Veľký HORECA prieskum v rámci projektu Gentlejam ŠŤAVA do HORECA má výsledky: Kde tlačí topánka slovenských hotelierov?

 Veľký HORECA prieskum v rámci projektu Gentlejam ŠŤAVA do HORECA má výsledky: Kde tlačí topánka slovenských hotelierov?

Na túto otázku a mnohé ďalšie odpovedalo v priebehu dvoch mesiacov 211 respondentov. Nie je žiadne tajomstvo, že HORECA segment na Slovensku už niekoľko rokov čelí mnohým výzvam a potrebuje pomoc. Projekt ŠŤAVA do HORECA identifikoval tie najpálčivejšie problémy a potreby majiteľov, riaditeľov hotelov a vyššieho a stredného manažmentu prostredníctvom Veľkého HORECA prieskumu. A tu sú výsledky.

ŠŤAVA do HORECA
ŠŤAVA DO HORECA je projekt určený pre všetky typy zariadení, ktoré chcú svoje služby posunúť na vyššiu úroveň. Hotel Château Gbeľany sa stal pilotným hotelom, v ktorom nájdete ŠŤAVU do HORECA.

Veľký HORECA prieskum: cieľová skupina a skúmané okruhy

Veľký HORECA prieskum projektu ŠŤAVA do HORECA mal naozaj široké regionálne zastúpenie. Najpočetnejšia skupina respondentov z oblasti hotelierstva pochádzala zo stredného Slovenska, nasledoval východ a napokon najmenšiu vzorku tvorili respondenti zo západného Slovenska. Prevládali 3- a 4-hviezdičkové ubytovacie zariadenia a najväčšiu vzorku respondentov tvoril vyšší manažment hotelov a ubytovacích zariadení.

Skúmaných okruhov, na základe ktorých boli formulované otázky dotazníka Veľkého HORECA prieskumu, bolo sedem:

  1. HR – starostlivosť o zamestnancov
  2. Leadership – budovanie a vedenie tímu
  3. Revenue a finančné otázky
  4. Marketing a PR
  5. Obchod a predaj
  6. Čašníctvo, etiketa
  7. Gastronómia, Food & Beverage

Hneď v úvode dotazníka rezonovala otázka: Čo je dôležité pre úspešný chod hotela? Respondenti na prvých troch miestach uviedli tieto tri okruhy:

  1. Obchod a predaj
  2. Marketing a PR
  3. Leadership – budovanie a vedenie tímu

V ďalšej časti dotazníka sa jednotlivé otázky dotýkali skúmaných okruhov a priniesli skutočne zaujímavé výsledky, vďaka ktorým môže projekt ŠŤAVA do HORECA pozdvihnúť úroveň HORECA segmentu na Slovensku a poskytnúť pomoc priamo na mieru konkrétnemu ubytovaciemu zariadeniu.

Veľký HORECA prieskum mal za cieľ identifikovať najpálčivejšie problémy a potreby hotelierov na Slovensku. Jeho výsledky pomôžu ŠŤAVE do HORECA lepšie pochopiť, kde slovenských hotelierov „tlačí topánka“. Na základe výsledkov budú tvoriť odborný obsah a pomáhať hotelierom riešiť ich konkrétne problémy. Hlavným zámerom projektu je posunúť úroveň slovenského HORECA segmentu na novú úroveň.

1. HR – starostlivosť o zamestnancov

Gentlejam

Predstavujeme vám Gentlejam – džem zladený s prémiovým alkoholom

Čítať viac >

Veľký HORECA prieskum sa v prvom bode zameral na spôsob, akým ubytovacie zariadenia hľadajú nových zamestnancov, zaujímali ho prieskumy spokojnosti zamestnancov, benefity pre zamestnancov, znižovanie fluktuácie zamestnancov, systém vzdelávania zamestnancov a najväčšie výzvy pri udržiavaní zamestnancov.

Výsledky:

  • pracovné portály a odporúčania patria medzi najvyužívanejšie náborové formy pri hľadaní nových zamestnancov
  • vyše tri štvrtiny zariadení robia prieskumy spokojnosti aspoň raz za rok
  • medzi najčastejšie benefity zariadení patria zamestnanecké výhody a služby poskytované priamo zariadením
  • dve tretiny zariadení majú aj systémy na motiváciu zamestnancov
  • polovica zariadení poskytuje interný systém vzdelávania
  • výskum odhalil, že každé druhé zariadenie má problémy s fluktuáciou, pričom najväčší problém pri udržaní zamestnancov sú financie

2. Leadership – budovanie a vedenie tímu

Druhý okruh otázok Veľkého HORECA prieskumu cielil na spôsoby, ako manažéri budujú svoj tím, akým spôsobom komunikujú so zamestnancami a ako vnímajú seba ako manažéra.

