Martin Tóth, tvorca pikMenu: „Naša vízia je najjednoduchšie QR menu na svete, ktoré zarába“

 Martin Tóth, tvorca pikMenu: „Naša vízia je najjednoduchšie QR menu na svete, ktoré zarába“

Oblasť IT v gastrosegmente je doslova kľúčová pre úspešné fungovanie prevádzok. O zlepšenie, zjednodušenie, ale aj zefektívnenie chodu prevádzok sa pokúsil aj podnikateľ Martin Tóth, ktorý vytvoril pikMenu – digitálne QR menu. Viac o tom, čo ho inšpirovalo k vytvoreniu pikMenu, aké sú najväčšie prínosy digitálneho menu pre prevádzkarov, ale aj samotných zákazníkov, a aké plány má s QR menu do budúcna, nám Martin Tóth prezradil v rozhovore.

Martin Tóth, pikMenu
Martin Tóth, tvorca pikMenu, má na svojom konte už niekoľko digitálnych produktov. A čo má na svojej práci najradšej? „To, čo asi každý ítečkár – že vytvárame niečo, čo pomáha ostatným.“

Martin, aká je vaša profesia a čo máte na svojej práci najradšej?

Som podnikateľ a od strednej školy sa venujem tvorbe digitálnych produktov – programov, aplikácií, webov. A na svojej práci mám najradšej to, čo asi každý ítečkár – že vytvárame niečo, čo pomáha ostatným.

Je pikMenu prvé digitálne menu na QR kód na trhu – čiže niečo absolútne jedinečné?

Nie sme prví na trhu – existuje veľa zahraničných riešení, ale čo viem, sme prvá slovenská firma na trhu, ktorá ponúka niečo takéto. V minulosti boli pokusy spustiť niečo podobné, ale neujali sa. V súčasnosti sme teda prvé QR menu na Slovensku.

Martin Tóth, pikMenu
Martin spomína, že k vytvoreniu pikMenu ho inšpirovala konkrétna skúsenosť z reštaurácie. V súčasnosti je jeho produkt prvým QR menu na Slovensku a ambíciou je dostať ho aj na zahraničný trh.

Čo vás priviedlo k nápadu na pikMenu – nejaká konkrétna skúsenosť alebo len záujem uľahčiť gastroprevádzkam ich chod?

Sedel som s kamošom, ktorý má palacinkáreň v zoologickej záhrade, v jednej reštaurácii a čítali sme menu. Boli v ňom všelijaké zaujímavé názvy a nevedeli sme si vybrať. Prišiel čašník a povedal nám, aby sme si naskenovali QR kód. Ako podnikateľ, ktorý sedí 16 hodín denne za počítačom, som si to nechcel naskenovať. Nakoniec som sa však presvedčil a prakticky okamžite som si vybral jedlo. A to bol prvý popud, ktorý mi ukázal, aké to je jednoduché, že konečne viem, čo dostanem, keď vidím obrázok jedla.

Sám som si neskôr vyskúšal zahraničný produkt QR menu, no zistil som, že sa extrémne zložito vypĺňa. Prevádzkar alebo prevádzkarka by si azda museli vziať aj dovolenku, ak by ho chceli spraviť. Vytvoril som teda prototyp, s ktorými som pochodil na začiatku asi 150 podnikov, dnes už je to aj 300 – 400. Nejaké QR menu som predal s prvým prototypom, ktorý som vytvoril s kolegom, a tak sa to celé začalo.

Martin Tóth, pikMenu
„Vždy sa pri reakciách na pikMenu opakujú dve slová – „super“ a „jednoduché“. A aj naša vízia je najjednoduchšie QR menu na svete, ktoré zarába,“ približuje plány s pikMenu Martin Tóth.
pikMenu

Predstavujeme pikMenu – najjednoduchšie digitálne QR menu určené pre gastroprevádzky a hotely

Čítať viac >

 

Ak niečo odrádza klientov, čo je to? Strach, že sa QR menu nestretne s pochopením zákazníkov?

Prvý strach je, či to budú zákazníci vedieť používať. Druhý strach je, či to budú vedieť používať prevádzkar/prevádzkarka alebo personál. Evidujeme aj tretí strach – či QR menu nepoškodí komunikáciu alebo či sa nestratí ľudský kontakt.

Odpoveďou na prvý strach je skutočnosť, že QR kód vedia naskenovať aj deti – zobrazí sa im menu, ktoré ukážu rodičom, a aj tí zistia, že je to naozaj jednoduché. Väčšina telefónov skenuje QR kódy prostredníctvom fotoaparátu, zákazník na to nemusí mať žiadnu apku. Personál rád pomôže a ukáže zákazníkom postup. Ľudia možno čakajú siahodlhý výklad, no obsluha im len ukáže, že si majú otvoriť fotoaparát a naskenovať QR menu. Takže sú milo prekvapení, aké je to rýchle a jednoduché.

