Iveta Hrabovská z Gentlejam: „S projektom ŠŤAVA do HORECA vytvoríme tak trošku revolúciu“
Manželka, mama a doslova entuziastka do toho, čo robí – tak by sme mohli na úvod opísať Ivetu Hrabovskú, ktorá stojí za nápadom vyrábať džemy s prémiovým alkoholom Gentlejam. Ako sama tvrdí, má v živote tendenciu počúvať svoj šiesty zmysel a aj vďaka nemu dnes s manželom vedie úspešný biznis a najnovšie sa pustila aj do projektu, ktorého ambíciou je pomôcť HoReCa segmentu získať potrebnú „šťavu“. Viac nám prezradila v rozhovore.
Iveta, prezraďte, ako sa to s Gentlejam celé začalo?
Celé sa to začalo pri fľaši vína, keď mi skrsol nápad vyrábať džemy a omáčky s alkoholom. V živote mám tendenciu počúvať svoj šiesty zmysel a pri nápade na Gentlejam mnou prešli zimomriavky a vedela som, že svoj nápad budem musieť zrealizovať. V tom čase som pracovala ako produktový špecialista v najväčšom mediálnom dome na Slovensku, takže som mala skvelú kariérnu prácu, úžasný tím aj šéfov. Bola som spokojná, ale cítila som, že potrebujem pracovať na svojom vlastnom sne a nie na sne niekoho druhého.
Čo na Váš spontánny nápad povedal manžel Matej?
Manžel mal v tom čase masérsky salón, v ktorom som nijak nefigurovala, viedol ho iba on. V ten večer pri víne som mu povedala svoj nápad, a kým som šla na druhý deň do práce, on si k tomu sadol a začal premýšľať a hľadať, čo všetko by sme potrebovali, keby sme tento môj sen zrealizovali. Nakoniec dal nápadu s Gentlejam „zelenú“. Pustili sme sa do toho strmhlav, a keby sme vedeli, čo nás čaká, asi do toho nejdeme. (Smiech.) Vyrábať nejaké gastroprodukty na Slovensku naozaj nie je jednoduché. Nakoniec to dopadlo super a vôbec to neľutujem. 😊
A prečo práve názov Gentlejam?
Hneď na druhý deň som svoju myšlienku na džem s prémiovým alkoholom ďalej rozvíjala a vymýšľala názov. Písala som si na papier spojenia, ktoré sa mi v hlave vynárali a asociovali tento špecifický produkt. Nakoniec som si predstavila cieľového zákazníka – džentlmena s koženou taškou, ktorý nesie džem ako firemný darček obchodnému partnerovi – a bolo to! Gentlejam. Zapamätateľný a zároveň globálny názov.
A čo Vás viedlo k spojeniu džemu a alkoholu? Nebodaj rada varíte džemy? 😊
Nikdy predtým som žiaden džem neuvarila. (Smiech.) Hoci som s jeho varením pomáhala mamke, nemala som túto činnosť rada. No predstava džemu s prémiovým alkoholom – to bolo niečo unikátne. V rámci mojich talentov mám v sebe zakorenené, že chcem byť v mnohých veciach prvá. Nikto zatiaľ neprišiel s nápadom vytvoriť čisto plejádu džemov s prémiovým alkoholom. V tom bola unikátnosť nápadu na Gentlejam – žiadna konkurencia. A bolo jasné, že do džemov nebudeme liať tuzemák, ale kvalitný alkohol. Spätne si myslím, že bol osud, že som niečo také vymyslela.
Kde sa vlastne Gentlejam vyrába?
My s rodinou bývame v starom 500-ročnom dome v historickej časti Žiliny. Hore v mezonete žijeme my a dolu máme kancelárie, sklad a výrobňu. 😊 Takže priestor na výrobu Gentlejamu sme mali od prvého momentu.
A čo sa týka biznisu – ako to máte s manželom podelené?
