že sme o niečo drahší, veľmi sa im to neoplatí. Spotreba je tam výrazne vyššia ako v domácnosti a „foodcost“ potom výrazne rastie. A klient v reštaurácii nie vždy vie oceniť vyššiu kvalitu suroviny na úkor vyššej ceny. Takže aktuálne takmer celý predaj ide na priamo. Tým, že si chceme zachovať exkluzivitu portfólia, do ďalších obchodíkov nedodávame, aj keď sem-tam urobím výnimku.
Sledujú talianski farmári trendy? Predsa len potravinové intolerancie a stravovacie obmedzenia sú dnes veľkou témou.
Aktuálne je to veľká téma a na toto talianski farmári skvelo naskočili. Globálne sa zvyšuje hlavne dopyt po delaktózovaných produktoch, takisto glutenfree či vegan. A dám vám potom ochutnať jeden bezlaktózový syr a nebudete veriť a ani nerozoznáte, že je bezlaktózový a vhodný aj pre ľudí s intoleranciou. Predáme ho tak štyridsať kíl mesačne. A máme v ponuke aj bezlepkové či niektoré vegan produkty. Aj tradicionalistickí producenti v Taliansku pochopili, že toto je aktuálne trend a ak chcú mať odbyt, tak časť portfólia musia mať aj pre zákazníkov s potravinovými obmedzeniami.
Aktuálne máte pár týždňov v prevádzke svoju druhú predajňu na Tržnici Nivy. Prečo práve tu?
Oslovili ma priamo Nivy ešte pred pandémiou. Ja som si nebola veľmi istá a urobila som dobre, pretože otvárať predajňu v interiéroch, ktoré boli dva roky zatvorené, by bolo nesmierne náročné. Ale videla som projekt, reflektovala, ako o celom koncepte rozmýšľajú, a, samozrejme, vŕtalo mi to v hlave. Potom sme sa aj vďaka rôznym okolnostiam k tomu spolu vrátili, prišla veľmi korektná ponuka, ja som cítila, že je ten správny moment, a išli sme do toho.
Ako toto rozhodnutie hodnotíte po prvých týždňoch?
V prvom rade spolupráca s Nivami bola fantastická. Mali sme množstvo stretnutí, kde sme celý projekt prechádzali, skúmali a hľadali mu najlepšie miesto na Tržnici. V tomto smere prístup manažmentu, ale aj marketingová a eventová podpora je na vysokej úrovni. Podarilo sa tam vytvoriť taký taliansky kúsok, keďže vedľa nás je pekáreň, mäsiareň či rímska pizza. Takže naozaj dobre a premyslene vystavaná gastrosekcia. Dôvodom, že sme si vybrali práve toto miesto, bolo množstvo podporných akcií v priebehu roka a možnosť kvalitne prezentovať svoje portfólio.
Čo všetko robíte v Marco Italiano vy?
Všetko. (Smiech.) Manažment, tabuľky, komunikáciu so zákazníkmi, marketing, zajtra idem do skladu a cez kovid som napríklad rozvážala naše produkty autom po meste. Je to môj srdcový projekt a tým, že som extrémne pedantná, potrebujem všade vidieť a všetko vedieť a mať čiastočne po kontrolou. Dávam do toho svoje meno, reputáciu a pracovať s potravinami nie je ako dovážať nábytok. Treba spĺňať prísne kritériá, mať povolenia a licencie, dodržiavať chladiarenský reťazec a spĺňať hygienické normy. A musím si byť na 120 % istá, že to tak máme, aby sme dokázali poskytnúť zákazníkom naozaj špičkový servis.
Čo ďalšie chystáte? Tretiu predajňu? Taliansku reštauráciu?
Musela by som sa asi naklonovať. Uvidíme, ako sa bude vyvíjať trh a situácia. Keď sa Nivy rozbehnú a zastabilizujú, nevylučujem, že by som išla aj do tretej predajne. Predsa len je lepšie portfólio diverzifikovať, byť k zákazníkom bližšie. A hoc som veľká gurmánka a organizujem večierky aj akcie pre známych a kolegov a veľa chodíme aj do reštaurácií, sama by som sa do toho nepustila. Gastro je náročný biznis, stačí mi len, koľko času mi berie prevádzkovať Marco. Ale ak by prišiel niekto so zaujímavým nápadom, celé by to vedel nastaviť a zastrešiť, možno by som uvažovala aj o takomto kroku.
A čo odporúčate kúpiť na Vianoce?
Naše produkty ako olivový olej sa už dajú vnímať ako dar a nie surovina na varenie. A tak to máme naprieč portfóliom. Napríklad bochník parmezánu je pre milovníka dobrého jedla skvelý darček. Ale na Vianoce nám ide, samozrejme, Pannetone. Máme veľké množstvo variácií a kombinácií a doslova sa predáva na palety. Ďalej skvelé vína, Barolo, Barbaresco či naše prémiové prosecco. Pre firemných klientov vieme urobiť aj darčekové koše či zabezpečiť občerstvenie na koncoročné večierky. Zastavte sa, som tu často, rovnako tak aj moji skvelí zamestnanci vedia výborne poradiť, odporučiť a otvoria vám bránu do sveta prémiových talianskych delikates.
Marco Italiano nájdete aj na Facebooku a Instagrame.
Text a fotografie: Rudolf Sladkovský