Rodina Panáková z pražiarne Classic Coffee: Zlá káva neexistuje, sú len nevypovedané priania zákazníka

 Rodina Panáková z pražiarne Classic Coffee: Zlá káva neexistuje, sú len nevypovedané priania zákazníka

Stálica medzi slovenskými pražiarňami. Už 30 rokov fungujúca Classic Coffee v Piešťanoch je nielen u domácich synonymom kvality. A napriek ťažším životným výzvam je rodinná firma symbolom súdržnosti a rodinnej pohody. V pražiarni s kaviarňou pracuje zakladateľka, mama Alena Panáková, so svojimi deťmi aj nevestou. Svojich verných zákazníkov poznajú po mene, vedia, akú kávu pijú, čo si do nej pridávajú. Mnohí majú dokonca aj svoju vlastnú šálku s menom a niektorých kávičkárov poznajú doslova “od bábätka”.

Už 30 rokov fungujúca Classic Coffee v Piešťanoch je nielen u domácich obľúbeným podnikom, ktorý radi navštevujú.

Vypiť si svoju šálku kávy je jedna vec, no ak si počas týchto chvíľ užívate pokoj, pohodu, či príjemný rozhovor, vychutnáte si ju omnoho viac. Práve túto myšlienku pretavuje na skutočnosť piešťanská pražiareň Classic Coffee. Pri netradičnej káve Kopi Luwak, upraženej v malej pražiarničke priamo pred našimi očami, sme si v spoločnosti majiteľky Aleny Panákovej a jej dcéry Katky vypočuli veľa zaujímavého nielen o káve, ale aj rodinnom podnikaní, náročnom covidovom období či ekologických nápadoch do budúcnosti.

Už 30 rokov v rámci pražiarne Classic Coffee pracujete s kávovými zrnami. Neskutočné. Môžeme povedať, že ste generačná pražiareň, keďže žezlo po svojich rodičoch preberáte spolu s bratom práve vy, Katka. Spomínate si na detstvo spojené s kávou a na okamih, kedy prišlo u vás rozhodnutie ísť rovnakou cestou?

Spolužitie s kávou nevnímam ako niečo výnimočné, keďže som to poznala odmalička. Bol to pre mňa úplne normálny, prirodzený svet. Samozrejme, ako tínedžerka som chodievala rodičom pomáhať. Spomínam si na okienkový predaj či moje prvé kávy z presso stroja. Na praženie je dodnes odborníkom moja mama a brat, ktorý je nadaný na tieto gastro veci a má to aj vyštudované. Ja som skôr humanitárne zameraná.

Po ukončení školy som pracovala v banke a zlom, kedy som prišla do Classic Coffee natrvalo, nastal po mojej materskej dovolenke. Objem prace sa zväčšoval a bolo treba viac ľudí. Navyše mi to vyhovovalo aj časovo kvôli deťom. Práca v pražiarni nikdy nebola to, o čom som snívala, našla som si v nej však toľko krásneho, že sa do práce každý deň teším. Toto spoznávanie a stretávanie sa s ľuďmi, ich každodenné nálady, preferencie a príbehy sú ako príjemná psychologická prax, po ktorej som túžila. (smiech).

“Práca v pražiarni nikdy nebola to, o čom som snívala, našla som si v nej však toľko krásneho, že sa do práce každý deň teším. Toto spoznávanie a stretávanie sa s ľuďmi, ich každodenné nálady, preferencie a príbehy sú ako príjemná psychologická prax, po ktorej som túžila”, tvrdí Katka, dcéra zakladateľky Classic Coffee, Alenky Panákovej.

V príprave kávy ste teda za tie roky profesionáli, navyše počas dňa zažijete v Classic Coffee veľa príjemných debát…

Stále sa vzdelávame, učíme nové receptúry, pracujeme s našou upraženou kávou. Myslím si, že vlastná skúsenosť vám dá oveľa viac, než absolvovanie kurzov. Sme oddaní značkám, čo sa týka pražičiek či kávostrojov. V tom konzervatívni. Môžeme sa pochváliť novým espresso strojom, ktorému sme už vymysleli aj meno. Bára. Sme naň pyšní, pretože je to prvý stroj, ktorý sme si kúpili úplne nový. Príprava kávy je teraz o niečo radostnejšia, ako bonus sú potom tie milé rozhovory.

Classic Coffee je v prvom rade pražiareň a rodinný podnik. Aj preto s investíciami narábali opatrne. I preto svojmu novému kávostroju vravia s láskou “Bára”.

ARTE Restaurant vo Sv. Jure - umenie na tanieri

Čítať viac >

 

Katka, dennodenne pripravíte stovky káv. Dá sa to niekedy pokaziť?

Káva sa dá zle upražiť, chybne skladovať alebo zle uvariť, avšak všetko po tom, záleží už len od chutí a preferencií zákazníka. Myslím si, že zlá káva neexistuje, sú len preferencie zákazníka, ktoré mi nepovedal. Ak tam chcete cukor, je to v poriadku, lebo vám to tak chutí. Mlieko? Nech sa páči. Nesnažíme sa ľuďom povedať, čo majú piť, to oni nám majú povedať, čo im ako chutí. A to im radi ponúkneme.