V marketingu sme piati a ja som hlava tohto oddelenia. Plus mám na starosti obchod a rovnako ako v marketingu, som aj hlava obchodu. Môj muž má na starosti papiere, čistú legislatívu, hygienu a výrobu. Ja som vo výrobe nebola už asi dva roky, no riešim receptúry. A ochutnávam nové šarže. 😊 Ja som tá, ktorá povie: „Super, môže byť, môže to ísť do plničky!“ (Smiech.) Čiže Matej má na starosti všetko to, čo ľudia nevidia, ja zase to, čo ľudia vidia. Čiže geniálny „match“. 😊
Kedy príde chvíľa na novú receptúru Gentlejamu?
Tým, že vyrábame produkt, ktorý ešte nikto pred nami nevymyslel, receptúry vznikajú sporadicky. Ak som aj našla niečo, čo je iba trošku podobné môjmu nápadu, hodila som to do koša. Výroba nových produktov je veľmi špecifická, lebo nie som vývojár ani gastročlovek. Som marketérka, ktorá miluje jedlo. Takže kým prvých približne trinásť receptúr som vytvorila ja, nové receptúry už istý čas nechávam v rukách šéfkuchárov. Každý rok oslovíme troch šéfkuchárov, ktorí nám vytvoria vlastnú receptúru pod svojím vlastným menom. Všeobecne je naša ambícia spájať sa s gastronomickou špičkou, aby bol Gentlejam v rukách tých, ktorí sú najlepší vo svojom odbore.
V čom je zaujímavý dizajn značky Gentlejam?
V minulosti sme mali starší dizajn, dostupnejšie fľaše – v tom čase to najlepšie, čo slovenský trh ponúkal. Pred tromi či štyrmi rokmi sme prešli obrovským rebrandingom, do ktorého sme naliali všetky peniaze, ktoré sme mali. Zmenila sa celá vizuálna identita Gentlejam. Nakúpili sme hranaté fľaše, ktoré na slovenskom trhu nikto nemá. Chceli sme sa hlavne odlíšiť od výrobcov džemov na Slovensku.
Aká bola cesta Gentlejamu smerom k zákazníkom?
Úprimne, veľmi ťažká. Najzaujímavejšie na našom príbehu je to, že sme v tomto našom biznise nemali žiadne hypotéky, lízingy ani pôžičky. Vždy sme fungovali z vlastných zdrojov. Jediný lízing, ktorý sme si neskôr vzali a aj ho rýchlo splatili, sme investovali do poloautomatického stroja na výrobu džemu. Dovtedy sme všetko robili ručne. Výhoda stroja je, že ho obsluhuje len jeden človek.
V našich začiatkoch sme v chladničke možno mali len maslo, ale sklad bol plný prémiového alkoholu. (Smiech.) Ešte sme nevedeli správne hospodáriť, nemali sme peniaze ani na marketing. Úprimne poviem, že sme vôbec nevedeli, ako podnikať. K ľuďom sme sa snažili dostať všetkými možnými kanálmi, ktoré fungovali zadarmo – sociálne siete. Išlo to však veľmi pomaly. Až neskôr sa to začalo lámať. Paradoxne, s príchodom kovidu.
Zaujímavé. Kovid viacerých zrazil na kolená, u Vás to bolo opačne?
Gentlejam tu bol vždy pre firemnú klientelu ako firemný darček, čo bolo aj naším cieľom, keďže ide o drahší produkt. Keď prišiel kovid, stopli sa nám predaje. Padli sme azda zo 100 % na 2 %. Ja som však optimista, ktorý nikdy neplače do vankúša, aj keby bolo akokoľvek zle.