Čo sa týka druhého strachu – všetci prevádzkari alebo personál, ktorí si otvorili pikMenu, povedali – vau, to je super a úplne jednoduché. Vždy sa pri reakciách opakujú dve slová – „super“ a „jednoduché“. A aj naša vízia je najjednoduchšie QR menu na svete, ktoré zarába.

Martin Tóth, pikMenu
Hoci v súvislosti s používaním pikMenu stále panujú rôzne predsudky či strach, Martin Tóth uvádza, že v praxi je QR menu jednoduché, rýchle, zvyšuje predaj, šetrí čas a navyše sa vďaka nemu zlepšuje aj komunikácia zákazníka s personálom.

Tretí strach nám z dotazníkov prevádzok vyšiel ako neopodstatnený. Komunikácia sa, naopak, s použitím QR kódov zlepšila, pretože zákazníci sa pýtajú konkrétne otázky týkajúce sa menu. Takže komunikácia je vďaka tomu sústredenejšia a personál informácie ľahšie vysvetlí. Rovnako QR menu búra neistotu zákazníkov. Ak dlho čakáte na čašníka, ktorý stále nechodí, a ste znudení, radšej si naskenujete QR kód na stole a môžete si vyberať.

Čo prepitné a obsluha? Pre mnohých ľudí pracujúcich v gastre je to extrémne motivačné. S pikMenu vymizne tento benefit pre obsluhu v prevádzkach, alebo sa mýlim?

Výborná otázka. Náš produkt sa delí na tri produktové línie. Prvá línia je katalógové prezentačné menu, čiže štandardné menu bez možnosti objednať si a zaplatiť. Druhá línia je menu, prostredníctvom ktorého si zákazník môže objednať. Objednávka v tom prípade príde do kasy, no v tomto prípade chýba možnosť platby. Tretia produktová línia má už aj možnosť platby, pričom rozhodnutie, či zákazník môže zanechať prepitné, ostáva na prevádzke. Existuje to ako možnosť v rámci pikMenu, ktorú zákazník môže využiť pri rozúčtovaní objednávky. Konkurenčné firmy uvádzajú, že prepitné sa pri používaní QR menu dvihlo, no my sme to zatiaľ neoverovali.

V súvislosti s obsluhou ma ešte zaujíma, či si zákazník dokáže pomocou pikMenu privolať obsluhu, ak potrebuje s niečím poradiť.

Ak to povoľuje kasový systém a sme zintegrovaní, tak áno.

„Najdôležitejší plán do budúcna je vernostný program,“ prezrádza Martin Tóth. Okrem toho chcú vylepšiť aj štatistiky, pridať možnosť rezervácie, dať prevádzkam možnosť urobiť si dizajn pikMenu podľa seba či zvyšovať predaje prostredníctvom umelej inteligencie. A ešte oveľa viac.

Rôzne aplikácie, o ktorých sme písali, pracovali, prípadne sa aspoň zamýšľali nad gamifikáciou, čiže nad tým, aby boli hostia motivovaní formou hry – zbieraním bodov atď. Fungujú na tom aj veľké firmy. Viete si predstaviť presunutie do gastrobiznisu?

Áno, aj to robíme. Najdôležitejší plán do budúcna je vernostný program. Chceme zlepšiť aj hodnotenia, aby chodili priamo do aplikácie. Jedna z veľkých funkcií, ktorú do pikMenu chceme pridať, je, aby umelá inteligencia zvyšovala predaje – ponúkala zákazníkom ďalšie jedlá. Určite chceme vylepšiť štatistiky o obľúbené či najviac kupované jedlá. A chceme vytvoriť aj podrobnejšiu analýzu štatistík – napr. predajnosť vzhľadom na pohlavie, koľko je vracajúcich sa návštevníkov atď. Ďalšou z inovácií je možnosť prevádzok urobiť dizajn menu podľa seba. Máme v pláne aj optimalizáciu odpadu. Ak má prevádzka jedlo, ktoré sa nepredalo na obed, nech ho ponúka za zľavnenú cenu v inom čase.

Premýšľame o tom, že do pikMenu pridáme aj rezervácie. Zákazníci sa už pýtali, či by si cez pikMenu mohli rezervovať stôl. Malo by to zmysel, ak sa pikMenu využíva ako webová stránka. Rezervačný systém je však samostatný vesmír. Napokon ešte uvažujeme o možnosti tlače denného menu, lebo niektorí klienti to od nás očakávajú. Pohrávame sa aj s predstavou, že prevádzky si môžu do pikMenu umiestniť viac obrázkov a mať galériu – aby to bol kompletný marketingový nástroj.