Niekto má rád kyslejšie kávy, iní ovocnejšie alebo horkejšie. Ponuka je skutočne široká. Keďže my pražíme každú kávu max. v 3 – 5 kg množstve, je vždy čerstvá. Ak sa minie, vieme si operatívne napražiť ďalšiu. Kávu ručne aj balíme a predávame na domácu spotrebu, preto ak niekto potrebuje poradiť, radi zákazníkov edukujeme, aby si vedeli tú najlepšiu kávu pripraviť aj doma.

Zákazníkov na mieste aj edukujú. Nám priamo pred očami upražili na mini pražičke kávu Kopi Luwak.

Akú kávu najviac preferujete v súkromí?

Mám v obľube africké kávy, skôr horkasté a zemité chute. Tie si viem užiť. Už mám aj vyhliadnuté asi 2-3 kávy, ktoré možno v blízkej budúcnosti nakúpime v menšom množstve, vyskúšame a ponúkneme zákazníkom. V ponuke máme momentálne viac ako 40 druhov káv.

Ktoré sú najviac obľúbené u vašich zákazníkov?

Mnohí vyhľadávajú horkejšiu chuť, skôr kubánske, dominikánske či brazílske kávy. Iní zase chcú cítiť v káve tú jemnosť a vyváženosť. Piešťanci, naši zákazníci, si však vážia nielen kvalitu našej kávy, ale aj fakt, že ich človek pozná a komunikuje s nimi. Nie je to krátkodobá záležitosť, gro tvoria ľudia, ktorí k nám chodia roky. Máme v ponuke aj bezkofeínovú kávu či “babyčíno” pre deti. Veľmi nás teší sledovať ich rast a vývoj ešte od obdobia, kedy boli v brušku, potom malí škôlkari, školáci, tínedžeri, až napokon dospelí kávičkári. U väčšiny zákazníkov vieme, kto čo pije. Veľa z nich má dokonca svoju šálku s menom a do nej robíme presne tú kávu, ktorú majú radi. Samozrejme, radšej sa pre istotu vopred spýtame, lebo chute sa niekedy zvyknú aj zmeniť. (smiech)

Veľa z hostí má dokonca svoju šálku s menom a do nej v Classic Coffee robia presne tú kávu, ktorú majú radi.

Práve takéto veci však robia z maličkostí veľké skutky…

Verím v to. Nielen v medziľudskej komunikácii, ale napríklad aj v ekológii. Chceme ísť v rámci celosvetových trendov týkajúcich sa šetrenia s dobou, preto apelujeme aj na našich zákazníkov, aby si so sebou priniesli svoje vlastné poháriky, do ktorých im kávu pripravíme. Časom by sme chceli zaviesť napríklad aj odmeňovanie za to, že si kávu vezmú vo vlastnej “šálke”.

Máte výborné nápady. O mnohých sme sa dozvedeli napríklad aj na akciách, na ktorých sa spolupodieľate alebo ste organizátorom. Stačí spomenúť oslavu 30. výročia založenia Classic Coffee, kde ste predstavili vašu novinku – kávovú zmes Royal. Pozvali ste ľudí užiť si hudobný program, vypiť si kávičku zadarmo…

Mamina je kreatívna duša a rada vymýšľa takéto akcie pre ľudí. Ja s bratom ju v tom radi podporíme. Robíme to z čistej vďačnosti. Chceme poďakovať našim zákazníkom, že sú nám stále verní a roky k nám chodia. Chceme poďakovať ľuďom z Piešťan. Aj preto sme našu novú zmes nazvali Royal. Vždy nás ľudia podržali, dokonca aj v ťažkých covidových časoch. Snažíme sa im to oplatiť. Robievame aj akcie k Medzinárodnému dňu kávy alebo na Mikuláša. Spolupracujeme so Slovenskou chránenou dielňou, aj s inými organizáciami, cez ktoré môžeme napríklad zbierkami podporiť konkrétne dieťa z Piešťan či okolia. To je cesta, ktorá nás napĺňa. Rovnako aj už spomínaná ekológia. Akurát s papierovými slamkami sme si príliš nesadli. (smiech)

Spomínali ste aj covidové obdobie. Bolo to dlhé obdobie plné zákazov, bez kontaktu s ľuďmi. Ako ste to celé ustáli?

Pre Classic Coffee to bolo najťažšie obdobie. Nielen pre pražiareň, ale pre celú rodinu. Prišli sme o ocka. Bol jedným z prvých ľudí, ktorí zomreli na covid. Veľmi ťažko sme to niesli, hlavne mamina, keďže boli spolu nonstop doma, aj v práci. Na druhej strane sme si povedali, že musíme ísť ďalej, lebo nás to živí. Nielen jednu rodinu, ale tri rodiny. V tom čase sme sa kvôli opatreniam vrátili k okienkovému predaju. Opäť nás podržala minulosť. Skúšali sme aj spoluprácu s taxi službou. Vozili kávu k zákazníkom. Ak bola cena objednávky nad určitú sumu, dovoz sme hradili my. Snažili sme sa dostať kávu k ľuďom domov.