Náhodou som našla zahraničný článok, v ktorom sa písalo o sile sociálnej siete LinkedIn. Takže keď bolo počas lockdownu všetko zatvorené, ja som snažila poriadne si naštudovať všetko o LinkedIne. Urobila som si niekoľko školení, kurzov a akadémií, ktoré boli online v tom čase za tretinové ceny. Učila som ako premieňať LinkedIn na dopyty, ako tvoriť obsah a marketingovú stratégiu. A dokonca som sa tento rok stala desiatym najvplyvnejším tvorcom obsahu na sociálnej sieti LinkedIn. 😊
Takže Vás opäť naštartoval práve LinkedIn?
Áno, odvtedy sa spustila brutálna vlna dopytu na Gentlejam a začali sme rásť. Dovtedy sme boli len my dvaja s manželom, dnes nás je vo firme päť ľudí „in house“ a s ďalšími siedmymi ľuďmi pracujeme externe na dennej báze. Dodnes je LinkedIn sociálna sieť, ktorá nám zarába najviac a paradoxne úplne zadarmo.
Porozprávajme sa o projekte ŠŤAVA do HORECA. Ten presahuje podnikanie s Gentlejam a zároveň je Gentlejam jeho kľúčovou „prísadou“. Ako vznikol tento nápad?
Nechcela som ostať len pri jednom zdroji príjmov, a tak sme si v júni tohto roka zaplatili jednu brutálnu dámu, ktorá nám naštartovala obchodný tím. Povedala som jej, že mojím snom je dostať sa do HoReCa segmentu. Vedela som, že Gentlejam je drahá surovina do kuchyne na priamu spotrebu, ale vedela som, že nejaká cesta existuje. Ona sa toho chytila a pod jej vedením v tíme vznikol projekt ŠŤAVA do HORECA s úžasným presahom Gentlejam do HoReCa segmentu.
Čo je cieľom projektu ŠŤAVA do HORECA?
Vždy som túžila, aby mal Gentlejam presah aj do HoReCa segmentu a aby tento produkt pomáhal. A tak vznikol projekt ŠŤAVA do HORECA. Jeho cieľom je na jednej strane umiestniť Gentlejam nenásilne do rôznych častí hotela a na druhej strane vďaka našim odborníkom pomôcť zlepšiť úroveň služieb v danom zariadení.
Chcem, aby bol tento projekt vnímaný s presahom. Prosto so ŠŤAVOU ideme pomáhať HoReCa segmentu. Projekt tvorí deväť oblastí, v ktorých vieme, že hotelieri potrebujú pomôcť. V prvom kroku sa zameriame na hotely, v druhom na kaviarne, v treťom na reštaurácie. Mala som zimomriavky, keď sme v tíme vyladili projekt ŠŤAVA do HORECA. Vedela som, že ním vytvoríme tak trošku revolúciu. 😊
Môžu Vás osloviť aj zariadenia, na ktoré sa v prvom kroku projektu nezameriavate – napríklad kaviarne alebo reštaurácie?
My vieme pomôcť všetkým, no aby mal projekt ŠŤAVA do HORECA konzistentnosť, potrebovali sme na úvod vybrať len jednu oblasť. Ako prvé to budú spomínané hotely. A keď sme s tímom škálovali, na ktoré hotely sa primárne zamerať, tak sme vybrali tie, ktoré si nás môžu dovoliť. Som však presvedčená o tom, že aj tie najlepšie hotely na Slovensku sú síce skvelé, ale ja nechcem, aby si hosť zapamätal dobrú posteľ, ale vau zážitok. A Gentlejam bude presne tá pridaná hodnota, vau zážitok, ktorý zákazník zažije. Aj ja si skôr zapamätám skvelé služby ako perfektnú posteľ alebo raňajky. A veríme, že hostia si tieto zážitky zapamätajú a budú sa chcieť znova vrátiť a povedia o danom hoteli ďalším a ďalším.
A môžu ŠŤAVU osloviť aj zariadenia, ktorým sa nedarí a chcú zlepšiť a zvýšiť úroveň a kvalitu svojich služieb?