Čo považujete, z pohľadu človeka, ktorý stojí za celým nápadom na pikMenu, za jeho najväčší prínos?

Najväčším prínosom pikMenu je určite predaj a potom šetrenie času. Človek si kúpi viac, keď vidí obrázky. Z môjho pohľadu je v dnešnej dobe veľmi užitočné, že pikMenu dokáže zákazníkovi filtrovať jedlá podľa jeho preferencií. Ak ste napríklad vegán, kliknete na túto možnosť v pikMenu a zobrazia sa vám len vegánske jedlá. Výber jedla je vďaka tomu veľmi rýchly. Zároveň považujem za výhodu, že pikMenu sa automaticky prekladá do rôznych jazykov.

pikMenu
V reštaurácii či v kaviarni je najefektívnejšie umiestnenie QR kódu na stole. Zároveň Martin odporúča umiestniť ho aj na dvere prevádzky, prípadne na pultík vnútri prevádzky.

Poďme si vás ešte rozobrať na drobné. Konkurencia nespí, takže aké sú vaše výhody?

Naším cieľom je jednoduchosť. Ostatné QR menu hodnotím ako zložitejšie a ťažkopádnejšie. Vysvetlím to na príkladoch. Jedna naša veľká česká konkurencia má extrémne robustný systém – prepojenie s rezervačným systémom, s donáškovými službami, čo vnímam ako veľmi zložité. Určite je to skvelý produkt, ale pre zákazníka veľmi prepchatý, nafúknutý a nemotorný. V tomto smere sme určite lepší. Ďalšia konkurencia pikMenu núti zákazníka nainštalovať si aplikáciu, keď si oskenuje QR kód, čo je opäť zložitejšie. Takže aj v tomto smere sme s pikMenu jednoduchší.

Dve QR menu, ktoré sú našou konkurenciou, zrejme nevedia, aká je slovenská legislatíva. Jedno z nich zákazníkovi vôbec nedáva doklad o zaplatení, čo naozaj považujem za scestné. Ďalšia konkurencia posiela webovú faktúru, iná len doklad o prijatí platby, čo nie je daňovo uznateľný doklad. Hoci webová faktúra predstavuje daňovo uznateľný doklad, pre účtovníka gastroprevádzky znamená starosti a náklady navyše. My s pikMenu na rozdiel od konkurencie šetríme náklady na administratívu.

Top výhodami pikMenu sú jednoznačne jednoduchosť, prehľadnosť, šetrenie nákladov na administratívu, jednoduché aktualizácie systému, preklady do cudzích jazykov vďaka AI či prepojenie s Google recenziami. Mnohé z nich vôbec nenájdete u konkurencie.

V pikMenu sa všetky aktualizácie robia veľmi jednoducho. Nemusíte si sťahovať žiadnu apku. Zároveň máme automatické preklady do iných jazykov vďaka umelej inteligencii a prepojenie s Google recenziami. Našou výsadou oproti konkurencii je jednoznačne jednoduchosť – pre zákazníka, ale aj pre zamestnanca, ktorý obsluhuje pikMenu.

Aké máte tipy na efektívne umiestnenia QR kódov napríklad v reštaurácii alebo v kaviarni?

V reštaurácii, rovnako ako v kaviarni, je najefektívnejšie umiestnenie QR kódu na stole. Určite neodporúčame umiestniť QR na papierové menu – to je, ako by ste jedli bagetu s rožkom. (Úsmev.) Určite považujem za vhodné umiestniť QR aj na dvere, aby si ho všimli okoloidúci, prípadne na pultík v podniku. PikMenu sa dá využiť aj ako externý marketing – pizzeria môže dať zákazníkom letáčik s QR kódom, tí si ho môžu pripnúť napríklad na chladničku a vždy, keď si ho oskenujú, vyjde im aktuálne menu. O efektívnom umiestnení QR kódu máme aj zaujímavý blogový článok.

Čo si vaši aktuálni zákazníci najviac pochvaľujú?

Jednoduchosť, ak myslíte zákazníkov – prevádzkarov. PikMenu im uľahčuje prácu.

Martin Tóth, pikMenu
Jednou z úspešne integrovaných prevádzok s pikMenu je raňajkáreň No 9 na Župnom námestí v Bratislave.

Kde všade okrem reštaurácií či kaviarní má pikMenu ešte využitie?

Jednoznačne v hoteloch – buď ako Concierge, alebo Guide, čiže sprievodca, pomocník. QR kódy majú umiestnené v izbách, na recepcii, v lobby bare, vo welness. Umiestňujú do nich rôzne informácie – napríklad aktivity v okolí, prenájom e-bikeov, cenník do wellness či bazénov, informácie o detskom ihrisku a iné. QR kódy v hoteloch majú predovšetkým informačný charakter. Sú v nich check-in, check-out, ubytovacie služby, informácie o možnosti organizovať v hoteli svadbu, kar, konferencie, oslavy atď. PikMenu v hoteloch je ako samostatný Concierge, ktorý je oveľa efektívnejší pre podanie informácií ako komplexná a zložitá webstránka. Je to celkom iný produkt ako pikMenu v reštauráciách či kaviarňach. Hotely vnímajú pikMenu ako modernizáciu a priblíženie sa zákazníkovi.