Výsledky:

  • iba niečo vyše polovica respondentov deklarovala, že absolvovala kurz na správne budovanie a vedenie tímu
  • spätná väzba je v HORECA segmente bežnou záležitosťou
  • veľký podiel zariadení (82 %) má jasne komunikovanú víziu a hodnoty organizácie
  • oceňovanie zamestnancov je úplná samozrejmosť a najčastejšie tak manažéri robia individuálne pri osobnom pohovore
  • až 83 % opýtaných manažérov sa považuje za priateľský typ
Veľký HORECA prieskum otázkami cielil aj na spôsoby, ako manažéri budujú svoj tím, akým spôsobom komunikujú so zamestnancami a ako vnímajú sami seba v pozícii manažéra. Výsledky sú pre projekt dôležité z hľadiska zlepšenia vnútorného fungovania hotela, čo je dôležité pri budovaní silnej a prosperujúcej hotelovej značky.

3. Revenue a finančné otázky

V treťom okruhu otázok Veľký HORECA prieskum získaval informácie o obsadenosti ubytovacích zariadení či cenovej stratégii. V centre záujmu bola aj otázka, nakoľko majú zodpovední zamestnanci zvládnutý revenue manažment, v ktorých segmentoch by chceli dosahovať lepšie výsledky, či majú pripravený plán tržieb na tento rok a či majú vlastný rezervačný systém.

Výsledky:

  • priemerná ročná obsadenosť ubytovacích zariadení je pomerne rovnomerne rozdelená v intervale 30 – 85 %
  • až 87 % opýtaných sa domnieva, že má správne určenú cenovú stratégiu
  • podľa respondentov z externých faktorov najviac ovplyvňuje cenovú stratégiu sezónnosť
  • revenue manažment má potenciál rozvoja – iba necelá polovica zodpovedných zamestnancov ho má zvládnutý
  • segmentom s najväčšou prioritou rozvoja sú jednoznačne skupinové firemné rezervácie
  • 8 z 10 opýtaných má pripravený plán tržieb
  • veľký podiel zariadení plánuje svoju obsadenosť, polovica aj priemernú cenu
  • takmer 9 z 10 zariadení má vlastný rezervačný systém a najväčší potenciál rozvoja vidia v technickej podpore
  • traja zo štyroch opýtaných majú vo svojom zariadení zamestnanca, ktorý sa venuje revenue otázkam
  • polovica zariadení nevyužíva revenue softvér; najčastejším dôvodom je sebestačnosť

4. Marketing a PR

Štvrtý okruh riešil významné otázky týkajúce sa úrovne marketingu a PR. Zameral sa na výzvy, ktorým v týchto oblastiach čelia, rozpočtu, ktorý majú vyhradený na marketingové účely, a sociálnym sieťam, na ktorých sú aktívni.

Výsledky:

  • štyria z desiatich opýtaných hodnotia úroveň ich marketingu neutrálne
  • nových zákazníkov sa snažia pritiahnuť predovšetkým sociálnymi sieťami
  • najväčšou bariérou pri zvýšených marketingových aktivitách je čas
  • dve tretiny opýtaných sú v častom kontakte s existujúcou klientelou
  • viac ako polovica zariadení často využíva online recenzie a hodnotenia
  • marketingový rozpočet tvorí asi 10 % z celkového rozpočtu zariadení
  • ubytovacie zariadenia sú podľa očakávaní najaktívnejšie na Facebooku a Instagrame (využívajú aj LinkedIn a YouTube)
  • 7 z 10 oslovených neškolí svojich zamestnancov v marketingovej oblasti a skoro polovica to neplánuje ani v budúcnosti
  • dve tretiny zariadení spolupracujú s externými agentúrami, pričom prevláda s nimi spokojnosť
Celkový dojem z pobytu v ubytovacom zariadení sa začína tvoriť už na recepcii. Veľký HORECA prieskum sa zameral aj na tento segment hotelových služieb. Zámerom projektu ŠŤAVA do HORECA je, aby si hosť vytvoril prvú pozitívnu pamäťovú stopu.

5. Obchod a predaj

Pre respondentov najdôležitejší segment pre chod hotela zahŕňal otázky týkajúce sa recepcie, rezervácií na ubytovanie, predajných systémov, digitalizácie obchodných procesov, automatizácie či spätnej väzby na prispôsobenie predajných stratégií.