My prioritne cielime na 4- a 5-hviezdičkové hotely, lebo naším cieľom je do nich etablovať Gentlejam. Naše úvodné služby budú zadarmo a neskôr budú služby spoplatnené. Ako som už spomínala, ide nám o to, aby si nás hotelieri, ktorí nám dajú zelenú, mohli dovoliť. No nebránime sa ani podpore 2- či 3-hviezdičiek, lebo som presvedčená o tom, že vieme pomôcť.
Otázka zo zvedavosti – prečo práve názov ŠŤAVA do HORECA?
Lebo ideme ,zošťavnaťovať‘ pobyt hostí v hoteloch. Chcem, aby značka ŠŤAVA bola taká, že si človek povie: „My už potrebujeme tú ŠŤAVU, zavolajme do ŠŤAVY.“ 😊 Verím, že to bude mať taký úspech ako Gentlejam.
Súčasťou projektu ŠŤAVA do HORECA je aj Nadácia Gentlejam. Poviete nám o nej viac?
V roku 2025 chceme ukrojiť veľkú časť zo zisku na Nadáciu Gentlejam, ktorá bude podporovať mladé talenty, školy, rôzne organizácie a súťaže, ktoré sa budú zameriavať na podporu hotelierstva a gastronómie na Slovensku. Chceme mladým pripraviť také podmienky, aby ostali pracovať na Slovensku a cítili podporu. Vytvorili sme výbornú stratégiu a chceme našim – ako ich volám –, spriazneným šťavnatým hotelom 😊 dodávať tieto mladé talenty.
Zároveň chceme marketingovo podporovať hotely. Budeme ich navštevovať, tvoriť v nich foto- a videoreportáže a vyhľadávať „diamanty“ hotelového zariadenia, lebo si myslíme, že najlepšia značka vedie hlavne cez ľudí. Myslíme si totiž, že omnoho lepší je článok o chyžnej, ktorú nenájdete nikde inde, alebo o čašníkovi, ktorý získal mnoho ocenení, ale nikto o ňom nevie. Toto hosťa isto pritiahne. Chceme totiž ŠŤAVU pretlačiť k verejnosti cez ľudí.
Ste päťčlenná rodina, ktorej súčasťou sú tri deti. Ako sa Vám s manželom darí skĺbiť rodinný život s biznisom bez toho, aby ani jeden nestrádal?
Treba mať správne nastavený time manažment a treba sa správne dosycovať. Ja som vorkoholik a viem byť v práci aj 15 hodín a som šťastná. No vyzrela som a naučila som sa, že práca je len práca. Mám svoje hodnoty, ktoré sú pre mňa prioritou – rodina a zdravie. Máme s manželom tri adoptované deti a práve oni ma naučili spomaliť. A čo sa týka nášho time manažmentu, v pracovnom týždni je s nimi doobeda Matej, popoludní ja, cez víkendy sme všetci spolu. A funguje to. 😊
Čo všetko ste s Gentlejamom už dosiahli a aké máte ďalšie ambície?
Stále milujem to, čo robím, a robím len to, čo mám rada. Mám rada môj projekt, jeho potenciál aj ľudí, ktorých v biznise priťahujem. Nerada rozmýšľam o dlhodobých plánoch, skôr žijem prítomnosťou. Viem, že do decembra nás čaká veľa práce a budúci rok by sme chceli prísť so ŠŤAVOU aj do Českej republiky. 😊 Do ŠŤAVY teda vkladám obrovské nádeje. Jej odborným garantom sa dokonca v prvom roku stala Asociácia hotelov a reštaurácií Slovenska. AHRS je najväčšie a najsilnejšie profesijné združenie, ktoré zastupuje viac ako štyristo zamestnávateľov v sektore HoReCa na Slovensku, takže máme obrovský záväzok makať ďalej.
Gentlejam nájdete aj na Facebooku, Instagrame a LinkedIne.
Text: Katarína Kántorová
Fotografie: Dominika Noskovičová