Keď ponúkam pikMenu hotelom, často ma hneď v úvode zastavia, že si neprajú žiadne objednávanie zo stola, lebo u nich sa pracuje v rukavičkách. Myslia si, že pikMenu je len o tom, že sa cezeň objednáva a platí. Iné hotely zasa ponúkajú len bed & breakfast, nemajú reštauráciu, takže pikMenu vnímajú ako zbytočné. Ja im však vo videohovore vysvetlím, že máme klientov, ktorí majú v pikMenu napríklad informácie o aktivitách v okolí, kde je najbližší bankomat, elektronabíjacia stanica, lekár atď. A vtedy pochopia, že je to pre nich zaujímavé a že sa tým priblížia zákazníkom.

Martin Tóth
„QR kódy v hoteloch majú predovšetkým informačný charakter. PikMenu v hoteloch je ako samostatný Concierge, ktorý je oveľa efektívnejší pre podanie informácií ako komplexná a zložitá webstránka. Je to celkom iný produkt ako pikMenu v reštauráciách či kaviarňach,“ približuje špecifiká pikMenu v hotelových zariadeniach Martin Tóth.

Zaujímavosťou je, že nás používa aj pani, ktorá pestuje kvety v sklených teráriách a predáva ich v bratislavskom nákupnom centre. QR kód nalepuje na teráriá, aby prostredníctvom neho informovala zákazníkov o tom, ako kvety pestovať a starať sa o ne, keď si ich kúpia. Ďalej nás využíva pani, ktorá je krajčírka a využíva pikMenu ako cenník. Takáto služba pikMenu stojí 100 € na rok a má pridanú hodnotu, že môžete zanechať Google recenziu a všetky informácie možno automaticky preložiť do rôznych jazykov.

Existuje aj nejaká „Achillova päta“ pikMenu? Napríklad mi napadla situácia, že v prevádzke práve zaznamenali výpadok elektriny.

Áno, Achillova päta je výpadok elektriny alebo internetu. Takto to našim zákazníkom aj komunikujeme, že sa to môže stať, ale väčšinou je to krátkodobá záležitosť.

Máte ambíciu vstúpiť s pikMenu aj na zahraničný trh?

Áno, toto je naša ambícia od začiatku, preto sme vytvorili pikmenu.com. Zasekli sme sa na tom, že sme oslovili slovenské firmy a tie nás chcú integrovať. Takže teraz integrujeme kasy, aby bloček chodil na e-mail, so systémami Oberon, Alto, Fiškal Pro, Portos a Dotykačka  Takže aktuálne sme sa trochu zasekli na Slovensku, ale napríklad pri nedávnej pochôdzke Viedne som zistil, že je tam veľký potenciál. Takže určite chceme ísť s pikMenu do sveta.

Martin Tóth, pikMenu
„Určite chceme ísť s pikMenu do sveta, preto sme vytvorili pikmenu.com,“ ozrejmuje Martin Tóth a pri šálke obľúbeného doppia zároveň dodáva, že aktuálne sú všetok čas a energiu vkladajú do integrácie pikMenu v slovenských prevádzkach, no v zahraničí vidia veľký potenciál.

Keďže sme na portáli Kávičkári, nedá mi nespýtať sa – ste kávičkár?

Áno, som kávičkár, ďakujem za opýtanie. (Úsmev.) Kávičku som začal piť ešte s dedom, keď sme sedávali na múriku a pozerali sa v Močaranoch na hlavnú cestu, ako chodia autá a ľudia po dedine, a odvtedy mi to ostalo. Kamoš Jozef ma však naučil piť doppio a odvtedy som doppio friendly 🙂

Ďakujeme prevádzke Café Židovská za poskytnutie priestorov na fotenie.

Text: Katarína Kántorová
Fotografie: Ondrej Bobek

Zdieľajte článok na sociálnych sieťach

Katka Kántorová

Zanietená jazyková redaktorka, ktorej hlavnou pracovnou náplňou je mať oči na stopkách, len čo sa na obzore objaví nejaká chybička. Od štúdia na vysokej škole až dodnes prešla rôznymi redakčnými profesiami, no s určitosťou vie, že okrem korigovania sa v živote nezaobíde ani bez písania. A, samozrejme, bez dobrej kávy a milej mačacej spoločníčky Ellie.

Zobraziť všetky články autora >

Odporúčané články