Výsledky:

  • viac ako polovica opýtaných pozitívne hodnotí efektivitu a úspešnosť predajných procesov na recepcii
  • up-sellingovú stratégiu má zavedených 76 % zariadení, cross-sellingovú len 60 %
  • iba necelá tretina prevádzok pravidelne školí svoj personál na recepcii
  • ubytovanie si zákazníci najčastejšie rezervujú cez online systémy, mailom, prípadne cez web alebo telefonicky
  • necelá štvrtina opýtaných nemá automaticky prepojené predajné systémy
  • takmer 9 z 10 oslovených zariadení má svoje obchodné procesy aspoň čiastočne digitalizované
  • najväčšie bariéry pri automatizácii sú nedostatok znalostí a financií
  • každé druhé zariadenie zbiera spätnú väzbu na predajné procesy od svojich zákazníkov pri každej interakcii
  • len pätina opýtaných nevyužíva spätnú väzbu na prispôsobenie predajných stratégií (dve tretiny z nich to však zvažujú)

6. Čašníctvo a etiketa

Šiesta oblasť sa týkala otázok o úrovni odborných znalostí a skúseností čašníkov a miere ich dôležitosti pre profesiu v praxi. Ďalej sa Veľký HORECA prieskum zameral na najčastejšie problémy, s ktorými sa manažéri stretávajú pri práci čašníkov. V centre záujmu bola aj otázka týkajúca sa krokov, ktoré zamestnávatelia podnikajú k zlepšeniu spokojnosti a motivácie svojich čašníkov. V neposlednom rade sa prieskum dotýkal aj etikety a profesionálneho správania k hosťom.

Výsledky:

  • 58 % oslovených zariadení hodnotí pozitívne odbornú úroveň svojich čašníkov
  • 82 % čašníkov pracuje pre vybrané zariadenia 3 a viac rokov
  • respondenti považujú za najdôležitejšie zručnosti pre profesiu čašníka znalosť jedál a nápojov, komunikáciu so zákazníkmi, multitasking, zvládanie stresu a konfliktov a riešenie sťažností
  • medzi najčastejšie problémy pri práci čašníkov patria neschopnosť zvládať viac úloh naraz a neschopnosť riešiť krízové situácie
  • na zlepšenie spokojnosti a motivácie čašníkov manažéri najčastejšie využívajú finančné bonusy a odmeny a zlepšenie pracovných podmienok
  • manažéri hodnotia úroveň praktického dodržiavania etikety zamestnancami ako veľmi dobrú
ŠŤAVA do HORECA
Hoci mnohé hotely majú prvotriednych kuchárov, ktorí vedia pripraviť skutočné gastronomické skvosty, veľkú časť dojmu z návštevy reštaurácie dotvárajú čašníci. Veľký HORECA prieskum sa zameral na najčastejšie problémy, s ktorými sa manažéri stretávajú pri práci čašníkov.

7. Gastronómia, Food & Beverage

V poslednom okruhu Veľkého HORECA prieskumu sa otázky dotýkali hodnotenia jedálneho lístka a nápojového lístka. Ďalšie otázky sa zamerali na trendy v gastronómii a Food & Beverage – či ich zariadenia nejako monitorujú a ako využívajú technológie na zlepšenie služieb v týchto oblastiach.

Výsledky:

  • celková kvalita, rozmanitosť a atraktivita jedálneho lístka bola hodnotená veľmi pozitívne (rovnako dopadol prieskum aj pri nápojovom lístku)
  • takmer polovica zariadení reviduje svoj jedálny lístok na kvartálnej báze
  • nápojový lístok sa logicky reviduje menej často – na ročnej báze alebo podľa potreby
  • najčastejšími informáciami o aktuálnych trendoch sú prieskumy trhu, odborné publikácie a blogy
  • využívanie technológií je zastúpené pomerne rovnomerne, no vidno priestor na intenzívnejšie zavedenie do praxe
Veľký HORECA prieskum, ŠŤAVA do HORECA
Za celou ŠŤAVOU do HORECA stojí Iveta Hrabovská, autorka unikátneho slovenského projektu – džemov s prémiovým alkoholom Gentlejam. Verí, že jej snahou i snahou celého tímu ŠŤAVY nastane revolúcia v HORECA segmente.

Výsledky Veľkého HORECA prieskumu spracoval realizátor – projekt Gentlejam – ŠŤAVA do HORECA. Celý projekt je nápad Ivety Hrabovskej, ktorá vedie úspešný biznis s manželom. Vyrábajú džemy s prémiovým alkoholom Gentlejam a v tomto roku sa pustila aj do projektu ŠŤAVA do HORECA, ktorého ambíciou je pomôcť HoReCa segmentu získať potrebnú „šťavu“. Viac o celom projekte nájdete v článku tu.

 

Fotografie: Dominika Noskovičová, archív Iveta Hrabovská
Text: Katarína Kántorová

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Katka Kántorová

Zanietená jazyková redaktorka, ktorej hlavnou pracovnou náplňou je mať oči na stopkách, len čo sa na obzore objaví nejaká chybička. Od štúdia na vysokej škole až dodnes prešla rôznymi redakčnými profesiami, no s určitosťou vie, že okrem korigovania sa v živote nezaobíde ani bez písania. A, samozrejme, bez dobrej kávy a milej mačacej spoločníčky Ellie.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články