Veľa z nich si v tom období kúpilo vlastné presso stroje, keďže sa nemohlo chodiť do kaviarní, a aj vďaka tomu sme získali nových zákazníkov. Tentoraz na praženú kávu. Boli to dlhé a náročné roky, ja som kvôli covidu prišla pred tromi rokmi úplne o čuch, no boli sme operatívni a najmä súdržní. Spolu sme to zvládli.

Kovid zasiahol rodinnú firmu tragicky, keď prišli o otca a spoluzakladateľa firmy, manžela pani Alenky. Ale keďže firma už vtedy živila tri rodiny, museli sa napriek veľkej strate obracať a vymýšľať i netradičné koncepty, ako napríklad dovoz kávy domov miestnym taxíkom.

Je nám úprimne ľúto vašej straty. Na druhej strane vás to spolu ešte viac zomklo a naďalej pokračujete vo vašej rodinnej podnikateľskej ceste. Ako vnímate konkurenciu? Piešťany sú kúpeľné mesto, kaviarní u vás nájdeme veľa…

Konkurencia nás posúva vpred. Sledujeme trendy, ktoré prichádzajú, no nesnažíme sa ich za každú cenu kopírovať. Chceme sa prispôsobiť, no zároveň byť iní, ale stále veľmi osobní. Kontakt s ľuďmi je pre nás dôležitý. S bratom si niekedy zažartujeme, keď ideme po meste, že my nestretávame ľudí, ale “kávy”. (smiech) Vieme, kto čo pije, akú kávu má rád. A to je možno oproti konkurencii naša výhoda. Sme na trhu dlho. Veríme, že ľudia nás poznajú a dôverujú nám.

 

Vieme o vás, že ponúkate nielen vlastnú praženú kávu, ale aj oriešky. Čo ďalšie u vás môžu zákazníci nájsť?

Napríklad aj čaje zo Srí Lanky, ktoré sú obľúbené kvôli svojej kvalite a chuti. Ponúkame aj raňajkové croissainty a koláčiky lokálnej výroby. Okrem toho vyrábam aj bonbóny alebo lízatká z čokolády. Počas leta ich však neponúkame, nakoľko kvalita čokolády v tom období veľmi rýchlo klesá. Čoskoro však budú opäť na pulte.

Ponúkajú aj raňajkové croisainty a koláčiky lokálnej výroby, bonbóny alebo lízatká z čokolády.

V Piešťanoch ste skutočne jedinečným “zjavom”. Neplánujete ponúkať svoju kávu aj viac do sveta, napríklad prostredníctvom e-shopu?

Ja tomu hovorím, že sme v Piešťanoch taký endemit. (smiech) Myšlienkou vlastného e-shopu sa však už zapodievame dlhšie. Máme to predpripravené, avšak zatiaľ kvôli zvýšenému objemu práce a predanej kávy sme sa k tomu ešte nedostali. (smiech) Myslím, že keď budú naše deti staršie a príde nová pracovná sila, budeme sa môcť aj tejto sfére venovať. Zatiaľ by sme to kapacitne nepokryli. Produkty od nás si však môže objednať ktokoľvek aj prostredníctvom telefónu alebo mailom. Takto robievame napríklad aj personalizované balíčky pre firmy s logom zákazníka.

Hoci zatiaľ nemajú e-shop, svojim zákazníkom veľmi vychádzajú v ústrety a pripravujú im aj personalizované objednávky, či balíčky s logom po mailovej a telefonickej komunikácii.

Hovoríte o vašich deťoch ako pokračovateľoch kávičkárskeho podnikania. Určite ste radi, že takto Classic Coffee vnímajú a chcú ísť vo vašich šľapajach. Pomáhajú vám už teraz?

Oni by viac brigádovali, než my im dovolíme. (smiech) Ja stále vravím, že každá návšteva našich detí je veľmi drahá, pretože tam mliečko, tam čokoládka… Úplne najväčšiu radosť však majú z “pípania” kódov, keď sa hrajú na predavačov. Môj syn miesto slova mama povedal ako prvé – káva. U nás je to jednoznačne najviac používané slovo. Tešíme sa, že deti našu prácu celkovo pozitívne vnímajú. Vravia: ”Mami, ja budem pracovať len s tebou.“ Mám dcérku s Downovým syndrómom. Aj z tohto dôvodu som rada, že máme niečo vlastné, rodinné, kde aj ona nájde uplatnenie a svoju budúcnosť.

 

Text: Zuzana Valovičová

Foto: Ondrej Bobek

Viac info nájdete na: Classic Coffee pražiareň

Realizované s finančnou podporou Ministerstva dopravy Slovenskej republiky.

 

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Zuzana Valovičová

Novinárka na materskej dovolenke, pôvodom z Nitry, dnes z Piešťan. Práve toto kúpeľné mesto si rada vychutnáva plnými dúškami a objavuje pre nás nové podniky. I vďaka nej vždy vieme, čo je v meste nové a kam sa oplatí ísť- s kočíkom, na bicykli, pešo či autom.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články